Gå til innhold

Er det ok at jeg løpet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig overvektig, 95 kg på 175 cm, ca 30 i BMI.

Jeg vet st løping kan gi belastningsskader, spesielt når jeg er utrent og tung.

Har begynt å skjerpe kostholdet og går mye turer, men jeg hater å gå tur!

Jeg drev med friidrett da jeg var yngre, før jeg ble feit, og tror jeg fortsatt har rimelig grei løpeteknikk (ikke lande på hælen/rulle på foten, rett i hoftene osv). Jeg vet at jeg vil komme meg ut minst 4 dager i uka om jeg kan Jogge fremfor å gå. Er snakk om 5 km løype, litt intervall sikkert, fordi jeg har dårlig kondis ;)

Så, vil fordelene ved løpingen (at jeg faktisk får trent, treningglede, raskere veltnedgang, raskere bedre form) veie opp for belastningen av min tunge kropp?

Anonym poster: 5c7289f4761e88bd52cf309b23aa68c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg har gått ned fra 102 kg på kostholdskjerping og disse forhatte gåturene siden februar/mars, så blir ikle helt rett på jogging.

Skrevet

Du vil nok få ubehag før det blir skadeleg. Ver obs på smerter i ledda, så går det nok fint.

Skrevet

Ville ikke begynt med 20 km i uken om du ikke har løpt på lenge. Kan hende du klarer det i pust/kondis, men sener, leddbånd og bein trenger månedsvis for å venne seg til belastningen...

Anonym poster: 29e07a708934241e9178022233bcfac7

Skrevet

Hør med legen din. Kanskje du kan begynne med en løpetur og resten gåturer og så få flere løpeturer etterhvert?

Anonym poster: 70b2207feaea193334dbe4d83dce5537

Skrevet

Takk for svar. Jeg skal ta det opp med legen når jeg er der i annet ærend om et par uker. Frem til da får jeg holde det til 2x5 km i uken og resten gange, og så skal jeg gå på Løpelabbet og få riktige sko på tirsdag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...