Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #1 Skrevet 20. mai 2013 Dere bør virkelig sette dere bedre inn i fakta! Man får ikke psykiske problemer av svineinfulensa/kyssesyken etc, som faktisk er en infeksjon som utløser me. Ja, de har enda ikke funnet en enkel prøve som kan bekrefte sykdommen, men det betyr i grunnen bare at man testes ytterligere i "huet og ræva", mistenkeliggjøres og lider lenge før man får en antatt diagnose man ikke kan gjøre noe med. Nei, den er ikke så farlig, men man kan risikere å tilbringe mange år i senga i ett mørkt rom, så med mindre man har lakenskrekk er jo ikke det noe problem?! For min egen del kjennes det ofte ut som om jeg skal føde ut av ræva og jeg må ta morfin for å stagge smertene. Samtidig kjennes det alltid ut som det regner på huden min og det hender jeg tisser meg ut for jeg mister kontrollen over underkroppen på dårlige dager. Psyken fikk ikke en knekk etter svineinfulensaen i 2009, men noe er tullet til i kroppen, så får dere tro hva dere vil om saken og andre... Anonym poster: c1a680c044a92619eb7353fc4e0a9b41
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #2 Skrevet 20. mai 2013 Jeg har aldri skjønt hvorofr medisinen har kutta hode og kropp. Så jeg tror begge deler henger sammen. Og det tror jeg gjelder for ME, som for mange andre sykdommer. Anonym poster: 9ca86e30adc6f764ab7fd537dc21234e
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #3 Skrevet 20. mai 2013 Jeg betviler ikke at noen faktisk er syke, men for meg vitker det som enkelte har en litt selektiv variant. Kjenner en dame som ikke orker å jobbe, men hun trener, tar sol, reiser på ferier til Thailand, støper negler, tatoverer øyenbryn og gjør masse annet. Det synes jeg er litt rart. Kjenner også en dame som tilbragte to år i sengen. Anonym poster: 207e15d690f363b083ab2b67c04a6e2c
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #4 Skrevet 20. mai 2013 Det fysiske påvirker det psykiske, og motsatt.... Anonym poster: 8f58b3dffce4da6a78a66c89149df5d4
Virginia. Skrevet 20. mai 2013 #5 Skrevet 20. mai 2013 Siden studiet i Bergen fant ut at cellegift kurerte pasienter for ME, så tyder nå alt på at det er en form for autoimmun sykdom hvor kroppen angriper seg selv. Samtidig er det ikke rart om en får psykiske plager som depresjon, angst osv. av å få og leve med slike sykdommer som tar fra en så mange muligheter og gjør en nærmest invalid. Forskjellen på MS og ME er i stor grad alvorlighetsgraden og prognosene. MS har langt dårligere prognoser, selv om de også der har gjort store fremskritt medisinsk.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #6 Skrevet 20. mai 2013 Siden studiet i Bergen fant ut at cellegift kurerte pasienter for ME, så tyder nå alt på at det er en form for autoimmun sykdom hvor kroppen angriper seg selv. Samtidig er det ikke rart om en får psykiske plager som depresjon, angst osv. av å få og leve med slike sykdommer som tar fra en så mange muligheter og gjør en nærmest invalid. Forskjellen på MS og ME er i stor grad alvorlighetsgraden og prognosene. MS har langt dårligere prognoser, selv om de også der har gjort store fremskritt medisinsk. Helt riktig det du påpeker om studien i Bergen, men her har de også gått gjennom antall ME-syke og vist at det er en enorm grad av feildiagnostisering, dvs ME er blitt en samlesekk for utmattelse, og det er jo ikke riktig. Det betyr at mange av dem som har fått ME-diagnose defacto IKKE har ME og sykdommen kan hos dem godt være psykosomatisk.. MS er en autoimmun sykdom hvor myelin blir brutt ned, denne sykdommen vet man mye mer om Anonym poster: b2766907c79bfac2d7188eedb7a87040
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #7 Skrevet 20. mai 2013 Det er en psykisk sykdom. Det forskes på andreårsaker, men per i dag er det nestsannsynlig at det er psykosomatise utslag av psykisk sykdom. Anonym poster: 7bd78aa68f6015a077b01e700ce3a649
Virginia. Skrevet 20. mai 2013 #8 Skrevet 20. mai 2013 Siden studiet i Bergen fant ut at cellegift kurerte pasienter for ME, så tyder nå alt på at det er en form for autoimmun sykdom hvor kroppen angriper seg selv. Samtidig er det ikke rart om en får psykiske plager som depresjon, angst osv. av å få og leve med slike sykdommer som tar fra en så mange muligheter og gjør en nærmest invalid. Forskjellen på MS og ME er i stor grad alvorlighetsgraden og prognosene. MS har langt dårligere prognoser, selv om de også der har gjort store fremskritt medisinsk. Helt riktig det du påpeker om studien i Bergen, men her har de også gått gjennom antall ME-syke og vist at det er en enorm grad av feildiagnostisering, dvs ME er blitt en samlesekk for utmattelse, og det er jo ikke riktig. Det betyr at mange av dem som har fått ME-diagnose defacto IKKE har ME og sykdommen kan hos dem godt være psykosomatisk.. MS er en autoimmun sykdom hvor myelin blir brutt ned, denne sykdommen vet man mye mer om Anonym poster: b2766907c79bfac2d7188eedb7a87040 Det er sant. Det kan være ulike sykdommer som ligger til grunn for de felles symptomene. Samtidig er en enda i startgropen av å forstå dette fullt ut, og det en har sett er at de alvorligere tilfellene ser ut til å respondere svært bra på cellegift.
Virginia. Skrevet 20. mai 2013 #9 Skrevet 20. mai 2013 Det er en psykisk sykdom. Det forskes på andreårsaker, men per i dag er det nestsannsynlig at det er psykosomatise utslag av psykisk sykdom. Anonym poster: 7bd78aa68f6015a077b01e700ce3a649 Det stemmer ikke. Legg gjerne ved en link om du mener at du har noe belegg for det du hevder.
Trultemor85 Skrevet 21. mai 2013 #10 Skrevet 21. mai 2013 De som virkelig har ME har ikke en psykisk sykdom. Det er heller leger som er flinke å feildiagnosere andre slappe og psykisk syke.. Og noen mennesker faktisk ønsker å ha en sånn diagnose så da tenker de seg at de har det. Hilsen en med mor som Fikk ME PLUTSELIG da jeg var 6 år, og det var plutselig etter et skikkelig magevirus.. Verdens sprekeste dame som elsket jobben sin og var på gymping to kvelder i uka og jogget ellers.. Livsglad dame, og hun er verdens mest positive fortsatt. Men ME er der..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #11 Skrevet 21. mai 2013 Jeg har ME, fikk det etter kyssesyken. Jeg visste ingenting om sykdommen før jeg selv fikk den og trodde som mange andre at jeg bare var sliten og at det kanskje satt i hodet. Men jeg kunne ikke skjønne at man kunne bli så fysisk dårlig som jeg var når man følte seg frisk "i hodet". Jeg fikk nå likevel legen min til å henvise til psykolog og kognitiv terapi, jeg tok også antidepressive i et halvt år for sikkerhets skyld. Jeg har svart på hvitt at det overhodet ikke er noe galt med psyken min, jeg er ikke deprimert og har en sunn og frisk psyke. Likevel har jeg ME... Så jeg er helt sikker på at den kyssesyken gjorde noe med kroppen min, immunforsvaret mitt har gått i krøll på en eller annen måte og jeg er alltid utmattet og føler meg syk. Om jeg blir sliten føles det som om jeg har influensa, kroppen reagerer med muskelsmerter, stivhet, hodepine, hetetokter, svimmelhet, kvalme osv, og det er ikke psykisk! Anonym poster: 33862c6829a59effa28c26bb76fc1402
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #12 Skrevet 21. mai 2013 Siden studiet i Bergen fant ut at cellegift kurerte pasienter for ME, så tyder nå alt på at det er en form for autoimmun sykdom hvor kroppen angriper seg selv. Samtidig er det ikke rart om en får psykiske plager som depresjon, angst osv. av å få og leve med slike sykdommer som tar fra en så mange muligheter og gjør en nærmest invalid. Forskjellen på MS og ME er i stor grad alvorlighetsgraden og prognosene. MS har langt dårligere prognoser, selv om de også der har gjort store fremskritt medisinsk. Helt riktig det du påpeker om studien i Bergen, men her har de også gått gjennom antall ME-syke og vist at det er en enorm grad av feildiagnostisering, dvs ME er blitt en samlesekk for utmattelse, og det er jo ikke riktig. Det betyr at mange av dem som har fått ME-diagnose defacto IKKE har ME og sykdommen kan hos dem godt være psykosomatisk.. MS er en autoimmun sykdom hvor myelin blir brutt ned, denne sykdommen vet man mye mer om Anonym poster: b2766907c79bfac2d7188eedb7a87040 Må bare si meg enig i dette. ME har blitt en samlediagnose for tilstander man ikke vet hva er, og i den sekken tror jeg nok du finner mye rart. Når man f.eks. leser om folk som har vært svært syke, men som drar på helgekurs til England hvor de lærer seg å tenke på en ny måte, og så blir de på mystisk vis plutselig helt friske av ME, ja da er det jo åpenbart at den personen har hatt en psykisk sykdom. Det er nok en hel del med "ME" som i virkeligheten har en psykisk sykdom, gjerne komplisert av diverse uheldige psykososiale forhold. Men at det er noen med ME-diagnose som kan ha en "fysisk" sykdom som ikke først og fremst er psykisk betinget, det kan godt hende. Problemet er at så lenge vi vet så lite om sykdommen, blir folk med lidelser som ikke har noe med hverandre å gjøre puttet i samme sekk, og da er det heller ikke en enkel pasientgruppe å forske på. Og så henger jo kropp og psyke sammen, da. Jeg sier ikke at de jeg mener har en psykisk betinget sykdom ikke reelt føler seg utmattet og at de ikke har vondt, at de gjør noe "galt" - jeg mener ikke å si at deres sykdom er "mindre verdt". Men jeg opplever at mange ME-syke går i skyttergravene så fort noen nevner ordet "psykisk", og det gavner ingen. Men som sagt, heterogen pasientgruppe, det trengs mer kunnskap og forskning. Dette var jo en sykdom som ikke fantes for inntil ganske få år siden. Før fikk folk diagnosen fibromyalgi. Nå får de diagnosen ME. Hva vil vi kalle slike tilstander om 20 eller 30 år? Anonym poster: 633b782b3b199202a342ec587b55fd8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå