Gå til innhold

dere som har tatt keisersnitt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarte dere å fungere etterpå, med en gang? Eller var dere avhengig av hjelp? Evt hvor lenge?

 

Anonym poster: d3d83e3e546d2c79030582bee700d96b

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Jeg hadde endel smerter de to første dagene, men etter det var jeg raskt meg selv igjen. Det eneste jeg trengte hjelp til de første dagene var å støvsuge og ta inn/ut av oppvaskmaskinen. I tillegg til selvsagt bære tunge handleposer.

Skrevet

Første 12-20 timene etter snittet var jeg ganske tufs, men etter det bedret det seg fort.

 

Var helt selvhjulpen med meg selv og baby fra ca 15 timer etter snittet, men mannen sto for handling i matbutikken, levering og henting i barnehagen, stell og legging av storesøster på 1,5 år i ca en uke. Fra en drøy uke etter snittet fungerte jeg helt som vanlig, kjørte bil, stelte begge barna, handlet (men bar ikke tungt) osv.

 

Anonym poster: 356c782860fda39be07918692ac2cb7c

Skrevet

Jeg var rimelig selvgående 6-7 timer etter operasjonen. Stelte babyen, gikk på do. Tok en god del smertestillende. Ba ikke om noe ekstra hjelp på sykehuset, men var selvfølgelig forsiktig. Dro hjem etter tre dager. Mannen bar alt tungt de to ukene han var hjemme etter fødselen. Unngikk de tyngste løftene cirka seks uker.

 

Anonym poster: 6caa63d1e0b0145e555ead3869f1b580

Skrevet

Takk for svar, det var beroligende :)

 

Anonym poster: d3d83e3e546d2c79030582bee700d96b

Skrevet

Jeg var avhengig av hjelp. Klarte ikke å gå rett eller stelle babyen min selv før 3. dagen, hadde mye smerter, og trengte hjelp til det meste den første tida. Fikk ikke dra hjem fra sykehuset før 5.dagen, men da ble babyen syk så vi ble der en uke til.

 

Jeg ville ikke satset på at alt skulle gå som en drøm etter et keisersnitt, for man vet dessverre aldri på forhånd hvordan man blir etterpå. Siden jeg lå på barselposten så lenge, så rakk jeg å møte flere som måtte reopereres, som fikk betennelser, osv, slik at rekonvalesensen tok lengre tid. Om du har mulighet for å ha hjelp hjemme den første tida, så ville jeg sikret meg det.

 

Anonym poster: ac5c70a17907b02123c94d67e4a56fb4

Skrevet

Med nummer 1 var jeg på gang etter 2.5 time, ikke noe smerter i det hele tatt. Klarte meg selv hjemme etter 2 dager på sykehus, løftet og fikset det jeg behøvde for å komme igjennom dagen. Det var virkelig ikke et problem.

Med nummer 2 var jeg syk da vi gjorde snittet, hadde lungebetennelse. Ble kvalm av all antibiotika, så dagen da det ble gjort er litt sånn grøtete. Men jeg var i gang og ammet etter en time, husker at jeg byttet bleie på kvelden. Dagen etter var det helt ok.

 

Dette er jo helt individuelt, jeg er ikke spesielt tøff, kanskje litt pysete.. Jeg fikk morfin i spinalbedøvelsen, tror dette gjør at det er lettere å håndtere smerten etter da det sitter i en stund.

 

Anonym poster: 9475d53d9fe085922d6f36389e17d241

Gjest sussie77
Skrevet

Har hatt to KS. Og har klart meg selv veldig raskt etterpå begge gangene. Stelt baby selv, men ikke løftet noe tungt de første ukene. Måtte ha litt mer hjelp andre gangen, siden jeg da hadde en liten gutt under 2 år å ta meg av. Kunne ikke løfte han. Men bortsett fra det så har det gått bra. :

Skrevet

Har hatt to KS. Og har klart meg selv veldig raskt etterpå begge gangene. Stelt baby selv, men ikke løftet noe tungt de første ukene. Måtte ha litt mer hjelp andre gangen, siden jeg da hadde en liten gutt under 2 år å ta meg av. Kunne ikke løfte han. Men bortsett fra det så har det gått bra. :

 

Det er sånn at man ikke skal løfte tyngre enn babyen?

 

Anonym poster: d3d83e3e546d2c79030582bee700d96b

Gjest sussie77
Skrevet

Har hatt to KS. Og har klart meg selv veldig raskt etterpå begge gangene. Stelt baby selv, men ikke løftet noe tungt de første ukene. Måtte ha litt mer hjelp andre gangen, siden jeg da hadde en liten gutt under 2 år å ta meg av. Kunne ikke løfte han. Men bortsett fra det så har det gått bra. :

 

Det er sånn at man ikke skal løfte tyngre enn babyen?

 

Anonym poster: d3d83e3e546d2c79030582bee700d96b

 

Ja det stemmer. Ikke løfte mer enn 5 kg.

Skrevet

Har hatt to KS. Og har klart meg selv veldig raskt etterpå begge gangene. Stelt baby selv, men ikke løftet noe tungt de første ukene. Måtte ha litt mer hjelp andre gangen, siden jeg da hadde en liten gutt under 2 år å ta meg av. Kunne ikke løfte han. Men bortsett fra det så har det gått bra. :

 

Det er sånn at man ikke skal løfte tyngre enn babyen?

 

Anonym poster: d3d83e3e546d2c79030582bee700d96b

 

Ja det stemmer. Ikke løfte mer enn 5 kg.

 

Takk takk :)

 

Anonym poster: d3d83e3e546d2c79030582bee700d96b

Skrevet

Var nokså hjelpeløs i starten. Var slapp, sliten og hadde vondt. Klarte å gå på do selv hvis jeg fikk bruke laaang tid på å komme meg på beina, var sengeliggende hele barseloppholdet på sykehuset (5 dager). Da vi kom hjem var jeg mer oppegående, men var utrolig takknemlig for at mannen var hjemme de første ukene og kunne hjelpe. Klarte lettere husarbeid og å skifte på baby, men ikke å bade baby eller å strekke meg etter ting eller løfte noe særlig...

Skrevet

Var nokså hjelpeløs i starten. Var slapp, sliten og hadde vondt. Klarte å gå på do selv hvis jeg fikk bruke laaang tid på å komme meg på beina, var sengeliggende hele barseloppholdet på sykehuset (5 dager). Da vi kom hjem var jeg mer oppegående, men var utrolig takknemlig for at mannen var hjemme de første ukene og kunne hjelpe. Klarte lettere husarbeid og å skifte på baby, men ikke å bade baby eller å strekke meg etter ting eller løfte noe særlig...

 

Jeg er sengeliggende nå, og har så lite lyst å være det etter fødsel og, hvis jeg må ta keisersnitt (reell fare altså).

Mannen har 2 uker permisjon og 3 uker ferie etter fødsel, og da vil jeg opp på beina igjen og fungere:) derfor er jeg veldig nysgjerrig :)

 

Anonym poster: d3d83e3e546d2c79030582bee700d96b

Skrevet

Har hatt 3 ks, og har vært ganske raskt på beina igjen etter alle tre. Kanskje raskest med nummer 2.... Gikk på do etter noen timer. Hadde ingen problemer med å komme oppi og ut av sengen etterpå. Hadde babyen hos meg hele tiden. Med nummer 1 var mannen min på barsel sammen med meg, så da hadde jeg jo litt hjelp i han. Med nummer 2 og 3 var jeg der alene etter at han dro hjem for kvelden, og de 2-3 dagene det tok før vi kunne dra hjem. Hadde ikke spesielt vondt i såret etter noen av dem. Med nummer 2 var jeg ute og trillet lang tur på 2 1/2 time etter 6 dager. Var i gang igjen med full trening (6 dager i uka) etter 5 uker. Jeg tror jeg har vært veldig heldig med alle mine 3 snitt, for andre med ks har stort sett sagt at det har tatt ganske lang tid å komme seg 100%.

 

Anonym poster: b3ea7eb44b2e38ad178b4f36f8970653

Skrevet

Var bedre form etter keisersnitt enn vaginal fødsel, og hadde samme "regler" som ikke løfte tungt på 6 uker, ligge en del, sårstell osv. Riftene etter vaginal fødsel var mer smertefulle, krevde mye sårstell, måtte sitte på doring i to uker og det svei og strakk noe grusomt ved dobesøk i ukesvis. I tillegg var jeg sengeliggende den første uken pga. blodmangel. Ved keisersnitt hadde jeg nesten ikke smerter (akkurat etter oppvåkingen var smertefull) og var oppe i "normalen" etter 2-3 dager. Så dette med å ikke løfte bæreposer og ikke støvsuge osv. gjelder også ved vaginal fødsel (når det er sydd).

 

Anonym poster: c2a6b7842ff58e45dff3bd0b3919a0d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...