Gå til innhold

Har jobb og permisjonsdilemma....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på barnevernsinstitusjon, og vi har medleverturnus. (7-3-7-4) Når vesla er 10 mnd må jeg faktisk være borte halve uka annenhver uke... Amminga går i dass, og hun får tilkytningsforstyrrelser (det har jeg lært her inne)

Snakket med arbeidsgiver i dag, han foreslår at jeg tar et ekstra år permisjon - ulønnet da selvfølgelig da han ikke ser noen mulighet for tilrettelegging i forhold til arbeidstid. Noe som forsåvidt er uaktuelt, da jeg har 2 timer reise til jobb og kan derfor ikke gå vanlige dag/ kveldsvakter.

Jobber vokser heller ikke på trær her jeg bor.... Dessuten elsker jeg jobben min, og min inntekt er høyst nødvendig da vesla er nr 3 i rekken av småtroll.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går fint hvis du synes det funker bra. Du har jo 2 barn fra før så du vet jo selv best om du takler det eller ei. Antar at far skal ha permisjon når din er over?

Anonym poster: b571bf7251172e4fc4af16651b1daf60

Skrevet

Amminga kan bli vanskelig, men så lenge pappaen og du har delt på å ta dere av barnet til nå, vil jeg tro det går helt fint. Jeg jobbet fra morgen til kveld neste dag da barna mine var 10 mnd og opp, og de har et like godt forhold til oss begge.

Anonym poster: 01fca6b970fdddda3cfc8211ded7c2b4

Skrevet

Kan du ikke pumpe og fryse melka da? Så kan faren gi på flaske? Hovedsaklig består jo maten av fast føde nå uansett.

Skrevet

Takk for svar! Ja ieg har 2 fra før, og vet jo hva jeg går til - men prøv å fortell det til hormonene mine...Ligger her og stortuter over noe som er så pass langt frem i tid. Ja det er hjemme med pappaen som allerede tar sin del av babyansvaret og vel så det,,,. Han er vant til å ha de andre ungene mye alene pga jobben min, og han ser ikke på det som noe problem... Bare meg som har fått akutt panikk over tanken...

Skrevet

Jeg er utdannet barnevernpedagog. Ut i fra det jeg har lest om tilknytning så er det jo ingen heldig situasjon å være borte fra et så lite barn så av og på som det vil bli i en slik turnus. For et barn vil det være vanskelig å ha en trygg og god tilknytning til en person som er veldig til stede for så å forsvinne i perioder. Eksperter fraråder jo å dra på langhelgferie i de to første leveårene pga dette. Men skjønner jo at det ikke er bare bare å leve av en lønn et helt ekstra år. Les gjerne litt om tilknytning selv også + forhør deg med fagpersoner.

Anonym poster: 1a77a0d32788e2705219438ab936206b

Skrevet

Ja jeg tenker å fryse melka, men det er mer tanken på tapet av amming. Muligens jeg er så ekstremt lei av amming når den tid kommer at anmeslutt vil være en befrielse (snakker av erfaring) Men akkurat det virker helt usannsynlig fjernt med det lille nyfødte nurket mitt....

Skrevet

Jeg er utdannet barnevernpedagog. Ut i fra det jeg har lest om tilknytning så er det jo ingen heldig situasjon å være borte fra et så lite barn så av og på som det vil bli i en slik turnus. For et barn vil det være vanskelig å ha en trygg og god tilknytning til en person som er veldig til stede for så å forsvinne i perioder. Eksperter fraråder jo å dra på langhelgferie i de to første leveårene pga dette. Men skjønner jo at det ikke er bare bare å leve av en lønn et helt ekstra år. Les gjerne litt om tilknytning selv også + forhør deg med fagpersoner.

Jeg blir så glad når jeg leser svaret ditt, sikkert fordi du skriver akkurat det jeg føler. For jeg vil ikke tilbake i jobb hvor jeg er borte så lenge av gangen, det strider så sterkt imot instinkter mitt! Men samtidig er vi jo avhengig av inntekt på en eller annen måte. Vet ikke om jeg tør lese om tilknytning, er redd jeg aldri kommer til å begynne å jobbe etter endt permisjon da.

Skrevet

Ta permisjon :) og lev litt mer sparsommelig ett år.

Anonym poster: 4520a15e0869f7b8610225c0146e0010

Skrevet

Var redd det virket litt "slemt" å skrive det slik, men det er ment i beste mening for barnet ditt. Om du ikke tar deg permisjon et år så hjelper noen måneder ekstra ekstremt mye for den lille. Og i mens så kan du jo se om du evt kan finne en annen jobb du kan trives med og at du evt kan få et permisjonsår uten lønn fra nåværende arbgiver i mens du jobber et år et annet sted. Mener foresten ikke at det er skadelig for barn å starte i barnehage ved ettrårsalderen (har lest mye forskning om barns tilknytning i fht tidlig barnehage start.) Men det forutsetter at barnet har en god tilknytning til deg som forelder i utgangspunktet, så å ha en dagjobb er ikke skadelig for tilknytingen. Spesielt om du klarer å gi noen korte dager.

Jeg blir så glad når jeg leser svaret ditt, sikkert fordi du skriver akkurat det jeg føler. For jeg vil ikke tilbake i jobb hvor jeg er borte så lenge av gangen, det strider så sterkt imot instinkter mitt! Men samtidig er vi jo avhengig av inntekt på en eller annen måte. Vet ikke om jeg tør lese om tilknytning, er redd jeg aldri kommer til å begynne å jobbe etter endt permisjon da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...