Gå til innhold

Barnehage og ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått tilbud om barnehageplass i en familiebarnehage. I kontrakten står det at barnehagen har stengt følgende dager:

- Hele juli (i år utgjør dette 23 arbeidsdager)

- 3 inneklemte dager i påsken

- Jul - fra lilleaften kl 13 til og med romjulen (i år utgjør dette 4,5 dager)

- 5 planleggingsdager

Til sammen blir dette 35,5 dager.

Jeg har 5 uker ferie og min man har kun 4 uker. Dette utgjør tilsammen 45 dager.

Vi har ingen familie eller venner som kan passe på barnet de dagene barnehagen er stengt, så en av oss må ta ferie når barnet ikke kan være i barnehagen. Da gjenstår det kun 9,5 dager til å feriere sammen som en hel familie når man ser bort fra helgene/røddager.

Er dette vanlig i alle typer barnehager? Er det barnehager som har færre eller flere stengte dager?

Anonym poster: 812b8a0834e3d55cff4fc1ed03c7bbb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår barnehage er kommunal og den er stengt 2 uker i Juli, men vi må ta ut 3 uker sammenhengende.

Er vel 4 planleggingsdager. I påskeuken er den åpen mandag og tirsdag. Julen er den stengt

Skrevet

Nei. Det er vanlig i familiebarnehager og små, private barnehager.

I vår kommunale må barnet ha fire uker ferie. Tre av disse må være om sommeren, men behøver ikke tas sammenhengende. Det er i tillegg fire planleggingsdager i løpet av året.

Anonym poster: 6c6ad173db712581d80a1d4a07213024

Skrevet

Vår bhg har selvsagt stengt alle røde dager, ellers har den planleggnings dager, men følger skoleruten. I jula og påsken har bhg åpent de dagene som ikke er helidager/ røde dager. Bgh holder også åpent hele sommeren, men barna må ha 4 uker ferie, 3 uker må være sammenhengende, men vi får selv velge hvilke uker, bare de ukene er i juni,juli eller august.

Skrevet

i mindre familie barnehager og private barnehager er dette vanlig ja. pass på at dere ikke har kun 1 betalingsfri måned når antallet dager er utover 1 mnd (i virkedager)

Skrevet

Vår barnehage har stengt hele juli, vinterferie, høstferie, påskeferie (hverdagene i påsken) og romjul, og planleggingsdager på de fleste inneklemte fridager. Det er privat barnehage med 30 barn. i tillegg er de bare åpent fra 8-16. Vi jobbe fullt og har 5 uker ferie hver, Det går jo ikke opp, så vi løser det ved å ikke å ha ferie sammen, og ved å jobbe ekstra kveld og helger så vi kan avspasere ellers. Til høsten begynne hun heldigvis på skolen så vi får sfo-tilbud!

Anonym poster: 5cbd6d28eb88f1bccbfbe605d40d5c75

Skrevet

Dette var ekstremt mye og jeg hadde heller fortsatt å vente på en annen plass hvis det var mulig.

I vår barnehage som er privat er det ikke stengt i det hele tatt i sommerferien, men vi må ta ut 3 uker sammenhengende ferie i løpet av sommermånedene.

Ellers er den kun stengt å alle helligdager, julaften og nyttårsaften og 5 planleggingsdager.

Anonym poster: 75753e8424af4a8d53fd724e93f507ed

Skrevet

Vår barnehage har kortere åpningstid i romjula og mandag og tirsdag i påsken, onsdagen i påsken har de stengt. I praksis vil det for oss si at for å få levert og hentet de dagene, kan vi like gjerne ha fri fordi åpningstidene er så korte (7,5t, men for oss som har litt reisevei mellom jobben og barnehagen blir det en veldig kort arbeidsdag). I tillegg har de fire planleggingsdager hvor de har stengt. Vi må ha 4 uker ferie, hvorav 3 om sommeren, men de har ikke stengt noen uker om sommeren.

Vi har begge mulighet for avspassering i tillegg til ferien, så om de hadde hatt mer stengt, så hadde det nok ordnet seg likevel, men så mange uker som #6 skriver om, hadde vi også hatt problemer med.

Anonym poster: caeddc636b793b9072d28932101a28bd

Skrevet

Det er vanlig med 4 uker ferie iløpet av ett år, 3 av de i sommerferien. Røde dager fri og 5 planleggingsdager.

Skrevet

i mindre familie barnehager og private barnehager er dette vanlig ja. pass på at dere ikke har kun 1 betalingsfri måned når antallet dager er utover 1 mnd (i virkedager)

I kontrakten er det kun 1 måned betalingsfri, og denne er i juli når barnehagen har stengt. Det er ikke nevnt noe om at vi kan betale mindre siden barnehagen har stengt jul og påske... hvordan gikk dere frem for å ikke betale for de dagene barnehagen er stengt utover de 4 ukene?

Skrevet

Vår barnehage har stengt hele juli, vinterferie, høstferie, påskeferie (hverdagene i påsken) og romjul, og planleggingsdager på de fleste inneklemte fridager. Det er privat barnehage med 30 barn. i tillegg er de bare åpent fra 8-16. Vi jobbe fullt og har 5 uker ferie hver, Det går jo ikke opp, så vi løser det ved å ikke å ha ferie sammen, og ved å jobbe ekstra kveld og helger så vi kan avspasere ellers. Til høsten begynne hun heldigvis på skolen så vi får sfo-tilbud!

Anonym poster: 5cbd6d28eb88f1bccbfbe605d40d5c75

Det hørtes ikke lett ut. Syns dere har vært flinke som har holdt ut med denne løsningen så lenge. Det er ikke bare bare å rekke henting/levering mellom 8-16 når begge jobber fult, samt å ikke ha ferie sammen.

Skrevet

Vår bhg har åpen hele sommeren, men barna må ta tre uker ferie mellom 20. juni og 20. aug. Ukene trenger ikke å være sammenhengende. Ellers har de 4 planleggingsdager. I julen er de åpen fram til kl 12 julaften, pluss alle arbeidsdager i romjulen hvis minst 3 barn ønsker det. I påsken er den åpen fram til 12 onsdagen før skjærtorsdag.

Dette er en kommunal bhg.

Min erfaring er at private, eller familie- bhg ofte har mer stengt enn de kommunale.

Anonym poster: 70b6fb79db1cda5ad8586b05f2ad723a

Skrevet

Du betaler for en tjeneste. Dersom vi tenker at en måned har gjennomsnittlig 20 virkedager og barnehagen deres er stengt 35 dager i året er det nesten en hel måned med tvungen ferie.

Bemerk dette for eier/styrer. Ville vært veldig spennt på svaret du får... er på telefonen nå, men skal se om jeg kan finne noe for deg...

I kontrakten er det kun 1 måned betalingsfri, og denne er i juli når barnehagen har stengt. Det er ikke nevnt noe om at vi kan betale mindre siden barnehagen har stengt jul og påske... hvordan gikk dere frem for å ikke betale for de dagene barnehagen er stengt utover de 4 ukene?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her må vi ta fri hele juli, samt 5 planleggingsdager

Kjipt, men å belage seg på 3 uker sammen hvert år er bare å glemme.

Skrevet

Vår barnehage har samme ferieinndeling som deres. Det har de andre kommunale barnehagene i denne kommunen også.

Skrevet

Det er MYE stengt - langt utover normalen.

Det er ganske vanlig at små barnehager er stengt f.eks i romjul og påske fordi det da tradisjonetl er få barn som trenger plass. Det er imidlertid like vanlig at noen av disse dagene blir brukt som planleggingsdager (planleggingen trenger jo ikke nødvendigvis foregå på disse dagene)

Du skal ikke betale for 11 måneder når barnehagen i praksis er stengt mer enn en mnd i året. Jeg ville absolutt tatt dette opp med barnehagen før jeg bestemte meg for å ta plassen.

Anonym poster: c4233f3a12ebf43423a3286920b76728

Skrevet

Familiebarnehager har stengt litt mere ja. Her er det gjerne en person som jobber ni timer hver eneste dag og da må det gjerne bli sånn. Men fam. Bhg passer ofte ikke for de som har to foreldre i full jobb. Men dette vet man før man tar plassen. Alternativet er ingen plass da:) vi syns fam. Bhg passer oss fint for vi ønsker uansett ikke å ha ungene i bhg. Så mye.

Anonym poster: 8c274986fa26fe1994cf0ea6791f1a5d

Skrevet

Du betaler for en tjeneste. Dersom vi tenker at en måned har gjennomsnittlig 20 virkedager og barnehagen deres er stengt 35 dager i året er det nesten en hel måned med tvungen ferie.

Bemerk dette for eier/styrer. Ville vært veldig spennt på svaret du får... er på telefonen nå, men skal se om jeg kan finne noe for deg...

Denne ble rotete. Har lett på nettet, men finner ikke dette nevnt (overrasket! ) jeg hadde barnet mitt i en familie barnehage der de prøvde på dette. Jeg klaget til styrer/eier og samarbeidsutvalg og fikk gjennom at dagene mellom jul og nyttår pluss dagene før påske måtte være åpne. Vi argumenterte med at vi betalte for 11 måneder (minus røde dager, selvfølgelig) og at vi derfor krevde 11 måneder tilbud... men nei, jeg kan ikke finne noe lovlig bein for dere å stå på, desverre....

Skrevet

Jeg tror dette er opp til den enkelte kommune/bydel/private barnehage å bestemme selv virker det som. Jeg jobber i en kommunal barnehage i Oslo kommune og her må i praksis ingen barn ha ferie mer enn de dagene barnehagen er stengt - julaften, nyttårsaften og røde hellingdager, samt 4 planleggingsdager. Så om foreldrene ønsker/ har behov kan barnet komme hver dag hele sommeren uten at vi kan blande oss med det (skjer selvfølgelig ikke, men synes det er merkelig at barna ikke har krav på ferie i likhet med oss voksne)

Jeg er nå også småbarnsmamma og har barnet i en kommunal bhg i Skedsmo. Denne er oppe hele sommeren, men vi må avvikle 4 ukers ferie i løpet av sommeren, 3 uker må være sammenhengende. Bhg stenger kl 13.00 onsdag før skjærtorsdag og 4 planleggingsdager i året.

Er ofte mer stengt i små bhger ja, men synes det er litt merkelig at de trenger 5 planleggingsdager utenom alle andre stengte dager i en slik organisasjonsform, få ansatte og ofte yngre barn.

Gjest FinogFjong
Skrevet

-mange foreldre går sammen og bytter på å passe hverandres barn da, om man ikke har andre til å passe.

Små familiebarnehager har ofte få ansatte, så skal de ansatte få avviklet sin lovmessige ferie, må bhg nødvendigvis holde stengt.

Planleggingsdager er som regel felles for alle bhg i en kommune, slik at en kan sende ansatte på felles kurs etc. Særlig små familiebhg har stort utbytte av slike kursdager, da de har et lite internt fagmiljø.

Skrevet

Men ansattes lovbestemte ferie er 5 uker. Dvs 30 dager. Dermed betaler fpreldre i denne barnehagen for en 6 ferieuke? Pluss 5 planleggingsdager. ..

Gjest FinogFjong
Skrevet

Neida, lovbestemt ferie er 4 uker. Noen tariffavtaler har en uke ekstra, men ikke alle.

Planleggingsdager er ikke fri, det er til faglig "påfyll" av ymse slag.

Skrevet

Neida, lovbestemt ferie er 4 uker. Noen tariffavtaler har en uke ekstra, men ikke alle.

Planleggingsdager er ikke fri, det er til faglig "påfyll" av ymse slag.

Enda verre. ...

Skrevet

-mange foreldre går sammen og bytter på å passe hverandres barn da, om man ikke har andre til å passe.

Små familiebarnehager har ofte få ansatte, så skal de ansatte få avviklet sin lovmessige ferie, må bhg nødvendigvis holde stengt.

Planleggingsdager er som regel felles for alle bhg i en kommune, slik at en kan sende ansatte på felles kurs etc. Særlig små familiebhg har stort utbytte av slike kursdager, da de har et lite internt fagmiljø.

Håper vi blir kjent med noen av de andre foreldrene etter hvert, slik at vi kan stille opp for hverandre dersom det blir krise.

Syns det hadde holdt med tre uker stengt i juli, siden barnehagen er stengt hele romjula og påskedagene... men jeg kan vel bare "synse" så mye jeg vil uten at det hjelper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...