Gå til innhold

Kjeder seg til døde, på norsk offentlig skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så dere som er skeptiske til steinerskolen og andre alternativ - den norske skole er ikke perfekt.

Kanskje litt mer inspirerende på en steinerskole? Forskere har i allefall funnet ut at elever der kjeder seg mindre.

Men, tilbake til innlegget:

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Jeg-kjeder-meg-til-dode-pa-skolen-7202548.html#.UZOVyiuAtOA

Anonym poster: 3330737ece12cc5659c1976ba0177cfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men dette er en elevs erfaring. Tror du hovedvekten av elever sitter med samme erfaring? Noen ganger må man tåle å kjede seg litt. Det er veldig viktig å lære seg utholdenhet på dette området. Man kan ikke bare gjøre ting som er morsomt, inspirerende osv.

Uansett om jeg startet mitt svar kritisk; så er jeg veldig fornøyd med den nasjonale satsningen på mer variasjon og elevaktive arbeidsmåter i ungdomsskolen. Mange lærere trenger ideer og innspill til hvordan de kan variere skolehverdagen mer.

Se, høre og gjøre! Alt dette må til for at elevene skal sitte igjen med mest mulig.

Skrevet

Jeg er ikke skeptisk til steinerskolen, jeg mener bare at den ikke passer for alle. Og akkurat det samme tenker jeg om en offentlige skolen.

Mitt barn går i den offentlige skolen fremfor steinerskolen som er et steinkast unna. Han trenger strenge og faste rutiner for ikke å gå i spinn, så for han hadde nok steinerskolen vært rene katastrofen.

Skrevet

Norsk skole har ikke skjønt at tilpasset opplæring ikek bare gjelder for de svake elevene, men også for de flinkeste. Trist at flinke elever kjeder seg, mister gløden og faller av.

Sjakkspilleren Magnus Carlsen var også en elev som kjedet seg mye på skolen. Han var, og er, fortsatt flink, men fikk ikke tilpasset opplæring.

Mange smarte og flinke barn ender faktisk opp som skoletapere

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Stor-fare-for-at-de-smarte-Ablir-skoletapere-3125264.html#.UZOZ15x9CuM

Anonym poster: 8cafa6735214dca05190d07c08bc4c3d

Skrevet

Jeg tror du har rett i at barn på Steinerskolen kjeder seg mindre enn barn i normalskolen. Jeg er imidlertid ikke så sikker på om de er sammenlignbare størrelser, jeg mistenker at barn på steinerskolen har en annen foreldregruppe en barn i normalskolen og at barna dermed ikke er direkte sammenlignbare.

Denne gutten skriver jo at det er han som kjeder seg, han som skulker, han som ikke klarer å sitte rolig. Han beskriver ikke en skolehverdag der alle har det sånn. Jeg kjenner meg igjen, jeg har også vært med på mye repetisjon jeg ikke har trengt og har måttet vente på at andre elever trenger mer tid. Det er jo tross alt en veldig liten belastning og han hadde trengt fokus på hva han kunne bruke overflødig tid på i stedet for å klage. Mener jeg... Jeg lærte å hjelpe andre, jeg lærte at jeg var heldig som tok ting lett. At én 17-åring skal være vitnesbyrdet som synliggjør at hele skoleverket må endre seg, den kjøper jeg ikke! Denne gutten trenger kanskje å endre seg, han trenger å skjønne at det finnes andre hensyn enn hans og han trenger å lære å ta eget ansvar i stedet for å skylde på lærerne.

Ikke dermed sagt at han ikke har et poeng - skolen trenger fornyelse. Min eldstes lærere har vært opptatt av å formidle at alle har ulike læringsstrategier og det har i flere år vært lagt vekt på å hjelpe elevene å finne sin foretrukne måte å lære på. Hvis også formidlingen av fagstoff er variert, så vil nok flere trives i skolen. Og det er jo viktig.

Skrevet

Jeg tror du har rett i at barn på Steinerskolen kjeder seg mindre enn barn i normalskolen. Jeg er imidlertid ikke så sikker på om de er sammenlignbare størrelser, jeg mistenker at barn på steinerskolen har en annen foreldregruppe en barn i normalskolen og at barna dermed ikke er direkte sammenlignbare.

Denne gutten skriver jo at det er han som kjeder seg, han som skulker, han som ikke klarer å sitte rolig. Han beskriver ikke en skolehverdag der alle har det sånn. Jeg kjenner meg igjen, jeg har også vært med på mye repetisjon jeg ikke har trengt og har måttet vente på at andre elever trenger mer tid. Det er jo tross alt en veldig liten belastning og han hadde trengt fokus på hva han kunne bruke overflødig tid på i stedet for å klage. Mener jeg... Jeg lærte å hjelpe andre, jeg lærte at jeg var heldig som tok ting lett. At én 17-åring skal være vitnesbyrdet som synliggjør at hele skoleverket må endre seg, den kjøper jeg ikke! Denne gutten trenger kanskje å endre seg, han trenger å skjønne at det finnes andre hensyn enn hans og han trenger å lære å ta eget ansvar i stedet for å skylde på lærerne.

Ikke dermed sagt at han ikke har et poeng - skolen trenger fornyelse. Min eldstes lærere har vært opptatt av å formidle at alle har ulike læringsstrategier og det har i flere år vært lagt vekt på å hjelpe elevene å finne sin foretrukne måte å lære på. Hvis også formidlingen av fagstoff er variert, så vil nok flere trives i skolen. Og det er jo viktig.

Utdanningsforbundet har lenge satt fokus på at lærerne må bli bedre på å se de flinke elevene og å gi dem tilpasset opplæring. En flink elev er ikke en assistentlærer, men en elev som på lik linje med de andre elevene har rett til å utvikle sitt potensiale.

Hadde han vært en svak elev så ville det blitt ramaskrik om han ikke fikk tilpasset opplæring, men er man flink så skal man ikke si noe.

Nei, han burde ikke trenge å endre seg like lite som en svak elev trenger å ende seg. Man trenger adevkat læring tilpasset det nivået man er på.

Skrevet

Men på lik linje med dårlige elever, så har ikke de flinke krav på et perfekt tilpasset opplegg. Han har sikkert fått ekstra oppgaver, fått slippe repetisjoner, fått utfolde seg i prosjektoppgaver osv. Tviler sterkt på at læreren har oversett ham i ti år fordi han er flink og at han ikke har fått noe tilpasning.

Skrevet

Men på lik linje med dårlige elever, så har ikke de flinke krav på et perfekt tilpasset opplegg. Han har sikkert fått ekstra oppgaver, fått slippe repetisjoner, fått utfolde seg i prosjektoppgaver osv. Tviler sterkt på at læreren har oversett ham i ti år fordi han er flink og at han ikke har fått noe tilpasning.

Nå synser du for det vet vi ingenting om. Og jo, mange flinke elever blir oversett og det er nettopp derfor mange av dem dropper ut av skolen

Skrevet

vel, jeg går lærerutdanningen nå, og der er det STORT fokus på at man skal gi de flinke tilpasset opplæring og ufordre dem osv osv. Er like mye fokus på det som på de som sliter. Har sett at dette blir praktisert også på alle skoler jeg har vært hos. Så dette er jo ikke noe nytt som nettopp har kommet i fokus, selv om kanskje noen skoler henger etter.

Anonym poster: 90865c925ac2d66a73a94a8893313d58

Skrevet

Nå synser du for det vet vi ingenting om. Og jo, mange flinke elever blir oversett og det er nettopp derfor mange av dem dropper ut av skolen

Jeg vet faktisk ganske mye om hvem som dropper ut av videregående opplæring og det er ikke de flinke elevene. Det er de faglig svake elevene som ikke fullfører videregående.

Skrevet

Min sønn var blandt de som kjedet seg på skolen, han tok alt med en gang og trengte ikke repetisjoner. Han begynte å skulke skolen, om han var borte i flere dager, så brukte han kun få timer på å sette seg inn i det resten av klassen hadde gjort de dagene han var borte, han fikk noen ekstraoppgaver, som ble unnagjort på under 1 time. han begynte også å pøble på skolen fordi han kjedet seg, da ble det tatt tak i saken, men det de kunne tilby han var å bli med vaktmester og fikse på ting, noe guttungen trivdes godt med, han ble også hjelpelærer og assistent, greit nok det for å fylle tiden med noe, men noe tilpasset opplegg fagmessig, det fikk han ikke.

Anonym poster: 8a0394d2cdcb2eabc7d9da4e43c32b2f

Skrevet

Jeg vet faktisk ganske mye om hvem som dropper ut av videregående opplæring og det er ikke de flinke elevene. Det er de faglig svake elevene som ikke fullfører videregående.

Da vet du desverre ikke nok. Ta deg feks. en runde på nett og du vil finne mange artikler, av gode kilder, som sier mye om problemet med at flinke barn blir skoletapere og dropper ut av skolen.

Egenerfaring er fint, men å utvide horisonten er også fint.

Skrevet

Google Rudolf steiner og les om fyre... Hva var en halv gal forsker med teorier litt sånn all over the place! Hva den mannen ikke har holdt på med og ment noe om er ganske lite. Just saying...

Anonym poster: f047a37445f3f72397eb3487e2b1183a

Skrevet

Da vet du desverre ikke nok. Ta deg feks. en runde på nett og du vil finne mange artikler, av gode kilder, som sier mye om problemet med at flinke barn blir skoletapere og dropper ut av skolen.

Var i hvert fall nettopp på et dagsseminar med en forsker fra Utdanningsdirektoratet som la frem oversikt over hvem som faller ut av videregående opplæring og hvorfor. Mulig han ikke vet nok om det, men det er fra ham jeg har min kunnskap.

Skrevet

Mange skolesterke elever får for lite utfordringer i enhetsskolen. Noen steder lykkes man bedre enn andre steder med å gjøre noe med det, som f.eks på Kastellet skole i Oslo hvor de gruppedeler i stor stil (og får masse pes for det).

Å trekke inn Steinerskolen i denne sammenheng er nesten absurd. Du sender ikke et barn som digger realfag på en Steinerskole, ass.

Anonym poster: 486e9e4bbcafa3c11a12bdc8f4dbdb58

Skrevet

Var i hvert fall nettopp på et dagsseminar med en forsker fra Utdanningsdirektoratet som la frem oversikt over hvem som faller ut av videregående opplæring og hvorfor. Mulig han ikke vet nok om det, men det er fra ham jeg har min kunnskap.

Jeg sier ikke at de topper statistikken, men at mange av dem faller ut og ja, det er mulig at han ikke vet nok ettersom svært mange fornekter at flinke elever dropper ut og legger skylda over på eleven selv, slik du også viser en tendens til å gjøre

Skrevet

Jeg har to skoleflinke barn, og de kjeder seg ikke på skolen. Her har skolen vært veldig flinke med å tilpasse seg de flinke, normale og de som sliter. Alle får tilpasset læring utifra der de står. Noen ganger kan de kjede seg, mentotalt sett så får de masse utfordring og de får dekket deres løringsbehov slik at de ikke kjeder seg i noen stor grad.

Min mann har to barn, i ett fag er de veldig skoleflinkeog over gjennomsnittet mens i de endel andre fag sliter de. De får tilpasset i alle fag utifra det ståstedet de er. Så jeg vet systemt på skolen her fungerer. Sefølgelig kunne det vært bedre, men at vi får en skole som er perfekt for slle tror jeg ikke går. Jeg tror ikke det går ann å få helt spesialtilpasset læring når det er 400elever på en skole slik som her, men de har funnet en løsning som fungerer her hos oss hvertall. Og det har de fått etter ett stort og lang samarbeid med foreldre og barn. De er ikke ferdige, det er noe de alltid kommer til å jobbe med og vil aldri si seg helt fornøyd.

Anonym poster: 48edf79c3bf70d55dcdffca1044dd9f8

Skrevet

Hvis denne eleven er så intelligent som han påstår å være, så er det ikke noe problem å ha noe å bryne hjernen på samtidig som han sitter på skolepulten. Jeg er ikke av de aller mest intelligente, men jeg var en flittig elev. Brukte hvert øyeblikk av timen til andre fag når det var dødtid i undervisningen. Endte dermed ofte opp med å være ferdig med leksene når skoledagen var ferdig.

Han kunne vel også funnet noen problemstillinger (eller spørt læreren om det) som han kunne bryne seg på.

Blir helt gal av alle som skal underholdes til enhver tid!

Anonym poster: 8f6ab416824c667bcce3a6c732785faa

Skrevet

Ja stort fokus på lærerutd. om hvordan man skal tilpasse undervisningen til alle. Det er lettere sagt enn gjort når man står alene med 20 stk, der alle har forskjellige behov.. Det skal mye til å tilpasse undervisningen for alle, hver gang.

Og dere som snakker om ekstra oppgaver, hvilken elev vil ha det som "belønning"?

Jeg har mine i privat skole. I første klasse er de 12 elever og 3 lærere..

Anonym poster: a5cdb4f0123dffddceaf39215a9f41d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...