Gå til innhold

Vi skal spise ta på 17. mai.....men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå nå sier søsteren min at det er som å spise grandiosa på julaften!! Visstnok så MÅ man grille på 17 mai......milde.

Vi griller mye om sommeren, men været her vi bor skal ikke være så veldig bra i morgen, derfor lager vi noe alle liker godt; taco.

Søsteren min mener det er skikkelig lavmål og jeg lager dårlige tradisjoner for barna mine....hæææ??

Vi skal se barnetog, spise is og kake etter toget, dra på barneskolen å leke, spise enda mer is og kanskje pølse hvis de vil ha. Men så begår vi da den ytterste synd når vi kommer hjem på ettermiddagen/kvelden....vi lager taco.

Er søsteren min bak mål eller det høyst unormalt å spise taco på 17 mai på kvelden?

Anonym poster: 233f8b16ed3edb642ab14ea4bafbbfd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal spise taco.....skulle det stå i overskriften

Anonym poster: 233f8b16ed3edb642ab14ea4bafbbfd8

Skrevet

Vel. Vi hadde hjemmelaga pizza et år :-)

Her ville mannen grille, men jeg sa nei, man MÅ ikke grille på 17 mai. Det blir ikke koselig når det ikke er fint og godt vær man kan være ute i. Da blir det til at en står ute å fryser å griller til de som er inne,

Man MÅ ikke grille på 17 mai. Dessuten går det jo ned en del pølser på skolen?

Jeg tenker at taco hadde vært veldig godt, litt "sterk" mat etter mye godt - og mer blir det jo etter maten- pluss "friske" grønnsaker. (Man har kanskje salat ved siden av grillmat, men).

Jeg griller ikke på 17 mai :-)

Her blir det løvbiff til middag :-)

Skrevet

Vi har aldri grillet en 17.mai. Vi har ikke hatt taco heller, for den saks skyld. Tidligere hadde vi spekemat og rømmegrøt, men det ble så mye styr etter alt annet som skjer, så de siste åra har vi lagd oss karbonadesmørbrød på kvelden, og det kommer vi til å fortsette med. Enkelt og godt, og om det bryter noens syn på tradisjon, så gir jeg beng i det.

Bare sånn for å være litt ekkel, så kan du jo spørre søstra di hvor den grilltradisjonen kommer fra. 1814? Grillet Wergeland? Går det med gassgrill, eller må det være kull? Kan man grille f. eks argentinske lammepølser, eller er det norsk mat som gjelder ? ;)

Skrevet

Er det regler for hva man velger å spise på 17.mai? Vi er av dem som ofte griller, gjør vi ikke det så spiser vi spekemat. MEN hva andre velger å spise bryr jeg meg ikke om. Det viktigste er vel at man koser seg, og det gjør man vel også når man spiser taco?? Kos dere, og ikke bry deg om hva søsteren din sier :)

Skrevet

Grille?? Har vi aldri gjort på 17.mai. Hvorfor er det "bedre" med grilling enn taco?? Har vokst opp med type koldtbord på 17.mai, rømmegrøt, dravle, spekemat, salater (potet, waldorf), laks, eggerøre. Men med egen familie nå blir det nok ikke det samme, kanskje blir det taco? ;)

Anonym poster: c9e98ceb9dec6b1354164b89548b945c

Skrevet

Der var middagen min i boks på 17 mai - taco. Hørtes kjempegodt ut. Som en skriver - godt med noe sterk, litt salt mat etter mye søtt hele dage.

Skrevet

Vi skal ha taco her også, ene ungen min liker ikke pølser og grill har jeg ikke engang.

Samme hva søstera di syntes vel det er nå dere som skal spise det.

Her har jeg valgt det for det er noe begge barna er glade i og vi spiser det ganske sjelden.

Hva andre skulle tenke om det bryr meg sånn midt i baken :)

I mine øyne er det tradisjonen at de skal kose seg den dagen som teller, ikke hva de koser seg med

Anonym poster: 35ad16f3caa0a0f0afc16badd26dcd76

Skrevet

Spis taco om dere vil det :)

I min egen oppvekst hadde vi aldri middag hjemme 17. mai fordi vi spiste både pølser, is og lapskaus på skolen etter toget. Senere, i ungdomsårene og i voksen alder har vi mye godt hatt sodd. Nå til dags er jeg og gutten vår mest alene på 17 mai for familie bor langt unna og pappan jobber, og da lager vi den matretten vi føler for ;)

Skrevet

Jeg synes taco på 17. mai er sammenlignbart med grandiosa på julaften, ja.

Men dere må jo spise hva dere vil for min del, både på julaften og andre festdager.

Anonym poster: 6b58f8a6013ace77b3c94cdf84c78965

Skrevet

Haha!

Vi skal også ha taco. Faktisk var det svigermor sin ide til og med!

Jeg må innrømme at jeg faktisk ikke synest det var "riktig" 17-mai mat, men når jeg tenkte meg om kom jeg egentlig ikke på hva "riktig" 17-mai mat skulle være.........

Så taco blir det:) Både rundt og godt for alle mann:)

Anonym poster: c103ff002795fe839db69aa74271d97e

Skrevet

Vi kjører hjemmelaget pizza.. Er jo en fredag.. Med en baby i huset er det godt å kjøre lettvint.. Kos dere med taco :)

Skrevet

Vi har ingen spesielle middagtradisjoner på 17.mai. Når jeg var liten tror jeg faktisk at vi ikke spiste middag i det hele tatt på 17.mai :o , i så fall så må det ha vært noen helt vanlig. Spis det dere selv ønsker.

Skrevet

Her vi bor er det tradisjon for rømmegrøt og spekemat på 17. mai. Vi vokste opp uten noen spesiell mattradisjon på 17. Var som regel noe lettvint, i tillegg til haugen av pølser og is vi trykte i oss. Som voksen synes jeg det er litt leit å ikke ha med meg noen særlige tradisjoner hjemmefra, men nå har jeg fått adoptert tradisjonen her og er fornøyd med det.

Noen er opptatt av tradisjoner, slik som vi er, og ønsker å lage til spesielle ting man har hvert år til de ulike høytidene. Andre er ikke det, slik som mange i både min og mannens familie, og det er helt greit det også. Hver sin smak. :)

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg synes taco på 17. mai er sammenlignbart med grandiosa på julaften, ja.

Men dere må jo spise hva dere vil for min del, både på julaften og andre festdager.

Anonym poster: 6b58f8a6013ace77b3c94cdf84c78965

Er søstra di her, HI?

Selv om HI spiser taco på 17.mai, noe som er like normalt som alt annet, betyr det vel ikke at hun dropper tradisjonell julemat i jula.

Du høres ut som en festlig person

Skrevet

Hos oss er det pølser man "må" spise på 17. mai. Tradisjoner er forskjellige, og de blir uansett utfordret når nye familier blir dannet, og noen har ikke middagsmat som en del av 17. mai-tradisjonen en gang. Jeg synes det viktigste er at det blir hyggelig, og inkluder gjerne noen tradisjoner i løpet av dagen for ungenes del...

Anonym poster: 6b7e81ed790afe9bb28629f4803a3920

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

I år skal vi grille på 17. mai, men her vi bor er det ikke mulig å ha det som tradisjon. Det kan like godt finne på å snø her :blink: Taco er vel like bra som annet. Lag deres egne tradisjoner, så får søsteren din lage sine :)

Skrevet

Vi kjører grillmat, men har vokst opp med lapskaus eller kjøttsuppe på 27. mai. Er nordfra, der har jeg aldri hørt at det er vanlig å grille. Synes uansett søstra di er på bærtur, taco høres supert ut. Og det er IKKE i samme klasse som grandiosa.

Gjest sussie77
Skrevet

Det er koselig å grille på 17. Mai, men kun hvis det er fint vær. Ser ikke noe problem med taco når været ute er dårlig :) Blir ikke noe grilling på oss i morgen heller.

Skrevet

JEG ELSKER TACO UANSETT HVILKEN DATO KALENDEREN VISER :D HIPP HIPP HURRA FOR TACO :D

(BEklager caps lock) ;)

Anonym poster: f833a58ef1808f5e8852be9bd6ed9ba0

Skrevet (endret)

Grilling har vi aldri hatt som tradisjon på 17.mai, i vår familie har vi alltid spist sodd. Kos deg med taco, synes det høres godt ut jeg!

Endret av Groosalugg
Skrevet

Vi spiser enten ute eller har koldtbord hjemme.

Anonym poster: b6c02dfbc9421e471c344eb1460b5fbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...