Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #1 Skrevet 21. mai 2013 3. Mai fikk vi ei lita prinsesse, og siden vi kom hjem har hun bare skreket i ett eneste kjør Hun var ganske urolig på sykehuset også, men det har bare blitt verre og verre. Har pratet med helsesøster, men hun sier at det kan være slik i begynnelsen, og at vi bare må se det an etterhvert for å ta en videre vurdering på hva det kan være. Skikkelig brå omveldning fra å være uten barn, til å plutselig få et som gråter hele døgnet. Jeg er så fortvilt og rådvill! Har så vondt i meg for den lille som bare gråter, og jeg vet ikke lengre mine arme råd. Vi bytter på å bæret føgnet rundt, og det er kun småblunder på 10-15 min innimellom. Jeg orker ingenting, blir bare så trist, og er så sliten. Hjelp! Anonym poster: 7d231955eaedb32a1c3d7f1bcd4f922c
skinnfilla Skrevet 21. mai 2013 #2 Skrevet 21. mai 2013 Huff ,stakkars dere! Det er fortvilende og høre på Hos oss hjalp det med fotsoneterapi for magen. Umiddelbart. Men har dere sjekket nakken hennes? Er hun bøyd eller stiv? Tåler hun morsmelken? Eldste måtte ha melk fra apoteket... Ville ikke slått meg til ro med å se det an, ring litt rundt til fysioterapeut , fotsoneterapi og barnelege. Det er gjerne en grunn til at de gråter.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #3 Skrevet 21. mai 2013 Huff ,stakkars dere! Det er fortvilende og høre på Hos oss hjalp det med fotsoneterapi for magen. Umiddelbart. Men har dere sjekket nakken hennes? Er hun bøyd eller stiv? Tåler hun morsmelken? Eldste måtte ha melk fra apoteket... Ville ikke slått meg til ro med å se det an, ring litt rundt til fysioterapeut , fotsoneterapi og barnelege. Det er gjerne en grunn til at de gråter. Lurer på om det ikke kan være nakken ja. Hun har hodet kun til ene siden, og gråter om vi prøver å snu det til andre siden. Hun satt fast under fødselen, men vet ikke om det kan ha så mye å si? Hun krøker ikke sammen føttene mot magen, og har heller ikke noe utslett. Men har ikke tenkt på at hun kanskje kan være allergisk mot melka. Men tusen takk for svar. Veldig uerfaren og usikker, så er vanskelig å vite alt man kanskje burde tenke på. HI Anonym poster: 7d231955eaedb32a1c3d7f1bcd4f922c
skinnfilla Skrevet 21. mai 2013 #4 Skrevet 21. mai 2013 Det er nok ganske tøft for de små og komme ut, og vil tro det er lett å få en strekk i nakke eller rygg. Ville absolutt ringt en fysioterapeut og fått en time for sjekk:) Bedre før enn siden. Kanskje det bare er en behandling eller to fra babykos i stedet for babykaos;) Det hjelper på min nakke og knekke den opp, og jeg blir temmelig vrang og sur jeg og ,når nakken streiker;) Lykke til ,både til deg og lille.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #5 Skrevet 21. mai 2013 Tusen takk, da skal jeg se om jeg ikke klarer å få en sjekk hos fysio Hadde gjort seg med litt ordentlig babykos Anonym poster: 7d231955eaedb32a1c3d7f1bcd4f922c
*Miss Flua* Skrevet 21. mai 2013 #6 Skrevet 21. mai 2013 Ei venninne sleit med at ungen gråt i 6 mnd.. Helsestasjonen kom bare med råd som ikke funket. Så ho dro selv til fysio eller naprapat, som sa at ungen hadde en låsning i nakken, og at ungen derfor hadde grått mye. Mye gråt kunne vært unngått om det bare hadde vært sjekket tidligere! Så ville absolutt fått det sjekket, så kan du nyte babytiden litt også lykke til!
*Smiley* Skrevet 21. mai 2013 #7 Skrevet 21. mai 2013 Det høres ut som kolikk og da må det dessverre gå sin gang.Minifom kan være fint å gi før amming Hvis dere er bekymret så dra til lege å hør hva de sier der.Det kan jo være at hun ikke tåler melk og må nutramigen evt.Men bestill time hos lege ihvertfall. Masse lykke til .Håper det blir bedre!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #8 Skrevet 21. mai 2013 Stakars dere Hvis du hadde en vanskelig fødsel, ville jeg holdt en knapp på at det er nakken hun sliter med. Da anbefaler jeg manuell terapeut fremfor kiropraktor! Noen manuell terapeuter har også refusjon fra folketrygden, dvs gratis behandling til barn. Her en link om kiss syndrom: http://www.vondt.no/2009/05/kiss-syndrom/ Anonym poster: e040ddf363f896d42035b85d5ac2f029
Tredjemann på vei :D Skrevet 21. mai 2013 #9 Skrevet 21. mai 2013 Min erfaring er også at helsestasjon er helt ubrukelig når man sliter med gråtende babyer! Helsesøstrene virker som de kun er vant til mønsterbarn og at alle problemer skyldes enkle ting som at babyen får for lite eller mye mat osv... Jeg har hatt kolikkbaby og KISS-baby, så jeg vet hva jeg snakker om... Førstemann med kolikk fikk jeg beskjed om å amme sjeldnere for at han ikke skulle få i seg mye luft. Jeg skulle i tillegg pumpe ut melk før han ble lagt til brystet ettersom jeg hadde veldig mye melk. Men brystene var så såre at jeg skreik hver gang jeg ammet, så det gjorde det ikke enklere... Begynte heldigvis med flaske etterhvert og kolikken roet seg etter 4 mnd... Nr.2 var også urolig ved ammingen og ved soving og jeg fikk de samme talentløse rådene fra HS da også. Søkte råd her inne og oppsøkte manuellterapeut. Hun ble en helt annen baby etter 3-4 behandlinger, men vi kom ikke i gang med dette før hun var 3 mnd! Søk hjelp tvert!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #10 Skrevet 21. mai 2013 Det høres ut som kolikk og da må det dessverre gå sin gang.Minifom kan være fint å gi før amming Hvis dere er bekymret så dra til lege å hør hva de sier der.Det kan jo være at hun ikke tåler melk og må nutramigen evt.Men bestill time hos lege ihvertfall. Masse lykke til .Håper det blir bedre! Kolikk begynner sjelden så tidlig etter fødsel. Det blir tydelig først etter 5-7 uker, stort sett. Tror heller denne jenta plages med nakken! Anonym poster: cd8be34ed33d3cebb55e460f4d414091
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #11 Skrevet 21. mai 2013 Ville ikke gitt minifom. Det kan gi barnet problemer med avføringen - forstoppelse. Jeg opplevde det med sønnen min, han sluttet å bæsje da jeg gav ham minifom... Og magesmertene ble bare verre. Husk at tarmgasser sammen med peristaltikken i tarmen vil drive avføringen fremover. Anonym poster: e040ddf363f896d42035b85d5ac2f029
*Smiley* Skrevet 21. mai 2013 #12 Skrevet 21. mai 2013 (endret) Her begynnte kolikken etter 7 dager og barnet til venninnen min fikk det på sykehuset .Så det er mulig men det behøver ikke være tilfellet her.Derfor råd om å kontakte lege . Og minifom har hjulpet veldig på magesmerter her .Forskjellige erfaringer har vi alle , noen ganger må man bare prøve seg frem:)Du kan også prøve å gi sukkervann mot smerter å se om det hjelper:) Hva er kolikk? kolikk oppstår hos en tredjedel av alle spedbarn, vanligvis 2-4 uker etter fødselen, og symptomene når ofte en topp 6 uker etter fødselen. Kolikk er vanligst hos det første barnet. Vi kaller det kolikk når barnet har skriketokter mer enn tre timer av gangen, og mer enn tre ganger pr. uke. Spedbarnskolikk kjennetegnes av periodevis skriking hos et ellers friskt barn med normal vektøkning. Skrikingen kan vare opptil flere timer hver dag flere dager i uken, og i flere uker. Skriketoktene forekommer oftest om ettermiddagen/kvelden. Utspilt mage, mye tarmgass, raping, gulping og forstyrret søvn er vanlig ved spedbarnskolikk. Kolikk forsvinner vanligvis av seg selv ved tre måneders alder. Kolikkbarn er friske og fine unger som vokser og utvikler seg normalt. Tilstanden er på ingen måte skadelig eller farlig for barnet over tid. Les også: 16 grunner til babyens gråt Hvilke barn får kolikk? Noen barn er mer utsatt for kolikk: Barn av mødre som røkte under svangerskapet Barn som blir utsatt for passiv røyking Barn med lav fødselvekt Kolikk er muligens genetisk betinget, uten å være direkte arvelig Årsak til kolikk: Årsaken er ukjent, men man tror at manglende toleranse for kumelk kan spille en rolle hos noen. Man har også ment at psykiske eller sosiale faktorer kan være årsaken, men dette er svært usikkert. Forskerne mener at det ikke finnes en enkelt, men snarere flere årsaker til spedbarnskolikk. Dette kan forklare hvorfor noen barn blir hjulpet av én behandling, andre av en annen metode. Det er like mye kolikk hos morsmelksernærte som flaskeernærte barn. Det kan se ut som at flaskeernærte barn får kolikk på et noe tidligere stadium Hvis barnet gråter ustanselig og du ikke vet hvorfor eller hvordan gråtingen skal stoppes, ikke nøl med å kontakte helsestasjonen. Der kan helsesøster eller lege vurdere barnet for å utelukke sykdom som f.eks. ørebetennelse, akutt mageproblem som f.eks. fastklemt brokk. Du kan også ringe Ammehjelpen for å få råd, i hvert fall når barnet virker friskt og fornøyd mellom skriketoktene. Behandling for kolikk: Dette kan du selv gjøre for barnet ditt: Det er viktig å la barnet rape under måltider for å unngå luftsmerter. La barnet rape under måltidet før bytte av bryst. La barnet spise seg mett. Ikke bytt bryst for fort, siden den fete melkenkommer til slutt. Kontroller at ammestillingen er riktig. Ikke røyk i samme rom som barnet oppholder seg. Lyden av vaskemaskin, bilkjøring og Babyrocker kan virke beroligende. Gi mye kroppskontakt. Ulike former for massasje, evt. bæresele kan hjelpe i gråteperiodene. Noen barn reagerer på overstimulering. Unngå da for mye bæring, byssing, høye lyder, sterkt lys o.l. for å se om dette hjelper. Be om avlastning fra familie og venn Endret 21. mai 2013 av *Smiley*
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #13 Skrevet 21. mai 2013 Jeg anbefaler manuell terapaut på det sterkeste! Evt kiropraktor hvis de ikke har manuell terapaut der du bor. De undersøker babyen din, og hvis de ikke finner låsninger ol så gjær de ingenting med henne. Da kan du iallefall si med sikkerhet at det ikke er låsninger og konsentrere deg om andre alternativer for å hjelpe henne. Min gutt hadde kiss/kidd og han fikk utvilsomt skadene under fødselen fordi han kom som stjernekikker. Han hadde god effekt av behandlingen på nakken, det hjalp veldig på bevegelsene og fysikken sånn sett men det var så låst at han måtte ha en del behandlinger og itillegg gå til kommunens barnefysioterapaut til han var 5 mnd. Itillegg til dette hadde han kolikk. Jeg merket at etter behandlinger for nakken endret gråten seg fra hele tiden og ved bevegelse på nakken så kom gåten i "tokter". Jeg kunne stille klokken etter når han begynte å gråte og hvor lenge det ville vare, og så vente på neste tokt. Sukkervann hjalp litt på magesmertene, det samme å kle han helt naken og la han ligge på ryggen på tepper på hardt underlag og bøye på beina hans. Da kom det ut masse luft og bæsj som klogget i magen hans. Selve kolikken varte vel 10 uker. Låsningene han hadde kom tilbake da han var 2,5 år og vi måtte tilbake til manuellterapauten da. Nå er han snart 3,5 år og skal på (forhåpentligvis) siste behandlingen neste uke. Jeg ønsker dere lykke til, det der er ikke godt hverken for barn eller foreldre! Anonym poster: 05450583756d441569b99428cef36e69
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #14 Skrevet 21. mai 2013 Gå til en manuellterapeut som kan barn. De er fysioterapeuter med videreutdanning og klart best dokumentert for effekt hos spedbarn. Du behøver ikke henvisning og det er gratis for barn. Anonym poster: 89ae79da7d5ba23a973fdfd90215cec9
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #15 Skrevet 21. mai 2013 Det høres ut som kolikk og da må det dessverre gå sin gang.Minifom kan være fint å gi før amming Hvis dere er bekymret så dra til lege å hør hva de sier der.Det kan jo være at hun ikke tåler melk og må nutramigen evt.Men bestill time hos lege ihvertfall. Masse lykke til .Håper det blir bedre! Kolikk begynner sjelden så tidlig etter fødsel. Det blir tydelig først etter 5-7 uker, stort sett. Tror heller denne jenta plages med nakken! Anonym poster: cd8be34ed33d3cebb55e460f4d414091 Kolikk kan fint begynne tidlig. Veldig vanlig er allerede etter to uker. Kolikk og nakkeproblematikk blir definert som det samme siden Vagusnerven går fra hodet og ned ryggen. Har hun den i klem, eller ikke fått startet opp fordøyelsessystemet sitt ordentlig pga nakkeproblematikk så går det også utover tarmen (kolon - hvorav ordet kolikk). Manuellterapeuter kan mye om dette og har selv fått god hjelp til både stiv nakke og hofte på min gutt. Lykke til!!! Anonym poster: 9cf9a773429f3253f4df5110cacf5045
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #16 Skrevet 22. mai 2013 Tusen takk for svar. Jeg har ringt til manuellterapeut idag, og fått time i begynnelsen av neste uke. Spent på å høre om de finner noe, og at de kanskje kan hjelpe. HI Anonym poster: 7d231955eaedb32a1c3d7f1bcd4f922c
men men Skrevet 22. mai 2013 #17 Skrevet 22. mai 2013 Lurt at du prøver manuellterapaut! Begge mine har slitt med låsninger, og det har hjulpet godt å få løst opp. Jeg har i tillegg blitt anbefalt å prøve melkefri diett (på meg selv) for å se om det gir mindre luft i magen/vondt i magen på lille. Kumelk kan være tungt fordøyelig - selv "gjennom" morsmelken. Masser magen med klokken og sykle med beina for å få ut luft. Bær gjerne barnet liggende på magen på din arm (hodet inn mot albuen din og beina over hånden din om du skjønner) Det gir press på magen og er ofte godt for dem.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #18 Skrevet 22. mai 2013 Det høres ut som kolikk og da må det dessverre gå sin gang.Minifom kan være fint å gi før amming Hvis dere er bekymret så dra til lege å hør hva de sier der.Det kan jo være at hun ikke tåler melk og må nutramigen evt.Men bestill time hos lege ihvertfall. Masse lykke til .Håper det blir bedre! Så lenge ungen bare har hodet mot ene siden og satt fast under fødselen, er det nærliggende å tro at det kan være en låsning i øvre nakkeledd. Ville startet med en undersøkelse hos manuellterapeut som er spesialist på barn. Det er gratis og du trenger ingen henvisning.. Dersom det ikke er noe galt med nakken, kan du vurdere om det er noe magetrøbbel, men ville definitivt startet med nakken først! Anonym poster: 3e20f1b2f2ea9ed30219fdec977fd928
*Smiley* Skrevet 23. mai 2013 #19 Skrevet 23. mai 2013 (endret) Greit å sjekke både nakke og magetrøbbel/melkeallergi.Gjerne begge deler .Ikke vits å vente for lenge , med noen av delene:) Og det henger gjerne sammen begge deler. Endret 23. mai 2013 av *Smiley*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå