Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #1 Skrevet 21. mai 2013 Jeg har et veldig anstrengt forhold til min svigermor. Hun kommer med veldig kritiske og negative utsagn til meg når vi tilbringer tid sammen, og jeg får rett og slett frynsete nerver av det. Derfor kjenner jeg at jeg verger meg mot å treffe henne, og om jeg unnlater å bli med mannen min og guttene på visitt til henne så benytter hun muligheten til å fryse meg ytterligere ut. Er det noen her som har hatt det slik, for så å få et godt forhold til henne igjen? Hennes dårlige holdning mot meg er ikke innbilt, for mannen min merker det også og har konfrontert henne med det tidligere. Da ble hun helt knust, for så å komme med en tirade av beskyldninger mot meg. Hun virket helt ustabil, noe som fikk meg til å ta en lang pause fra henne. Etter noen måneder tok jeg initiativet til å invitere henne på middag igjen, og da tok hun i bruk en helt annen taktikk, ihvertfall virket det slik på meg. Hun lot som om hun var redd for meg, og gikk på eggeskall rundt meg. Hun var overdrevet hensynsfull, men da mannen min ikke var tilstede kom hun med flere små stikk og hånlige utsagn. Etter denne middagen lot som om alt var som det var tidligere. Er det noen vits i å fortsette å jobbe for et godt forhold her? Hun virker så beregnende og smålig at jeg ikke tror jeg orker mer, men jeg vil gjerne ha et greit forhold til henne. Takk for svar! Anonym poster: 49549247004e83420f039371596bc15d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #2 Skrevet 21. mai 2013 Er det ingen som har noe erfaring med noe tilsvarende? Jeg trenger virkelig noen innspill. HI. Anonym poster: 49549247004e83420f039371596bc15d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #3 Skrevet 21. mai 2013 Jeg ville ikke orket det, heller nedskalert kontakten til et minimum. Latt mann og barn dra på besøk mens du jobber eller treffer en venninne. Livet er for kort til å tåle slike ting. Til hvilken pris er det? Viktig for mannen med mye kontakt? Anonym poster: f4fe2b4fda49456d88ab37a3b4948d36
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #4 Skrevet 21. mai 2013 Takk for svar! Nei, det er heller ikke spesielt viktig for mannen min å opprettholde kontakten med moren sin. Det er faktisk jeg som var pådriveren for det tidligere, for han synes moren er veldig overflatisk og utrolig lite personlig. Hun deler aldri tanker eller ideer med ham, men bare forteller om rykter, sykdom og naboer. Jeg tror egentlig hun er ulykkelig, for hun har rotet til livet sitt veldig, uten at jeg vil gå inn på hva det gjelder. Han kommer fra en liten familie og jeg ville gjerne at barna skulle ha god kontakt med de få familiemedlemmene derfra, men mannen min tar lite initiativ selv om ikke jeg oppfordrer til det. Han har fått enda mindre lyst etter at hun ble enda mer nedlatende mot meg, og jeg forstår jo at han synes det er vanskelig. Innimellom skulle jeg ønske at hun fikk vite at det faktisk er jeg som får ham til å sende bilder av barna, jeg som nesten tvinger ham til å ta seg en tur til henne og som ber ham ringe henne på morsdagen. Men det verste er at jeg nesten tror hun hadde begynt å behandle meg enda verre om hun hadde visst det. HI Anonym poster: 49549247004e83420f039371596bc15d
Caprica Skrevet 21. mai 2013 #5 Skrevet 21. mai 2013 (endret) Du har to valg. Du kan kutte kontakten og ut i fra hva du uer vil det også føre til at hun mister kontakt med sønnen og barnebarna også Mulig hun vil holde det mot deg, men siden du ikke vil ha noe med henne å gjøre spiller det jo ingen rolle hva hun synes. ELLER du og mannen din kan sette dere ned med henne og fortelle henne hvordan det virkelig er. At dere kun har hatt kontakt fordi DU har sørget for det, men at dere nå begynner å bli rimelig lei av oppførselen hennes. Om hun skjerper seg opprettholder dere kontakten, om hun ikkeggjør det blir det lite kontakt med sønn og barnebarn Dvs drite i henne eller gi henne muligheten til å skjerpe seg før dere eventuelt driter i henne.. Endret 21. mai 2013 av Caprica
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #6 Skrevet 21. mai 2013 Lurer på om jeg kjenner svigermoren din? Er det noen som helst mulighet for at hun også kan ha vært min "svigermor" i en periode? Tenker på det du sier om at hun har rotet til livet sitt. Og en del andre ting som stemmer. Uansett om det er samme dama eller bare noen som ligner ville jeg ha trukket meg langt unna! Slike mennesker tapper deg for energi. Anonym poster: 8f125d971cc4d2b780003ff727adff11
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #7 Skrevet 21. mai 2013 Tusen takk for kloke og gjennomtenkte svar! Caprica, Mannen min har satt seg ned og tatt en alvorsprat med henne før. Det var da hun knakk helt sammen og så tok på martyrkappen. Men han fortalte ikke at det er jeg som er pådriveren for at han tar kontakt. Likevel tror jeg ikke det vil hjelpe, for hun klarer å vende alt jeg foretar meg til å bli noe negativt. Jeg kan tenke meg at hun vil vende det til at mannen min kun tar kontakt de gangene jeg tillater ham det, e.l.. Hun er nemlig veldig fornektende, og vil nok i det lengste tviholde på troen om at sønnen hennes egentlig vil ha mer kontakt, men er hjernevasket av meg, eller noe slikt. Jeg bryr meg faktisk litt om hva hun tenker, og det er fordi hun klager sin nød til min manns bror. Det vet vi siden han har fortalt diverse tull videre til oss. Anonym, Jeg tror du har helt rett i at hun tapper meg for energi, for jeg får ofte migrene, munnsår og diverse i tillegg til at jeg er utslitt i dagesvis etter å ha truffet henne. Det høres sikkert dramatisk ut, men slik er det faktisk. Jeg tviler på at du har hatt henne som svigermor før, for selv om min mann har et par lange forhold bak seg så er de mørke hemmelighetene hennes noe ytterst få kjenner til. Utad virker hun både blid og hyggelig. Det eneste hun klager over er den umulige svigerdatteren som ødelegger forholdet mellom henne og sønnen. HI. Anonym poster: 49549247004e83420f039371596bc15d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #8 Skrevet 21. mai 2013 Tusen takk for kloke og gjennomtenkte svar! Caprica, Mannen min har satt seg ned og tatt en alvorsprat med henne før. Det var da hun knakk helt sammen og så tok på martyrkappen. Men han fortalte ikke at det er jeg som er pådriveren for at han tar kontakt. Likevel tror jeg ikke det vil hjelpe, for hun klarer å vende alt jeg foretar meg til å bli noe negativt. Jeg kan tenke meg at hun vil vende det til at mannen min kun tar kontakt de gangene jeg tillater ham det, e.l.. Hun er nemlig veldig fornektende, og vil nok i det lengste tviholde på troen om at sønnen hennes egentlig vil ha mer kontakt, men er hjernevasket av meg, eller noe slikt. Jeg bryr meg faktisk litt om hva hun tenker, og det er fordi hun klager sin nød til min manns bror. Det vet vi siden han har fortalt diverse tull videre til oss. Anonym, Jeg tror du har helt rett i at hun tapper meg for energi, for jeg får ofte migrene, munnsår og diverse i tillegg til at jeg er utslitt i dagesvis etter å ha truffet henne. Det høres sikkert dramatisk ut, men slik er det faktisk. Jeg tviler på at du har hatt henne som svigermor før, for selv om min mann har et par lange forhold bak seg så er de mørke hemmelighetene hennes noe ytterst få kjenner til. Utad virker hun både blid og hyggelig. Det eneste hun klager over er den umulige svigerdatteren som ødelegger forholdet mellom henne og sønnen. HI. Anonym poster: 49549247004e83420f039371596bc15d Nei, jeg mente ikke at JEG kunne ha vært sammen med din mann tidligere. Jeg mente om det var noen mulighet for at jeg har hatt henne som "ste-svigermor"? Altså at hun kanskje kunne ha vært min svigerfars eks-kjæreste? Dess mer du sier, dess mer ligner hun på denne dama. Hun hadde også en skummelt splittet personlighet. Utrolig blid, trivelig og prektig utad og i begynnelse, kontrollerende, manipulerende, opptatt av å splitte familier, bitter, ingen selvinnsikt; alltid de andre som det var noe galt med, hevdet sin selvtillit ved å sladre og rakke ned på alle andre, reagerte på kritikk ved å bli oppføre seg barnslig overdrevent "korrekt" etterpå, liten familie som helst unngikk henne, sladret videre om alt vi fortalte henne, men selvsagt vridd i negativ retning. osv. Jeg tror denne dama var psykopat. Hun slet meg ut fullstendig. Holder fortsatt på rådet om å holde minst mulig kontakt. Fortell henne minst mulig, vær upersonlig og generell. Anonym poster: 8f125d971cc4d2b780003ff727adff11
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #9 Skrevet 21. mai 2013 Beklager at jeg misforsto, men nei- jeg kan garantere deg at hun ikke er din svigerfars eks. Det er tydeligvis flere av den sorten i den generelle befolkning, men de minner veldig om hverandre. Jeg tror kanskje det eneste jeg kan foreta meg er å ha minst mulig kontakt, slik du foreslår. Det blir vanskelig for meg å dyrke frem noe godt forhold om hun ikke vil bidra til det. Men jeg tror ikke helt hun forstår hva konsekvensen kan bli av det om mannen min også kutter ytterligere ned på kontakten. Det er forresten mange år siden jeg sluttet å dele noe personlig med henne, for det brukte hun uansett bare mot meg ved en senere anledning- uansett hva det var. For meg virker det som om min svigermor har sosiopatiske trekk, men jeg er redd jeg er så utrolig subjektiv her at jeg overhode ikke har gangsyn lenger. Dessuten mistenker jeg at veldig mange svigerdøtre gjerne gir sin svigermor denne diagnosen p.g.a. vanskelige forhold dem i mellom. Takk igjen for svar og gode råd. HI. Anonym poster: 49549247004e83420f039371596bc15d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå