Gå til innhold

Hva skal jeg si til svigermor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun kan ikke fatte å begripe hva som er vitsen med at vi skal bytte madras i både vugge og seng til barn nr 2. Det var jo ikke noe slikt når hun fikk sine barn for 33 og 40 år siden. Blir så irritert på henne når det kommer til slike dumme "slik var det ikke når jeg fikk barn" uttalelser.

For å være helt ærlig så er jeg ikke sikker på hva som er grunnen for dette, selv om jeg selvfølgelig kommer til å gjøre det.

Grunnen for at hun surver er vel at jeg har spurt henne om hun kunne hjelpe meg å ordne nye madrasser siden jeg er sengeliggende. Hun har jo spurt om hun kan få lov å hjelpetil hvis det er noe vi trenger siden jeg ligger her. Har også selvfølgelig sagt at vi skal betale de selv.

Anonym poster: 0c4b080521ac9d34afa0893ff75b385d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi byttet madrass, VI gjorde det pga hygene.

førsteungen bærsja ned, kasta opp, gulpa, ikke alt man fikk vekk når man hadde tisse laken.

Anonym poster: a9f732f525eb45a09ae669e6121f45f6

Skrevet

Jeg har hatt samme madrass til mine tre. Jeg har brukt den med overmadrass. Grunnen til at man skal bytte at hvis det er masse gulp og tiss i madrassen så kan det føre til krybbedød har jeg hørt. Det er visst mindre farlig å arve madrass fra søsken.

Jeg har som sagt brukt samme madrass, men hvis du føler deg tryggere med ny madrass, så skaffer du ny madrass.

Anonym poster: 77eead1d633841aa8e61f4de9d4f62b6

Skrevet

Jeg har hatt samme madrass til mine tre. Jeg har brukt den med overmadrass. Grunnen til at man skal bytte at hvis det er masse gulp og tiss i madrassen så kan det føre til krybbedød har jeg hørt. Det er visst mindre farlig å arve madrass fra søsken.

Jeg har som sagt brukt samme madrass, men hvis du føler deg tryggere med ny madrass, så skaffer du ny madrass.

Anonym poster: 77eead1d633841aa8e61f4de9d4f62b6

Skrevet

Jeg har foreløpig bare ett barn, og med nestemann kommer vi til å bytte madrass. Årsaken er at det er anbefalt å ikke bruke samme madrass til flere barn pga økt fare for krybbedød. Og årsaken, hovedsaklig, til denne faren er vel på grunn av bakterier i madrassen (knyttet til urin, gulp, oppkast e.l.), og økt mengde midd (?).

Det er sant som de over her sier at det minker risikoen ved madrassbytte når det er imellom søsken eller god beskyttelse av madrassen, men ikke tale om at jeg hadde økt sjansen for krybbedød for å spare en liten tusenlapp! Andre får gjøre hva de vil, men et slikt valg ville ikke jeg kunne stå inne for hvis min lille hadde vært en av de få uheldige som dør i krybbedød hvert år. Man kan jo aldri helt sikkert vite årsaken, men nå er dette en av de viktigste anbefalingene foreningen mot krybbedød kommer med, så da hører jeg på det.

Anonym poster: 78de97da115bb3ce275d6fc421bcdb79

Skrevet

Jeg har brukt samme madrass i sprinkelsengen til alle 3.

Anonym poster: 94b9d48462e269a51a284aa3f6e4481b

Skrevet

Pga krybbedød-faren sier du da. Min erfaring er at den generasjonen har respekt for krybbedød, fordi det var mer vanlig den gangen så her har det blitt akseptert i alle fall.

Anonym poster: c5b5253082deb77fabb687372037ad6a

Skrevet

Er det så farlig hva hun sier da? Kan hun ikke bare si at de ikke gjorde det tidligere? Jaja, sier du da, jeg vil gjøre det (underforstått: jeg er voksen og bestemmer selv hva jeg vil).

Skrevet

Vi har hatt 2 madrasser til 4 barn i sprinkelsenga og den samme i vuggene. Har hatt overmdrass med tisselaken i mellom så det har ikke kommet noe søl eller kroppsvæsker ned i madrassen. Det er det ene som kan være mer risiko med tanke på krybbedød. Det andre er at madrassene gjerne får litt søkk i seg etterhvert.

Du kan si at landsforening for uventet barnedød anbefaler å ha ny madrass.

Skrevet

Å gud det er så slitsomt med sånne "det gjorde jeg da jeg hadde små barn, og et gikk HELT fint!"

Hører det ofte fra min bestemor,som røyker inne hos seg selv, og som ikke skjønner at jeg ikke vil la datteren min komme på besøk hvis hun ikke lufter på forhånd. (Røyken ligger tykt der inne i leiligheten.) For hun har da røkt inne i alle år, og hennes barn gikk det jo så fint med. Joda, men hennes sønn bruker da fortsatt astma-inhalator daglig i en alder av 55 år.

Anonym poster: 673d48daa52a763120e23096ba997090

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...