Gå til innhold

Er dere raske med å gi febernedsettende til de små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt og diskuterte litt med meg selv i stad, og de lærde strides vel, så da spør man Dib...

Hvor raskt gir dere febernedsettende når de små har feber? Ser dere an allmenntilstand, eller gir dere etter temperatur?

Småtten her på 14 måneder har feber på rundt 39, noe slapp - men virker ikke som om hun har spesielt vondt noe sted.

Hva gjør man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vurderer litt. Jeg kan gi smertestillende når hun tydelig har ubehag eller er veldig redusert uten nødvendigvis ha så mye i feber.

Men er allmenntilstanden fin ved høy feber gir jeg ikke. Eller jeg gir alltid når termometeren viser mer enn 39. (hvertfall om natten og når hun skal sove)

Anonym poster: bc28eb2638dbb9b1b748f7a4e7d4f1b4

Skrevet

Leker og herjer barnet, gir jeg kun til leggetid for å bedre søvnkvaliteten.

Er allmenntilstanden dårlig, vil ikke spise, vil ikke drikke, frostrier mm, da gir jeg.

Halvslapp, sutrete- får 1-2 ganger Ila dagen for barnets velvære og for å bedre matlyst.

Mine er syke 1-2 dager ekstra hvis de ikke spiser minst 1 godt måltid Ila dagen

Anonym poster: 1a267f4e1fe1051c5a8270031d0395a9

Skrevet

Jeg gir konsekvent på 38,0.

Min gutt har komplekse feberkrampe anfall og det er i samråd med lege/sykehus.

Jeg er livredd for nye anfall og siden dette ligger til min mann sin familie, min egen gutt har fått det i alvorlig grad kommer jeg til å gjøre det samme med nr to når han blir født.

Anonym poster: 426a6c2db556ab07564f35e81076acf9

Skrevet

Gir før den passerer 39 fordi barnet har tendens til feberkramper.

Gir ellers i hovedsak ved nedsatt allmenntilstand/smerter, ikke "bare fordi det er feber."

Anonym poster: 09d95d75e4c1b956680254b102755713

Skrevet

Jeg gir også febernedsettende ved leggetid om feber, eller om allmenntilstand er dårlig/ barnet ikke spiser og drikker.

Skrevet

Takk for svar!

Huff ja, feberkramper, ja. Det hadde eldste datteren her også, så da er kanskje lillesøster også mer utsatt? Har også pleid å gi ved leggetid, evt. i løpet av natta hvis hun har våknet opp og vært veldig varm (hun sovner som regel greit).

Greit å høre andres meninger rundt dette! Da eldstedatteren var liten, var "trenden" å gi lite febernedsettende og la kroppen ordne opp selv, nå ser jeg at flere fagfolk anbefaler å gi relativt raskt.

Skrevet

Nei, ser an allmenntilstanden før vi gir. Er restriktive med medisiner generelt, så det skal mye til før vi gir noe til barnet. Såfremt de ikke tydelig viser at de har vondt eller plages på andre måter.

Anonym poster: 641532eab7e456c41e53562d8dbe0caf

Skrevet

Takk for svar!

Huff ja, feberkramper, ja. Det hadde eldste datteren her også, så da er kanskje lillesøster også mer utsatt? Har også pleid å gi ved leggetid, evt. i løpet av natta hvis hun har våknet opp og vært veldig varm (hun sovner som regel greit).

Greit å høre andres meninger rundt dette! Da eldstedatteren var liten, var "trenden" å gi lite febernedsettende og la kroppen ordne opp selv, nå ser jeg at flere fagfolk anbefaler å gi relativt raskt.

Ja, lillesøster kan være mer utsatt siden dette ofte er arvelig. Men det er slett ikke sikkert at hun er det.

I min mann sin familie er det den ene søsteren som har hatt det, de andre to har aldri hatt det. Og hun som hadde det hadde "bare" en vanlig feberkrampe.

Min gutt har feberkramper av så alvorlig grad at hjertet stoppet. Så jeg tar ingen sjanser.

Han fikk en gang en stigning fra 37,2 til 39,1 på under 20 min og da var jo nytt anfall ett faktum. Derfor har vi fått beskjed om å sette i gang tiltak mot temperaturstigning med en gang vi merker det, både febernedsettende og ytre virkemiddel. Dette gjør de også om han blir syk i bhg.

Men, iallefall. Slik jeg har forstått det skal man la kroppen ordne opp selv hvis ikke det ligger andre faktorer til grunn for noe annet. Så du kan jo evt snakke med lege om lillesøster er i faresonen og om du bør være mindre restriktiv med henne også med tanke på feberkramper.

Skrevet

Jeg ser som oftest an allmenntilstanden. Men nærmer er temperaturen nærmere 39 enn 38 gir jeg.

Skrevet

Jeg gir kun dersom feberen kommer over 39,5 - 40 og om treåringens almenntilstand er veldig dårlig. Barnet mitt har feber veldig ofte, og har lært meg å kjenne når feberen stiger, når jeg bør gi den og hvor lang tid det tar for den å virke.

På grunn av sykdom ofte er jeg ekstra påpasselig med å være "streng" med paracetbruken. Det er ikke alltid jeg gir paracet, selv om feberen er ganske høy. Har opplevd krampelignende anfall, da gir jeg alltid paracet. Det er heldigvis ikke ofte, og gjerne kun fordi jeg har glemt å ha det litt kjølig, barnet har tykk dyne over seg eller slikt. Har selv hatt feberkramper en gang som ettåring, men er ikke redd for at barnet mitt får det av den grunn.

Sjelden får barnet mitt flere enn 1 paracet i et av de første dagene av feberen. Noen feberperioder går over uten bruk av paracet. Og det er absolutt nødvendig med paracetfrie feberperioder, jeg snakker om månedlig sykdom med feber siden barnet var en baby.

Anonym poster: 44b6ebbec68bcfc0355f4efc973c5f25

Skrevet

Vi gir ved over 39 grader om kvelden/natta. På dagtid ser vi an almenntilstanden. Vi har vel gitt paracet 10 ganger på 2 år og 8 mnd.

Skrevet

Jeg gir kun dersom feberen kommer over 39,5 - 40 og om treåringens almenntilstand er veldig dårlig. Barnet mitt har feber veldig ofte, og har lært meg å kjenne når feberen stiger, når jeg bør gi den og hvor lang tid det tar for den å virke.

På grunn av sykdom ofte er jeg ekstra påpasselig med å være "streng" med paracetbruken. Det er ikke alltid jeg gir paracet, selv om feberen er ganske høy. Har opplevd krampelignende anfall, da gir jeg alltid paracet. Det er heldigvis ikke ofte, og gjerne kun fordi jeg har glemt å ha det litt kjølig, barnet har tykk dyne over seg eller slikt. Har selv hatt feberkramper en gang som ettåring, men er ikke redd for at barnet mitt får det av den grunn.

Sjelden får barnet mitt flere enn 1 paracet i et av de første dagene av feberen. Noen feberperioder går over uten bruk av paracet. Og det er absolutt nødvendig med paracetfrie feberperioder, jeg snakker om månedlig sykdom med feber siden barnet var en baby.

Vet du hva som gjør at barnet ditt får feber så ofte?

Min fikk en diagnose som jeg aldri ar hørt om før (kronisk feber syndrom eller noe i den duren). Det er gutter mellom 1 og 6 år som kan få det og de vil vokse det av seg som med feberkramper. Det eneste de kan gjøre for disse barna er å operere mandler og falsk mandler for å fjerne andre årsaker til feber.

Min ble operert når han var 1 år pga dette syndromet og de komplekse feberkrampe anfallene. Har ikke feber på langt nær nå lenger, nå er han nesten som barn flest. Før hadde han gjerne 25 dager på 2 mnd med feber.

Kjennetegnene på dette syndromet er at feberen kommer gjerne som i en syklus på 20 dager, man vet at etter 20 feberfrie dager kommer det 5 dager med feber, den kommer til å variere fra og til en viss temperatur. Så er han fin igjen.

Skrevet

Nei, kun ved vonde smerter og feber like ved 40.

Anonym poster: 7ff72c92f8913b7acf188108a3522a78

Skrevet

Vet du hva som gjør at barnet ditt får feber så ofte?

Min fikk en diagnose som jeg aldri ar hørt om før (kronisk feber syndrom eller noe i den duren). Det er gutter mellom 1 og 6 år som kan få det og de vil vokse det av seg som med feberkramper. Det eneste de kan gjøre for disse barna er å operere mandler og falsk mandler for å fjerne andre årsaker til feber.

Min ble operert når han var 1 år pga dette syndromet og de komplekse feberkrampe anfallene. Har ikke feber på langt nær nå lenger, nå er han nesten som barn flest. Før hadde han gjerne 25 dager på 2 mnd med feber.

Kjennetegnene på dette syndromet er at feberen kommer gjerne som i en syklus på 20 dager, man vet at etter 20 feberfrie dager kommer det 5 dager med feber, den kommer til å variere fra og til en viss temperatur. Så er han fin igjen.

Dette gjelder da ikke bare gutter...

Anonym poster: 7ff72c92f8913b7acf188108a3522a78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...