Gå til innhold

Dersom man faller om, og blir liggende i ca 10 minutter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og først når ambulansepersonallet ankommer, så settes det igang hjertekompresjon.

Hva er oddsen da ?

Anonym poster: 425965ffa11c42e00e9bccce5e23c398

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så veldig bra.

Dvs pasienten kan overleve, men sjansen for hjerneskade er økt dramatisk

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hvis man faller om på grunn av hjertestans og ikke får tilført oksygen før etter ti minutter vil jo oddsen være dårligere kontra hvis man hadde startetHLR straks, både for overlevelse og komplikasjoner.

Skrevet

Ok, takk for svar.

Tror ikke det ble startet hjertekompresjoner før ambulansen kom. Så ikke sånn ut ihvertfall.

Det ble også ropt etter lege eller sykepleier, men så ikke noen som meldte seg.

Håper det gikk bra....

Anonym poster: 9d859259e33aed04c82ebe5ebf504a70

Skrevet

Svar har du fått over her.. Men seriøst, en mann faller om og INGEN starter HLR? Det er jo horribelt! Samtidig tenker jeg, er dette resultater av "ikke bry deg"-holdningene jeg leser så mye om her inne? Er vi virkelig blitt så kalde og kyniske her i nord?

Skrevet

Altså han ble ikke bare liggende der. Det var sikker ti stykker rundt som styrte på rundt vedkommende, og det kan hende de startet hlr uten at jeg fikk det med meg altså. De som sto rundt tok såklart ansvar for vedkommende.

Valgte å ikke bli stående å stirre, men heller få ungene litt vekk. Dette var da hele 17 mai toget holdt på å stille opp.

Så ikke når sykebilen kom, men min mann sa de startet med hjertekompresjoner da.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Kanskje han pustet før ambulansen kom, det vet man jo ikke.

Skrevet

Kanskje han pustet før ambulansen kom, det vet man jo ikke.

Det kan hende ja.

Skrevet

Hvis man har reell hjertestans, er dessverre oddsene for å overleve veldig små selv om du får HLR med en gang. Men det kan jo være det var "bare" ett illebefinnende eller anfall av noe slag.

Anonym poster: 01adc17eb0ad6d92116f951acf242230

Skrevet

10 min hjertestans i varmt vær vil som regel føre til hjerneskader. Har noen hjulpet hjerte å pumpe og lungene å puste, behøver det ikke å skje noe galt.

Anonym poster: 16be58f66fb44e6a4777d02a1923669e

Skrevet

Her er sannsynligvis oddsene dårlig... Sjansene minsker med 10% for hvert 10 min. uten adekvat hjelp ved hjertestans. Merkelig om det ikke fantes et menneske som kunne hjerte-lunge redning?

Mvh

Spl./amb.pers

Anonym poster: fca5fb4efd5e5cc8e620352a63dc2de8

Skrevet

Her er sannsynligvis oddsene dårlig... Sjansene minsker med 10% for hvert 10 min. uten adekvat hjelp ved hjertestans. Merkelig om det ikke fantes et menneske som kunne hjerte-lunge redning?

Mvh

Spl./amb.pers

For "hvert 1 min" selvfølgelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...