Gå til innhold

Dere med migrene, se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere hatt kraftige migreneanfall med aura, lammelser, taleforstyrrelser og intens hodepine. Kort sagt hele pakka. Dette begynte i 13års alderen og jeg hadde siste anfall rett etter fødselen av det første barnet mitt for ca 5 år siden. I perioder har jeg nå relativt kraftig hodepine som varer noen dager før det går over igjen. Det kommer ofte i sammenheng med "lummert" vær, ofte rett før det begynner å regne. Jeg i disse periodene lys og lydsky og det gjør enda vondere når jeg f.eks bøyer meg eller beveger brått. Hodepinen er ikke like ille som under de verste migreneanfallene, men det er veldig plagsomt, og jeg må ta smertestillende selv om dette er noe jeg vanligvis sjeldent tar. Kan det være migrene dette også selv om jeg i disse periodene ikke har aura og lammelser? Er det andre som kjenner igjen disse symptomene?

Anonym poster: d826dfca09077e11d46842f67fdcd580

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hodepinen ensidig? For meg er det det som skiller migrenen fra vanlig hodepinen. Har ikke aura, lammelser eller taleforstyrrelser, men er svært lyssky og kaster opp. Jeg hadde ofte migrene tidligere, men etter at jeg fikk barn har jeg meget sjelden anfall. Mistenker at det har å gjøre med at jeg ikke bruker hormonprevansjon lenger... Høres ut som om dine anfall har endret karakter, men at det fortsatt er migrene. Hvordan smertestillende bruker du forresten? Min lege sa at dersom vanlige smertestillende (Paracet, Ibux etc) hjelper så er det sjelden snakk om migrene.

Anonym poster: 6dca4169e4b6e8db151d89e9a8b3f8ef

Skrevet (endret)

Kan være migrene. Ikke alle som har lammelser og aura når de har migreneanfall. Jeg pleide å kaste opp også hver gang jeg fikk migreneanfall før, men etter jeg slutta på p piller blei anfallene "mildere". I den grad et migreneanfall kan være mildt.

Jeg kaster ikke opp lenger, men er kvalm, lys og lydsky og blir skikkelig utmattet når anfallet er over. De kan vare alt fra et par timer til et par dager. Ofte kaldsvetter jeg også. Noen ganger får jeg uklart syn, ofte som et "forvarsel".

Men migrenemedisin er det eneste som hjelper.

Endret av Scaniabusslastebilmjau
Skrevet

Takk for svar begge to. Hodepinen er ikke ensidig, men den er ganske lik den jeg hadde da jeg hadde store anfall før. Den er bare ikke like forferdelig. Tok to vanlige paracet idag, det hjalp litt før den var tilbake igjen, så vil tro Pinex Forte hadde hjulpet bedre. Jeg kastet forresten opp veldig mye før under anfall også, det gjør jeg ikke nå. Men det er vondt å se, og det føles litt "vanskelig" å se, litt sånn uklart på en måte, og jeg orker ikke mye lyd og bråk. Hva slags medisiner har dere? Jeg har forresten fått positivt resultat på migrenetest/EEG da jeg var yngre.

Skrevet

Er den ikke ensidig, så tviler jeg på at det er migrene, men det finner du kun ut gjennom tester. Litt "værhode" kan man likevel ha. Noen er mer følsomme enn andre. En "test" er å ta migrenemedisin om du tror du har migrene i ett slikt tilfelle. Virker ikke medisinen, så er det ikke migrene.

Jeg sliter mye med spenningshodepine pga skade og har hatt migrene hele livet. Smertemessig er begge deler er egentlig like ille (som barn og ungdom hadde jeg aura, rom som veivet rundt og ekstrem lysfølsomhet).

Anonym poster: 283c85d4aa637f11a335aba117e80119

Skrevet

Er den ikke ensidig, så tviler jeg på at det er migrene, men det finner du kun ut gjennom tester. Litt "værhode" kan man likevel ha. Noen er mer følsomme enn andre. En "test" er å ta migrenemedisin om du tror du har migrene i ett slikt tilfelle. Virker ikke medisinen, så er det ikke migrene.

Jeg sliter mye med spenningshodepine pga skade og har hatt migrene hele livet. Smertemessig er begge deler er egentlig like ille (som barn og ungdom hadde jeg aura, rom som veivet rundt og ekstrem lysfølsomhet).

Anonym poster: 283c85d4aa637f11a335aba117e80119

Jeg kan ikke huske at det var på én side når jeg hadde det tidligere? Nå sitter det mest i pannen, og det tror jeg det gjorde tidligere også. Det var da ingen tvil om at det var migrene (også fordi jeg hadde positiv EEGtest), men det kan være jeg bare ikke husker det helt. Husker bare at jeg holdt på å gå ut av mitt gode skinn fordi det var så forferdelig vondt.

Skrevet

#4 og #6 er HI. :)

Skrevet

Jeg har tidligere hatt kraftige migreneanfall med aura, lammelser, taleforstyrrelser og intens hodepine. Kort sagt hele pakka. Dette begynte i 13års alderen og jeg hadde siste anfall rett etter fødselen av det første barnet mitt for ca 5 år siden. I perioder har jeg nå relativt kraftig hodepine som varer noen dager før det går over igjen. Det kommer ofte i sammenheng med "lummert" vær, ofte rett før det begynner å regne. Jeg i disse periodene lys og lydsky og det gjør enda vondere når jeg f.eks bøyer meg eller beveger brått. Hodepinen er ikke like ille som under de verste migreneanfallene, men det er veldig plagsomt, og jeg må ta smertestillende selv om dette er noe jeg vanligvis sjeldent tar. Kan det være migrene dette også selv om jeg i disse periodene ikke har aura og lammelser? Er det andre som kjenner igjen disse symptomene?

Ja, dette kan godt være migrene. Jeg får ikke lammelser eller har aura,men min migrene gir meg hodepine, jeg blir kvalm og uvel, det er en følelse i kroppen som sitter i den sånn at jeg kjenner forskjellen på hodepine og mirgene. Jeg blir liksom ikke "med" mer om jeg har migrene, lyd og lyssky og det beste er å få være alene og bare komme seg.

Anonym poster: 1022eff01c5f01262c6e150bff2cd6ea

Skrevet

Takk for svar begge to. Hodepinen er ikke ensidig, men den er ganske lik den jeg hadde da jeg hadde store anfall før. Den er bare ikke like forferdelig. Tok to vanlige paracet idag, det hjalp litt før den var tilbake igjen, så vil tro Pinex Forte hadde hjulpet bedre. Jeg kastet forresten opp veldig mye før under anfall også, det gjør jeg ikke nå. Men det er vondt å se, og det føles litt "vanskelig" å se, litt sånn uklart på en måte, og jeg orker ikke mye lyd og bråk. Hva slags medisiner har dere? Jeg har forresten fått positivt resultat på migrenetest/EEG da jeg var yngre.

Jeg fikk konstantert migrene når jeg var 14 eller 15. Bruker imigran nesspray. Den funker fint for meg. Det fine med nesespray kontra tabletter er at det virker fortere....

Skrevet

Ja, dette kan godt være migrene. Jeg får ikke lammelser eller har aura,men min migrene gir meg hodepine, jeg blir kvalm og uvel, det er en følelse i kroppen som sitter i den sånn at jeg kjenner forskjellen på hodepine og mirgene. Jeg blir liksom ikke "med" mer om jeg har migrene, lyd og lyssky og det beste er å få være alene og bare komme seg.

Anonym poster: 1022eff01c5f01262c6e150bff2cd6ea

Dette kjenner jeg veldig igjen fra tidligere. Føltes ut som jeg var i en boble, hørte hva folk sa, men fikk ikke med meg HVA de sa og følte meg bare rett og slett skikkelig uttafor og rar. Men det er ikke like ille nå, så jeg aner ikke om det bare er en mildere type eller en annen type hodepine. HI.

Skrevet

jeg har helt lik migrene som deg. Lammelser og hele pakka. Da jeg ble gravid fikk jeg en annen type migrene. Ikke fullt så intens men fryktelig lyssky. Da hadde jeg ikke alltid flimringen først, men jeg var ikke i tvil om at det var migrene.
Skrevet

Min migrene har endret karakter både etter at jeg sluttet med p-piller og deretter etter at jeg hadde fått barn. Paracet og pinex/paralgin forte hjelper ingenting, men ibux eller liknende har hatt ok effekt om jeg har tatt det tidlig nok, helst når synsforstyrrelsene starter (det kommer før hodepinen for min del).

Migrenen ble mye mildere etter at jeg sluttet med prevensjon, men fortsatt på en side og med alt det som følger (lysømfintlighet, afasi, kvalme osv), men hodepinen er mildere, og jeg kaster ikke opp lenger.

Under svangerskapene har jeg plagdes veldig med migrene, men det har blitt bedre og bedre mellom svangerskapene!

Anonym poster: f637231eb938db70a6a5a9a642a1ec00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...