Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #1 Skrevet 15. mai 2013 Har de hatt perioder hvor dere har slitt litt med legging? Her har det gått i perioder, men stort sett lagt seg fint. Har også hatt perioder hvor hun våknet på kvelden og klarte ikke å sovne igjen. Da var hun våken en times tid før hun sovnet igjen. Da var hun rundt ett år. Hun er tre nå og har vært i en god periode det siste året (se bort fra sykdom) Har nemlig ei venninne som har en sønn på to mnd og som sovner fint til kvelden. Hun er så bestemt på at det er hennes skyld og hvis hun fortsetter slin hun gjør (lar han ligge våken 30-60 min. alene før han sovner) så kommer han alltid til å sovne greit. Hun er førstegangs og selvutnevnt ekspert på barneoppdragelse Anonym poster: 48a0407c214c563c8b7c27e055e34e04
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. mai 2013 #2 Skrevet 15. mai 2013 Min eldste sovnet "greit" når hun var rundt 5 Minste har alltid sovnet greit. Han elsket å ligge alene og pludre før han sovnet. Sov rundt uten mat fra han var 2 mnd gammel. Da sov han fra 21-8, og våknet med et stort smil Mener ikke det er min skyld altså! Men han er snart 6 og har aldri våknet på natta eller tulla når han skulle sove
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #3 Skrevet 15. mai 2013 Hun ene sovnet ikke om kvelden, sovnet først når fuglene sto opp. Avisa had gjerne kommer før hun sovnet. Sov noen timer før det var full fres igjen. Heldigvis fikk hun mere normal søvn rundt 6mnd alder. Hun andre har sovet godt siden hun ble født. Har vel aldri hatt noen våkennetter eller oppvåkninger utover når hun har vært syk. Anonym poster: 8b8b0bbfe46584be6ce63aabbaca8d3b
Sølvpanter Skrevet 15. mai 2013 #4 Skrevet 15. mai 2013 Å, jeg får frysninger av slike folk! Jeg har fire barn og det har vær veldig ulikt! Barn 1: Vanskelig fra første stund, brukte lang tid på å sovne både på dagtid og på kveldstid, prøvde ut grenser og styrte på fram til ca 3-4 års alder. Er 11 år nå og bruker fortsatt tid på å sovne, men nå merker ikke vi så mye til det da. Barn 2: Litt vanskelig på kveldstid som baby, men enkel på dagen. Etter det utrolig enkel. Korte perioder med litt tull som småbarn, men eller ikke noe. Barn 3: Hadde kolikk første 6 mnd, men etter det en engel å legge. Ber om å få legge seg og har aldri noensinne vært noe problem å legge. Sovner nesten i det hode treffer puten. Barn 4: Et hel*** å få i seng første 2,5 årene av sitt liv. Kom seg litt etter det, men i en alder av straks 4 år er hun fortsatt ofte vrang og bruker som regel litt tid på å sovne. Våkner hver natt også. Til gjengjeld sover hun lenger på morgningen enn de andre barna.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #5 Skrevet 15. mai 2013 Hahahahaha... min eldste var vel rundt tre år da legging begynte å gå greit. Minsta har alltid vært enkel. Jeg har forholdt meg på samme måte med begge to... Anonym poster: 2632cf463034d9e473af91a3569809c7
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #6 Skrevet 15. mai 2013 Heisan Ikke hatt noen store problemer, har en på 4,5 og ei på snart 2. Som du sier går jo alt i perioder, fireåringen har hatt noen perioder der vi måtte sitte litt i lag med til han sovnet, dette gav seg ved 2 årsalderen. Jenta styra vi ikke så mye med før hun var 11 mnd, hun sovna så greit på puppen fram til da, og først da bestemte vi at no var avvenning og legging på våre prinsipper. Hun er pr.dags dato et sovedyr, dag og natt,lett og legge og sovner fint selv. Fireåringen er det heller ikke no styr med:) Hun venninna di som har en på 2mnd har vel ikke støtt på de største utfordringene ennå, han er jo liten og i den alderen er vel ikke søvn blitt no problem enda.? Han får vel tenner og separasjonsanst på et tidspkt han og;)? Anonym poster: 6d825d02aea567217aa9ec80a11501de
☆☆☆ Skrevet 15. mai 2013 #7 Skrevet 15. mai 2013 Mi har også vore som sønnen til venninna di, ho kunne ligge 30-60 min å "prate" med seg sjølv før ho sovna som baby. No sovnar ho stort sett fortare, men i dag har ho lagt sida kl 19 og eg høyrer stønn og "ord" frå ho enda. Eg trur det er bamsen ho pratar med. Ho er 14 mnd. Dette er ikkje noko vi har gjort, det er ganske enkelt slik ho er. Det er sjeldan vi må gå inn att til ho etter at ho er lagt, sjølv om ho av og til brukar tid på å sovne. Unntaket var perioden frå ho lærte å reise seg opp i senga før ho lærte å sette seg ned att, då kunne det bli nokre turar inn. Håper ho ikkje forandrar seg og at nestemann er lik..
Plutselig_gravid Skrevet 15. mai 2013 #8 Skrevet 15. mai 2013 hehe Det er jo klart at gode leggerutiner spiller inn for å få barnet til å legge seg uten de største problemer, men det kommer veldig an på barnet også da. Man kan ha så gode rutiner og være så flink man bare vil uten at det hjelper. Og man kan være kjempesløv og ikke ha rutiner på noen ting og likevel ha barn som legger seg og sovner fint. Jeg har 3 barn. Nr 1 måtte jobbes litt med, ferber (LIGHT) i 2 døgn så sluknet han hver kveld uten tull. (dette var etter kolikken) Nr 2 gled inn i rutinene uten at jeg trengte å jobbe for det. Fra dag 1. Luksus. Nr 3 Nektet å sove og å sovne. Ingen ting virket på henne. Plutselig en dag samarbeidet hun og følger nå normal dagsrytme (2 år). Jeg tenker venninnen din kommer til å få seg et sjokk eller ti den dagen hun innser at barnet også har egen vilje!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #9 Skrevet 15. mai 2013 Har altid vært streng ved legging, men ingen har ligget å gråt seg i søvn. Fra de var tre mnd har de blit lagt i seng/vogga på soverommet. De første uken var vi på rommet til de hadde sovnet, leste eller slappet av strøk de over ryggen og viste at vi var der. Etterhvert som de begynte å finne roen har vi trekt oss ut av rommet. i dag er de 8, 6 og 3 og er stort sett en drøm å legge. Stell, nuss og sang og god natt, så går vi ut og etter en halvtimes tid sover alle tre!! Anonym poster: 26eb8a4f6ccf320bb7f4513a268eef58
Caprica Skrevet 15. mai 2013 #10 Skrevet 15. mai 2013 Her har det alltid gått i perioder med eldstemann. Enkelte perioder er det kjempegreit med legging, andre ganger er det bare bråk Hun kommer nok til å bli jekket ned et par hakk etterhvert hun venninnen din :-) Min erfaring er at når det gjelder søvn og barn kan ting endre seg fort.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 15. mai 2013 #11 Skrevet 15. mai 2013 begge mine har lagt seg greit fra første døgn, så jeg er bortskjemt
lillepixie Skrevet 15. mai 2013 #12 Skrevet 15. mai 2013 Her var min utrolig vanskelig å legge fram til han var ca fire år. Nå, som 5-åring, kommer han ofte selv og spør om han kan få lov til å legge seg. Vi har aldri hatt rutiner på soving, tatt det etter behov, aldri prøvd å få ham inn i noe strikt soveregime. MIN teori er at han sover så godt nå, fordi han bare har positive assosiasjoner vedrørende søvn. Legger til at vi selvfølgelig aldri har brukt Ferber. Eller for å ikke snakke om å true et barn med å legge seg.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #13 Skrevet 15. mai 2013 Begge mine har alltid lagt seg greit. Selvsagt er det en kombinasjon av flaks og hvordan jeg gjør ting. Hvis rutiner ikke spilte noen som helst rolle betyr det jo at vi overhodet ikke kan påvirke våre barns søvnvaner. Da hadde ikke sovesentre som Midtimellom eller Sove-Karin eksistert, for da er det ingenting foreldre kunne gjort uansett. Sier seg selv at rutiner selvsagt spiller en rolle, men rutiner kan heller ikke løse alle problemer. Anonym poster: b8b247094c600ae62fe92c706b52193e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå