Gå til innhold

Hvor mye hadde du forventet, hva bør jeg forvente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har strevd i flere år med å bli gravid, og endelig er lykken fullkommen. Men det har vært ett veldig tøft svangerskap. Komplikasjoner fra uke 12, svangerskapskvalme, bekkenløsning, mye kynnere, osv.

Mannen jobber 2uker på og 4uker av, og har nå 3 uker hjemme før ny utreise. Han sier han forstår hva jeg går igjennom, å når legene på føden, evnt jordmor og fastlege sier jeg må ta det helt med ro, sier han at han forstår og at han skal bidra fult ut.

Men det er der problemet ligger. Den siste uken skulle jeg helst ha gjort minst mulig, men når han ikke f.eks. vasker toalett, bad, skifter på senga, lager mat, vasker kjøkken, tømmer oppvaskmaskin, vasker klær, ++ så må jo nesten jeg gjøre det.

I tillegg "krever" han sex, så om det går flere dager (4-5) uten sex, furter han som en 3åring.

Jeg føler på denne dobbeltmoralen og blir lei meg, for jeg vet at det kan skade barnet (det kan bli født mange uker for tidlig) om jeg ikke tar det med ro. Men når det stadig vekk kommer folk innom her, er det ikke morro at huset er helt herja.

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg ikke kunne forvente mer av en mann som er hjemme og slapper av dagen lang? Vi er to om dette, så om jeg bærer fram, så kan vel han gjøre mer husarbeid?

Anonym poster: ff1a392cd109d1b12ef52ee1e92a5f11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg, men hva gjør du de ukene han er borte?

Anonym poster: 9e8a348414ff3a9716d9f47666a241ae

Skrevet

Jeg er også gravid med bekkenløsning. Hva jeg gjør her hjemme? Nesten ingenting. Mannen jobber 8 timer hver dag og tar husarbeid + eldre søsken når han er hjemme. Jeg er sykemeldt og bruker dagene til å ta det med ro. Skulle bare mangle mener nå jeg...

Anonym poster: f672ae5322714f41b63bfa328e6c3761

Skrevet

Jeg er enig med deg, men hva gjør du de ukene han er borte?

Anonym poster: 9e8a348414ff3a9716d9f47666a241ae

Det er først for tre uker siden jeg fikk beskjed om å ta det helt med ro. Fram til da har jeg gjort så mye jeg har orket og klart. Har måttet innse at det ikke kan være strøkent hele tiden, men ok. Har ryddet mer enn hva det er blitt støvsugd/vasket gulv og tørket støv.

Så de to ukene han var borte tok jeg det med ro, og selv om det høres merkelig ut, så er det utrolig hvor mye mindre rot det blir når det bare er meg hjemme. :P

HI

Skrevet

Jeg er også gravid med bekkenløsning. Hva jeg gjør her hjemme? Nesten ingenting. Mannen jobber 8 timer hver dag og tar husarbeid + eldre søsken når han er hjemme. Jeg er sykemeldt og bruker dagene til å ta det med ro. Skulle bare mangle mener nå jeg...

Anonym poster: f672ae5322714f41b63bfa328e6c3761

Men da lurer jeg på om du har noen tips til hva jeg kan si eller vise han for at han skal forstå. For han sier han forstår når han snakker med folk som sier jeg må ta det med ro, mer som: hint-hint, her må du ta i et tak ekstra.

HI

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Hvis du sier at det kan skade barnet, så føler jeg det skal være mer enn god nok argumentasjon for at han tar litt på seg ''husmor-rollen'' og steller og ordner i hjemmet når han er hjemme og bare slapper av!

Det virker som det er vesentlig mye enklere for han enn for deg, så det faller jo naturlig at han skrubber doen og tømmer oppvaskmaskinen?

Jeg ville forventet det her hjemme i hvertfall, og det ville ikke blitt noe krangel ut av det heller....

At du har fått beskjed om å ta det helt med ro = du skal ikke gjøre tungt husarbeid, og noen må jo gjøre det :)

Skrevet

Kan dere hjelpe meg med denne da?

Fra før helgen hadde vi overnattingsbesøk og mannen ba i tillegg mye venner over hit på grilling og øl alle dagene for å utnytte sommerværet og kosen. Det gikk jo i grunn greit, fordi vi hadde overnattingsbesøk som skjønte at de måtte hjelpe til litt ekstra. Men for å si det slikt, mannen slapp lett unna med mye husarbeid pga hjelpen.

Nå denne uka vil jeg gjerne ta i mot kort besøk av en god venninne (som jeg ikke har sett på 2mnd), og når mannen hører det (og skjønner at det må vaskes på nytt etter besøket i helga, på toalett, støvsuges litt ekstra og lignende) svarer han: Du må ikke tro at jeg kommer til å støvsuge og gjøre i stand for at DU skal få ta imot besøk uka her!!!

HI

Skrevet

Det er nok greit å begynne å markere at oppgavene må fordeles jevnere uansett. Når barnet kommer, vil du ha mindre overskudd til å servere og varte opp ham. For enkelte nytter det ikke med hint, det er kun klar tale som gjelder. Gi ham beskjed om at han må gjøre ditt og datt før han reiser ut igjen. Når han sier at han ikke gidder å ordne til din gjest, ikke trekk deg unna og bli lei deg. Bli forbanna og fortell ham at du ordner så mye du orker til hans gjester og at du forventer at han anstrenger seg for deg.

Skrevet

Takk Iiiiik :) Men jeg svarte faktisk noe lignende, men fikk bare til svar at det ikke var noe stress for meg, ettersom vi bare var ute!

Men jeg er jo ikke dum, vet jo at de av å til må inn på toalettet. Og da vil jeg jo at den delen av huset som vises for de skal være i orden. Og hva med overnattingsgjestene, jeg ville jo det skulle se greit ut for de også, selv om de var snille å hjalp til med matlaging og oppvask.

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Herregud, verre enn min han. Min mann var kjempeflink i starten, så dabbet det av. Men.har han gjør det han blir bedt om!

Men så skal jeg spørre deg, er det virkelig så ille som det høres ut hjemme hos dere? Eller er det du som er litt i overkant opptatt av å ha det strøket? Den fella har jeg nemlig gått i selv ;)

Skrevet

Huff, det høres ut som en egoistisk mann du har. Og det er synd å si det, men etter at barnet har kommet til verden vil det ikke bli noe annerledes... Du kan vel forvente null hjelp. I allefall er det sånn her.

Anonym poster: 887a94532b9fd857aa39e7a9e3dc3a87

Skrevet

Vi liker begge å ha det rent og ryddig og har aldri kranglet om det. Men tror han bare er veldig sliten for tiden, at det blir i overkant mye for han å skulle ha ansvar for alt av husarbeid og matlaging for en stund.

Men jeg liker ikke måten han svarer meg på. For jeg mener vi tross alt er to om dette, jeg kan bare ikke noe for at graviditeten går så hardt fysisk utover meg :( Synes han kan vise litt større forståelse, for dette er håpløst for meg nå. Jeg får ikke gjort noe. Men selvfølgelig vil jeg se gode venninner innimellom.

HI

Skrevet

Du må sette foten ned NÅ, HI, ellers kommer det til å gå i akkurat det samme når babyen er født! Han er rett og slett bortskjemt ifølge det du forteller her!

Sett deg på sofaen og nekt å bidra. Om han nekter å hjelpe deg lager du mat til deg selv og vasker dine egne klær. Bytt ditt eget sengetøy og drit i om det er sølete på gulv, kjøkken og bad for en periode. Sett hardt mot hardt og si til ham at du har vondt i bekkenet og at det blir verre om du anstrenger deg. Dra ham med til lege eller jordmor om han ikke tror deg. Og så synes jeg du skal advare venninnen din om at det kanskje kommer til å skittent og fortelle henne hvorfor. For en lat mann du har funnet deg!

Slutt å hjelpe ham fullstendig til han skjønner hva det handler om eller be ham betale for vaskehjelp for sine egne penger om han nekter å bidra.

Anonym poster: c8478a4a6a04c3ecefee183e956076b0

Skrevet

Den der trengte jeg å høre kjenner jeg. Hardt og brutalt riktig nok, men du har så rett. Takk for skikkelig tips og råd!!

HI

Skrevet

Dette endrer seg neppe. Gir dere to år max.

Anonym poster: be6b06e62fb6f9e5b36abb9e7292be75

Skrevet

Dette endrer seg neppe. Gir dere to år max.

Anonym poster: be6b06e62fb6f9e5b36abb9e7292be75

Må tilføye at vi har vært sammen i 9år nå og aldri kranglet om dette før. Vi får se....

HI

Skrevet

Mannen min kan ikke fordra husarbeid, men han skjønner jo heldigvis at jeg ikke kan ta alt alene.

Han tjener ca fire ganger så mye som meg og han har sørget for vaskehjelp ;)

Regner du er sammen med en nordsjøarbeider e.l. som tjener greit og da kan dere prioritere vaskehjelp om ingen av dere liker disse jobbene. Her deler vi på ryddingen og å ta ut av oppvaskmaskinen o.l. men vaske badet, skrubbe dusjen, vaske under sengene, støvsuge sofaen grundig osv er det vaskehjelpen som gjør...

Anonym poster: 32d2e8b8e14f93404ad24a83d832420d

Skrevet

Kan dere hjelpe meg med denne da?

Fra før helgen hadde vi overnattingsbesøk og mannen ba i tillegg mye venner over hit på grilling og øl alle dagene for å utnytte sommerværet og kosen. Det gikk jo i grunn greit, fordi vi hadde overnattingsbesøk som skjønte at de måtte hjelpe til litt ekstra. Men for å si det slikt, mannen slapp lett unna med mye husarbeid pga hjelpen.

Nå denne uka vil jeg gjerne ta i mot kort besøk av en god venninne (som jeg ikke har sett på 2mnd), og når mannen hører det (og skjønner at det må vaskes på nytt etter besøket i helga, på toalett, støvsuges litt ekstra og lignende) svarer han: Du må ikke tro at jeg kommer til å støvsuge og gjøre i stand for at DU skal få ta imot besøk uka her!!!

HI

For en egoist. Men han får vel uansett gjøre rent for dere selv.

Dette høres ut som en mann du bør benytte garantien, returner han til svigerforeldrene dine. Han trenger overhaling. Angreretten er vel forbi? Noen må snakke han til fornuft.

Skrevet

Det er ikke sånn at du må gjøre rent hjemme. La være. Sett barnets behov for at du hviler foran ditt behov for å ha det rent. Det er ikke så lett, men det må du nesten. Mannen synes tydeligvis det er deilig å ha det rent og pent, men det er ikke viktig nok for ham til at han gidder/ser hva som må gjøres. Det er ingen krise at det står oppvask på benken og at det flyter hybelkaniner når det kommer folk, sånn egentlig!

Når det gjelder sex hadde jeg flippet antakelig. At det går an å være så egoistisk! Hva med å bestille en time hos jm, snakke litt med henne på forhånd og få snakket helt spesifikt om dette. Mange par (meg selv inkludert) har knapt sex i svangerskapet. Jeg hadde kraftig symfuseløsning og kunne bare glemme noe som heter sex!

Du må bare stå på ditt! Og fokuser på det som egentlig er viktig.. Babyen <3

Anonym poster: 8530134b6d47ace6f65618e6756b65bd

Skrevet

Jeg er nok enig med nummer 13 her. Sånn går det jo ikke an å oppføre seg.

Min man jobber ikke utenom når han er i nordsjøen, og han trenger da virkelig kun en dag eller to til å komme seg, og det er hvis han kommer fra nattskift. Man blir faktisk ikke sliten av å gjøre husarbeid når man ellers ikke jobber, så jeg hadde gitt klar beskjed en gang om at jeg ikke er moren hans, og hvis han ikke skjerper seg får han flytte hjem til sin egen mor og komme tilbake når han har lært å oppføre seg.

Husarbeid gjør seg ikke selv. Og å kreve sex.. halleluja, det hadde blitt månelyst her. Hadde klikka i alle de vinkler som er, man har sex når begge har lyst, end of story.

Anonym poster: 26e25d745bd9037af1a7d3d0c69f5cae

Skrevet

Takk for støtten! Føler virkelig dere forstår meg, men jeg trenger kanskje litt mer direkte råd om hva jeg kan si og gjøre.

Har før prøvd å vise han tråder som dette, så han ser hva andre mener.

Har også tatt opp ting med lege/jordmor, men jeg ender opp med å få den kjeftsprøyten etterpå for å ha nevnt noe sånt.

Svigermor er fra en annen planet og ikke tilsnakkelig, så hun er ikke til hjelp.

Mine foreldre har sagt siste ukene når de har vært innom at jeg må få hjelp å støtte fra han nå, å dette sier de fordi de selv har vært igjennom tøffe svangerskap med to barn som ble født lenge før tiden. Men han tar det personlig og blir sint, føler de behandler han som et barn, osv..

Hva skal jeg si til han, eller oppføre meg?

Skjønner at jeg ikke kan forlange å ha det strøkent, men litt hjelp med det mest synlige som å vaske toalett og holde kjøkkenet ryddig feks ønsker jeg.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...