Gå til innhold

Har kontaktet en tidligere arbeidsgiver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

og bedt om å oppgi han som referanse... Får ikke svar og må vel tolke det som at han ikke vil være referanse for meg... ? Er ganske overrasket og skuffet da vi hadde et godt arbeidsforhold og jeg hadde inntrykk av at han syntes jeg gjorde en god jobb....

Anonym poster: 6163e1a186b61f1d806283a3f641616f

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har nettopp gjort akkurat det samme, og jeg er også dritskuffa.. vurderer å sende en beskjed om at jeg ønsker tilbakemelding uansett om h*n vil være referanse eller ikke. Synes det er litt feigt å ikke svare om det er det at personen ikke ønsker å være satt opp som referanse.

Anonym poster: 484c1f3645df189a3a9eb1b8219fb50e

Skrevet

Hvordan kontaktet du vedkommende?

Skrevet (endret)

og bedt om å oppgi han som referanse... Får ikke svar og må vel tolke det som at han ikke vil være referanse for meg... ? Er ganske overrasket og skuffet da vi hadde et godt arbeidsforhold og jeg hadde inntrykk av at han syntes jeg gjorde en god jobb....

Kontaktet du ham per mail? Her tenker jeg at jeg ville tatt en telefon i steden. Det kan hende mailadressen ikke lengre er i bruk, at han er på ferie eller liknende. Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Kan jeg spørre hvordan du har tatt kontakt med han, og er det f.eks en sms han ikke har svart på?

Og når tok du kontakt?

Skrevet

Men ring selv da, til den tidligere arbeidsgiveren og hør hva h*n tenker! Jeg har lært (som leder i offentlig virksomhet) at jeg ikke kan si nei til å være referanse. Det hører med til lederansvaret. Så jeg stiller alltid, men undrer meg ofte over at tidligere medarbeidere ikke ringer og snakker med meg. Å kun sende en SMS eller mail gjør det jo ikke mulig å spørre meg om hva jeg vil si som referanse. Det er jo nokså relevant... Synes også det er normal høflighet å ringe og spørre selv.

Annonse

Skrevet

Kontaktet ham på fredag og vet han har lest mailen... Så har et lite håp om at han bare ikke har hatt tid til å svare enda, men frykter absolutt det verste....

Skrevet

Har ikke lenger telefonnummeret til vedkommende og kan derfor ikke ringe...

Skrevet

Kontaktet ham på fredag og vet han har lest mailen... Så har et lite håp om at han bare ikke har hatt tid til å svare enda, men frykter absolutt det verste....

Du må jo ringe og høre om sånne ting...

Har jobbet som personalsjef i mange år, og som tidligere nevnt så plikter man å stille som ref.

Men hadde jeg fått kun en mail så er det godt mulig at jeg ikke hadde husket hvem personen var engang, spesielt hvis det var en stund siden personen jobbet i bedriften..,

Skrevet

Har jobbet som personalsjef i mange år, og som tidligere nevnt så plikter man å stille som ref.

Men hadde jeg fått kun en mail så er det godt mulig at jeg ikke hadde husket hvem personen var engang, spesielt hvis det var en stund siden personen jobbet i bedriften..,

I utgangspunktet helt enig med deg. Men dette var ikke en arbeidsgiver jeg oppgav som refranse, men intervjuer ønsket særlig å snakke med vedkommende da jobben var særlig relevant. Jeg er egentlig helt enig i at jeg har gjort noe dumt og rotet det skikkelig til, men jaja man lærer så lenge man lever. Det nytter ihvertfall ikke å sette meg ned å grine fordi jeg nå kanskje ikke får jobben pga at jeg selv har rotet det til... Intervjuer skulle uansett kontakte dette vedkommende sa han... Dette til tross for at jeg ikke hadde oppgitt han som referanse. Jeg tok derfor kontakt per mail mest for å varsle om at han får en tlf om meg, men det formidlet jeg ikke på riktig måte i mailen. Jeg ba heller vedkommende om å være referanse, men fikk altså ikke svar!!! Beklager rotete innlegg, men er trett og lei av hele greia!

Skrevet

Men ring selv da, til den tidligere arbeidsgiveren og hør hva h*n tenker! Jeg har lært (som leder i offentlig virksomhet) at jeg ikke kan si nei til å være referanse. Det hører med til lederansvaret. Så jeg stiller alltid, men undrer meg ofte over at tidligere medarbeidere ikke ringer og snakker med meg. Å kun sende en SMS eller mail gjør det jo ikke mulig å spørre meg om hva jeg vil si som referanse. Det er jo nokså relevant... Synes også det er normal høflighet å ringe og spørre selv.

Men du har da anledning til å takke nei? Eventuelt si at den ansatte sikkert burde spørre noen andre fremfor deg, men at du kan stille som referanse om det er helt nødvendig?

Jeg ringer alltid første gang jeg ber noen om å være referanse.

Skrevet

Tuller du? Fredag var det 17. mai. Det er pinse! Folk er ikke på jobb!

Krisemaksimering much?

Anonym poster: a4b64dacd627df6d0e0c9bd88705f9b7

Skrevet

Har ikke lenger telefonnummeret til vedkommende og kan derfor ikke ringe...

Da må du ringe ham/ henne på jobb. Du må ha oppdatert kontaktinfo på referansene dine.

Annonse

Skrevet

Men du har da anledning til å takke nei? Eventuelt si at den ansatte sikkert burde spørre noen andre fremfor deg, men at du kan stille som referanse om det er helt nødvendig?

Ja, jeg kan si at det nok er best å spørre noen andre, men jeg kan ikke si nei. Når jeg selv intervjuer folk blir jeg alltid veldig skeptisk hvis de ikke vil oppgi sin siste eller nåværende leder. Da er det noe muffens.

Skrevet

Ja, jeg kan si at det nok er best å spørre noen andre, men jeg kan ikke si nei. Når jeg selv intervjuer folk blir jeg alltid veldig skeptisk hvis de ikke vil oppgi sin siste eller nåværende leder. Da er det noe muffens.

Jeg blir også alltid skeptisk når man ikke ønsker at nåværede leder skal være referanse..

Anonym poster: 721a6d1a4d4a1a96e0c55e5ead68f5d8

Skrevet

så uproft av han!

Skrevet

I utgangspunktet helt enig med deg. Men dette var ikke en arbeidsgiver jeg oppgav som refranse, men intervjuer ønsket særlig å snakke med vedkommende da jobben var særlig relevant. Jeg er egentlig helt enig i at jeg har gjort noe dumt og rotet det skikkelig til, men jaja man lærer så lenge man lever. Det nytter ihvertfall ikke å sette meg ned å grine fordi jeg nå kanskje ikke får jobben pga at jeg selv har rotet det til... Intervjuer skulle uansett kontakte dette vedkommende sa han... Dette til tross for at jeg ikke hadde oppgitt han som referanse. Jeg tok derfor kontakt per mail mest for å varsle om at han får en tlf om meg, men det formidlet jeg ikke på riktig måte i mailen. Jeg ba heller vedkommende om å være referanse, men fikk altså ikke svar!!! Beklager rotete innlegg, men er trett og lei av hele greia!

Du høres ut som om du krisemaksimerer og synes litt synd på deg selv her.. Det er som sagt 17. mai og pinsehelg. Foreløpig har du bare ikke fått tak i vedkommende.

Hvis den som intervjuet deg ønsket å kontakte vedkommende uten at denne er referansen din, så ville jeg ha sagt at du gjerne ville kontakte vedkommende først og gi beskjed om at de kanskje ville få en telefon. Det er også forskjell på å "bare" bekrefte det du har jobbet med/ som, og å være referansen din.

Skrevet

Jeg sendte mail til min tidligere leder da hun ikke jobbet der lenger og jeg ikke syntes det passet seg å ring privat. Fikk svar etter 1 mnd. Hun hadde vært på kurs å ferie og hadde over 500 mail som hun ikke hadde fått sjekket. Da hadde jeg allerede sendt søknad. Men hun kunne med glede være min referanse. Til neste uke skal jeg i intervju og kan da gi dem denne referansen. Blir verre med nåværende ledere, de kommer til å få panikk... Hm.

Lei situasjon du har kommet i, men det kan jo hende det ordner seg? Masse lykke til i allefall.

Gjest FinogFjong
Skrevet

Hvorfor i all verden skal det være negativt å ikke oppgi nåværende leder? Ved å signalisere til nåværende arbeidgiver at man ønsker seg bort, kan man jo risikere å miste oppgaver og utfordringer?

Skrevet

Herlighet!

Det var 17. Mai på fredag og vi er midt i pinsehelgen...

Slapp av, du hører sikker fra han på tirsdag, når det er arbeidsdag igjen!!!

Skrevet

Er det ikke vanlig og ikke ville at man skal kontakte nåværende leder?

Anonym poster: df7cdddc75222bb262dfcf9e7d09d98d

Skrevet

Jeg blir også alltid skeptisk når man ikke ønsker at nåværede leder skal være referanse..

Jeg blir igrunn veldig nysgjerrig på hvilke stilling dere har og i hvilken bransje dere jobber i!?

Å ikke oppgi nåværende leder som referanse er da helt vanlig! Å skape uro og kanskje forringe muligheten til å tilegne seg mer kompetanse og å stige i gradene på nåværende arbeidsplass er det vel ingen som ønsker. Prosessen med å bytte jobb kan være en langvarig prosess.

Skrevet

Jeg blir igrunn veldig nysgjerrig på hvilke stilling dere har og i hvilken bransje dere jobber i!?

Å ikke oppgi nåværende leder som referanse er da helt vanlig! Å skape uro og kanskje forringe muligheten til å tilegne seg mer kompetanse og å stige i gradene på nåværende arbeidsplass er det vel ingen som ønsker. Prosessen med å bytte jobb kan være en langvarig prosess.

Enig, jeg blir nesten mer skeptisk hvis man oppgir nåværende leder som ref. for meg så tyder det på at lederen syns det er helt ok at msn bytter jobb, og at man vil hjelpe til med det prosjektet...

Skrevet

For å være helt ærlig kontaktet jeg vedkommende på facebook da dette var eneste kontaktinfo jeg kunne finne på vedkommende... Vær så snill og si at jeg ikke har gjort tidenes største tabbe ifm jobbsøk her! Er så flau, men var redd denne arbeidsgiveren skulle bli kontaktet uten at jeg hadde snakket med ham først. Nå blir det jo sånn at han muligens blir kontaktet uansett uten at jeg har fått svar fra ham... Hjelpes... HI

Skrevet

For å være helt ærlig kontaktet jeg vedkommende på facebook da dette var eneste kontaktinfo jeg kunne finne på vedkommende... Vær så snill og si at jeg ikke har gjort tidenes største tabbe ifm jobbsøk her! Er så flau, men var redd denne arbeidsgiveren skulle bli kontaktet uten at jeg hadde snakket med ham først. Nå blir det jo sånn at han muligens blir kontaktet uansett uten at jeg har fått svar fra ham... Hjelpes... HI

Da ringer du og tar en prat med han i morgen, når det er arbeidsdag igjen...

Uproft av deg, men da har du lært til en annen gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...