Gå til innhold

så var det den samvittigheten da....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å lære ungene at penger ikke vokser på trær, og at man må jobbe for godene. Har derfor sagt i flere uker at de må huske å gjøre oppgavene sine slik at de kan tjene penger til å dra på tivoli. Jeg skal selvsagt betale de inn, og betale for karuseller, men alt det skvipet de har lyst på ved siden av får de betale selv. Og det var de helt enige i.....Så langt, så bra!

Sier til den eldste på 9 år at det kan være lurt å rydde rommet sitt idag sånn at hun har penger til å kjøpe alt hun listet opp at hun ville ha. Da startet kveruleringen på at broren på 5 får hjelp til å rydde, men allikevel får betalt

jeg spør henne hvem som tørker støv, støvsuger og skifter på senga hennes (det er jo meg) og om ikke det var å hjelpe, men nei. Det var det visst ikke...

Så da er det igang å sutre, begynne å grine, osv osv

Hadde dette vært på ettermiddagen så kunne jeha snakket med henne og blitt venner, men siden dette er en vanlig 08:25 aktivitet, så blir det litt vanskelig.

Ikke misforstå, jeg godtar ikke sånn oppførsel, men synes det er dumt å starte skoledagen på den måten..,.;.hvorfor kan hun ikke bare slutte å sutre for alt mellom himmel og jord???

Anonym poster: 3df7081d8e7fe367eba110af1499a3bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er sånn hin lærer :-) hold på ditt og la henne lære seg hvor grenser går, at arbeid lønner seg etc etc

Anonym poster: 3afb44da36aab57d34aa8ffb50d1781e

Skrevet

Er nok ikke så alvorlig skal du se ;) Unger vet akkurat hvilken punkter de skal trykke på for å få det slik de vil. Du ber henne rydde rommet, ikke sage av seg en arm. Dropp samvittigheten er mitt råd. Bare vent til hun blir tenåring og hormonene raser. Hun vil diskutere og kverulere med deg hver dag. Dramaqueen kaller jeg mine ;)

Anonym poster: 2083e3d39187e4b883a3b5429e8620fc

Skrevet

Jeg har barn som det bare er et år mellom, men minste har diagnose og slipper derfor unna med noen ting største ikke gjør, samt får mer hjelp til visse oppgaver.

Største syntes til tider det er urettferdig men jeg har satt meg ned å forklart at minste rett og slett ikke har samme forståelse og mulighet til å klare visse ting.

Sett deg ned med dattera de og forklar at det er stor forskjell på hva man klarer som en 5 åring og som en 9 åring og derfor forventes det mer av henne en av gutten deres. og at når hun var 5 så hadde hun ikke større forventninger til seg en hva broren har idag......

og sutring blir det til tider samme hva

Anonym poster: 9effd50a06a11a12b81951ff6cb8168a

Skrevet

Problemet er vel at den yngste forstår, den eldste ikke. Har vært til utredning og mye tyder på en diagnose nært forestående, men ikke enda. Til nå har jeg bare fått beskjed om å forklare i store ord, og det gjør jeg. Men hun forstår faktisk ikke. Det er så frustrerende!!

Hun sier unnskyld, sier hun skjønner, også går det 10 minutt og hun sutrer for noe annet....Skal bli fint når hun blir 14....

HI

Skrevet

Jeg pleier å si til storesøster her at hun også fikk hjelp da hun var like liten som lillebror og at jeg ikke kommer til å hjelpe lillebror når han blir like stor som henne.

Dette var kanskje ikke hele problemet, men lykke til med å stå på ditt og at generell sutring går over....

Anonym poster: 4ee388d120f97621d79cac2f77c36853

Skrevet

Jeg pleier å si til storesøster her at hun også fikk hjelp da hun var like liten som lillebror og at jeg ikke kommer til å hjelpe lillebror når han blir like stor som henne.

Dette var kanskje ikke hele problemet, men lykke til med å stå på ditt og at generell sutring går over....

Ja, jeg sa det, men det går ikke inn....Når går det over da? He he. Hun har holdt på i 9 år snart...

Skrevet

Ja, jeg sa det, men det går ikke inn....Når går det over da? He he. Hun har holdt på i 9 år snart...

Jeg kjenner 20 åringer som fortsatt holder på sån, men de har jo lært at det virker.

Anonym poster: a419febb1022938bf538c4ac044cedf3

Gjest FinogFjong
Skrevet

Fortell henne at du stiller foskjellige krav etter alder, men at du også betaler forskjellig... Penger pleier de å forstå seg på ;)

En på ni trenger mere penger, og må jobbe hardere for de (og pass på å gjør et nummer utav det, storesøsken pleier å like at det går i deres favør innemellom også).

Skrevet

Jeg kjenner 20 åringer som fortsatt holder på sån, men de har jo lært at det virker.

Anonym poster: a419febb1022938bf538c4ac044cedf3

Vel, sutring hjelper ikke her, og har aldri gjort det, så ikke vet jeg

Skrevet

Fortell henne at du stiller foskjellige krav etter alder, men at du også betaler forskjellig... Penger pleier de å forstå seg på ;)

En på ni trenger mere penger, og må jobbe hardere for de (og pass på å gjør et nummer utav det, storesøsken pleier å like at det går i deres favør innemellom også).

Ja.. men vi har allerede priser på hva de gjør, og viker jeg fra de er hvertfall helvete løs. Skal ta en prat med henne alene når hun kommer hjem :P

Skrevet

Får barna betalt for å rydde sine egne rom??

Hun får vel mer enn broren da hvertfall siden hun er større. Og hun kan få mer hvis hun også tørker støv og støvsuger. Synes ikke akkurat den oppgaven der burde lønnes, men det er nå meg.

Anonym poster: cb049acb9b7f7a5baf500036078a7c9f

Skrevet

Får barna betalt for å rydde sine egne rom??

Hun får vel mer enn broren da hvertfall siden hun er større. Og hun kan få mer hvis hun også tørker støv og støvsuger. Synes ikke akkurat den oppgaven der burde lønnes, men det er nå meg.

Anonym poster: cb049acb9b7f7a5baf500036078a7c9f

Ja, hun gjør det etter råd fra bupa. Så da må jo broren også få. De må hjelpe til med andre ting og uten betaling altså, for jeg er helt enig i at slikt ikke skal lønnes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...