Gå til innhold

Dere som leier ut (i eget hus)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere dele litt erfaringer rundt dette på godt og vondt?

Vi er ganske ferske på dette og har hatt noen leieboere som nå flytter og skal ha inn nye, men jeg må innrømme at jeg synes dette er mye mer pes enn jeg trodde det skulle bli. Godt mulig vi bare har hatt ganske masete leieboere og at det vil bli bedre med de nye. Og så er jeg overrasket over hvor få som kan betale depositum med rene penger, nesten alle spør om vi godtar bankgaranti eller nav-garanti. Er det så uvanlig å ha penger til depositum? Men både de vi har nå og de nye har gode referanser da, og de vi har nå har betalt når de skal, så vi har jo vært heldige sånn sett.

Bare lurer litt på hvilke erfaringer andre har rundt dette. Om dere merker noe til leieboerne? Noen som har hatt barn på samme alder som de som leier, har det fungert? Ja, generelt lurer jeg vel på hva dere andre som leier ut synes om det.

Anonym poster: 7672d43ad53b1bc0d00995abe9924941

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som har kjempegod råd eier vel sin egen bolig? Ikke mange som har 15-20.000kr liggende å slenge.

Vi leier ut til en enslig far. Veldig fornøyd med det. Rolig og skikkelig kar.

Skrevet

Vi fikk depositumet inn i penger, men vi slapp å lete etter leieboer, han fant oss. Er også en enslig far med barna annenhver helg. Må legge litt rammer rundt dette barna at de må spørre om å låne trampoline osv. Hører jo litt av dem, men de hører vel oss også.

Skrevet

For oss så fungerer det veldig godt, vi leier ut en leilighet i sokkeletasjen. Etasjeskilleren er i betong og veldig godt lydisolert, så vi hører aldri noe (bortsett fra hvis det er helt stille oppe hos oss og en unge hyler alt den kan nede). Det er såpass godt isolert at vi ikke kan høre om familien er hjemme eller borte, må i så fall se ut vinduet om bilene står der.

Barna får selvsagt leke i hagen slik som de vil. Det er kun om sommeren vi "merker" vi har leieboere, siden terrassen deres er under verandaen vår, og da hører vi hverandre.

Men jeg hadde aldri orket å ha studenter/unge folk som fester mye, da hadde jeg klikket ;)

Anonym poster: 55e60bff5543c08d5ae9ec47d9cfd3cd

Skrevet

Takk for dere som deler erfaringer. Vi har en liten barnefamilie nå og skal ha en aleneforelder inn snart. Blir spennende å se. Noen som har erfaring med nav-garanti?

HI

Anonym poster: 7672d43ad53b1bc0d00995abe9924941

Skrevet

Med nav-garanti vet du at personen får støtte/inntekt derfra og har råd til leien. Ville ringt tidligere utleier og hørt om de var stabile betalere, det bør jo være garanti nok.

Anonym poster: 5b051360bbb72b650625134fa5ea8250

Skrevet

Jeg er ikke utleier, men leietaker som leier leilighet i huseiers eget hus. De bor i første etasje, vi i andre. Jeg leier med to barn på samme alder som utleiers, og vi får bruke hagen som vi vil egentlig. Jeg er likevel nøye på at ungene ikke skal låne leker etc uten at de har spurt først. Det handler om respekt for huseier, og vi bråker lite. Er stille her etter sju om kvelden, da er ungene i seng, og jeg leser til eksamen. Utleier fant oss via en annonnse jeg hadde lagt ut på Finn. Depositumet betaler jeg i rene penger, ingen garanti. Men jeg fikk dele det opp, altså betale det utover noen måneder. Har strømmen i leien, og passer på at vi ikke bruker mer enn vi trenger.

Skrevet

Bruk huseiernes landsforbund sin kontrakt (meld dere inn der om dere ikke er medlemmer allerede).

Vær tydelig og skriftlig. Ikke velg "kjekt" løsninger, men følg kontrakt til punkt og prikke når det gjelder alt fra depositum til nøkkeloverlevering osv.

Husk å ta inn ev. om vedkommende skal bidra til snømåking/hagearbeid, om det er lov til å røyke på området osv.

Ta bilder av leiligheten slik den er før vedkommende flytter inn.

Du er ikke garantert å gå fri for bråk uansett. MEN det hjelper å ha alt i orden.

Anonym poster: b56f5469587ac83f13a6eab82fd2cd1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...