Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #1 Skrevet 21. mai 2013 Jeg synes prinsessefokuset er så.... tåpelig! Ikke så rent lite harry, faktisk! Ville aldri kalt jenta mi for prinsessa vår. Hva slags kompliment er det, liksom? Synes ikke prinsesser er noe særlig til forbilder for ei lita jente. Verken barbie-prinsesser, disney-prinsesser eller anorektiske ekte prinsesser. Det går jo mest på overfladiske ting som klær og utseende. Får helt nella av holdningene i disse tegnefilmene. Voksne damer med tilgjorte småpikestemmer som hviner om "vennskap", i filmer med syltynn handling. I mine øyne er dette fordummende tv. Jeg kjøper mest mulig nøytrale barneklær og leker som tåler aktiv lek. Har innredet et barnerom, ikke et prinsesserom. Foreløpig er jenta mi fornøyd med det. Hun er 1 år. Men vil hun ende på prinsessekjøret til slutt uansett? Bør jeg bare forberede meg på det og stålsette meg? For jeg vil jo ikke nekte henne det hvis hun virkelig ender med å eeelske prinsesse-stæsj. Eller er det slik at disse ekstreme småprinsessene der ute er påvirket av mødrene sine, og derfor vil ikke jenta mi bli slik? Barn har egen vilje, så jeg vet at alt kan skje... Anonym poster: b3c02fbf86113be96c039db64407a945
Gjest thricane Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Mange som havner på prinsessekjøret uten at foreldrene har oppmuntret til det, og så hr du de som ikke gjør det selv om foreldrene prøver å få de mer jentete. Når det er sagt så er det virkelig en av de minste problemene du møter på som mamma. Hvorfor gidde å irritere seg?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 Her i huset har jenten på snart fire blitt mer og mer opptatt av Disney-prinsessene, men det er helt tydelig at hun kun er påvirket av jentene i barnehagen. Har klart å stå i mot uttrykte ønsker om diverse dillete kjoler etc. Krysser fingrene for at interessen ikke eskalerer. Anonym poster: 38034d52d03dd51e2106ca2b15d06a82
Iiiiik Skrevet 22. mai 2013 #4 Skrevet 22. mai 2013 Jeg liker ikke rosa og finner meg veldig lite til rette i prinsesseverdenen. Allikevel kan jeg ikke dy meg for å synes at datteren er søt og yndig med prinsessekjolene sine. Hadde jeg aldri forventet. Her stod det imidlertid bare intenst på i et drøyt år. Nå rett før skolestart er det heldigvis over.
Gjest sug lut Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Stor sjanse for at det skjer, ja, om du ikke bor i en boble. Men som det sies over her - det er definitivt det minst problematiske du vil oppleve som forelder, selv om det kjennes kjipt ut at ungen din har like ræva smak som alle andre og ikke er hevet over gruppepåvirkning.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Jeg har vært anti prinsesse i alle alle år.. 5 år. og nå er frøkna mi en litta prinsesse! Anonym poster: 424311662f867614c2a8c6e86f819b07
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 Datteren min ramlet utpå i barnehagen, da de andre jentene digger prinsesser så det holder. Jeg bryr meg ikke så mye, for jeg er helt viss på at dette vil ta slutt en dag, vraket til fordel for tenåringshelter og prinser fra virkeligheten. Å kalle jenta si for prinsesse har jeg aldri gjort da. For jeg er sannelig ikke Mette Marit. Anonym poster: 86a9c97ff54e7008da75e7d43ecf0a5d
Kaklehøna Skrevet 22. mai 2013 #8 Skrevet 22. mai 2013 (endret) Niesen min på 5 år, bryr seg veldig lite om prinsessegreier. Hun leker med barbie og ponny osv, men prinsesse vil hun ikke være. Endret 22. mai 2013 av Kaklehøna
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #9 Skrevet 22. mai 2013 Min datter elsker rosa prinsessekjoler, sko og vesker. Samtidig leker hun også med lego og biler og brio-tog, så det er en fin balanse, tenker jeg. Jeg synes heller ikke at alle de såkalte Disney-prinsessene er så dårlige forbilder, i hvert fall ikke Rapunzel i "to på rømmen" og Tiana i "prinsessen og frosken", dette er jenter med bein i nesa som går etter drømmen sin. Jeg synes det er helt greit. Jeg synes også at det er viktig at jenter får lov til å være jentete uten at andre skal se på det som mindreverdig, da skaper jo vi inntrykk av at hvis jenter skal være like mye verd som gutter så må de være som guttene, og i hvert fall ikke være prinsesser!! Ja til sterke jenter i rosa kjoler!! Anonym poster: 6dd56e2e22de6ff3619e9ccbbb351c4f
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #10 Skrevet 22. mai 2013 Ingen boble her. Vi lever veldig normalt og nekter ikke barna våre noe av de normale tingene som barn liker. Som mamma og stemor til to gutter har jeg bare hittil ikke vært så vant til den rosa jenteverdenen. Og selv var jeg ikke opptatt av prinsesser og dill i det hele tatt da jeg var liten. Kanskje jeg var ei guttejente? Min egen mor var ei typisk mor av 70-tallet og veldig opptatt av likestilling, og å være et forbilde for at kvinner kunne gjøre alt de selv ville! Og at hun var bra nok som hun var. Jeg synes hun har lyktes bra med meg Jeg er selvstendig, også økonomisk, og har en avslappet og fornøyd holdning til mitt eget utseende. Så det er vel derfor jeg stresser litt med dette. Det noen synes er bagateller synes jeg dekker over tvilsomme holdninger til hva som "passer" seg for jenter. Det noen kaller "jentete" synes jeg er overfladisk og direkte hemmende for småjenter. Det er trist å se småjenter som begrenser seg i leken fordi de ikke vil ødelegge klærne sine. Og mye "jentete" oppførsel synes jeg er direkte ufyselig! Utfrysing f.eks. Hvisking og tisking! Noe så til de grader uhøflig og feigt! Jeg liker mye bedre gutters direkte tale. Mye av Disney-klær og prinsesseproduktene er også av en elendig kvalitet som ikke matcher prisen i det hele tatt. Barna som ønsker seg slikt hele tida er jo veldig reklamepåvirket (For ordens skyld: Akkurat det samme gjelder alle Spiderman og Biler-produkter o.l. for gutter). Jeg blir rett og slett skeptisk til voksne som ikke ser ut til å klare å stå i mot slikt kjøpepress i det hele tatt. Anonym poster: b3c02fbf86113be96c039db64407a945
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #11 Skrevet 22. mai 2013 Mange som havner på prinsessekjøret uten at foreldrene har oppmuntret til det, og så hr du de som ikke gjør det selv om foreldrene prøver å få de mer jentete. Når det er sagt så er det virkelig en av de minste problemene du møter på som mamma. Hvorfor gidde å irritere seg? Sånn var det her Nøytrale barneklær, treleker, mye utelek som man blir skitten av, aldri vist noen interesse for dukker, kjoler osv. Og plutselig kom hun hjem en dag og proklamerte HØYT og klart at nå var hun prinsesse, hun eeeeeelsket rosa, det var glitter og glam for "alle penga". Da var hun nettopp fylt 3 år Tror det skjer noe rart i hodet på disse barna av og til, hehe! Anonym poster: 011eb5c34402bede45df7670576e0ac9
Sølvpanter Skrevet 22. mai 2013 #12 Skrevet 22. mai 2013 Vet ikke om alle gjør det, men min er midt i prinsesse-alderen nå ja (4 år). Vi pleier ikke selv å kalle henne for prinsesse, men veldig mange rundt oss refererer til henne som "lille prinsessen deres". På samme måte som de referer til gutta som prinsene. Tror det bare er en uttrykksmåte. Datteren vår går i helt normale klær til vanlig. Myk bukse eller tights med genser/tunika/t-shorte/kjole over litt ettersom. Evt bare ullundertøy på vinteren. Men når hun leker liker hun å bl.a. leke prinsesse og fjonge seg opp litt med smykker, veske og dilldall. Synes at det må hun få lov til. Akkurat som hun må få lov til å leke andre ting. Hun elsker også bli pyntet opp når vi skal i besøk og kaller seg selv for fin prinsesse da, og det synes jeg også er greit. Hun er 4 år. Hun skal få lov til å digge prinsesser. Dessuten er det de mer moderne Disney-prinsessene hun ser opp til, og i tilfelle du ikke har fulgt med i tiden, så kan jeg opplyse om at de er tøffere enn toget De fleste vokser seg ut av prinsessealderen igjen helt naturlig når de når skolealder.
It's all about me Skrevet 22. mai 2013 #13 Skrevet 22. mai 2013 Her har både gutt og jente hatt lik tilgang på både dukker og biler. Guttene har gått i rosa overdeler og jenta har fått alle farger på fargekartet. Allikevel har gutten blitt en ultra-guttete bil, tog og fly entusiast. Jenta blitt ei skikkelig rosa prinsesse. Alt som er rosa og pent er toppen av lykke. MEN kaller jeg henne prinsesse på tull er svaret et bestemt "Nei mamma, jeg er ikke en prinsesse, jeg er bare XXX" Prøvde i det lengste å holde Hello Kitty hemmelig og unna huset, men tapte raskt der også. Så lenge de fysisk ser valgene blir de det de blir.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #14 Skrevet 22. mai 2013 Jeg har to jenter, den eldste ble ikke noe prinsessjente. Hun har en prinsesskjole, men den hadde hun ikke hatt om ikke onkel hadde kjøpt den i disney land. Hun har vært en guttejene, ikke vært så mye med jenter for hun syns prinsesser, dukker og slike ting er kjedelige så da er det mest stas med gutter. Lekte endel med jenter når hun begynte på skolen, men nå har guttevennene kommet tilbake igjen. Hun andre har vært litt prinsesse. Hadde en periode hun hadde prinsesskjole på seg hele tiden når hun var hjemme, men heldigvis ikke noe mas om å ha den på seg utenfor huset. Men hun er mer jålete enn storesøster, men samtidig mindre. Vi har ikke hatt prinsessrom og slikt. Anonym poster: e92360d44223c5cad3809f0ec75e4283
danse mamma Skrevet 22. mai 2013 #15 Skrevet 22. mai 2013 Vesla her er bare 16 mnd men liker allerede rosa prinsesseting. Jeg har ikke noe imot det og lar henne se på det hun vil. Er vi ute går hun mot alt som er rosa, glitrete og prinsesseaktig. MEN hun elsker også traktorer og lastebiler så her er det en snodig blanding :-)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #16 Skrevet 22. mai 2013 Her har både gutt og jente hatt lik tilgang på både dukker og biler. Guttene har gått i rosa overdeler og jenta har fått alle farger på fargekartet. Allikevel har gutten blitt en ultra-guttete bil, tog og fly entusiast. Jenta blitt ei skikkelig rosa prinsesse. Alt som er rosa og pent er toppen av lykke. MEN kaller jeg henne prinsesse på tull er svaret et bestemt "Nei mamma, jeg er ikke en prinsesse, jeg er bare XXX" Prøvde i det lengste å holde Hello Kitty hemmelig og unna huset, men tapte raskt der også. Så lenge de fysisk ser valgene blir de det de blir. Ja ja, det er vel helt normalt og jeg prøver bare å venne meg til tanken Vi har det så fint i vår lille familie enda, alle 5 er ganske enige om hva som er morsomt og kult å gjøre. Den dagen vesla nekter å gå ut døra kledd i noe annet enn glittersko og finkjole må vi rett og slett legge om livsstilen... Jeg har ikke tenkt å være kjip mamma og nekte henne vanlige leker og ting bare fordi jeg som voksen synes de er tvilsomme. Det er jo barna som skal ha glede av lekene. Men jeg kan vel påvirke liiitt, håper jeg. Det er mulig at jeg er ekstra skeptisk fordi mødrene til noen av de verste prinsessene i barnehagen er damer jeg har fint lite til felles med. hi Anonym poster: b3c02fbf86113be96c039db64407a945
Anne-B. Skrevet 22. mai 2013 #17 Skrevet 22. mai 2013 Jeg har aldri oppfordret dem til det, men mine tre har ved et eller annet tidspunkt hatt en prinsessegreie gående, men jeg har tatt det helt med ro. Det går over.
Sølvpanter Skrevet 22. mai 2013 #18 Skrevet 22. mai 2013 Ja ja, det er vel helt normalt og jeg prøver bare å venne meg til tanken Vi har det så fint i vår lille familie enda, alle 5 er ganske enige om hva som er morsomt og kult å gjøre. Den dagen vesla nekter å gå ut døra kledd i noe annet enn glittersko og finkjole må vi rett og slett legge om livsstilen... Jeg har ikke tenkt å være kjip mamma og nekte henne vanlige leker og ting bare fordi jeg som voksen synes de er tvilsomme. Det er jo barna som skal ha glede av lekene. Men jeg kan vel påvirke liiitt, håper jeg. Det er mulig at jeg er ekstra skeptisk fordi mødrene til noen av de verste prinsessene i barnehagen er damer jeg har fint lite til felles med. hi Anonym poster: b3c02fbf86113be96c039db64407a945 Nå synes jeg du både svartmaler og overdriver ganske kraftig. For det første er det stor forskjell på at jenter liker å leke prinsesse og at de skal få gå rundt som små ballerinaer hele tiden. Det er fortsatt vi voksne som bestemmer påkledningen når vi skal noe, og prinsessekjole, glittersko og tiara er uaktuelt dersom vi skal på fjelltur uansett. Derimot synes jeg det er uproblematisk at snuppa velger de rosa støvlene med Hello Kitty på framfor de gule når vi skal kjøpe nye støvler. Støvler er tross alt støvler. Eller at hun insistere på å ha på seg luen med prinsesse på framfor den nøytrale i rødt. Det er ikke snakk om at alle småjenter som trekkes mot rosa, glitter, dilldall og prinsesser i samme øyeblikk blir forvandlet til skjøre, engstelige porselensdukker som ikke kan gjøre noe annet enn å hvirvle rundt i sirkler og være "prinsesse". Jenta vår er som sagt opptatt av rosa, prinsesser ol for tiden, men hun er fortsatt den samme tøffe jenta som driter i om klærne blir skitne, klatrer i trær og helt fint klarer å leke med andre ting en sukkersøte prinsesseleker også
Anne-B. Skrevet 22. mai 2013 #19 Skrevet 22. mai 2013 Ja ja, det er vel helt normalt og jeg prøver bare å venne meg til tanken Vi har det så fint i vår lille familie enda, alle 5 er ganske enige om hva som er morsomt og kult å gjøre. Den dagen vesla nekter å gå ut døra kledd i noe annet enn glittersko og finkjole må vi rett og slett legge om livsstilen... Jeg har ikke tenkt å være kjip mamma og nekte henne vanlige leker og ting bare fordi jeg som voksen synes de er tvilsomme. Det er jo barna som skal ha glede av lekene. Men jeg kan vel påvirke liiitt, håper jeg. Det er mulig at jeg er ekstra skeptisk fordi mødrene til noen av de verste prinsessene i barnehagen er damer jeg har fint lite til felles med. hi Anonym poster: b3c02fbf86113be96c039db64407a945 Nå synes jeg du både svartmaler og overdriver ganske kraftig. For det første er det stor forskjell på at jenter liker å leke prinsesse og at de skal få gå rundt som små ballerinaer hele tiden. Det er fortsatt vi voksne som bestemmer påkledningen når vi skal noe, og prinsessekjole, glittersko og tiara er uaktuelt dersom vi skal på fjelltur uansett. Derimot synes jeg det er uproblematisk at snuppa velger de rosa støvlene med Hello Kitty på framfor de gule når vi skal kjøpe nye støvler. Støvler er tross alt støvler. Eller at hun insistere på å ha på seg luen med prinsesse på framfor den nøytrale i rødt. Det er ikke snakk om at alle småjenter som trekkes mot rosa, glitter, dilldall og prinsesser i samme øyeblikk blir forvandlet til skjøre, engstelige porselensdukker som ikke kan gjøre noe annet enn å hvirvle rundt i sirkler og være "prinsesse". Jenta vår er som sagt opptatt av rosa, prinsesser ol for tiden, men hun er fortsatt den samme tøffe jenta som driter i om klærne blir skitne, klatrer i trær og helt fint klarer å leke med andre ting en sukkersøte prinsesseleker også Ene datra mi elsker å kle på seg prinsessekjole og pene sko, men hun er jaggu den som er mest guttete av mine tre, samtidig. Så jeg tror man kan ta det helt med ro, og heller nyte at de får utløp for smaken sin og føler seg pene, for det er det mange voksne damer som sliter med. Jeg håper hun bevarer evnen til å like seg selv for resten av sitt liv.
Gjest thricane Skrevet 22. mai 2013 #20 Skrevet 22. mai 2013 Ingen boble her. Vi lever veldig normalt og nekter ikke barna våre noe av de normale tingene som barn liker. Som mamma og stemor til to gutter har jeg bare hittil ikke vært så vant til den rosa jenteverdenen. Og selv var jeg ikke opptatt av prinsesser og dill i det hele tatt da jeg var liten. Kanskje jeg var ei guttejente? Min egen mor var ei typisk mor av 70-tallet og veldig opptatt av likestilling, og å være et forbilde for at kvinner kunne gjøre alt de selv ville! Og at hun var bra nok som hun var. Jeg synes hun har lyktes bra med meg Jeg er selvstendig, også økonomisk, og har en avslappet og fornøyd holdning til mitt eget utseende. Så det er vel derfor jeg stresser litt med dette. Det noen synes er bagateller synes jeg dekker over tvilsomme holdninger til hva som "passer" seg for jenter. Det noen kaller "jentete" synes jeg er overfladisk og direkte hemmende for småjenter. Det er trist å se småjenter som begrenser seg i leken fordi de ikke vil ødelegge klærne sine. Og mye "jentete" oppførsel synes jeg er direkte ufyselig! Utfrysing f.eks. Hvisking og tisking! Noe så til de grader uhøflig og feigt! Jeg liker mye bedre gutters direkte tale. Mye av Disney-klær og prinsesseproduktene er også av en elendig kvalitet som ikke matcher prisen i det hele tatt. Barna som ønsker seg slikt hele tida er jo veldig reklamepåvirket (For ordens skyld: Akkurat det samme gjelder alle Spiderman og Biler-produkter o.l. for gutter). Jeg blir rett og slett skeptisk til voksne som ikke ser ut til å klare å stå i mot slikt kjøpepress i det hele tatt. Anonym poster: b3c02fbf86113be96c039db64407a945 Tror du blander kortene litt her. Du kan fint kjøpe rosa kjoler og glitter uten at ungen står i fare for å ende opp som uselvstendig eller mobbe andre. De tingene du nevner har lite med fantasiverden barn lever i når de når 3-5 års alder. Du trenger da ikke kjøpe dyre Disney kjoler, det er nok av rosa glam i de fleste klesbutikker til en rimelig penge.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #21 Skrevet 22. mai 2013 Jeg tror det blir bedre hvis du dropper tegnefilmene, kun lar jenta se på "ikke-fordummende" dokumentarer, og nyheter til barnetv. Helt alvorlig så høres du rimelig spesiell ut. At barnefilmer er fordummende? Hva i alle dager mener du de skal se på? Heller prinsesse som 4-5 åring eller en som vokser opp i brune cord-bukser og ender opp som helbleket rosabimbo som 20 åring fordi hun har blitt holdt tilbake hele barndommen. PS: mine gutter syns også rosa er fint. Jeg har aldri satt grenser for hva de kan leke med. De leker for det meste med gutteting, men syns prinsesser er nydelige (3 åringen) Anonym poster: d758886cd54f44c003ba270bbbba80df
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #22 Skrevet 22. mai 2013 Det finnes da mange tøffe prinsesser? To på rømmen, hun i Modig, hun i Shrek, Arwen i LOTR, alveprinsessen i Eragon, Daenerys i Game of Thrones... Jeg kjenner flere tøffe små jenter som elsker tiara og ballerinaskjørt, men gjerne klatrer i trær og sloss med lekesverd i glitterskjørtet sitt. Anonym poster: f532af889f6b65ec9084b0b465e173da
Sol Skippertaksdronning Skrevet 22. mai 2013 #23 Skrevet 22. mai 2013 Jenta mi er 4 og et halvt nå, og jeg kan love at hun IKKE er på prinsessekjøret. Hun hater rosa og får kløe av alt som lukter av prinsessepreget. Hun elsker oransje, og biler og er mer guttete i lekemåten enn noen andre jenter jeg vet om. Jeg har aldri prøvd å dytte henne i hverken den ene eller den andre retningen, hun skal få være akkurat den hun er. Om hun fortsettert å være sånn framover aner jeg ikke, men isåfall er det hun selv som skal velge, ikke jeg.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #24 Skrevet 22. mai 2013 det viktigste i denne debatten er at småjentene våre vet at de er like mye verd uansett om de velger å være rosa prinsesser (som gjerne klatrer i trær) eller om de liker biler eller andre typer leker. Jeg synes det virker som at mødre til småjenter som liker biler, andre gutte-leker og guttefarger er veldig opptatt av å få fram det. Samtidig som mødre til rosa småjenter er opptatt av å få fram at de leker med andre ting også altså (og det gjør de sikkert, jeg tviler ikke!). Men det er holdningene jeg er redd for. Rosa prinsesser er like mye verd som blå guttejenter (for å sette det på spissen), ikke glem det. Hilsen en stolt mamma til en liten snuppe som eeeelsker rosa!!! Anonym poster: 6dd56e2e22de6ff3619e9ccbbb351c4f
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #25 Skrevet 22. mai 2013 har ikke lest alle svarene, men forstår fullt ut at du gidder å irritere deg over dette. det handler om et ansvar vi har som samfunn, og akkurat nå er prinsessefokuset for stort i mine øyne. i en vanlig kommersiell leketøysbutikk er flertallet av lekene oppdelt i jente-/gutteleker, og dette er ett skritt bakover, når vi ellers har kommet så langt med likestillingen her i denne delen av verden. kan derimot trøste deg med, at vi har en snart 3 og et halvt år gammel jente, som ikke har noen som helst interesse for typiske jenteleker eller prinsessevaset. hun har en hello kitty bamse, men denne kaller hun bare for katten. hun er glad i alle farger, og leker mest ville leker. går kledd i alle regnbuens farger (også rosa og lilla), og i dag var hun stolt som en hane da hun ble levert i barnehagen og skulle vise alle de ansatte det nye mørkeblå og sterkt røde regnsettet hun fikk i går. det kan godt være hun havner på prinsessekjøret plutselig, men da regner jeg med det er en fase, og vil ikke gå i panikk for det om, sjøl om sjela mi nok kommer til å vrenge seg. har helt sikkert noe med personlighet å gjøre, sånt noe, men er overbevist om at vi som foreldre, og ikke minst samfunnet rundt, også har stor innflytelse på hva jentene våre foretrekker av fargevalg, utseende og roller. Anonym poster: 28b0581a8dca37ebe2d8007fa24ccac4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå