Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #1 Skrevet 17. mai 2013 Tenker da på for eksempel å skifte dekk, peile olje, kjøre med henger på bilen, fikse tette vasker osv osv. Ikke det at man må gjøre sånne ting altså, ble bare litt overrasket over at en venninne av meg måtte ha hjelp til å peile olje på bilen sin.. Hadde jeg hatt en mann så hadde jeg kanskje ikke gjort sånne ting jeg heller, men den gang ei;) Anonym poster: 033004426693974727ca921486838655
Ikkenonick Skrevet 17. mai 2013 #2 Skrevet 17. mai 2013 Ja, jeg gjør sånne ting og opptil flere av dem er jeg bedre på (mannetingene, ikke nødvendigvis listet) så det er ikke manneoppgaver i mitt hus...
Odine! Skrevet 17. mai 2013 #3 Skrevet 17. mai 2013 Her gjør vi begge ting som må til for å få hverdagen til å fungere. De fleste av dem er såkalte "dameting", men jeg pleier å slå plenen og beise terrassen.
Anne-B. Skrevet 17. mai 2013 #4 Skrevet 17. mai 2013 Jeg renser ikke sluk om ikke livet står på spill, det fikser jeg bare ikke. Hadde jeg hatt sertifikat, hadde jeg nok vært mer interessert i bil.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #5 Skrevet 17. mai 2013 Nei, jeg gjør ikke slikt. Jeg er egentlig ganske udugelig; jeg lager all mat, vasker klær og prøver å være noenlunde dekorativ, ellers tar mannen seg av alt, både vasking, vinduspuss, støvtørking, luke, vanne blomster, og alt typisk mannfolkarbeid. Anonym poster: 85e3093d9460a25e00319c9e1db8c688
Pengetreet Skrevet 17. mai 2013 #6 Skrevet 17. mai 2013 Jepp. Jeg gjør alt som må gjøres her i huset. Den eneste mannen i mitt liv for tiden er den som ligger i nattbordskuffen, men den har ennå ikke lært å skifte dekk.
Frøken Ubesluttsom Skrevet 17. mai 2013 #7 Skrevet 17. mai 2013 Nei, for jeg trenger ikke gjøre det. Har en samboer som gjør sånt. Men jeg kan det, og sku nok klart meg fint på egenhånd også. Nå har jeg verken bil eller lappen, men likevel kan jeg både å skifte dekk og peile olje... Bare det at jeg gjør det aldri.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #8 Skrevet 17. mai 2013 Jeg gjorde forøvrig ikke mannfolkarbeid da jeg var singel heller. Man har da kamerater. Alltids noen som tilbyr seg å fikse ting før man engang er klar over at det må fikses. Anonym poster: 85e3093d9460a25e00319c9e1db8c688
Papegøyeblomst Skrevet 17. mai 2013 #9 Skrevet 17. mai 2013 Må gjøre alt sånt selv, har ikke noen mann. Har ikke bil, men alle slags huslige ting gjør jeg selv - tette sluk, rør som er lekk, borrer hull i veggen, setter sammen ikea-møbler etc. har jo ikke så mye valg.. . Hvis det er noe jeg absolutt ikke får til, ringer jeg pappa eller broren min :-)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #10 Skrevet 17. mai 2013 Tenker da på for eksempel å skifte dekk, peile olje, kjøre med henger på bilen, fikse tette vasker osv osv. Ikke det at man må gjøre sånne ting altså, ble bare litt overrasket over at en venninne av meg måtte ha hjelp til å peile olje på bilen sin.. Hadde jeg hatt en mann så hadde jeg kanskje ikke gjort sånne ting jeg heller, men den gang ei;) Anonym poster: 033004426693974727ca921486838655 Skifte dekk - ja, peile olje - ja, hadde da bil også før jeg traff samboer som er mekaniker. I tillegg kjører jeg med henger, fester lass på den, bytter plugger på snøscootere og fikser litt andre ting på dem, siden begge barna kjører scootercross og samboer jobbet enkelte ganger lange dager sånn at han ikke rakk trening/stevne. Har nå vært samboer med far til yngste barnet i snart 2 år, og gjør fortsatt mye av sånne ting selv. De siste dekkskiftene tok samboer, siden første gangen var jeg rimelig gravid og andre gangen (nå) var babyen liten og måtte ha pupp hver halvtime. Anonym poster: f75999bbd4e248eb018e85eadf8c3337
Elsker livet Skrevet 17. mai 2013 #11 Skrevet 17. mai 2013 Jeg gjør lite typisk mannfolkarbeid. Det er mye mer effektivt at mannen gjør det fordi det går så mye lettere når en har store muskler. Men jeg kan både skifte dekk, peile olje, kjøre med henger på bilen og fikse tette vasker. Nesten alt som har med bilene å gjøre gjøres på verksted, vi har jevnlige servicer der det blir gjort vanlig vedlikhold, skiftet dekk og byttet slitedeler. Fylle på spylervæske, støvsuge og kjøre de gjennom vaskeautomat er vel stort sett det vi gjør selv. Å fylle på spylervæske er mannens jobb, jeg gir bare beskjed om at det har "plinget" i bilen om tanken snart er tom. Klippe plen er mannens jobb, men jeg kan gjerne kjøre noen runder om det blir behov og noen tar seg av de to minste i mens. Jeg gjør det meste av typisk kvinnfolkarbeid, og vi har stort sett fordelt oppgavene etter fysikk, interesser og kunnskaper. Å henge opp bilder, lamper, skru sammen møbler o.l. gjør jeg om jeg ikke har tålmodighet til å vente til mannen har tid til å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #12 Skrevet 17. mai 2013 Lite med bilen, men kopler strøm og snekrer litt og div. Anonym poster: 9ae1ce407f5466c0dbc845bbad03c09a
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #13 Skrevet 17. mai 2013 Tenker da på for eksempel å skifte dekk, peile olje, kjøre med henger på bilen, fikse tette vasker osv osv. Ikke det at man må gjøre sånne ting altså, ble bare litt overrasket over at en venninne av meg måtte ha hjelp til å peile olje på bilen sin.. Hadde jeg hatt en mann så hadde jeg kanskje ikke gjort sånne ting jeg heller, men den gang ei;) Anonym poster: 033004426693974727ca921486838655 Seriøst? Måtte hun ha jelp til å peile olje?? Hadde sett på henne som ganske hjelpeløs jeg da. Jeg kan skifte dekk, men det er alltd mannen som gjør det, for han elsker å dille med bilene. Vasker og styrer på Kjøre med henger har jeg aldri prøvf. Nettopp fått lappen da. Fikse tette vasker fikser han.. Jeg bare spyr :S Anonym poster: 57feb4dd918b1259313b63251d903bf1
ellen-propellen Skrevet 17. mai 2013 #14 Skrevet 17. mai 2013 Om jeg er alene hjemme, så gjør jeg det ja. Vi har en gammeldags kjønnsfordeling på arbeid i hjemmet. Men....jeg er best til å rygge ( både med og uten henger) og har lært mannen alt om motorsager
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #15 Skrevet 17. mai 2013 Trodde det var en del av kjøreopplæring å kunne vedlikeholde bilen? Jeg kan alle de tingene, og jeg gjør alt unntatt å skifte dekk. Skruer på plass verandadekke, legger fliser, peiler olje, fyller spylevæske, klipper plen, smører dører som knirker. Stort sett alt. Pluss alt av husarbeid. Matlaging osv. Og 100% jobb. Anonym poster: ca0706745d3201b574fd141c5de5048d
kjersti83 Skrevet 17. mai 2013 #16 Skrevet 17. mai 2013 Jeg har skiftet dekk(muttertrekker), slår plenen, snekret platting, lagt fliser i gangen, støpt platting til varmepumpe+++Kan d meste bare jeg blir vist hvordan/ får prøvd d;) Men for d meste har d blitt til at samboer gjør tingene utendørs, alt m bilen samt renser sluker(brekker meg bare). Jeg gjør mest inne men han kan også gjøre husarbeid etc. Føler d har med interesse å gjøre. Han er skikkelig handy intr i biler. jeg i baking, hage og interiør. Begge liker å ha d ryddig og ordentlig rundt oss.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2013 #17 Skrevet 18. mai 2013 Jeg gjør ikke så veldig mye av det lengre. Gubben gjør det fortere enn meg og da er det mer effektivt for "as familien". MEN jeg kan gjøre mye slikt (skifte dekk, drenere ett hus, sette opp en lettvegg osv) Anonym poster: ad9f2f8aa5b574c6e45f280484726026
Modesty Blaise. Skrevet 18. mai 2013 #18 Skrevet 18. mai 2013 Jepp, disse tingene gjør jeg uten store problemer. Eller skifte dekk kan jeg gjøre, men gjør det aldri da dekkene mine pent ligger på hotell og ikke hjemme Med tanke på at mannen hverken har lappen eller bil, så ville det blitt veldig upraktisk hvis jeg ikke kunne dette. Jeg syns praktiske oppgaver er kjempemorsomt, og tar mye av det som går for å være typiske gutteoppgaver. Gi meg en drill, masse materialer, og noe å bygge, og jeg er veldig happy. Er allerede i gang med å planlegge / tegne et lekehus til lille bølla som skal stå på hytta, og bare venter på at jeg kan bygge det til neste sommer
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2013 #19 Skrevet 18. mai 2013 Aldri! Ber tilogmed mannen om å skifte lyspærer i taket. Anonym poster: de3a05a927f8e72adf1396ecf31b07f8
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2013 #20 Skrevet 18. mai 2013 Jeg gjør det meste sjøl selv om jeg har mann. Jeg gidder ikke bytte dekk fordi jeg har betennelse i skuldrene, men hadde klart det om jeg måtte. Men seriøst, peile olje på bilen det blir for dumt å ikke gjøre det sjøl. Da lurer jeg på om man fyller drivstoff sjøl også.. Nei, jeg er opptatt av å kunne klare alle oppgaver i hjemmet sjøl. Og det klarer jeg gudskjelov. Kommer ikke på noe mannen må gjøre som jeg ikke klarer sjøl. Anonym poster: 01cd212abf5be15ae53592df07e93b1f
Gjest Skrevet 18. mai 2013 #21 Skrevet 18. mai 2013 Bilen setter jeg på service så fort ett eller annet lyser Men "leker" stadig rørlegger, snekker, og elektriker her i huset, da jeg er den mest praktiske her. Men kan peile olje og gidder ikke å skifte dekk da de står på dekkhotel og alt gjøres der
Himmel og hav Skrevet 18. mai 2013 #22 Skrevet 18. mai 2013 Jeg kan mye "mannfolkoppgaver", men det er ikke dermed sagt at jeg gjør dem. Jeg kan skifte dekk, men foretrekker å betale andre for å gjøre det. Jeg kan både peile og fylle olje, smøre viftereima og bruke startkabler, men det er sjelden jeg har bruk for det. Når det kommer til maling, beising, oljing av utemøbler og terrasser, så er det like gjerne jeg som gjør det. MEN, jeg renser ikke sluk! Jeg vet hvordan det gjøres, men der går grensen Mannen min kan forøvrig både bake og stryke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå