cecilies mamma Skrevet 19. mai 2013 #1 Skrevet 19. mai 2013 og kan fortelle meg litt om barnets hverdag?
cecilies mamma Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #2 Skrevet 19. mai 2013 mitt barn er under utredning for dette, etter at skolen tok meg på alvor og ser mye av det samme som meg. skulle gjerne vist hvordan andres hverdag med dette er, erfarin,råd, mediinering?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2013 #3 Skrevet 19. mai 2013 jeg har ikke hatt mitt barn til utredning (enda), men jeg har selv add/adhd. og kan gjerne fortelle deg litt om hvordan det oppleves... se for deg en veddeløpsbane, 10 like hester står ved siden av hverandre, klare for startskuddet, de er like av utseende, de er like talentfulle, de har trent like mye, de vil vinne alle sammen.... men på den ene hesten har de glemt å sette på skylappene. de andre hestene hører startskuddet og løper målrettet og konsentrert mot målstreken.. den siste hesten blir distrahert av alle de andre, den ser publikum og alle de andre hestene og blir ukonsentrert, den ser alt for mye og klarer ikke samle seg om målet. for meg var det å få ritalin som å få skylapper. jeg kunne hente opp det jeg hadde i meg av evner fordi jeg på medisiner klarte å fokuserer bedre uten å bli distrahert av alt rundt meg. jenter med add, er ofte dagdrømmere, de blir ofte slitne av situasjoner som tilsier at de må sitte stille, fordi det flyter så mye rundt i hodet at det er slitsomt å fokusere, de har ofte veldig rotete rom fordi de ikke klarer å rydde, de roter mens de rydder, fordi fokuset blir flyttet hele tiden så man mister tråden og begynner på noe nytt. jenter med add er ofte litt lettere påvirkelige pga nedsatt impulskontroll, jenter med add har ofte litt dårlig selvtillit. (obs obs i tenårene, husk samtaler om prevansjon og viktigheten av selvrespekt) jenter med add har ofte søvnvansker. jenter med add har ofte like mye urolighet som gutter, men det slipper ikke ut og man føler uroen som et ubehag inni seg. jenter med add er like forskjellige som alle andre jenter og trenger like mye kjærlighet og varme. når datteren min vil se tv så ser jeg at hun blir urolig. klarer ikke sitte helt i ro, jeg kjøpte 2 stressballer(myke baller til å klemme på i hendene) når hun holder de i hendene klarer hun å fokusere på tv. dette er et kjempenyttig og billig fokustriks man lett kan bruke på skolen. LEGG MERKE TIL AT JEG SIER OFTE, ikke alltid, det finnes INGEN fasit på ADHD eller ADD Anonym poster: a64c36c3391d7caa1cb99749ca451ef1
cecilies mamma Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2013 kjener jenta mi veldig godt igjen i det du beskriver. det er veldig rotete rundt henne, tar gjerne til tårene og sier hun ikke klarer rydde opp og må ha hjelp søvn er et eget kapittel, jeg vet ikke mine armeråd her egentlig, har du tips jeg kan forsøke for å hjelpe henne til mer sammenhengende søvn? hun er også veldig var for berøring, må ha kontroll på dette. samme gjelder lukt, alt stinker sliter også en del med mat, "klarer" ikke spise noe som helst nesten, jobber også med å få i henne mer variert og gir henne tillegg av vitamin bjørner og tran tabletter.. hvordan gis ritalin til barn, eventuelle bivirkninger? kan det hjelpe på søvn også?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2013 #5 Skrevet 19. mai 2013 kjener jenta mi veldig godt igjen i det du beskriver. det er veldig rotete rundt henne, tar gjerne til tårene og sier hun ikke klarer rydde opp og må ha hjelp søvn er et eget kapittel, jeg vet ikke mine armeråd her egentlig, har du tips jeg kan forsøke for å hjelpe henne til mer sammenhengende søvn? hun er også veldig var for berøring, må ha kontroll på dette. samme gjelder lukt, alt stinker sliter også en del med mat, "klarer" ikke spise noe som helst nesten, jobber også med å få i henne mer variert og gir henne tillegg av vitamin bjørner og tran tabletter.. hvordan gis ritalin til barn, eventuelle bivirkninger? kan det hjelpe på søvn også? man gir ritalin/conserta til barn på samme måte som til voksen. som tabletter. det fungerer godt på noen og dårlig på andre. denne typen problem er det som ofte er lettest å medisinere. fordi utagerende barn noen ganger kan bli verre av medisin. det kan i noen tilfeller hjelpe på søvn fordi man er mer "konsentrert"/det blir ryddigere i hodet. jeg får ofte ikke sove fordi det er så rotete å sove. man sover jo helt klart bedre når man er sliten, er blitt brukt opp fysisk. men det kan også lett bikke over til å bli overstimulert og enda mer urolig. å ha et ryddig rom, helst nesten kjedelig. slik at man ikke har så mye inntrykk når man lukker øynene. ikke sovne til tv og slike ting. trenger vel kanskje ikke nevne at sukker og brus er nei før leggetid, hehe. faste rutiner. BBB ! - bath(med lavendelolje som er beroligende)-book(koselig lesing som gir ro og ikke lager masse spørsmål og heller ingenting som er skummelt) -bed (sengetid)! jeg har også en veldig rolig cd med naturlyder, fuglelyder, bekk som bruser, enya etc--- det kan noen ganger hjelpe. på lav styrke. en en deilig myk kosebamse som jeg har sydd inn en rispose i det ene øret, en borrelås på en annen side og noen rare korte tråder på en side(stimulerende å ta og føle på som kan dempe uro) dette er altså ikke fasiter men de funker fint på min lille:) Anonym poster: a64c36c3391d7caa1cb99749ca451ef1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2013 #6 Skrevet 19. mai 2013 altså, det er ikke rotete å sove men det er så "rotete" i hodet. at det blir vanskelig å sove. har jeg husket det, skulle vi ha pusset opp, har jeg betalt det.......etc etc..' obs obs!! denne uroligheten om kvelden kan av noen barn oppleves som skummelt, fordi uroligheten man har inni seg ikke har noe navn.. man føler seg urolig, man finner ikke roen, hjernen løper løpsk. jeg tror(les: TROR) at det er derfor jeg alltid har tenkt at jeg er mørkredd. jeg er jo ikke redd hverken spøkelser eller slike ting, men jeg er redd når jeg skal legge meg. eller var det før. jeg tror jeg etterhvert begynte å tolke uroen som redsel. og kviet meg derfor til å legge meg. gjør sengetid til noe hyggelig, sitte i fanget og kose og lese eventyr og synge- drep redselen før den oppstår:) Anonym poster: a64c36c3391d7caa1cb99749ca451ef1
cecilies mamma Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2013 det aller meste du skriver minner om min datter men legge ritualer kommer jeg ingen vei med hun kan slite både med innsovning, oppvokning og spesielt med å stå opp på hverdagen. i helgene er hun som vanlige barn og vil gjerne at dagen skal starte kl 5 på morran har forsøkt prate med henne, lest, sunget, faste tider ... det eneste som har hjulpet er tv (kunn film da vell og merke) da klarer hun i større grad bli li sengen, desperat som jeg er innimellom så lar jeg henne få lov. får jeg mulighet siden så får hun et soverom og et leke rom! har stått på drømmelista ganske lenge alt
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2013 #8 Skrevet 19. mai 2013 Vi har en gutt som er til utredning for add. PPT sier at han scorer tydelig inn under add og er et klassisk eksempel på add, men det er BUP som må stille endelig diagnose, og den har vi enda ikke fått. Vi begynte å føle på at noe ikke stemte helt da han ble ca 8 år. Nå i ettertid ser jeg jo flere ting fra da han var yngre også, men jeg skjønte ikke noe den gangen. Søvn har f.eks alltid vært en utfordring. Han var umulig å legge fra han var liten baby, holdt seg våken i evigheter selv om han var trøtt. Nå r han snart 11 år og bruker enda tid på å sovne om kveldene og sover urolig. I lange perioder har han mye mareritt og hadde også mye natteskrekk som liten. En hverdag med ham... Tja, for oss er jo han vår gutt, så vi er vant til at han er som han er, men kan jo si noe likevel. På skolen får vi høre at han har store problemer med å komme i gang med arbeid og fort "detter ut". Da han var yngre var han også ofte i konflikt med klassekamerater antagelig pga mistolkninger av situasjoner og dårlig impulskontroll. Dette har bedret seg siden vi har hatt mye fokus på det. Han er over snittet smart (det er testet), men scorer likevel i laveste kategori på nasjonale prøver fordi han ikke klarer å holde på konsentrasjonen og oppmerksomheten ut prøven. På områder som interesserer ham er han den flinkeste i klassen, på andre detter han helt ut. Hjemme er han ofte helt utslitt etter skoledagen, og lekser kan være et mareritt til tider. Nå har vi laget avtaler med lærer om tidsbruk og reduksjon, og det har derfor blitt bedre. Han kan når det er snakk om korte økter, og han lærer fort, men han glipper hele tiden på oppmerksomhet og konsentrasjon. Gutten vår er morsom og empatisk og har heldigvis flere gode venner, men han er også veldig (unormalt) sårbar og blir fort lei seg og tar ting i verste mening. Hjemme raider han skapt for snop, nugatti osv enda han vet at han ikke får lov, og etterpå gråter han og er kjempelei seg for det. I går tok jeg ham i stjele en liten ting på butikken. Han ble helt fra seg og sa selv at han ikke skjønner hva som er galt med seg selv siden han gjør så dumme ting når han vet han ikke skal gjøre dem (han vet ikke noe om diagnosen enda siden utredningen ikke er ferdig). Forklarte ham litt om dårlig impulskontroll da, for det er nettopp det han har. Handler først, tenker etterpå. Og blir ofte veldig opprørt over seg selv. For han er jo egentlig veldig snill, reflektert og rettskaffen, han bare makter ikke å kontrollere seg selv slik andre kanskje ville gjort. Ellers har vi reagert på at han aldri har hatt ro på seg med tanke på interesser. Han blir lett revet med at siste nytt, for så å flagre videre til neste interesse. Eneste som har vært ganske stabilt er fotball. Før byttet han også venner like ofte som andre byttet undertøy, men nå har vi klart å holde ham stabilt med noen gode venner. Han er generelt veldig lett å avlede og dessverre også en som er lett for mindre snille barn å bruke fordi han lett lar seg overtale. En "venn" av ham fikk f.eks overtalt ham til å bruke opp 800 kr som han hadde spart til noe han ønsket seg til fotballkort og godis til de to. Veldig festlig... Og ja, jeg vet det foregikk slik, for den andre gutten innrømmet det da vi kontaktet foreldrene hans. Ellers er gutten vår som de fleste andre barn, bare litt mer vimsete, litt mer distre og litt mer i sin egen verden til tider. Anonym poster: cbdd0aaeb31d7e11b8ee38629033fb8b
cecilies mamma Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #9 Skrevet 19. mai 2013 kjenner meg veldig godt igjen i det meste du skriver også jeg skal vell få første bekreftelse/ svar fra bup nå i slutten av mai. men utifra de svarene som jeg har fått her i dag så er jeg egentlig rimlig trygg på hva svar jeg får. kjenner egentlig bare en stor lettelse for at jeg endelig får hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå