Gå til innhold

Er barn som er skeptiske og sjenerte utrygge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår har alltid vært veldig skeptisk og virker usikker i nye situasjoner. Er det personlighet eller betyr det at hun er utrygg?

Hun har alltid fått mer enn non kjærlighet og omsorg og ser ikke hvorfor hun kunne blitt utrygg?

Anonym poster: 34dd87bba0e50d01eabda83689b75c44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som hun har tilknytningsproblemer. Har hun diagnose?

Anonym poster: fb7deba37ee523bed069d91fd8f511f3

Skrevet

Jeg har en av hver, en som er trygg i de fleste situasjoner og en som lett blir engstelig og redd i nye situasjoner. Jeg har bare tenkt at det er personligheten, ikke nødvendig å lage diagnose for alt vel... Jeg var selv usikker som barn, tenker han er lik meg og den trygge er lik faren sin.

Anonym poster: e73c6c11d5f99aa7ac6878a41472a488

Skrevet

Jeg har en av hver, en som er trygg i de fleste situasjoner og en som lett blir engstelig og redd i nye situasjoner. Jeg har bare tenkt at det er personligheten, ikke nødvendig å lage diagnose for alt vel... Jeg var selv usikker som barn, tenker han er lik meg og den trygge er lik faren sin.

Anonym poster: e73c6c11d5f99aa7ac6878a41472a488

Har det akkurat som deg, en sjenert og en utadvendt. Tenker også at det bare er personligheten. Jeg synes heller ikke det høres ut som noe grunn til å sette noen diagnose på det HI beskriver.

Anonym poster: 90180ce469211fc178f24ecb001e42ef

Skrevet

Høres ut som hun har tilknytningsproblemer. Har hun diagnose?

Anonym poster: fb7deba37ee523bed069d91fd8f511f3

Å herregud. Typisk dette forumet. Diagnose med en gang.

Anonym poster: c53e883c3b63d15a58c70dc6fee7798d

Skrevet

Diagnose? Herregud, mennesker har forskjellige personligheter...

Skrevet

Datteren min er engstelig og redd og legene tror hun har angst. Hun er 7år.

Anonym poster: 847e6016761273076bc25f0cabb7df64

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her har vi hver vår etterlikning. Sønnen er som sin far, og datteren som sin mor. Sønnen er nok utrygg i ukjente fora, men kommer seg fort :)

Skrevet

Datteren min er engstelig og redd og legene tror hun har angst. Hun er 7år.

Anonym poster: 847e6016761273076bc25f0cabb7df64

Ja det kan jo godt være, men det er jo god forskjell på å være skeptisk og utrygg til engstelig, da. Det er jo ikke akkurat uvanlig at barn er skeptiske og sjenerte i nye sammenhenger?

Skrevet

Sjenerthet er genetisk betinget, og man kan faktisk mappe det ut på avanserte genetester.

Anonym poster: cf10268c4c4e51acb74ec205a72ff86a

Skrevet

Datteren vår har alltid vært veldig skeptisk og virker usikker i nye situasjoner. Er det personlighet eller betyr det at hun er utrygg?

Hun har alltid fått mer enn non kjærlighet og omsorg og ser ikke hvorfor hun kunne blitt utrygg?

Hvor gammel er hun? Tror det har litt å si...

Anonym poster: dc299c912a739a2b1f9cef3c1bc1bb30

Skrevet

Hun er tre

Skrevet

Utfra der du beskriver her syns jeg det er latterlig noen roper ut om tilknytningsproblemer og diagnoser. Hun høres ut som en helt vanlig 3-åring. Vi er alle forskjellige- barn som voksne. Å være sjenert og føle seg noe utrygg i situasjoner er helt normalt, mange voksne har også denne "diagnosen".

Som pedagog vil jeg nesten påstå at å ture fritt frem over ukjente heller viser tegn til tilknytningsproblemer. Jobbet med flere barn som har blitt adoptert og som sliter på flere plan; bl.a viser de stor tillit til hvem som helst nærmest og de eier ikke evnen til å være sjenert.

Anonym poster: d87496cfd39bf96303b919fb0da6b04b

Skrevet

Grad av introverthet - ekstroversjon er et personlighetstrekk. Det samme er åpenhet (nysgjerrighet, åpen for nye ideer) og nevrotisisme (engstelig, irritabilitet). Kombinasjonen av disse tre personlighetstrekkene vil kunne gi seg utslag i at man virke skeptisk og sjenert. Ikke noen grunn til å diagnostisere i det hele tatt!

Google "Big Five Personality Traits" hvis du vil lese mer om det.

Som mamma tenker jeg at du kan ta det helt med ro. Sørg for å trygge datteren din i den grad du ser hun trenger det. Kan ellers si at alle mine tre har fremstått som litt sjenerte da de var tre. Det er nok helt aldersadekvat. På den alderen øker evnen til å se seg selv utenfra samtidig som den sosiale arenaen blir større. Barnet har ikke mange erfaringer med å takle dette og reagerer gjerne med å bli sjenert og skeptisk. Det går seg ofte til! Personlighet er i stor grad genetisk bestemt, så du kan se på deg selv og faren hvis du vil prøve å forutse den etablerte personligheten hennes.

Skrevet

Nei, det er det ikke!

Anonym poster: e88332aca9ebe04e7ecea3784d607ca6

Skrevet

Jeg har en jente som var supersjenert i nye omgivelser frem til hun var 4,5. Da forlot hun ikke fanget mitt i det hele tatt i sosiale settinger der hun ikke kjente kodene. Nå er hun en trygg og fin 6-åring som knapt rekker å spise ferdig før hun skal leke med de andre ungene..

Jeg vet at det er mulig å være sjenert bare på grunn av personligheten. Min har ikke tilknytningsproblemer eller diagnose i hvert fall..

Anonym poster: 265a78934435fd5f266084a850f95c2f

Skrevet

Mine to er som natt og dag. Min eldste har alltid vært veldig utadvendt og frampå, mens minste har vært veldig sjenert. Hun er 4 1/2 år. Hun har alltid fortrukket og bli bært eller å sitte på fanget. Det er kun en fetter av meg ved siden av oss nærmeste hun har latt bære henne. Hun har kunne være med på ting så lenge storebroren er med. Men nå så ser jeg en endring hos henne. Hun har begynt på danseskole, alene, og koste seg. Hun spør nesten alle hun møter om hva de heter, og hun løper etter russen og spør om russekort. :o)

Hun har ingen diagnose, men det har eldste... ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...