Gå til innhold

hva er den vanligste årsaken til barnevernsmeldinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva er den vanligste årsaken til barnevernsmeldinger?

Vi er blitt innkalt til barnevernet etter en bekymringsmelding ifra barnehagen. Saken gjelder visst yngstemann på ett, men begge barna er nevnt i brevet.

Jeg klarer nemlig ikke med min beste vilje å forstå hva dette kan dreie seg om? Barna er rene og rene i klærne hver dag, vi har alltid fult av tøy i boksen, de er begge "langt fremme" både mtp alder og sosiale ferdigheter. Vi henter dem til samme tid hver dag... Begge vi foreldre er systematisk imot fysisk avstraffelse, vi prøver så langt det går an å snakke med barna ang forbud istedet for å kjefte på dem. Alle blåmerkene de har, har de fått i barnehagen....! Og de ansatte i barnehagen har ikke sagt noe... meldingen ble sendt forrige måned. Akkurat nå kjenner jeg et voldsomt behov for å ringe å skjelle barnehagebestyreren ut etter noter...! Dersom hun med hånden på hjerte mener at mine barn lier på noe som helst vis vil jeg veldig gjerne være den første som får vite noe!

Jeg vrir og vrenger hjernen, men finner det ikke ut. Jeg prøver å tenke om jeg kanskje kan ha sagt noe stygt eller noe som de har sagt videre, men jeg har aldri bannet foran ungene... sier ikke "herregud engang". Tror ikke de ville kontaktet BV av den grunn, men merker at jeg blir gal, for jeg mener at dette er veldig ufortjent! Hva blir folk meldt til barnevernet for?

Anonym poster: 4d2448c400da7010629aa0f54fc7b852

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omsorgssvikt

Anonym poster: 3d4570eb0ebf05f5cc68e69bc5e13974

Skrevet

Den hyppigste årsaken er vel, om jeg husker fjorårstallene riktig, meldinger fra politiet vedrørende bekymringsverdig kontakt med foreldre og/eller barn. Men det er jo ikke så relevant for dere.

Det er vanskelig å gjette hva saken kan dreie seg om. Barnehager vil ofte ta opp bekymringer med foreldrene før de sender melding. Den vanligste årsaken til at det ikke gjøres, er dersom bekymringen dreier seg om vold eller seksuelle overgrep. Det kan også være en vanlig årsak til at det opprettes sak på to søsken selv om meldingen bare om handler det ene barnet (man går vanligvis ut fra at ved bekymring for vold eller seksuelle overgrep i hjemmet kan alle barn være utsatt). Samtidig er det ikke så veldig vanlig å kalle inn per brev i saker hvor det foreligger stor bekymring i forhold til dette, så det er ikke entydig.

Anonym poster: d0cafb2ee6756d1e4631f4a762c13d23

Skrevet

Den aller vanligste grunnen, når bhg melder uten forvarsel til foreldrene er enten vold eller seksuelt misbruk. I de fleste andre tilfellene, så skal bhg varsle foreldrene om at de har meldt dem.

Når det er sagt, så kan det også være alarmerende adferd på et/begge av barna dine, det kan være mange ting.

Anonym poster: d841deb3ec552333bf1723651b185060

Skrevet

Barn kan finne på ting, eller de kan si at "Mamma var stygg" dersom de ikke fikk all den isen de ville ha. Foreldre har blitt meldt pga slike ting.

Men hvis det gjelder ettåringen... kanskje barnehagen også har begynt å melde til Bv på grunn av såkalt "manglende samspill" ved levering?

Men da skulle dere ha blitt informert om meldingen på forhånd.

Anonym poster: 02fc1006ee2f4c6fcb89ba83831ec6de

Skrevet

Jeg ser av brevet at det er en av barnehageassistentene som har sendt inn bekymringen. Det forundrer meg at hun ikke har avdelingslederen "velsignelse" bak seg. Tidligere da barnehagen vi bruker har vært bekymret ønsket de et møte med oss, og det var pga en blåveis sønnen vår hadde, som han hadde fått etter lek i sofaen. vi hadde sagt ifra i bh siden vi alltid sier ifra om slik, men den som fikk beskjeden førte den ikke videre. Her lo de jo bare bort med at de hadde visst en intern kommunikasjonssvikt og slikt skjer visst. Er det dette som har skjedd igjen?

Sønnen vår har akkurat slutta med bleie, og trenger naturligvis hjelp til å gå på do og slik. Han får lov til å gå på do med åpen dør hjemme (så klart) og er ikke så flau over å dra ned trusa og slikt... men han er jo ikke "hovedpersonen" i brevet. Det er vesla på ett, og der kan jeg overhodet ikke se noen grunn til at de skal ha mistanke om seksuelle overgrep. Bare tanken er motbydelig. Hun er jo liten og ganske mammajente enda, og jeg kan ikke med min beste vilje se noen som helst tegn på at det er noe alarmerende med henne, bortsett fra et par snubleblåmerker på knærne, da hun holder på lære og gå. Ikke har hun noen utagerende oppførsel i hvert fall, og hun kan jo ikke snakke... så kan ikke være noe hun har sagt. Hun er som en helt normal ettåring... Argh, dette var virkelig ikke en koselig start på pinseferien. Jeg skal vitterlig forlange et møte med ledelsen i barnehagen så fort tirsdagen er her.

Skrevet

"Manglende samspill" kan de ikke vite så mye om, tenker jeg, da det omtrent aldri er noen som møter oss i døren når vi kommer. Vi tar henne jo med inn og setter henne ved frokostbordet, susser på kinnet og vinker. Når vi henter er det enda mer kos og klem, for da har hun jo savnet oss.

Skrevet

Uff, håper det går bra da! Vis det foreligger mistanke om seksuelt misbruk eller vold i hjemmet har barnehagen anledning til å melde til bv uten å si ifra til foreldrene. Ved alle andre grunner skal barnehagen si ifra til foreldrene... La oss få vite hva det var da?!

Skrevet

Kanskje hun har grått mye ved bleieskift, hatt sår eller noe og de har forbundet det med at hun er blitt seksuelt misbrukt?

Anonym poster: 30bdc366a585747ecbca22f9006ecb18

Skrevet

Kanskje hun har grått mye ved bleieskift, hatt sår eller noe og de har forbundet det med at hun er blitt seksuelt misbrukt?

Anonym poster: 30bdc366a585747ecbca22f9006ecb18

At noen skulle tro det virker helt sinnssykt på meg. Hun gråter mye ved bleieskift, det er sant, fordi hun ikke syntes det er noe gøy. Det er aldri noe jeg har tenkt på at jeg burde forklare ovenfor dem. Og ja, jeg skal la dere får vite grunnen. Møtet med BV er på onsdag, men på tirsdag skal jeg ringe barnehagen.

Skrevet

At noen skulle tro det virker helt sinnssykt på meg.

Offentlig ansatte oppfører seg ikke så sjeldent sinnssykt... :) Er det en offentlig eller en privat barnehage?

Er det noe ved dere foreldre som kan gjøre at de mener at dere absolutt må ha forebyggende tiltak?

Skrevet

Jeg ser av brevet at det er en av barnehageassistentene som har sendt inn bekymringen. Det forundrer meg at hun ikke har avdelingslederen "velsignelse" bak seg.

Det er veldig spesielt. De ansatte har en individuell meldeplikt, men hovedregelen er at bekymringsmeldinger sendes av barnehagestyrer. Kun i tilfeller der den ansatte er svært bekymret men styrer er uenig, forekommer at enkeltansatte står som melder.

Jeg har faktisk aldri sett en barnehagemelding som ikke er underskrevet av styrer primært, og i blant også ped.leder, selv om jeg har jobbet flere år i barneverntjenesten.

Uansett ingenting i veien for å ta en samtale med barnehagen. Mange opplever jo at det er vanskelig å forholde seg til barnehagen etter at denne har meldt bekymring.

Skrevet

Eg trur gjedna eg hadde tatt kontakt med styrer å spurt om ho viste kva "galt" dere har gjort. Ser det er enn assistent som har sendt inn bekjumring, ikke sikkert di andre som jobber i bhg har samme oppfatning som denne assistenten å at den personen egentligt ikke har hatt "gyldig" grunn for bekjumring men bare ikke liker dere eller deres oppdragelse metode. Har hørt om mange som jobber i bhg å skole melde foreldre til barnevernet uten gyldig grunn å der saken har blitt avist etter samtale med foreldrene.

Vett om ett par som ble fratatt barna fordi bhg (en assistent) hadde sendt inn bekjumring om at mellomste hadde komt med tisse våt bleie noen dager ene uka uten å spørre foreldrene om det lå andre årsaker bak, di fikk alle tri barna tilbake etter ett år i to forskjellige fosterhjem, det viste seg at gutten bare tisset på morningene å nektet å sitte på do så på turen fra hjemme å til bhg tisset han bleia full...noe foreldrene ikke var klar over før rettsaken kom opp.

Anonym poster: 71c9efaacf8af8d2dfecfe568290fee0

Skrevet

Eg trur gjedna eg hadde tatt kontakt med styrer å spurt om ho viste kva "galt" dere har gjort. Ser det er enn assistent som har sendt inn bekjumring, ikke sikkert di andre som jobber i bhg har samme oppfatning som denne assistenten å at den personen egentligt ikke har hatt "gyldig" grunn for bekjumring men bare ikke liker dere eller deres oppdragelse metode. Har hørt om mange som jobber i bhg å skole melde foreldre til barnevernet uten gyldig grunn å der saken har blitt avist etter samtale med foreldrene.

Vett om ett par som ble fratatt barna fordi bhg (en assistent) hadde sendt inn bekjumring om at mellomste hadde komt med tisse våt bleie noen dager ene uka uten å spørre foreldrene om det lå andre årsaker bak, di fikk alle tri barna tilbake etter ett år i to forskjellige fosterhjem, det viste seg at gutten bare tisset på morningene å nektet å sitte på do så på turen fra hjemme å til bhg tisset han bleia full...noe foreldrene ikke var klar over før rettsaken kom opp.

Hehe, tror ikke noe på dette. Man mister ikke tre barn pga noen våte tissebleier!!

Anonym poster: 2f815e288a7708bdf693564f1388fe08

Skrevet

Dersom barnehagen ikke har sagt noe gjelder det antakeligvis mistanke om vol eller sexuelle overgrep.

Barnehagen har ikke lov til å sende bekymringsmelding til bv uten å informere foreldrene for noen annen grunn.

Men ALL mistanke om vold og overgrep meldes. Kanskje barnet har sagt noe eller utvist noe som gjør at barnehagen melder. Barnevernet undersøker og finner de ikke noe blir saken henlagt. ..

Skrevet

Særlig. Du har sikkert lest saksdokumentene også, ikke bare hørt dette gjenfortalt fra familien det angikk?

INGEN mister omsorgen for barna på et slikt grunnlag i Norge. Ikke akutt, ikke over kort tid, ikke midlertidig, ikke varig. Helt definitivt ikke over flere år. I et slikt tidsrom skal saken ha vært innom minst en, vanligvis to, rettsinstanser og blitt vurdert.

Skrevet

Barnehagen har ikke lov til å sende bekymringsmelding til bv uten å informere foreldrene for noen annen grunn.

Det har de jo. Det strider mot anbefalinger og retningslinjer, men er ikke ulovlig.

Skrevet

Høres veldig spesielt ut! Normen i bhg er at en ALDRI ( utenom misstanke om vold el seksuelt misbruk) melder en sak til bv uten å informere foreldrene først! Dersom det er mistanke om vold el seksuelt misbruk må jo bv handle med en gang, det er en hastesak som ikke kan vent til over pinsen!

Personlig ville jeg ringt styrer i bhg i dag og spurt hva i all verden saken gjelder! Hadde aldri klart å vente til over helgen. Dersom navnet til en assistent står som melder er det også veldig spesielt. Jeg er selv pedleder i bhg og hvor jeg jobber hadde styrer stått som melder.

Anonym poster: 02c6bc62d5e317fec88874070b828ae3

Skrevet

Hvordan skal det hjelpe hi at du skremmer henne(og andre) med svada om at noen har mista barna pga noen tissebleier?!?! ER DU DUM I HODET?? Ingen mister barna pga noen tissebleier.... Regner med at du har lest alle sakspapirer og ikke bare har hørt på foreldrene...

Skrevet

Høres veldig spesielt ut! Normen i bhg er at en ALDRI ( utenom misstanke om vold el seksuelt misbruk) melder en sak til bv uten å informere foreldrene først! Dersom det er mistanke om vold el seksuelt misbruk må jo bv handle med en gang, det er en hastesak som ikke kan vent til over pinsen!

Personlig ville jeg ringt styrer i bhg i dag og spurt hva i all verden saken gjelder! Hadde aldri klart å vente til over helgen. Dersom navnet til en assistent står som melder er det også veldig spesielt. Jeg er selv pedleder i bhg og hvor jeg jobber hadde styrer stått som melder.

Anonym poster: 02c6bc62d5e317fec88874070b828ae3

Enig i dette:)

Anonym poster: 2f815e288a7708bdf693564f1388fe08

Skrevet

Ja jeg tror faktisk jeg hadde ringt styrer nå, på privaten, selv om det er lørdagskveld!

Anonym poster: 901ae8b1de48b465d55a203fd30df81e

Gjest FinogFjong
Skrevet

Meldinger fra offentlig melder, som barnehage og skole er, skal underskrives av styrer eller pedleder. Assistenter har ikke anledning til å sende bekymringsmelding på vegne av en bhg.

Dersom assistenten har tatt opp gjentatt bekymring med styrer og blitt avvist, har vedkommende alikevel anledning til å sende bekymring, men som privatperson.

Som assistent har man ikke tilgang på all informasjon rundt barn, og de skal forholde seg til styrers avgjørelse om melding eller ikke. Det kan faktisk regnes som illojalt og brudd på taushetsplikt, dersom assistenten har gått imot styrers beslutning, og denne er velfundert.

Meldinger fra offentlig melder skal underrettes foreldre. Det innebærer ikke at de må være enig i at det blir sendt melding, men de skal vite om det på forhånd. Unntak er mistanke om seksuelle overgrep og vold.

Skrevet

Ja jeg tror faktisk jeg hadde ringt styrer nå, på privaten, selv om det er lørdagskveld!

Anonym poster: 901ae8b1de48b465d55a203fd30df81e

Sjansen er vel stor for at HI blir sett på som hysterisk da og det bedrer neppe saken vil jeg tro.

Syns et er veldig rart at det ikke står i meldingen hva bakgrunnen er. Det er heller ikke olvlig av bhg å ikke si ifra om at melding vil bli sendt, men det er anbefalt.

Håper det er på feilaktig grunnlag. Hvis ikke er det kun barna det er synd i! Lett å glemme det når en sitter her og svarer folk som fremstår som sjokkerte.

Anonym poster: 53d055fd0235e182e2a5fb4039918aaa

Skrevet

Meldinger fra offentlig melder, som barnehage og skole er, skal underskrives av styrer eller pedleder. Assistenter har ikke anledning til å sende bekymringsmelding på vegne av en bhg.

Dersom assistenten har tatt opp gjentatt bekymring med styrer og blitt avvist, har vedkommende alikevel anledning til å sende bekymring, men som privatperson.

Som assistent har man ikke tilgang på all informasjon rundt barn, og de skal forholde seg til styrers avgjørelse om melding eller ikke. Det kan faktisk regnes som illojalt og brudd på taushetsplikt, dersom assistenten har gått imot styrers beslutning, og denne er velfundert.

Meldinger fra offentlig melder skal underrettes foreldre. Det innebærer ikke at de må være enig i at det blir sendt melding, men de skal vite om det på forhånd. Unntak er mistanke om seksuelle overgrep og vold.

En har faktisk plikt til å sende melding selv om styrer er imot det. Det SKAL heller ikke underrettes til foreldre, det anbefales.

Anonym poster: 53d055fd0235e182e2a5fb4039918aaa

Skrevet

Helt definitivt ikke over flere år. I et slikt tidsrom skal saken ha vært innom minst en, vanligvis to, rettsinstanser og blitt vurdert.

Hvis Bv lykkes i å skape et bilde av at det foregår omsorgssvikt i hjemmet og at foreldrene er uskikkede, kan rettsinstansene dømme etter hva de får inntrykk av. De som sitter i retten er ikke feilfrie, de er mennesker de også.

Barnevernet har stor makt, og retten tror ofte på deres vurderinger.

Derfor hender det at foreldre får tilbake barna først i høyere rettsinstanser.

Foreldre skal ikke få vite om meldinger om vold og seksuelle overgrep, fordi de da vil få sjansen til å forberede seg. Det har lite med om meldingen haster eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...