Gå til innhold

Amming vs flaskebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er såååå LEI av flaskemødre som føler de må kritisere ammende for å føle seg vel! Jeg ammet mitt forrige barn til hun var 20 mnd og har planer om å gjøre det samme med prinsen på 3 mnd. Får mye negativt fra folk om at det er for lenge, spesielt de mødrene som aldri fikk til å amme. Jeg dømmer ikke dem fordi de ga opp ammingen, så hvorfor skal jeg finne meg i å bli dømt av dem fordi jeg liker å amme og velger å gjøre det lenge? Det blir som når tykke folk må kritisere tynne, for å føle seg bedre selv. Who og unicef anbefaler faktisk amming i minst 2 år.

Anonym poster: ff5c64b389cafdca58604e0d23e41e98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å ikke bry seg..

Jeg ammet første til 2 årsdagen hans, da ble vi enige om å slutte.

Lilletulla som nå snart er 10 mnd får ikke ha puppen så lenge da jeg venter nr 3!! :o

Hun får til hun er litt over ett år så vil jeg ha et par mnd "ammefri" til sistemann kommer.

Hadde jeg ikke vært gravid igjen så hadde hun fått så lenge hun ville opp til 2 år hun også. :)

Jeg har blitt kritisert både av andre ammende mødre og flaskemammaer pga at jeg ammet så lenge, men vet du, det bryr meg ikke. Det funket fint for oss og vi har bare kost oss ammingen vi. :)

Skrevet

Jeg ble kritisert for amminga av mamma for hun mente det var sååå mye enklere med flaskebarn. Men jeg er uenig. Bortsett i fra det har mange vært imponerte over at jeg har klart å holde på melka så lenge, men når de gir flaske av og til for at de skal ha barnefri, blir det lett slik at ungen blir flaskebarn til slutt. Jeg synes at amming er mye mer lettvindt, og har fullammet til seks måneder med de to yngste. Eldste var flaskebarn fordi jeg gikk på medisiner.

Anonym poster: 99f8c24fdff34bd85a1a4158315df73c

Skrevet

Jeg prøver, men er nok av den nærtagende sorten :-/

Det føles som at det er sosialt akseptert å ha meninger om mødre som ammer lenge, men med en gang noen sier noe negativt om de som gir opp tidlig, blir det bråk. Urettferdig! Det er jo nesten så man burde holde ammingen hemmelig etter det første året. Syns at det skal være sånn, man burde jo være stolt av det.

Skrevet

Og jeg er såååååååå lei av ammende mødre som ser ned på meg og kritiserer meg fordi barnet mitt ble flaskebarn..

Anonym poster: 5a5bc002bf5a383679a20a2037541d37

Skrevet

Da får du lage deg en egen tråd om det! Denne tråden kritiserer ingen flaskemødre!

Skrevet

Sikkert like mange flaskemammaer som er lei av å høre "Du prøvde nok ikke hardt nok" , "stakkars barn, ønsker ikke du den beste starten for barnet ditt?" eller "Barn blir mye smartere av å ammes"

Jeg syns det er mer kritikk av flaskemammaer enn ammende kvinner, når det er sagt ammet jeg selv barnet mitt til det var 18 mnd og har aldri opplevd å få kritikk av andre fordi jeg ammet barnet mitt lenge. Jeg fikk tvert i mot ros fra flere...

Anonym poster: 7ad8eab98df48da9dc92ee07578604e1

Skrevet

Jeg prøver, men er nok av den nærtagende sorten :-/

Det føles som at det er sosialt akseptert å ha meninger om mødre som ammer lenge, men med en gang noen sier noe negativt om de som gir opp tidlig, blir det bråk. Urettferdig! Det er jo nesten så man burde holde ammingen hemmelig etter det første året. Syns at det skal være sånn, man burde jo være stolt av det.

Synd*

Skrevet

Jeg har både flaskebarn og ammebarn, hehe ;) Jeg innrømmer gjerne at jeg synes flaskematingen var veldig lettvint. Visste alltid når ungen skulle spise og hvor mye hun fikk i seg til hvert måltid. Da gikk matingen etter klokka, og det var snakk om 5-6 måltider om dagen (ungen styrte dette selv, men hun kom inn i en slik rutine). De jeg var på barselgruppe med da jeg hadde flaskebarn kunne opptil 20 ganger i døgnet.... Synes det hørtes veldig slitsomt ut. Jenta mi fikk også mme til hun var borti 2 år, så det med at noen ammer til barnet er rundt 2 år har jeg aldri sett på som spesielt rart. Med sistemann ammet jeg, og jeg synes jo det var lettvint også. Jeg opplevde at det var mer uforutsigbart i starten hvor ofte hun ville spise etc, og jeg ble litt bekymret over om hun fikk i seg nok melk osv. Etter hvert gikk det seg til, men det var uvant å være oppe 1 gang om natta og amme fram til hun var ca 4 mnd. Hun med flaske sov over fra hun var 4 uker.

Jeg har aldri fått kommentarer på verken ammingen eller flaskematingen. Enten så har jeg sikkert vært heldig, ellers så vet folk at det ikke er noen vits i å kommentere om slike ting til meg. Jeg har svaret klart, hehe ;) Jeg har aldri kommet til å tatt meg nær av det heller, for dette er det ingen som har noe med.

Anonym poster: a6b1bfd67e4a497dc9eade08ddccbd1c

Skrevet

Jeg har både flaskebarn og ammebarn, hehe ;) Jeg innrømmer gjerne at jeg synes flaskematingen var veldig lettvint. Visste alltid når ungen skulle spise og hvor mye hun fikk i seg til hvert måltid. Da gikk matingen etter klokka, og det var snakk om 5-6 måltider om dagen (ungen styrte dette selv, men hun kom inn i en slik rutine). De jeg var på barselgruppe med da jeg hadde flaskebarn kunne opptil 20 ganger i døgnet.... Synes det hørtes veldig slitsomt ut. Jenta mi fikk også mme til hun var borti 2 år, så det med at noen ammer til barnet er rundt 2 år har jeg aldri sett på som spesielt rart. Med sistemann ammet jeg, og jeg synes jo det var lettvint også. Jeg opplevde at det var mer uforutsigbart i starten hvor ofte hun ville spise etc, og jeg ble litt bekymret over om hun fikk i seg nok melk osv. Etter hvert gikk det seg til, men det var uvant å være oppe 1 gang om natta og amme fram til hun var ca 4 mnd. Hun med flaske sov over fra hun var 4 uker.

Jeg har aldri fått kommentarer på verken ammingen eller flaskematingen. Enten så har jeg sikkert vært heldig, ellers så vet folk at det ikke er noen vits i å kommentere om slike ting til meg. Jeg har svaret klart, hehe ;) Jeg har aldri kommet til å tatt meg nær av det heller, for dette er det ingen som har noe med.

Anonym poster: a6b1bfd67e4a497dc9eade08ddccbd1c

Litt nysgjerrig på det svaret du har klart? ;-)

Gjest sussie77
Skrevet

Har hatt både flaskebarn og ammebarn. Fordeler og ulemper med begge deler ;) Men det enkleste er helt klart et ammebarn. "Alle" syntes det var så bra at jeg ikke kunne amme første barnet fordi det var jo så mye enklere da. Og når jeg ammet yngste så fikk jeg kommentarer på at jeg ammet for ofte og for lenge. Hun satt omtrent fast i puppen de første månedene og jeg ammet henne til hun var 17 måneder. Men ville gjort det samme om igjen :)

Skrevet

Og jeg er såååååååå lei av ammende mødre som ser ned på meg og kritiserer meg fordi barnet mitt ble flaskebarn..

Anonym poster: 5a5bc002bf5a383679a20a2037541d37

Helt enig. Det er et voldsomt ammepress, og jeg skjønner også at dere som ammer barnet deres lenge syns det er leit når folk henger seg oppi det. Til og med gode råd eller erfaringsutveksling kan bli sett på som kritikk ... Så man gjør nok lurt i å ikke blande seg i andres saker :)

Anonym poster: cb3f4f2014b7b64c6c8c90a89fbcbacb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...