Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir litt langt, men jeg håper du tar deg tid til å lese.

Mannen min har vært dårlig i en lang stund. Først med depresjon, men den viste seg å være en udiagnostisert d-vitamin mangel. Med høydose d-vitamin forsvant depresjonen, og ting var greie i ca et år.

Så begynte problemene med tarmen. Han tålte plutselig ikke laktose. Vekk med laktosen. Så fikk han reaksjon ved inntak av ost. Dermed kuttet vi ut alt av melkeprodukter fra kosten. Det neste ble gluten. Han ble ikke mye bedre på glutenfri diett, men da han sluttet, ble plagene straks mye verre enn noen gang. Så da kuttet vi også ut gluten fra kosten. Så ble det egg som ikke tåltes.

I tillegg til disse matvarene er det reaksjon på flere andre matvarer uten at vi har klart å identifisere disse.

Han har drukket alkohol ved to anledninger(type et glass vin, litt whiskey) og endte med å bli fryktelig dårlig, kastet opp, ekstrem svimmelhet etc.

Han har periodevise smerter/ubehag under høyre og venstre ribbeinsbue, diarre ved inntak av disse matvarene, svimmelhet og mister all energi ved inntak av disse matvarene, glemsk, piping i ørene og smerter i ryggen fra nyreområdet.

Han er nå testet for mye rart, bla fødevareallergi, cølliakitest, det er tatt ultralyd av buk, nyrer, lever, galleblære og galleveier og alt er uten anmerkning.

Nå er vi temmelig desperate her og trenger noen tips til å komme videre i systemet.

Det som står for tur er hemofec, gastroskopi og en lengre sykemelding.

Det skal nevnes at mannen har en ekstremt krevende jobb innen bufetat, og er utsatt for mye stress. Vi har det derfor i bakhodet at problemene kan være en stressreaksjon. Han har en autoimmun sykdom, Vitiligo, som slo ut under stress for en del år siden.

Er det noen som har hatt lignende opplevelse eller har noen tanker om hva som kan være problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om dette hjelper, men min mann hadde mageproblemer i ca 6-7 mnd og ble henvist til sykehuset for å titte i tarmen. Før denne undersøkelsen måtte han tømme seg helt. Han drakk noe avføringsmiddel til han holdt på å spy. Han tømte seg HELT. På undersøkelsen fant de ingenting, men etter den tømmingen har han ikke hatt problemer. Det er nå 3 år siden.

Anonym poster: c800419d2a6b9c24f4a73831eb90d7e5

Skrevet

Det er ikke irritabel tarm syndrom da? Jeg har det. Til tider har jeg så vondt, at en fødsel er som barnebursdag å regne, smertene gjør at magen føles som om den skal eksplodere. Og det gjør den også, når jeg kommer meg på do. Enkelte dager løper jeg på do opp mot 15-20 ganger.

Andre dager er jeg helt fin. Det er umulig for meg å vite hvilke dager som blir et helvete, og hvilke som blir bra. Jeg har blitt undersøkt både oppe og nede flere ganger, men legene finner ingenting.

Det skal sies at jeg har et veldig stressende yrke, og jeg vet at stress og tarm henger sammen.

Dessverre finnes det ingen kur, man må bare lære seg å leve med det...

Anonym poster: 2b819df4df6a9c1b2b362b5132546f23

Skrevet

Jeg tenkte irritabel tarm med en gang.

Anonym poster: 96efb23a253c50e9aa1e5e25b1ada610

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Legene mener at det ikke er IBS da han ikke har spesielt endret avføringsmønster annet enn løs mage ved inntak av de matvarene som jeg listet opp, men vi har selv tenkt tanken, og jeg skal google litt mer om emnet.

Fullstendig tømming må han vel gjennom når han skal skopes, så da får man iallefall prøvd det. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...