Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #26 Skrevet 20. mai 2013 Jeg har altså ikke gitt ut kontaktinformasjon på denne tidligere arbeidsgiver... Fikk bare opplyst på intervju at de kom til å ta kontakt med ham til tross for at jeg sa han ikke er en referanse!! HI Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #27 Skrevet 20. mai 2013 Hvorfor i all verden skal det være negativt å ikke oppgi nåværende leder? Ved å signalisere til nåværende arbeidgiver at man ønsker seg bort, kan man jo risikere å miste oppgaver og utfordringer? Det er nå bare sånn det er. Vi ønsker alltid å snakke med nåværende leder før vi evt kan vurdere å ansette noen. Det er en sjanse man tar når man vi skifte jobb:) Anonym poster: d1ca6ae2ff091f514b5fd6584e1738b0
Iiiiik Skrevet 20. mai 2013 #28 Skrevet 20. mai 2013 Mannen min er leder i et konsulentfirma og han mener det er helt greit å ikke oppgi sin nåværende leder, han tror man kan miste spennende prosjekter osv hvis lederen vet at man er på utkikk etter noe nytt. Jeg mener at ledere må tåle at ansatte ser seg om. Jeg mistenker konflikter eller andre negative ting hvis noen ikke vil oppgi sin nåværende leder. Selv forventer jeg av lederen min at han er profesjonell nok til å håndtere det skikkelig hvis jeg søker annen jobb. Har selv vært referanse for folk jeg ikke vil miste og har sagt det til dem som evt ringer.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #29 Skrevet 20. mai 2013 Er dette krise?? Eller ikke så ille det jeg har gjort? Håper ikke det koster meg drømmejobben... Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f
Gjest ronja røverdatter Skrevet 20. mai 2013 #30 Skrevet 20. mai 2013 Om du har gjort noe dumt eller ikke, det vet ingen av oss. Det vet bare han du har kontaktet på Facebook, bare han vet om han synes det er dumt eller ikke. Personlig synes jeg ikke det var noe sjakktrekk, men gjort er gjort. Men det er da ikke ditt ansvar om din muligens nye arbeidsgiver velger å kontakte noen du ikke har oppgitt som referanse. Så jeg skjønner ikke hvorfor du trengte å kontakte ham i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #31 Skrevet 20. mai 2013 Det er sant. Er bare så utrolig stresset pga dette, men er jo ikke noe jeg kan gjøre med det! Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. mai 2013 #32 Skrevet 20. mai 2013 Det har vært langhelg, og fredag var 17.mai- jeg hadde nok heller ikke svart deg før imorgen når jeg var tilbake på jobb, hvis jeg var ham. Og en annen ting, du burde søkt ham opp og ringt ham istedet- imorgen, når det er arbeidsdag.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #33 Skrevet 20. mai 2013 Hadde dere også bare unnlat å svare fordi det var latterlig dumt gjort av tidligere arbeidstaker å ta kontakt på denne måten? Tenker jo det kunne vært greit å svare allikevel jeg da... Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #34 Skrevet 20. mai 2013 Jeg er leder og har en facebook konto jeg ca i snitt er inne på to ganger i året. Jeg hadde da kunne svært deg ca i oktober. Ring vedkommende. Anonym poster: cd7e91923b7b90b55fef258473fc3b7a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #35 Skrevet 20. mai 2013 Jeg er leder og har en facebook konto jeg ca i snitt er inne på to ganger i året. Jeg hadde da kunne svært deg ca i oktober. Ring vedkommende. Anonym poster: cd7e91923b7b90b55fef258473fc3b7a Skulle ønske dette var tilfelle her også... men så kommer det opp melding sett og dato og klokkeslettet den ble lest av vedkommende... Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f
humlesurr Skrevet 20. mai 2013 #36 Skrevet 20. mai 2013 Hadde dere også bare unnlat å svare fordi det var latterlig dumt gjort av tidligere arbeidstaker å ta kontakt på denne måten? Tenker jo det kunne vært greit å svare allikevel jeg da... Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f Jeg hadde kanskje svart deg, men ikke på 17. Mai. Jeg hadde faktisk blitt litt oppgitt over en slik henvendelse på en slik dag, og hadde gjort et nummer utav det å ikke svare før det var arbeidsdag igjen. Du bør ringe, beklage at du hadde sendt melding på FB -forklart det med at du ble litt ivrig, for det er en jobb du virkelig ønsker, og spurt fint om vedkommende kan stille som referanse.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #37 Skrevet 20. mai 2013 Hadde dere også bare unnlat å svare fordi det var latterlig dumt gjort av tidligere arbeidstaker å ta kontakt på denne måten? Tenker jo det kunne vært greit å svare allikevel jeg da... Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f Jeg hadde kanskje svart deg, men ikke på 17. Mai. Jeg hadde faktisk blitt litt oppgitt over en slik henvendelse på en slik dag, og hadde gjort et nummer utav det å ikke svare før det var arbeidsdag igjen. Du bør ringe, beklage at du hadde sendt melding på FB -forklart det med at du ble litt ivrig, for det er en jobb du virkelig ønsker, og spurt fint om vedkommende kan stille som referanse. Enig med deg, men har rett og slett helt angst for å ringe vedkommende. Det er nok litt derfor jeg gjorde det på den måten i utgangspunktet selv om jeg ikke ville gjort det om jeg hadde tenkt meg bedre om. Jeg handler generelt altfor raskt og tenker over konsekvensene etterpå. Håper jeg har lært nå da det har vært flere liknende episoder de siste månedene... Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f
Gjest ronja røverdatter Skrevet 20. mai 2013 #38 Skrevet 20. mai 2013 Jeg hadde også kanskje svart deg, men ikke før etter helga. Faren da er at jeg hadde glemt hele greia. Men betyr det så mye da? Det er jo ikke denne arbeidsgiveren du skal jobbe for?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #39 Skrevet 20. mai 2013 Nei, det betyr ikke n Jeg hadde også kanskje svart deg, men ikke før etter helga. Faren da er at jeg hadde glemt hele greia. Men betyr det så mye da? Det er jo ikke denne arbeidsgiveren du skal jobbe for? Nei, det betyr ikke noe i ettertid bare ifht hva han sier hvis de kontakter han uten at han svarer meg først... Redd det påvirker hva han sier om meg, men vet ikke... Ser for meg at de begynner å diskutere at det var uprofesjonelt av meg å ta kontakt via facebook... Haha...- Superparanoid nå fordi jeg er så redd jobben skal glippe! Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f
humlesurr Skrevet 20. mai 2013 #40 Skrevet 20. mai 2013 Nei, det betyr ikke n Jeg hadde også kanskje svart deg, men ikke før etter helga. Faren da er at jeg hadde glemt hele greia. Men betyr det så mye da? Det er jo ikke denne arbeidsgiveren du skal jobbe for? Nei, det betyr ikke noe i ettertid bare ifht hva han sier hvis de kontakter han uten at han svarer meg først... Redd det påvirker hva han sier om meg, men vet ikke... Ser for meg at de begynner å diskutere at det var uprofesjonelt av meg å ta kontakt via facebook... Haha...- Superparanoid nå fordi jeg er så redd jobben skal glippe! Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f Og for å unngå det, så ringer du han i morgen tidlig.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 20. mai 2013 #41 Skrevet 20. mai 2013 (endret) Får nå regne med at fyren er voksen nok til å svare ordentlig uansett, og om du ikke får jobben fordi du har sendte en Facebook-melding, ja da kan det kanskje være like greitt å slippe å jobbe der. Det er jo ingen STOR tabbe du har gjort da. Endret 20. mai 2013 av ronja røverdatter
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #42 Skrevet 20. mai 2013 Får nå regne med at fyren er voksen nok til å svare ordentlig uansett, og om du ikke får jobben fordi du har sendte en Facebook-melding, ja da kan det kanskje være like greitt å slippe å jobbe der. Det er jo ingen STOR tabbe du har gjort da. Takk for svar! Får håpe at han svarer ordentlig allikevel, ja. Gleder meg til uken er over og jeg trolig har fått svaret på om jobben blir min eller ikke! Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #43 Skrevet 20. mai 2013 Men ring selv da, til den tidligere arbeidsgiveren og hør hva h*n tenker! Jeg har lært (som leder i offentlig virksomhet) at jeg ikke kan si nei til å være referanse. Det hører med til lederansvaret. Så jeg stiller alltid, men undrer meg ofte over at tidligere medarbeidere ikke ringer og snakker med meg. Å kun sende en SMS eller mail gjør det jo ikke mulig å spørre meg om hva jeg vil si som referanse. Det er jo nokså relevant... Synes også det er normal høflighet å ringe og spørre selv. Men du har da anledning til å takke nei? Eventuelt si at den ansatte sikkert burde spørre noen andre fremfor deg, men at du kan stille som referanse om det er helt nødvendig? Jeg ringer alltid første gang jeg ber noen om å være referanse. Ja, jeg kan si at det nok er best å spørre noen andre, men jeg kan ikke si nei. Når jeg selv intervjuer folk blir jeg alltid veldig skeptisk hvis de ikke vil oppgi sin siste eller nåværende leder. Da er det noe muffens. Jeg blir også alltid skeptisk når man ikke ønsker at nåværede leder skal være referanse.. Anonym poster: 721a6d1a4d4a1a96e0c55e5ead68f5d8 Jeg ville ikke at daværende leder skal være referanse (har nå byttet jobb) fordi vedkommende hatet meg og gjorde alt i hennes makt for at jeg skulle bryte sammen som person samt mislykkes i jobben. Det er greit å være skeptisk men det kan faktisk være gode grunner til at vedkommende ikke bør brukes. Det finnes faktisk folk der ute som ikke er greie.. Uten at man vil diskutere akkurat det på et jobbintervju! Anonym poster: a05099dfafb8cdd0cb63ac587652dde9
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #44 Skrevet 20. mai 2013 Jeg jobber i rekrutteringsbyrå. Jeg opplever det som at det ikke er vanlig å oppgi nåværende sjef som referanse. De fleste har ikke fortalt arb.giver at de er på jakt etter ny jobb. Helt normalt og en del av spillet. Anonym poster: a91ac7adafdd2cca877bb2a60a410a2a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #45 Skrevet 20. mai 2013 Mannen min er leder i et konsulentfirma og han mener det er helt greit å ikke oppgi sin nåværende leder, han tror man kan miste spennende prosjekter osv hvis lederen vet at man er på utkikk etter noe nytt. Jeg mener at ledere må tåle at ansatte ser seg om. Jeg mistenker konflikter eller andre negative ting hvis noen ikke vil oppgi sin nåværende leder. Selv forventer jeg av lederen min at han er profesjonell nok til å håndtere det skikkelig hvis jeg søker annen jobb. Har selv vært referanse for folk jeg ikke vil miste og har sagt det til dem som evt ringer. Jeg tenker at det kan være flere helt legitime grunner til at nærmeste leder i siste jobb ikke oppgis som referanse, så lenge de har andre tidligere ledere som referanser. En årsak er som nevnt at de kan forringe karrieremulighetene på nåværende arbeidsplass. En del ledere har dessuten lite reell kontakt med de ansatte og vet ikke alltid hvordan de egentlig presterer eller hvilke utfordringer de løser i jobben sin. Og uprofesjonelle ledere/ mellomledere som kanskje selv bidrar til konflikter oppgis ellers alene som årsaken til ca. 1/3 av jobbbytter. Anonym poster: a9bb3a8cafc7fba35f5f722761740e2e
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #46 Skrevet 20. mai 2013 Mannen min er leder i et konsulentfirma og han mener det er helt greit å ikke oppgi sin nåværende leder, han tror man kan miste spennende prosjekter osv hvis lederen vet at man er på utkikk etter noe nytt. Jeg mener at ledere må tåle at ansatte ser seg om. Jeg mistenker konflikter eller andre negative ting hvis noen ikke vil oppgi sin nåværende leder. Selv forventer jeg av lederen min at han er profesjonell nok til å håndtere det skikkelig hvis jeg søker annen jobb. Har selv vært referanse for folk jeg ikke vil miste og har sagt det til dem som evt ringer. Jeg tenker at det kan være flere helt legitime grunner til at nærmeste leder i siste jobb ikke oppgis som referanse, så lenge de har andre tidligere ledere som referanser. En årsak er som nevnt at de kan forringe karrieremulighetene på nåværende arbeidsplass. En del ledere har dessuten lite reell kontakt med de ansatte og vet ikke alltid hvordan de egentlig presterer eller hvilke utfordringer de løser i jobben sin. Og uprofesjonelle ledere/ mellomledere som kanskje selv bidrar til konflikter oppgis ellers alene som årsaken til ca. 1/3 av jobbytter. "Undersøkelsen tar for seg 289 respondenter, som alle hadde skiftet jobb i løpet av de siste tre årene. Der oppgir hver tredje respondent at de har sluttet i jobben på grunn av dårlig ledelse. Det viser seg også at de flinkeste ansatte er mer disponible for å komme i konflikt med sine sjefer." http://www.ukeavisenledelse.no/nyheter/arbeidsliv/mister-ansatte-pa-grunn-av-darlig-ledelse/ Anonym poster: a9bb3a8cafc7fba35f5f722761740e2e Anonym poster: a9bb3a8cafc7fba35f5f722761740e2e
humlesurr Skrevet 21. mai 2013 #47 Skrevet 21. mai 2013 Får nå regne med at fyren er voksen nok til å svare ordentlig uansett, og om du ikke får jobben fordi du har sendte en Facebook-melding, ja da kan det kanskje være like greitt å slippe å jobbe der. Det er jo ingen STOR tabbe du har gjort da. Takk for svar! Får håpe at han svarer ordentlig allikevel, ja. Gleder meg til uken er over og jeg trolig har fått svaret på om jobben blir min eller ikke! Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f Har tenkt på deg i dag Hvordan gikk, fikk du snakket med referansen din?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #48 Skrevet 21. mai 2013 Får nå regne med at fyren er voksen nok til å svare ordentlig uansett, og om du ikke får jobben fordi du har sendte en Facebook-melding, ja da kan det kanskje være like greitt å slippe å jobbe der. Det er jo ingen STOR tabbe du har gjort da. Takk for svar! Får håpe at han svarer ordentlig allikevel, ja. Gleder meg til uken er over og jeg trolig har fått svaret på om jobben blir min eller ikke! Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f Har tenkt på deg i dag Hvordan gikk, fikk du snakket med referansen din? Takk for det! Nei, ikke hørt noe fra ham og har bestemt meg for å la det ligge og ikke ringe ham. Får rett og slett bare se hva som skjer og håpe jeg ikke har ødelagt for meg selv. Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #49 Skrevet 22. mai 2013 Ikke fått svar enda, så da er det bare å innse at jeg ikke kommer til å få det og gå videre i livet! De sa på intervjuet at jeg var en veldig spennende og interessant kandidat... Er dette så graverende at de kan velge å ansette noen andre på bakgrunn av dette alene tro? Altså hvis de ringer referansen og han sier noe som at: "jeg fikk en merkelig henvendelse fra henne, men har ikke godkjent å være referanse... "Hjelpes for et rot jeg har stelt i stand... Jeg har jo aldri oppgitt vedkommende som referanse. Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #50 Skrevet 22. mai 2013 Ikke fått svar enda, så da er det bare å innse at jeg ikke kommer til å få det og gå videre i livet! De sa på intervjuet at jeg var en veldig spennende og interessant kandidat... Er dette så graverende at de kan velge å ansette noen andre på bakgrunn av dette alene tro? Altså hvis de ringer referansen og han sier noe som at: "jeg fikk en merkelig henvendelse fra henne, men har ikke godkjent å være referanse... "Hjelpes for et rot jeg har stelt i stand... Jeg har jo aldri oppgitt vedkommende som referanse. Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f Jeg synes det er mer spesielt at de insisterer på og kontakte en du ikke har som referanse. Er det vanlig? Anonym poster: df7cdddc75222bb262dfcf9e7d09d98d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå