Gå til innhold

Legging - snart fem år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir helt gal av å legge barnet mitt... hver kveld bruker jeg ca 1 - 1 1/2 time.... Først leser vi og jeg prøver å være rolig og ha en rolig stemning ved leggetid.

Men barnet blir urolig og hyper med en gang det er snakk om leggetid... Jeg pleier å si ifra i god tid, får gjerne leke "ferdig", og jeg snakker om at det blir godt og koselig å legge seg og at vi skal lese en fin bok, etc, etc... INGENTING hjelper... Barnet skriker, kaller meg stygge ting, slår og sparker etter meg. Nytter ikke å avtale noe eller snakke rolig... BLIR GAL!!!

Noen gode råd?

Anonym poster: 3a905213b7252f1b96b1cfec820004c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir helt gal av å legge barnet mitt... hver kveld bruker jeg ca 1 - 1 1/2 time.... Først leser vi og jeg prøver å være rolig og ha en rolig stemning ved leggetid.

Men barnet blir urolig og hyper med en gang det er snakk om leggetid... Jeg pleier å si ifra i god tid, får gjerne leke "ferdig", og jeg snakker om at det blir godt og koselig å legge seg og at vi skal lese en fin bok, etc, etc... INGENTING hjelper... Barnet skriker, kaller meg stygge ting, slår og sparker etter meg. Nytter ikke å avtale noe eller snakke rolig... BLIR GAL!!!

Noen gode råd?

Herregud, det hørtes ut som en skikkelig prøvelse!! Har overhodet ingen erfaring med vanskelige barn ved leggetid, men tenker at den ungen din enten er overtrøtt eller at du rett og slett er altfor ettergivende. Om min 5-åring hadde oppført seg slik, slått og sparket etter meg og hylt og kalt meg stygge ting hadde jeg sagt tydelig ifra at det ALDRI mer blir lesing og kos på senga før ungen oppfører seg ordentlig! Jeg ville vært skikkelig hard og bestemt og vist ungen at sånn oppførsel ikke nytter, og at takknemlighet og respekt er veien å gå.

Anonym poster: 248bc05a4d304d767bad4b0f5b405d20

Skrevet

Hmmm.... Noen spesiell grunn til at hun blir så "oppgira"?

Anonym poster: 9626bda5ed6b09063b4d674aaa3f5bf7

Skrevet

En 5-åring er dessuten så stor og forstandig at du ikke trenger å holde deg rolig og være "snill mamma" uansett hvordan ungen din oppfører seg. De både tåler OG trenger bestemte foreldre! Selvsagt uten å utøve fysiske avstraffelser, men å bruke stemmen din og vise at du tar avstand fra slik oppførsel.

Skrevet

Har det sånn jeg og. Min taktikk fremover skal være å gjøre kort prosess. Si at nå er det leggetid, pusse tenner og rett i seng. Lese 10 min og så natta.

Hn her har fått lov til å leke, vi har kosa oss og jeg har orøvd å gjøre det til en kosestund. Noe det også er, men jeg ser at det tar for lang tid og at hn sovner for sent.

Anonym poster: 5bb168f0093f79dfe9416a17e294ddb3

Skrevet

Jeg er ikke "snill" mamma og rolig uansett... Jeg er streng og har prøvd mye... føler jeg selv... Kjennes ut som om vi har havnet i en vond sirkel der barnet på en måte - bevisst eller ubevisst - skal teste hvor grensen går... :(

Skrevet

Til #6... Går ikke barnet ut av sengen da? Ved kort prosess? Har forsøkt dette uten hell - ender med at jeg må stå i/ved/utenfor døra og at barnet ligger i sengen og hyler...

Skrevet

Jeg er ikke "snill" mamma og rolig uansett... Jeg er streng og har prøvd mye... føler jeg selv... Kjennes ut som om vi har havnet i en vond sirkel der barnet på en måte - bevisst eller ubevisst - skal teste hvor grensen går... :(

Da tror jeg det er lurt at du er veldig konsekvent med hvor de grensene går en stund. Ikke fire, slik at barnet blir trygg på de grensene. Og det går an å være bestemt uten å bruke streng stemme og være sint. Bare si at du er voksen, du vet når barn skal legge seg og barnet skal høre på deg.

Bare stol på deg selv at du vet hva som er best for barnet ditt, og ikke la barnet overbevise deg om noe annet. Ike alltid lett det der.

Skrevet

Til #6... Går ikke barnet ut av sengen da? Ved kort prosess? Har forsøkt dette uten hell - ender med at jeg må stå i/ved/utenfor døra og at barnet ligger i sengen og hyler...

Jeg har ike startet med dette enda, men skal det. Og jeg vil tro at hn vil være litt sur for det noen kvelder. Men hn er så stor at jeg kan forklare at søvn er viktig og at det må bli sånn, og at vi heller ka ha kosestund tidligere på ettermiddagen.

Skrevet

Huff ja - jeg føler liksom at jeg vet hva som må til. men når jeg gjør det så funker det ikke...

Må legge til at barnet er viljesterkt ellers også, en flott unge som får til masse, var tidlig ute både fysisk og språklig -men altså denne leggingen har kjørt seg helt fast.

Føler at det ble ille etter en periode der jeg var veldig sliten og hadde kortere lunte enn ellers... Føler at barnet har snappet opp dette og at dette på en eller annen måte utløste dette marerittet :huh:

Skrevet

Jeg har ike startet med dette enda, men skal det. Og jeg vil tro at hn vil være litt sur for det noen kvelder. Men hn er så stor at jeg kan forklare at søvn er viktig og at det må bli sånn, og at vi heller ka ha kosestund tidligere på ettermiddagen.

Lykke til!!

Hi

Skrevet

Dytt

Skrevet

Noen gode råd?

Herregud, det hørtes ut som en skikkelig prøvelse!! Har overhodet ingen erfaring med vanskelige barn ved leggetid, men tenker at den ungen din enten er overtrøtt eller at du rett og slett er altfor ettergivende. Om min 5-åring hadde oppført seg slik, slått og sparket etter meg og hylt og kalt meg stygge ting hadde jeg sagt tydelig ifra at det ALDRI mer blir lesing og kos på senga før ungen oppfører seg ordentlig! Jeg ville vært skikkelig hard og bestemt og vist ungen at sånn oppførsel ikke nytter, og at takknemlighet og respekt er veien å gå.

Det som er er at sånne ting ofte kommer litt over tid... Og har nok vært ettergivende og grei i begynnelsen... Men jeg sier selvfølgelig at sånn oppførsel ikke er greit... og det har jeg gjort hele tiden... Men barnet ignorerer meg ofte når vi er midt oppi det. Etterpå kan vi snakke og bli enige om at dette ikke er ok... Barnet er lei seg, sier unnskyld og sier glad i deg... Neste kveld er det på`n igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...