Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #1 Skrevet 16. mai 2013 Han har hatt halsbetennelse en gang og har ellers ikke hatt noen uvanlige plager med halsen. Men han har ofte dårlig ånde, spesielt i forbindelse med at han er syk, men det varer lenge, både før og etter sykdom. Legen sa at man ikke opererer mandler på så små bsrn pga dårlig ånde.... men, det er jo ikke noe stas å gå rundt med dårlig ånde da.. det er vel et tidsspørsmål før det blir "oppdaget" av jevnaldrende også.. Jeg er også redd folk, feks petsonalet i bhg tror at vi ikke er nøye med tannpuss og at de feks kvier seg for å ha han på fanget og slikt... det lukter jo mest når han kommer helt nærme, men de voksne kan vel lett synes han er "ekkel" og kvier seg for å komme nær han.... Huff, skulle ønske vi bare kunne fjerne de dumme mandlene Noen med erfaring? Anonym poster: 2fd62c606dd6267ad57f9e7034c4e835
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #2 Skrevet 16. mai 2013 Mitt barn fjernet mandlene i 3-års alder, grunnet at de var så store. Han hadde heller ikke mye halsbetennelse eller ørebetennelse, som er typiske konsekvenser av hovne/betente mandler, men vi var hos ØNH-spesialist og fikk dem undersøkt fordi jeg syntes ungen spiste så lite og det så helt "tett" ut i svelget. Kan du spørre legen din om en henvisning til spesialist? Det ville jeg gjort. Lykke til HI Anonym poster: 65cdab6cae5a098d5d42746791768b5c
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #3 Skrevet 16. mai 2013 Våres fjernet mandlene da hun var 3 år. Hadde hatt halsbetennelse en gang. Vi hadde ikke merket noe plager i forhold til mandlene utenom den ene halsbetennelsen. Vi ble sendt til sjekk hos øre-nese hals lege på grunn av ørene og da så legen på mandlene i tillegg. Siden de var forstørret enda hun var frisk bestemte legen seg for å ta mandlene samtidig som hun satt dren i ørene. Falske mandler ble også tatt da siden legen så at den også var forstørret mens jenta vår var i narkose. Falske mandler var det mistanke om var forstørret på forhånd av operasjonen. Jeg ville anbefalt den å be om henvisning til øre-nese hals lege. De er som regel flinkere til å beslutte om noe må gjøres enn fastlegen. Jeg vet også om en der foreldrene nesten måtte krangle med legen for å bli henvist til øre-nese hals. Legen syns ikke det var nødvendig for mandlene var ikke så store. Øre-nese hals legen reagerte på at legen ikke hadde ville henvise tidligere fordi mandlene var så store som de var. Dette barnet ble operert etter noen dager. Anonym poster: 730f96d72f5ee8afc457ecad56e0688e
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #4 Skrevet 16. mai 2013 Vi hadde det samme problemet. Barna fikk aldri halsbetennelse, men når det først ble forkjølet så varte det i noen måneder. Grunnen til at mandlene ble oppdaget (og det ble operasjon) var fordi jeg nevnte til fastlegen at barnet snorket mye og høyt hver natt. Da ble vi henvist vidre og den private øre-nese-hals legen anbefalte operasjon. Baret vårt var fem da vi ble henvist og det tok 4 mnd før vi ble kalt inn til operasjon. Merker at vi har et barn som sover bedre om natten. Nå går det å spise med lukket munn osv. Anbefalinger, gå til legen deres så videre til ØHN, gjerne privat. Fortell også om alle symptomene, ikke nødvendigvis bare den dårlige ånden.. Anonym poster: c9c91dfb11ee9dca23def280f2178282
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #5 Skrevet 16. mai 2013 Tusen takk for svar alle sammen Min snorker også, men sover godt. Han spiser gidt, er glad i knekkebrød feks, men strever med varm mat uten at jeg tror det har noen sammenheng.. Jeg mente forresten ikke at han er forkjølet lenge men at den dårlige ånden sitter i ukesvis før og etter forkjøkelse.. Samboer er veldig negativ da, og er helt enig med legen. Han mener at å ta mandlene er en såpass slvorlig operadjon at vi ikke bør gå videre med dette. Jeg er bare redd han sksl bli ertet for dårlig ånde Hi Anonym poster: 2fd62c606dd6267ad57f9e7034c4e835
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #6 Skrevet 16. mai 2013 Gutten min har lett forstørret mandler når han er frisk, men han er syk med halsbetennelse en gang i mnd og har vært det i over 1 år no. Han er henvist til operasjon og er bare 2,5 år. Forstår veldig godt hva du mener med den ånden, for det har gutten min også. Det begynner en uke før han blir syk og så kan det vare en uke etter han er blitt frisk igjen. Jeg var også redd for hva bhg kom til å tenke, så jeg forklarte det at visst de kjente at han hadde dårlig ånde så var det på grunn av mandlene. De var veldig forståelsesfulle Det med at gutten din er for liten til en operasjon av mandlene er bare tull, det er i 3-4 års alderen at de pleier å fjerne mandlene på de som trenger det. Kjenner mange som har gjort det i tenårene og i voksen alder og de sier det er helt grusomt! Mens barn tar det mye lettere (selvfølgelig ikke alle). Legene sier at det er ikke selve operasjonen som er "farlig", men narkosen. Jeg ville fått en henvisning til øre-nese-hals spesialist og hørt hva han mener. Snorking som du nevner kan også gå over i søvnapne. Og det er fælt visst gutten skal bli mobbet på grunn av dårlig ånde. Anonym poster: 4a06c0711c7cc7a9292a4f09ac6a8d20
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #7 Skrevet 16. mai 2013 Kanskje han har mandelstener? Spesialister kan skylle ut disse gropene og glatte ut slik at dårlig ånde ikke blir et problem. Anonym poster: 11b58ee348975515e3cf31977fc0713e
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #8 Skrevet 16. mai 2013 Gutten min har lett forstørret mandler når han er frisk, men han er syk med halsbetennelse en gang i mnd og har vært det i over 1 år no. Han er henvist til operasjon og er bare 2,5 år. Forstår veldig godt hva du mener med den ånden, for det har gutten min også. Det begynner en uke før han blir syk og så kan det vare en uke etter han er blitt frisk igjen. Jeg var også redd for hva bhg kom til å tenke, så jeg forklarte det at visst de kjente at han hadde dårlig ånde så var det på grunn av mandlene. De var veldig forståelsesfulle Det med at gutten din er for liten til en operasjon av mandlene er bare tull, det er i 3-4 års alderen at de pleier å fjerne mandlene på de som trenger det. Kjenner mange som har gjort det i tenårene og i voksen alder og de sier det er helt grusomt! Mens barn tar det mye lettere (selvfølgelig ikke alle). Legene sier at det er ikke selve operasjonen som er "farlig", men narkosen. Jeg ville fått en henvisning til øre-nese-hals spesialist og hørt hva han mener. Snorking som du nevner kan også gå over i søvnapne. Og det er fælt visst gutten skal bli mobbet på grunn av dårlig ånde. Anonym poster: 4a06c0711c7cc7a9292a4f09ac6a8d20 Det er feil. Narkose er trygt. Det er flere barn som har dødd av blødning etter operasjonen ( etter de kommer hjem) enn de som har dødd av narkose. Sist år døde en 2 åring av blødning etter tonsillectomi. Dette er grunnen til at de er restriktive med operasjon, ikke narkosen. Men det går jo bra i de aller, aller fleste tilfellene. Anonym poster: ad8f50ad599a5acfb3e7e78fbd17c6eb
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #9 Skrevet 16. mai 2013 Gutten min har lett forstørret mandler når han er frisk, men han er syk med halsbetennelse en gang i mnd og har vært det i over 1 år no. Han er henvist til operasjon og er bare 2,5 år. Forstår veldig godt hva du mener med den ånden, for det har gutten min også. Det begynner en uke før han blir syk og så kan det vare en uke etter han er blitt frisk igjen. Jeg var også redd for hva bhg kom til å tenke, så jeg forklarte det at visst de kjente at han hadde dårlig ånde så var det på grunn av mandlene. De var veldig forståelsesfulle Det med at gutten din er for liten til en operasjon av mandlene er bare tull, det er i 3-4 års alderen at de pleier å fjerne mandlene på de som trenger det. Kjenner mange som har gjort det i tenårene og i voksen alder og de sier det er helt grusomt! Mens barn tar det mye lettere (selvfølgelig ikke alle). Legene sier at det er ikke selve operasjonen som er "farlig", men narkosen. Jeg ville fått en henvisning til øre-nese-hals spesialist og hørt hva han mener. Snorking som du nevner kan også gå over i søvnapne. Og det er fælt visst gutten skal bli mobbet på grunn av dårlig ånde. Anonym poster: 4a06c0711c7cc7a9292a4f09ac6a8d20 Det er feil. Narkose er trygt. Det er flere barn som har dødd av blødning etter operasjonen ( etter de kommer hjem) enn de som har dødd av narkose. Sist år døde en 2 åring av blødning etter tonsillectomi. Dette er grunnen til at de er restriktive med operasjon, ikke narkosen. Men det går jo bra i de aller, aller fleste tilfellene. Anonym poster: ad8f50ad599a5acfb3e7e78fbd17c6eb Leger har nok veldig forskjellige meninger om dette. Jeg fortalte bare hva leger har sagt til meg. Å si at narkose er trygt, blir vertfall feil! Narkose KAN innebære enkelte risikoer. Vet om vertfall 2 barn som ikke våknet opp igjen. Jeg er ikke lege, jeg bare forteller hva spesialister har fortalt meg. Men de fleste operasjoner innebærer jo risiko, både med narkosen og selve inngrepet. Men heldigvis så går det som regel bra Anonym poster: 4a06c0711c7cc7a9292a4f09ac6a8d20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå