Gå til innhold

Hva i h... gjør jeg nå? Nav....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie veldig kort... jeg har ikke mulighet til å betale husleien selv, lever under vanlig takst for sosialsatser på resten jeg har. Må søke nav sosial som hele tiden trenerer saken. Nå skulle husleien vært betalt for en uke siden, og må senest være på huseiers konto mandag pga huseiers lån.

Jeg har ingen penger, ingen å låne av.

Hva i h... gjør jeg???

...og til dere som måtte komme med mange spydige anmerkninger. Dette er ikke et tilfelle av å ikke gidde å jobbe, eller luksusfellen eller sånne ting. Det er sykdom som har satt meg i denne situasjonen.

Anonym poster: 117309e0fdd8c4be46be2dbdd64e6aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet dette ikke løser noen problemer for deg i lengden, men jeg ville tatt opp kredittkortlån og betalt leien. Du er ansvarlig for å betale leien, og utleier er avhengig av denne for å betale lån. Jeg er selv utleier, og trenger leieinntekten betalt på dato for å kunne betale lån. Det skal ikke være deres problem at du ikke klarer betale. Når det er sagt håper jeg nav ser på situasjonen din og hjelper deg slik at du får det greit i framtiden. Lykke til! :-)

Anonym poster: d098c42e68c249377a93170843ef8a69

Skrevet

da må du snakke med huseier og høre om dere kan ta av depositumet på mandag om vedkommende ikke kan vente på nav. også får du beregne litt ekstra ventetid neste gang du søker nav om penger. og ring for å purre når det har gått en stund hvis du ikke får noe svar/penger..

Anonym poster: c471d0abac05f914ce2c7009908383ef

Skrevet

Jeg har ikke kredittkort, aldri hatt det.

Det er ikke bare å purre på nav når man ikke får tak i saksbehandler og ikke får snakke med andre, ingen tar ansvar. Har beregnet ventetid. De driver også med bevisst feilinformasjon, og jeg føler meg helt maktesløs. Ber om å få skriftlig den informasjonen de gir meg som jeg VET er feil, noe de selvfølgelig ikke vil gi meg.

Jeg forsvarer det på ingen måte, men jeg forstår de som truer med det ene og det andre i fortvilelse over nav.

Flott system når det fungerer. Når det ikke fungerer så ødelegger det ellers oppegående folk.

Møkkaetat!!!!

Skrevet

ring og lag en avtale med saksbehandler. så får du en dag og et tidspunkt også finner dere ut av det. kanskje de kan hjelpe deg med noe annet så du slipper å søke sosialstønad hele tiden. er du alene med barn? da kan du få overgangsstønad, bostøtte +++.. og hvis du er så syk at du ikke får jobbet, så søk om arbeidsavklaringspenger eller midlertidig uføretrygd.

Anonym poster: c471d0abac05f914ce2c7009908383ef

Skrevet

Jeg har ikke kredittkort, aldri hatt det.

Det er ikke bare å purre på nav når man ikke får tak i saksbehandler og ikke får snakke med andre, ingen tar ansvar. Har beregnet ventetid. De driver også med bevisst feilinformasjon, og jeg føler meg helt maktesløs. Ber om å få skriftlig den informasjonen de gir meg som jeg VET er feil, noe de selvfølgelig ikke vil gi meg.

Jeg forsvarer det på ingen måte, men jeg forstår de som truer med det ene og det andre i fortvilelse over nav.

Flott system når det fungerer. Når det ikke fungerer så ødelegger det ellers oppegående folk.

Møkkaetat!!!!

Hvor lang ventetid har du beregnet da? Jeg vet at i vår kommune så er det 4 ukers behandlingstid på sos.søknader. Det er mange ting som skal sjekkes i forhold til en slik søknad. Uansett, så får du ikke noen penger til huseier innen mandag, og han får heller ikke trukket lånet sitt den dagen for det er en helligdag.

Har du søkt bostøtte, forresten? Det kan gi en liten slump penger inn det også.

Anonym poster: cab88c7067a1c80047c7c4e834201cfc

Skrevet

De nekter å gi meg mer enn for en måned i slengen, må søke hele tiden til tross for at jeg dokumenterer alt jeg kan og det ikke er noen endringer på noe felt.

Jeg orker snart ikke mer. Ikke barn.

Skrevet

Sosialhjelp er en midlertidig ytelse, derfor skal den gis for 1 måned av gangen. Det er det politikerne ønsker, og direktoratet og departement. Dokumntasjon må leveres hver måned. Hvis man er syk kan må få AAP, da kommer det automatisk

Anonym poster: a72a0a7cc6c4c739479a03147359fa26

Skrevet

Sosialhjelp er en midlertidig ytelse, derfor skal den gis for 1 måned av gangen. Det er det politikerne ønsker, og direktoratet og departement. Dokumntasjon må leveres hver måned. Hvis man er syk kan må få AAP, da kommer det automatisk

Det hjelper lite når jeg ba om hjelp for et halvt år siden og fremdeles ikke har kommet noen vei med systemet. Jeg kunne ha jobbet om jeg fikk hjelp over den kneika jeg er i nå, men det er de ikke villig til å hjelpe meg med. Legeerklæringer hjelper null niks og nada.

Tidligere hadde de lov å bruke skjønn, nå er det dumskapen som råder.

Men, fortsetter det slik faller jeg helt utenfor yrkeslivet. Jeg greier ikke lenger bruke mine siste krefter på å kjempe mot et system som egentlig skulle ha hjulpet meg til å beholde meg yrkesaktiv.

Skrevet

Kontakt NAV på tirsdag og forlang samtale, om de nekter deg, gå til media, sjekk på forhånd om du har rett på AAP.

Kontakt huseier og forklar situasjonen, om du har betalt depositum, så kan pengene hentes inn her ifra.

Anonym poster: a953b73b625432cdbcafb615e9d8b4e0

Skrevet

Pr i dag har jeg ikke rett på AAP, tror jeg. Det var bl.a. det jeg ønsket svar på for et halvt år siden.

Jeg har ikke lenger krefter til å gå til media.

Nå har jeg mest lyst å gi opp alt. Jeg har stanget hodet i veggen mange år tidligere pga nav og hadde bestemt meg for at jeg aldri, aldri noensinne ville ha mer med dem å gjøre. I øyeblikket så føles faktisk tanken på å være "eskortepike" langt mindre nedverdigende enn den holdningen man møter fra hele navsystemet! Hadde jeg visst hvordan så ville jeg trolig vurdert akkurat det nå - og det til tross for at det strider mot alle mine verdier og alt jeg tror på...

Skrevet

Ikke noe jeg vanligvis anbefaler, men... forbrukslån? Hvis ikke huseier har mulighet til å ta fra depositum?

Ellers ville jeg sendt brev til NAV og henvist til alle paragrafer du kan komme på om hva du har krav på, frister, osv.

Skrevet

http://www.rettighetshjelpen.no/

Denne damen er dyktig og kan nok hjelpe deg med å finne ut hvilke rettigheter du har og hvordan du må gå frem.

Anonym poster: 594d5529076eb3c258e9029aaed65dea

Skrevet

Ikke noe jeg vanligvis anbefaler, men... forbrukslån? Hvis ikke huseier har mulighet til å ta fra depositum?

Ellers ville jeg sendt brev til NAV og henvist til alle paragrafer du kan komme på om hva du har krav på, frister, osv.

Takk for forslag, men jeg får ikke lån.

Problemet nå er at jeg ikke lenger har krefter til å slåss mot navsystemet på egen hånd. Jeg er søvnløs i lang tid før hver gang jeg er nødt til å forholde meg til dem - noe som med månedlige søknader betyr at jeg nesten ikke sover overhodet. Jeg er så utslitt at jeg ikke ser meningen med å fortsette å kjempe mot systemet.

Skrevet

Det er ikke bare slik at man kan ta husleien av depositumspengene.

Anonym poster: 72e52ba41449b59d1d5ea865931eff83

Skrevet

http://www.rettighetshjelpen.no/

Denne damen er dyktig og kan nok hjelpe deg med å finne ut hvilke rettigheter du har og hvordan du må gå frem.

Anonym poster: 594d5529076eb3c258e9029aaed65dea

Flott tiltak! Men man må ha penger for å benytte seg av det, så det går dessverre ikke for meg.

Skrevet

Hvorfor har du ikke krav på aap da?

Om arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50% har du krav på det, nav krever en utvidet legeattest på hvorfor arbeidsevnen din er nedsatt også krever de gjerne en attest som bekrefter det fra en spesialist på sykdommen din (f.eks en revmatolog om du har leddgikt, psykolog om du lider av angst osv).

Om du ikke har nedsatt arbeidsevne og ikke krav på dagpenger kan du mens du aktivt søker jobber søke sosialstønad, men bare for en måned av gangen. Det er ikke meningen man skal leve på sosialen over tid, det er en akutthjelp som bare gis for en måned av gangen. Dette er det paragrafer på og ikke de ansatte hos nav sin skyld.

Anonym poster: 4bbad78729509353f31b19a156542841

Skrevet

For å ha krav på aap må du ha en diagnose som nedsetter din arbeidsevne med mer enn 50%. Depresjon og angst feks er ikke nok. I tillegg skal du ha en plan for utprøving av arbeidsevne gjennom aktiv behandling eller arbeidstrening.

I sosialtjenesten i NAV brukes fortsatt skjønn, det er en del av loven -så der tar du nok feil. Hvilken dokumenatasjon krever de da,og hva er det som er så vanskelig?

Skrevet

Det er litt vanskelig å forstå at du blir utslitt av å levere en søknad i måneden?. Det skjemaet tar vel ca. 5 min å fylle ut max

Skrevet

Hvis du må søke om sosialhjelp hver måned så betyr det jo at du egentlig ikke har råd til å bo der du bor, eller at annet forbruk er for høyt. Kan du ikke flytte til noe billigere?

Anonym poster: d0d660c7fa3224bd7a9c20c86cd35cfb

Skrevet

For å ha krav på aap må du ha en diagnose som nedsetter din arbeidsevne med mer enn 50%. Depresjon og angst feks er ikke nok. I tillegg skal du ha en plan for utprøving av arbeidsevne gjennom aktiv behandling eller arbeidstrening.

I sosialtjenesten i NAV brukes fortsatt skjønn, det er en del av loven -så der tar du nok feil. Hvilken dokumenatasjon krever de da,og hva er det som er så vanskelig?

Det er mange med depresjon og angst som går på aap, så det holder i massevis det om det gjør at arbeidsevnen din er nedsatt.

Jeg hadde ingen diagnose da jeg fikk innvilget aap, men at jeg skulle utredes videre sto selvfølgelig i aktivitetsplanen.

Nå har jeg fått en revmatisk diagnose etterhvert, og jobber 40% i tillegg til å ha opptrening, utprøving av medisiner o.l. i aktivitetsplanen min.

Så det er fullt mulig å få aap uten å ha en diagnose klar. Det må bare være godt dokumentert fra lege (og spesialist) at arbeidsevnen er nedsatt med minst 50%.

Skrevet

Hvis du må søke om sosialhjelp hver måned så betyr det jo at du egentlig ikke har råd til å bo der du bor, eller at annet forbruk er for høyt. Kan du ikke flytte til noe billigere?

Det finnes ikke billigere steder å bo her jeg bor. Og det er vanskelig å ha for høyt forbruk når man i halvannet år har levd under fattigdomsgrensa....

Til deg som sa at det er vanskelig å forstå at det er mulig å bli utslitt av å levere søknad hver måned.... håper inderlig at du ikke havner i min situasjon noen gang, da vil du forstå hvordan det er å ikke vite om man får betalt husleie, strøm, om man har nok til å dekke selv de mest basisbehovene hver måned. Har man levd slik over lang tid så er det masse ting man faktisk trenger, men likevel ikke har råd til. Jeg har f.eks. ikke sko nå, jeg har en eneste bukse, jeg har ingen sommerjakker og masse annet. Man blir utslitt når man ikke blir hørt i systemet, ikke får den hjelpen man trenger, og når man blir møtt med en holdning som ofte ikke en gang er i nærheten av høflighet.

Det jeg trenger nå, iflg både legen min og sosionomen hos sosialkontoret, er fred og ro til å hente meg inn igjen og bli bra. Hvis ikke risikerer jeg at jeg faller utenfor i årevis. Men til tross for dette så er det ikke mulig å få noen få måneders pause for å bli frisk. De vet jeg blir enda dårligere av dette, men det spiller ingen rolle.

At det er vanskelig å forstå for dere som ikke har vært i systemet forstår jeg godt. Men jeg sitter i dag med en halv million i gjeld pga feil som nav gjorde for noen år siden. Det skaper angst for å ha noe med systemet å gjøre igjen. Derfor var jeg konstruktiv når jeg dessverre trengte hjelp for et halvt år siden. Likevel skjer ikke noe - annet enn at gjelden min på ny øker.

Tror jeg avslutter denne tråden nå, dumt å starte en nav-tråd her. Min feil siden jeg vet hvilke holdninger noen sitter på her. Jeg orker ikke forklare mer.

Takk til dere som har svart konstruktivt og kommet med gode forslag.

Skrevet

Det er mange med depresjon og angst som går på aap, så det holder i massevis det om det gjør at arbeidsevnen din er nedsatt.

Jeg hadde ingen diagnose da jeg fikk innvilget aap, men at jeg skulle utredes videre sto selvfølgelig i aktivitetsplanen.

Nå har jeg fått en revmatisk diagnose etterhvert, og jobber 40% i tillegg til å ha opptrening, utprøving av medisiner o.l. i aktivitetsplanen min.

Så det er fullt mulig å få aap uten å ha en diagnose klar. Det må bare være godt dokumentert fra lege (og spesialist) at arbeidsevnen er nedsatt med minst 50%.

Men det er det som er så fortvilt, hvis jeg bare hadde fått hjelp over denne kneika så hadde jeg hatt full arbeidsevne, derfor vil jeg heller ikke få en slik erklæring. Men slik det går nå får jeg psykiske problemer pga dette.... og da får de jo til slutt "viljen" sin. Da har de skapt en diagnose hos meg som vil gjøre at jeg passer inn i systemet deres. Men å hjelpe meg nå, det er visst uaktuelt, fordi jeg faller mellom aller stoler ift regelverket - noe de innrømmer og derfor ikke vet hva de skal gjøre med, eller ikke vil gjøre noe med det. For meg fører det bare en vei, bort fra arbeidslivet tross at jeg har full arbeidsevne om jeg bare kommer over dette, noe jeg altså trenger hjelp til en begrenset periode. Virker sikker pussig for andre, men altfor lang historie til å utbrodere i detalj.

Skrevet

Har du noen mulighet til å få fastlegen din med på et møte med NAV? Det kan jo hjelpe å ha en annen person med seg!

Eventuelt få hjelp fra Jusshjelpa/andre juridiske hjelpeorganisasjoner til å skrive brev fulle av paragrafer med rettigheter?

Skrevet

Det du sier er at du er syk akkurat nå, men har ikke krav på sykepenger siden du ikke er i jobb. Men du har ikke nedsatt arbeidevne så du har krav på aap?

Ser at den er litt vanskelig ja...

Men da har du ikke så mye annet valg enn å bite tenna sammen og få deg en jobb selv om du ikke er frisk da? Nå vet ikke jeg hva slags syk du er, men noe kan du kanskje mestre? Kassa på Rimi, nattevakt på bensinstasjonen e.l.

Da mannen min var arbeidsledig en periode ble han faktisk informert på nav om at han kunne ta noen strøjobber og tjene litt penger uten at det var skattepliktig (tror det var 4000 kr, men er ikke helt sikker). Så han meldte sin arbeidstjeneste for naboer, venner og familie og fikk noen småjobber som å male litt på et hus, kjøre noen lass på fyllingen osv for folk. Kunne du klare noe sånt tror du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...