Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #1 Skrevet 20. mai 2013 røyker hasj på kvelden etter barnet har lagt seg. Jeg har kjent disse foreldrene i fler år og jeg hadde aldri gjettet det. Var ei venninde som fortalte det nylig, hun sa de pleide å kose seg med en liten "røyk" på kvelden av og til, som ett "glass vin". og hun har visst det lenge, men hun ser ikke noe stort problem i det. Dette er to veldig oppgående mennesker. Begge er utdannet og har full jobb. Eier hus, 2 biler.. Fantastiske foreldre.. De bor i ett "fint" nabolag.. Jeg kan bare ikke få meg til å melde de til BV:/ Barnet går også i bhg og er "under oppsyn" derfra! barnet er alltid blid og glad, masse kjærlighet og oppfører seg fint.. Hva hadde dere gjort? Anonym poster: f75c8beec398072ae284da63a5d65691
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #3 Skrevet 20. mai 2013 Jeg hadde ikke gjort noen ting! Dersom foreldrene tar seg en liten puff istedenfor et glass vin, så er det jo ingenting å bekymre seg for! Du vet jo ingenting om hvor de får tak i dritten, og det du har av opplysninger er også per definisjon kun rykter. Hva er det egentlig da du skal melde til barnehagen? Om de hadde drevet storhandel hjemmefra, så hadde det vært noe helt annet, og du kunne ringt politiet dersom du oppfattet det som en trussel mot deg og dine. Anonym poster: 1c94e324ec8d7ec37242227d467a0fe0
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #4 Skrevet 20. mai 2013 Jeg Vet det er sant. Det er ikke rykter. og jeg er helt enig i at det kan las være. som jeg sier er dette veldig gode foreldre, barnet hadde hatt det værre uten dem, jeg bare blir litt frustrert. vet lite om hasj. Anonym poster: f75c8beec398072ae284da63a5d65691
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #5 Skrevet 20. mai 2013 Eh, ikke gjort noen ting? Jeg har sett hva hasj-røyk, og da kun et trekk gjør med folk. Og jeg hadde meldt fra, hvis jeg hadde litt mer hold enn bare rykter! Hadde en ekskjæreste. Fantastisk fyr på alle måter, men ble sløv og jævlig når han røyket det. I tillegg til veldig søvnig. Kjørte i rus gjorde han også. Er vel en grunn til at det er lov å kjøpe alkohol, men ikke hasj? Han hadde akkurat samme meningene. At det ikke var verre en å ta et glass vin. Blir kvalm. Anonym poster: a4059107443a1e5e8538f33798196fd7
Nichotine Skrevet 20. mai 2013 #6 Skrevet 20. mai 2013 Jeg hadde helt klart meldt fra. Om det ikke er noe å bekymre seg over, og det ikke er sant, skjer vel ingenting. Det blir litt det samme som om foreldrene skulle drukket seg brisen hver kveld.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #7 Skrevet 20. mai 2013 På bakgrunn av egenerfaring så ville jeg sendt en bekymringsmelding til barnevernet og latt det bli opp til dem å undersøke. Jeg er vokst opp med foreldre som røyke hasj. Vi hadde fint hus, dyre biler, jeg hadde fine klær og alt var tilsynelatende på stell. Det som ikke vistes på utsiden var at foreldrene mine var ofte steine. Om jeg våknet opp på natta med mareritt så fikk jeg ofte ikke kontakt med mamma og pappa, de lagde sjelden middag, jeg hadde ansvar fra jeg var ganske liten om å vekke foreldrene mine på hverdagene, i helgene spiste jeg stort sett frokost og så barne-tv til langt utpå dagen fordi foreldrene mine sov. Utad virket vi som den perfekte familien. Innad var jeg stort sett alene fordi foreldrene mine var steine eller sov av seg rusen. THC sitter også lenge i kroppen etter langvarig bruk, så lenge som opptil 8-12 uker, og når man røyker ofte så går man nesten i en konstant rus. Det påvirker konsentrasjonen, psyken (jeg fikk endel kjeft) og den kan påvirke omsorgsevnen. Skal ikke påstå at det er slik for dette barnet, men jeg ville ikke sett den andre veien. Jeg ville meldt fra og latt andre undersøke og ta beslutningene. Anonym poster: aae59d9cd10b5e10cb9f8e20f0aa3678
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #8 Skrevet 20. mai 2013 Jeg vet om mange oppegående og ressurssterke foreldrepar som røyker hasj flere dager i uken. Syns overhodet det ikke er sammenlignbart med å være beruset av alkohol. Anonym poster: 21d40a61a74e2f80817ffaaf344f4e21
Nichotine Skrevet 20. mai 2013 #9 Skrevet 20. mai 2013 Jeg vet om mange oppegående og ressurssterke foreldrepar som røyker hasj flere dager i uken. Syns overhodet det ikke er sammenlignbart med å være beruset av alkohol. Anonym poster: 21d40a61a74e2f80817ffaaf344f4e21 Det kan sammenlignes på den måten at vurderings og omsorgsevnen blir nedsatt!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #10 Skrevet 20. mai 2013 På bakgrunn av egenerfaring så ville jeg sendt en bekymringsmelding til barnevernet og latt det bli opp til dem å undersøke. Jeg er vokst opp med foreldre som røyke hasj. Vi hadde fint hus, dyre biler, jeg hadde fine klær og alt var tilsynelatende på stell. Det som ikke vistes på utsiden var at foreldrene mine var ofte steine. Om jeg våknet opp på natta med mareritt så fikk jeg ofte ikke kontakt med mamma og pappa, de lagde sjelden middag, jeg hadde ansvar fra jeg var ganske liten om å vekke foreldrene mine på hverdagene, i helgene spiste jeg stort sett frokost og så barne-tv til langt utpå dagen fordi foreldrene mine sov. Utad virket vi som den perfekte familien. Innad var jeg stort sett alene fordi foreldrene mine var steine eller sov av seg rusen. THC sitter også lenge i kroppen etter langvarig bruk, så lenge som opptil 8-12 uker, og når man røyker ofte så går man nesten i en konstant rus. Det påvirker konsentrasjonen, psyken (jeg fikk endel kjeft) og den kan påvirke omsorgsevnen. Skal ikke påstå at det er slik for dette barnet, men jeg ville ikke sett den andre veien. Jeg ville meldt fra og latt andre undersøke og ta beslutningene. Anonym poster: aae59d9cd10b5e10cb9f8e20f0aa3678 Jeg har barn på samme alder som denne moren, vi er veldig gode venninder. og jeg vet hun ikke sover til langt ut på dag. det ser jeg ofte enten over FB-chat eller at vi finner på noe sammen med barna i helgene, i uke-dagene jobber de begge to på dagtid. Anonym poster: f75c8beec398072ae284da63a5d65691
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #11 Skrevet 20. mai 2013 På bakgrunn av egenerfaring så ville jeg sendt en bekymringsmelding til barnevernet og latt det bli opp til dem å undersøke. Jeg er vokst opp med foreldre som røyke hasj. Vi hadde fint hus, dyre biler, jeg hadde fine klær og alt var tilsynelatende på stell. Det som ikke vistes på utsiden var at foreldrene mine var ofte steine. Om jeg våknet opp på natta med mareritt så fikk jeg ofte ikke kontakt med mamma og pappa, de lagde sjelden middag, jeg hadde ansvar fra jeg var ganske liten om å vekke foreldrene mine på hverdagene, i helgene spiste jeg stort sett frokost og så barne-tv til langt utpå dagen fordi foreldrene mine sov. Utad virket vi som den perfekte familien. Innad var jeg stort sett alene fordi foreldrene mine var steine eller sov av seg rusen. THC sitter også lenge i kroppen etter langvarig bruk, så lenge som opptil 8-12 uker, og når man røyker ofte så går man nesten i en konstant rus. Det påvirker konsentrasjonen, psyken (jeg fikk endel kjeft) og den kan påvirke omsorgsevnen. Skal ikke påstå at det er slik for dette barnet, men jeg ville ikke sett den andre veien. Jeg ville meldt fra og latt andre undersøke og ta beslutningene. Anonym poster: aae59d9cd10b5e10cb9f8e20f0aa3678 Jeg har barn på samme alder som denne moren, vi er veldig gode venninder. og jeg vet hun ikke sover til langt ut på dag. det ser jeg ofte enten over FB-chat eller at vi finner på noe sammen med barna i helgene, i uke-dagene jobber de begge to på dagtid. Anonym poster: f75c8beec398072ae284da63a5d65691 Da burde du fortelle henne at narkotika og barn er en svært dårlig kombinasjon. Anonym poster: aae59d9cd10b5e10cb9f8e20f0aa3678
Gjest FinogFjong Skrevet 20. mai 2013 #12 Skrevet 20. mai 2013 Jeg vet om mange oppegående og ressurssterke foreldrepar som røyker hasj flere dager i uken. Syns overhodet det ikke er sammenlignbart med å være beruset av alkohol. Anonym poster: 21d40a61a74e2f80817ffaaf344f4e21 "oppegående og ressurssterke" mennesker som ruser seg flere ganger i uken? hehe, ja du er nå litt morsom...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #13 Skrevet 20. mai 2013 Snart blir det lovlig med hasj (på resept). Så sååå ille kan det jo ikke være. Anonym poster: c707b32260900c4f46a291ac6534747f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #14 Skrevet 20. mai 2013 Eh, ikke gjort noen ting? Jeg har sett hva hasj-røyk, og da kun et trekk gjør med folk. Og jeg hadde meldt fra, hvis jeg hadde litt mer hold enn bare rykter! Hadde en ekskjæreste. Fantastisk fyr på alle måter, men ble sløv og jævlig når han røyket det. I tillegg til veldig søvnig. Kjørte i rus gjorde han også. Er vel en grunn til at det er lov å kjøpe alkohol, men ikke hasj? Han hadde akkurat samme meningene. At det ikke var verre en å ta et glass vin. Blir kvalm. Anonym poster: a4059107443a1e5e8538f33798196fd7 Hva i alle dager har du opplevd med folk etter "kun ett trekk"? De gangene jeg i min ungdom så at noen tok seg 'ett' trekk var at de lå og hostet på seg spysjuken. Etter det har jeg opplevd at folk har reagert på hasjrøyking ut fra hvilke faser de er i. Noen er avhengig av å være avhengig, og klarer seg ikke uten rusen i den forstand at de ønsker å flykte fra livet sitt. Men å røyke litt hasj på kveldene i en ellers grei fase av livet trenger ikke automatisk bety omsorgssvikt, selv om det ikke akkurat vitner om god beslutningstaking. Anonym poster: 1c94e324ec8d7ec37242227d467a0fe0
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #15 Skrevet 20. mai 2013 Jeg hadde aldri meldt dem. Viss de er omsorgsfulle foreldre som gir barna sine alt de trenger ser jeg overhodet ingen grunn til å "sladre" på dem bare fordi de en gang iblant velger å røyke en joint istedenfor å drikke litt vin. Jeg har selv noe erfaring med å røyke, og selv om mitt personlige valg er å ikke gjøre det mer etter at jeg fikk barn, kan jeg ikke se at det så.lenge det er innenfor moderate mengder en gang i blant skal være verre enn å drikke et par glass vin. Viss dette bekymrer deg så ta det opp med din veninne direkte. Jeg blir sjokkert over hvor fort en del folk her inne roper på barnevernet. Barnevernet har viktigere ting å bruke sine pressa ressurser på enn å undersøke småtterier. Anonym poster: 62bf25f7cc4f3cbbd477fd95813820ee
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #16 Skrevet 20. mai 2013 Eh, ikke gjort noen ting? Jeg har sett hva hasj-røyk, og da kun et trekk gjør med folk. Og jeg hadde meldt fra, hvis jeg hadde litt mer hold enn bare rykter! Hadde en ekskjæreste. Fantastisk fyr på alle måter, men ble sløv og jævlig når han røyket det. I tillegg til veldig søvnig. Kjørte i rus gjorde han også. Er vel en grunn til at det er lov å kjøpe alkohol, men ikke hasj? Han hadde akkurat samme meningene. At det ikke var verre en å ta et glass vin. Blir kvalm. Anonym poster: a4059107443a1e5e8538f33798196fd7 Hva i alle dager har du opplevd med folk etter "kun ett trekk"? De gangene jeg i min ungdom så at noen tok seg 'ett' trekk var at de lå og hostet på seg spysjuken. Etter det har jeg opplevd at folk har reagert på hasjrøyking ut fra hvilke faser de er i. Noen er avhengig av å være avhengig, og klarer seg ikke uten rusen i den forstand at de ønsker å flykte fra livet sitt. Men å røyke litt hasj på kveldene i en ellers grei fase av livet trenger ikke automatisk bety omsorgssvikt, selv om det ikke akkurat vitner om god beslutningstaking. Anonym poster: 1c94e324ec8d7ec37242227d467a0fe0 (Og sånn forresten, så er grunnen for at det fremdeles er lov til å selge og drikke alkohol i Norge den at det er for lett å fremstille sterkere og farligere alkoholholdig drikke selv, og at drikkekulturen er så sterk at det partiet som måtte finne på å legge frem forslag om å forby det, vil sannsynligvis bli buet ut før de når frem til noen valgdebatt. Alkoholbruk tar fremdeles mangfoldig flere liv enn hasjbruk, og det er langt flere barn som lider under foreldrenes alkoholmisbruk enn under hasjbruk. Så egentlig burde hasj legaliseres, mens alkohol forbys, men det blir for dumt igjen. Og så var det dette med enkeltmenneskes frihet til å selv velge å overforbruke enten det ene eller det andre, og også selv ta ansvar for sine egne handlinger i påvirket tilstand. Om alkohol ble forbudt, så ville fortsatt ett glass vin om kvelden ikke vært omsorgsvikt, kun dersom det blir slike tilstander som en nevnte over her i #7 at foreldrene brukte tiden på å sove ut rusen i steden for å ta seg av henne. Så om barnet ser ut til å ha det bra, så er det ikke barnevernet du skal kontakte. Du bør heller ringe politiet og fortelle at du mener det foregår bruk av ulovlige rusmidler på angitt adresse.) Anonym poster: 1c94e324ec8d7ec37242227d467a0fe0
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #17 Skrevet 20. mai 2013 Snart blir det lovlig med hasj (på resept). Så sååå ille kan det jo ikke være. Anonym poster: c707b32260900c4f46a291ac6534747f Du kan jo få morfin på resept også...mange medisiner man kan bli sløv av. At man kan få de på resept betyr jo nettopp at man ønsker å føre kontroll med det slik at ikke hvem som helst bruker det når som helst... Anonym poster: bd3a3b662db20effc0cdef75b38551e0
Gjest FinogFjong Skrevet 20. mai 2013 #18 Skrevet 20. mai 2013 Eh, ikke gjort noen ting? Jeg har sett hva hasj-røyk, og da kun et trekk gjør med folk. Og jeg hadde meldt fra, hvis jeg hadde litt mer hold enn bare rykter! Hadde en ekskjæreste. Fantastisk fyr på alle måter, men ble sløv og jævlig når han røyket det. I tillegg til veldig søvnig. Kjørte i rus gjorde han også. Er vel en grunn til at det er lov å kjøpe alkohol, men ikke hasj? Han hadde akkurat samme meningene. At det ikke var verre en å ta et glass vin. Blir kvalm. Anonym poster: a4059107443a1e5e8538f33798196fd7 Hva i alle dager har du opplevd med folk etter "kun ett trekk"? De gangene jeg i min ungdom så at noen tok seg 'ett' trekk var at de lå og hostet på seg spysjuken. Etter det har jeg opplevd at folk har reagert på hasjrøyking ut fra hvilke faser de er i. Noen er avhengig av å være avhengig, og klarer seg ikke uten rusen i den forstand at de ønsker å flykte fra livet sitt. Men å røyke litt hasj på kveldene i en ellers grei fase av livet trenger ikke automatisk bety omsorgssvikt, selv om det ikke akkurat vitner om god beslutningstaking. Anonym poster: 1c94e324ec8d7ec37242227d467a0fe0 (Og sånn forresten, så er grunnen for at det fremdeles er lov til å selge og drikke alkohol i Norge den at det er for lett å fremstille sterkere og farligere alkoholholdig drikke selv, og at drikkekulturen er så sterk at det partiet som måtte finne på å legge frem forslag om å forby det, vil sannsynligvis bli buet ut før de når frem til noen valgdebatt. Alkoholbruk tar fremdeles mangfoldig flere liv enn hasjbruk, og det er langt flere barn som lider under foreldrenes alkoholmisbruk enn under hasjbruk. Så egentlig burde hasj legaliseres, mens alkohol forbys, men det blir for dumt igjen. Og så var det dette med enkeltmenneskes frihet til å selv velge å overforbruke enten det ene eller det andre, og også selv ta ansvar for sine egne handlinger i påvirket tilstand. Om alkohol ble forbudt, så ville fortsatt ett glass vin om kvelden ikke vært omsorgsvikt, kun dersom det blir slike tilstander som en nevnte over her i #7 at foreldrene brukte tiden på å sove ut rusen i steden for å ta seg av henne. Så om barnet ser ut til å ha det bra, så er det ikke barnevernet du skal kontakte. Du bør heller ringe politiet og fortelle at du mener det foregår bruk av ulovlige rusmidler på angitt adresse.) Anonym poster: 1c94e324ec8d7ec37242227d467a0fe0 ...og så har du den bittelille detaljen med at alkohol går ut av kroppen relativt raskt da...mens hasj sitter i, lenger enn langt..så foreldre som røyker "littegranna istedet for vin" er i prinsippet alltid påvirket de....
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #19 Skrevet 20. mai 2013 Jeg hadde ringt politiet/barnevernet. Hasj påvirker mer enn man tror. Hva om barnet akutt må på sykehus? Ser man på statistikker fra USA er en stor prosent av innleggelser pga "fyllekjøring" i hasjrus. Det påvirker psyken. De støtter en skitten bransje og de er faktisk kriminelle. Det er en grunn til at politiet kontakter barnevernet om de tar noen i hasjrus. Det er skadelig og ulovlig. Anonym poster: 7fc9caa4155002c62cbe1341f3ae262b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #20 Skrevet 21. mai 2013 Det ville jeg absolutt ikke ha gjort noe med. Anonym poster: 60976aa44d416f749bdb9af3ac0f8ebb
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #21 Skrevet 21. mai 2013 Jeg blir forundret over hvor mange som syns dette er greit med barn i hus. Hva om barnet våkner og trenger trøst eller er syk og må til legevakten? De jeg kjenner som har vært påvirket av hasj hadde ikke klart å ta seg av ett barn som hadde trengt omsorg. Anonym poster: 1040f9b3c4d6d68b432a964446d5a3bb
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #22 Skrevet 21. mai 2013 Det kommer an på bruken....Er det greit å drikke 1-2 glass vin med barn i hus? Man er ikke kjørbar da heller om noe skulle skje, så i begge tilfeller er man påvirket og kan ikke kjøre bil. Jeg tror ikke disse foreldrene vil ha merkbart nedsatt omsorgsevne om ungene skulle våkne på natten, sammenlignet med moderat alkohol bruk. Så jeg ville ikke meldt i fra om dette. Dersom barnevernet kobles inn, vil de nok henlegge saken kvikt om foreldrene er slik du beskriver Men hasj er faktisk forbudt ved lov i Norge hvor enn kulturelt betinget det er, og jeg tenker at hasjbruk er et langt større problem med tenåringer i hus. Det er mye lettere at tenåringen finner ut at mor og far koser seg på kveldstid, noe som legitimerer narkotikabruk. Det ville jeg synes var et problem.... Anonym poster: d0b7a8edf5ea7eda2a326853f219a3a7
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #23 Skrevet 21. mai 2013 Vær så snill å meld fra til barnevern og/eller politi. Om enn anonymt. Du vet det er det riktige. Anonym poster: 9213bba485faa181b016ce839b1f1613
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #24 Skrevet 21. mai 2013 Det er jo galskap!!! Har røyka hasj i min ungdom, noen gsnger ble jeg "bare" sløv lg sovna ellet bare stirra ut i lufta, andre ganger kunne jeg sitte i timevis og skrattle av ingenting, og en del gNger har jeg sett syner og hatt lange samtaler med feks en trestubbe og vært i en annen verden! Og dette bare av en røyk. Ikke mye som skal til. Er det samme som om jeg skulle ha drukket med dritings på en liter sprit! Hva hvis en av barna våkner og kommer i stua, og der sitter mor og diskuterer verdensproblem med blomstrene mens far ligger i sofaen med latterkrampe mens han prøver å sjekke opp fjernkontrollen.. Hadde ringt barnevernet, bare for å få det ut av systemet.. Anonym poster: c1229a39d2132e540d31aa68ea0e7876
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #25 Skrevet 21. mai 2013 Snart blir det lovlig med hasj (på resept). Så sååå ille kan det jo ikke være. Anonym poster: c707b32260900c4f46a291ac6534747f Er du dum?? Det er ikke sånn at du får utlevert et gram hasj og ei vannpipe på apoteket heller da! Dessuten er sprit lovlig. Kan ikke være sååå ille å ta seg ei spritfylla en tirsdagskveld mens ungene ligger og sover søtt? Anonym poster: c1229a39d2132e540d31aa68ea0e7876
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå