Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Hun er 8 mnd. Blid og glad unge som spiser og sover godt, aldri hatt noen fysiske plager, kolikk eller låsninger (da ville hun vel ha grått, hatt favorittsider etc, det har hun ikke). Hun snur seg begge veier og åler (skyver) seg litt bakover når hun ligger på glatt gulv. Men der stopper det. Sette seg opp gjør hun ikke, og setter jeg henne på rompa (nei, jeg vet man ikke skal det) så faller hun sammen. Samme i tripptrappstolen, hun blir sittende og henge hvis vi setter hun der. Så mating skjer på fanget eller i vippestol. Men nå ser jeg at barselgruppevennene legger ut bilder av jevngamle babyer som sitter på rompa og leker, som krabber og en som reiser seg. Skal jeg bare slappe av, eller er min veeeeldig treig? Jeg vil ikke være hysterisk, men hvis det er noe galt så er det vel bedre at hun får hjelp tidlig? Anonym poster: 564bd89b8cf48f4e98fe3c36cbd8272a
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Tenker at hun er helt normal enda.. Hun er jo ikke treg, men er du veldig bekymret, så ta kontakt med hs.. Min er samme alder, og gjør det samme som din, han er ikke treg, bare lat med god tid. Litt deilig etter en turbobaby som løp på denne alderen.. Anonym poster: 66a9cb4c66ef045dddd6fd23ba52cd64
Sølvpanter Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 Slapp av, hun er helt normal Gjenomsnittet for å sette seg opp selv og krabbe på alle fire er ca 8-9 mnd (reise seg opp er vel ca 9-10 mnd) og normalfeltet strekker seg fra ca 6 mnd til ca 11 mnd. Før dette er tidlig, etter dette er sent.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #4 Skrevet 22. mai 2013 http://mammanett.no/baby/8_mnd det er ingen fasit. men hvis du mener at ryggmuskulaturen er unormalt svak, så kan du jo ta henne med en tur til helsestasjon når hun er f.eks 9 mnd. og ennå ikke han sitte noen sekunder på gulvet. min satt ved 7 mnd, men måtte settes opp. han satte seg ikke opp selv før han var 8-9 mnd. Anonym poster: 0d8540bbe0625753c2b432a66404d827
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Det må både tidlige og sene barn til for å lage et gjennomsnitt vet du, og du trenger overhodet ikke bekymre deg enda. Om du likevel er bekymret tar du kontakt med helsestasjonen, der har de en fysioterapeut som er spesialist på barn og du kan få en kontroll hos denne. Jeg har fire barn i alle spektre, tidligste reiste seg opp etter sprinklene i lekegrinden da hun var 7 mnd, reiste seg alene midt på gulvet uten støtte da hun var 9 mnd og gikk da hun var 9,5 mnd. Seneste av dem lærte aldri å krabbe og gikk ikke før hun var 15 mnd. Begge er helt normale. Anonym poster: 5460348e990fe705fee5d407125ec33a
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Min på snart 9 mnd har krabbet en stund, reiser seg opp og sitter godt i høystolen sin. Men han setter seg ikke opp selv, og vil heller ikke sitte på gulvet, faller bare sammen som du sier. Vil enten stå eller krabbe... Så det er ikke sikkert at alle babyene du ser på facebook kan alt, de kan kanskje bare den ene tingen som foreldrene velger å vise fram, men er kanskje tregere på andre områder. Noen av de i min barselgruppe er ikke så tidlig ute motorisk, men kan til gjengjeld si ord, noe min er laaaangt unna.. Så jeg ville ikke bekymret meg så lenge det ser ut som barnet har det fint, og helsesøster ikke sier at det er noe galt. Unger er forskjellige Anonym poster: d9ee19d57bfb0daa5217dd3974de5df0
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 Slapp heeeelt utav! Min ene jente var også sånn, Kjempetreg! på den alderen. Mne da hun ble eldre ble hun helt vanvittig sprek, et virkelig atletisk talent. Men da hun lå der helt i ro på gulvet som en tykk, blid pølse på 8 måneder, mens de jevngamle babyene kravlet og krøp i alle retninger, skulle man tro det. Anonym poster: c2132825d86138834d4872ccf51c3f98
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #8 Skrevet 22. mai 2013 Min gutt var enda tregere enn jenta di. Lærte aldri å krype og gikk først når han var 1,5. Er en helt normal og en absolutt oppegående gutt! Ikke bekymr deg! Anonym poster: cd120ae699bed6294c6d9a058b295790
MamaLadyBug Skrevet 22. mai 2013 #9 Skrevet 22. mai 2013 Jenta mi var supertreg. Men det viste seg å være låsninger i ryggen og det gjorde det smertefullt for henne å gjøre enkelte ting, selv om det ikke så slik ut. Det løste seg etter 4 runder hos kiropraktor.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #10 Skrevet 22. mai 2013 Barnet ditt er nok litt tregere enn gjennomsnittet, men likevel innenfor normalen. Det er jo ikke før de er 10 måneder de burde kunne krabbe. Det eneste som du burde ta opp med på helsestasjonen er at hun ikke klarer å sitte på en høystol med støtte. Men trenger ikke være noe galt for det. Anonym poster: 53efaa3f12da8472aeee3a255801dc1c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #11 Skrevet 22. mai 2013 Fysioterapauten på 4 mnd kontroll sa det var normalt å lære å sitte fra 6-9 mnd. Min satt fra 6 mnd og det er da veldig tidlig. Dette stresset de 3 andre mødrene på barselsgruppa! Det var heller min som var altfor tidlig og de tre andre som var normale Min gikk som 9 mnders, mange mnd før de andre barna. Dette stresset også mødrene! Men det var min som gikk for tidlig..(anbefales ikke å ønske seg en gang, da hjernen ikke er utviklet til å forutse farene ) Såå.. hvilket barn ble tregest til å tisse på potte/do? MIN!! Han er snart 2,5 år og det har ikke kommet en dråpe enda. De andre barna er snart bleiefrie. Jeg stresser litt med dette, men ikke så altfor mye. Det kommer til å ordne seg! Det går opp og ned i utvikling, men normale er de fleste Anonym poster: 4b2efa474aac9d4dcd23a48864e8c609
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #12 Skrevet 22. mai 2013 Det ordner seg for de aller fleste! Ikke sett henne opp før hun setter seg opp selv. Anonym poster: cc57e2214c8c100eb39a96004fbee157
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #13 Skrevet 22. mai 2013 Skal hun ikke til kontroll på helsestasjonen snart? Du kan ta det opp der. Jeg tror ikke jeg ville blitt bekymret riktig ennå, men det kan være lurt å følge med. Min yngste gutt var veldig sen hele veien. han ble fulgt opp ekstra fra han var i underkant av ett år gammel. På ettårsdagen ålte han seg rundt på gulvet ved å dra seg etter armene... Lærte å krabbe 12,5 mnd gammel, hadde problemer med ulikhet høyre/venstre side, lærte ikke å gå før han var nesten to år gammel og da bare etter (og på grunn av) inngrep på habiliteringstjenesten. Det var ikke "normalt" at han var så sen, og det tok nesten ett år fra vi uttrykte bekymring til han endelig(!!) ble henvist til habiliteringstjenesten og de fikk iverksatt behandling. Han ligger dermed nesten ett år etter de jevnaldrende grovmotorisk, og selv om han har tatt igjen endel (snart 2,5 år), er det mye igjen. Poenget mitt er at vi som (ressurssterke!9 foreldre måtte stå på MASSE, og likevel var det kjempetungt å få ham inn til spesialist (vi har nå klaget inn helsestasjonen til fylkeslegen pga dette). Hvis du er i tvil, så be om en second opinion. Og ikke gi deg. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er en prosess du må begynne på nå - husk at de ungene du leser om på Facebook som regel er de tidlige (det er jo de mødrene skryter av, ikke de som går når de er 14 mnd = HELT normalt!), og at ungene i barselgruppa tilfeldigvis kan være tidligere ute enn gjennomsnittet, alle sammen. Så ikke sammenlign for mye med dem. Men pass på litt, lytt til instinktene dine, og ikke vær redd for å kontakte helsestasjon/fastlege. Gå gjerne til fastlegen hvis du føler at helsestasjonen ikke tar dere alvorlig. Anonym poster: 144d4df497d56c95345bcc65a25a55f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå