Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 15. mai 2013 #1 Skrevet 15. mai 2013 http://detsoteliv.blogg.no/1368573133_17_mai_sjokoladecupca.html Denne marengskremen, blir den hard/sprø? Er den god?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #2 Skrevet 15. mai 2013 Ikke akkurat den, men har laget Angel feather icing (se f.eks på passion4baking) og den får en liten hinne på utsiden mens innsiden smelter i munnen som en fersk kokosbolle. Herlig! Anonym poster: 2d23a975457f95dcce435ceb83994b55
Himmel og hav Skrevet 15. mai 2013 #3 Skrevet 15. mai 2013 Den kremen blir som myk marengs. Bløt, kremete og litt seig, omtrent som innmaten i helt ferske sjokoladeboller.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 15. mai 2013 #4 Skrevet 15. mai 2013 Ooh spennende altså I morgen skal jeg ha med muffins til barnehagen, tenkte å ha Freias sjokoladefrosting på. Den lages slik: 125 gr smør 125 gr Philadelfia 250 gr melis 1 ts vaniljesukker 100 gr sjokolade Det store spørsmålet nå er; kan jeg lage frostingen i kveld og ha den i en pose til jeg pynter muffinsene i morgen? For det blir vel ikke så bra om jeg pynter dem i kveld? Håper noen kan hjelpe!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #5 Skrevet 15. mai 2013 Jeg fikk akkurat prøvd meg på fantastisk gode appelsin-minicupcakes - fikk 18 stk. Trippel porsjon bør vel gi 12 vanlige cupcakes. Lagde deig av: 60 g smør 60 g sukker 1 stort egg 60 g mel 1/3 tsk bakepulver litt vaniljepulver eller frø fra 1/3 vaniljestang skal av en appelsin Frosting: Ostekrem med lemoncurd Lemon curd: saft og skall av en appelsin saft og skall av en halv sitron 3 eggeplommer 1 ss maizena 25 g smør Fyll 0,5 pk kremost (tine 125 g pakke) 0,5 dl fløte 1 ss flormelis Lemon curd etter smak - jeg brukte nesten hele porsjonen men hadde spist litt før det fordi den var så god... Vil tro 1 dl er et godt estimat. Begynn med å lage lemon curd. Her river du først skallen og så presser du appelsin og sitron. Rør maizenaen ut i saften i en liten gryte. Så tilsettes resten av ingrediensene og kremen varmes forsiktig og under konstant omrøring. Stilles kaldt. Cupcakes: Rør mykt smør og sukker med hånmikser. Tilsett et egg om gangen. Bland de tørre ingrediensene og ha de oppi og rør godt. Tilsett appelsinskall. Ha opp i muffinsformer - jeg stekte de rundt 10 min ved 180 grader varmluft mitt i ovnen (tiden blir lengre for store muffins). Ta de ut før de får mye farge, det er veldig lett å få stekt de slik at de blir tørre. Topping: Rør kremost med flormelis med håndmikseren. Rør inn fløten og pisk til det er omtrent som stivpisket krem. Vend inn lemon curd etter smak. Veldig godt! Toppingen er også veldig god som fyll i macarons, men da må man gjerne tilsette bittelitt mer lemon curd slik at kremen smaker litt mer syrlig. Når det gjelder marengsen din, HI, må du love meg å bruke ordentlig vanilje! Vaniljeessens og freia vaniljesukker smaker like syntetisk som ingrediensene i dem (nei, ikke noe vanilje). Bruk kornene fra en halv vaniljestang eller vaniljepulver (som er ren kvernet vaniljestang). Anonym poster: 28616d5f72e4b299d63c9548f7a5adfb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #6 Skrevet 15. mai 2013 For 12 vanlige cupcakes tror jeg dobbel porsjon av lemon curd og topping rekker i massevis. Anonym poster: 28616d5f72e4b299d63c9548f7a5adfb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #7 Skrevet 15. mai 2013 Om det er til barnehagen ville jeg droppet disse fancy frostingene, de færreste barn liker det. Har fire barn selv og er veldig glad i å bake så jeg har prøvd mange forskjellige frostinger, både med smørkrem som base, med ostekrem som base, med fruktpurè i, marengsfrosting osv og det er veldig få av ungene som spiser det. Opplever at både mine barn, tantebarn, nabobarn osv skraper av frostingen og spiser bare muffinsen. Barna vil ha det enklest mulig, melis med kakestrøssel eller nonstop på. Jeg farger melisen med Wilton-farger, lilla, rosa, grønn, gul o.l. Blir klare fine farger og ungene spiser så det tyter ut av ørene Anonym poster: 2d23a975457f95dcce435ceb83994b55
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 15. mai 2013 #8 Skrevet 15. mai 2013 Takk for tips og oppskrifter, det hørtes kjempegodt ut! Skal prøve å få laget de minimuffinsene i snarlig fremtid Apropo frosting, så har jeg jo allerede kjøpt inn ingrediensene...og det er jo voksne også som skal spise dem, de er til bhgs 16. Maifeiring. Skal uansett ikke ha så mye på dem
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #9 Skrevet 15. mai 2013 ... Og så glemte jeg at det skal sukker i lemon curden - start med 25-50 g, smak til om det er for surt. Skal være litt surt, men ikke slik at man myser av å spise det. Kommer mer sukker i kremosten når man lager frostingen uansett Hilsen #5 og #6 Anonym poster: 28616d5f72e4b299d63c9548f7a5adfb
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 15. mai 2013 #10 Skrevet 15. mai 2013 Jeg prøver å lage frostingen i kveld, jeg. Tid spart
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #11 Skrevet 15. mai 2013 Jeg prøver å lage frostingen i kveld, jeg. Tid spart Det tror jeg går helt fint - husk å ha en sprøytetipp i posen, da er det bare å klippe hull imorgen :-) Den så god ut, den frostingen, men nok lurt å vente med å pynte Anonym poster: 28616d5f72e4b299d63c9548f7a5adfb
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 15. mai 2013 #12 Skrevet 15. mai 2013 Huff...muffinsene var kjempeluftige og fine når jeg tok de ut av ovnen. Sterke de på maks tid i følge oppskriften, og sjekket med en tannpirker at de var ferdige før jeg tok dem ut. Men nå, noen timer senere, er de skifrig kompakte, og virker nesten litt rå. Dessuten er de skikkelig klissete på toppen? Hva har jeg gjort galt? De har stått svalt. Frostingen ble ganske frisk og mild, fryktet noe tyngre blir spennende i morgen da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå