Gå til innhold

Hjelp :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt ammepumpe før fødsel, og sa til min mann at jeg synes det var greit å ha i begynnelsen om jeg får brystbetennelse eller for mye melk, og at jeg senere kan pumpe meg slik at han også kan gi flaske til baby når han blir større. Men for ett par dager siden sa han at når foreldre kommer på besøk når baby er 1 mnd, så kan vi gå på kino ol alene, for jeg kan jo bare pumpe meg! Det synes jeg ikke var greit i det hele tatt :( alt for tidlig til at jeg klarer å være borte fra baby, dessuten mener jeg at om jeg pumper meg og baby skal få flaske alt etter 1 mnd så kan det ødelegge ammingen... Synes heller det er greit å pumpe meg og at andre ser til baby noen timer i blandt når han er rundt 6 mnd... Hva mener dere?

Anonym poster: d70aba8d0ba2aa5aac9fe69fa1120454

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du skal gripe sjansen og gå på kino.

En film varer ca 2 timer. Er ikke sikkert babyen våkner for mat engang mens du er borte:)

Skrevet

Hva med å gå en kveldstur isteden?

Anonym poster: d29e66c8acf70ce551ff1d76a975d1b4

Skrevet

Jeg synes det høres ut som du har godt av en tur på kino. Jeg vil tro at det er mer sannsynlig at ungen ikke vil ta flaske hvis du venter enda lengre, enn at ammingen blir ødelagt nå.

Anonym poster: cdaac0b871f2458b02b09677f290e5b5

Skrevet

Jeg synes ikke du skal svare mannen din for hardt. For meg gikk det helt greit å være borte fra barna fra de var 1,5 mnd, den første for å gå på forelesninger og den andre da jeg gikk tilbake i jobb og mann og baby besøkte meg for å få mat, men det passer nok ikke for alle. Du må forklare han at du synes det høres vanskelig ut for deg, men for at han skal være en deltakende far synes jeg du skal respektere forslaget hans og heller si at dere kan se det litt an. Hvis dere så bestemmer dere for å prøve vil du da kanskje få mer forståelse for at det er tøft for deg?

Anonym poster: 4d2e21b8d9019fceab45e8f48aa7889e

Gjest sug lut
Skrevet

Da sier du at det vil du avgjøre selv når den tid kommer.

Skrevet

Om barnet deres får flaske 1-2 ganger når den er 1 mnd gammel så blir den nok ikke forvirret og ikke vil amme. Jeg anbefaler heller å øve litt med flaske lenge før 6 mnd uansett. Min mellomste ventet jeg lengre med å prøve å gi flaske en jeg gjorde med nr en, og det førte til flaske nekt i lang tid før jeg til slutt fant en flaskesmok hun ville godta. Nå med nr 3 skal jeg prøve tidlig. Hun er nå bare 1 uke gammel, men skal nok prøve med flaske om en uke tenker jeg. Jeg ønsker å amme lenge, så det lir bare flaske en gang i blant. Du og din mann har bare godt av å kose dere litt sammen, og 2 timer på kino er da ikke lenge.

Anonym poster: f40becdf73a8270a6e714a6f9662d2d6

Skrevet

Det lønner seg å la barnet prøve flaske fra ganske tidlig, ellers kan det bli fullstendig flaskenekt. Eldste her var vel 3-4 mnd første gang vi prøvde flaske og det var full nekt, fikk han aldri til å ta flaske. Først da han var 6-7 mnd og spiste grøt og kunne fra drikke fra tutekopp kunne jeg være borte fra han mer enn mellom to amminger...

Andre ganger begynte vi med flaske da ungen var 2-3 uker gammel, fikk flaske en gang i døgnet og det var pappa-jobb. Det gikk veldig greit og pappaen koste seg glugg ihjel med dette ene måltidet i armkroken hans :)

Om du ikke vil gå på kino er helt ok, jeg har ikke vært lenge borte fra ungene mine første året jeg heller, men å kunne ta en tur på kjøpesenteret alene mens pappaen har barnet, gå til frisøren o.l. er veldig ok etterhvert altså.. Barnet blir garantert ikke ammeforvirret av å få en flaske når det er 4 uker gammelt.

Anonym poster: 555eb862e967d50f789b2627f24feb51

Skrevet

Det er vanskeligere å få babyen til å ta flaske om du venter. Prøv å venne den til begge deler allerede nå :).

Skrevet

Første barnet mitt slet med ammingen (født for tidlig og fikk ikke skikkelig tak i brystvorta på ene puppen min) så hun fikk flaske og ble ammet om hverandre fra hun var 5 dager gammel og jeg måtte noen ganger bruke morsmelkerstatning i tillegg til det jeg pumpet. Aldri noe problem i hele tatt hverken med pupp eller flaske sånn sett.

Med nummer to hoppet jeg over flaske og erstatning og bare ammet, da barnet var 5 mnd måtte jeg slutte å amme pga at jeg måtte begynne med en medisin som ikke skal overføres til babyen.

Da slet jeg hue og ræva av meg siden hun hverken ville ta flaske eller morsmelkerstatning.

Endte til slutt opp med at hun fikk vann fra tutekopp og grøt, middag.

Så å gi flaske tidelig betyr ikke at det blir krøll med amming, for noen gjør det det men for andre overhode ikke. Og jeg vet mange med meg som aldri har klart å få ungene til å bruke flaske hvor alle har ventet lenge med å prøve. Selvsagt kan det gå bra da.

Men en kinotur eller en tur ut å spise bare du og mannen kan sikkert være en god ting. kan hende du ikke føler behov for å være borte fra babyen men det kan også hende mannen din føler behov for å få deg for seg selv bare et par timer og være kjærester.

Om du ammer rett før du drar så kan det jo fint hende at mat ikke er nødvendig før du kommer hjem igjen 2-3 timer etter. Og om du er redd for flaske så kan de jo prøve å gi morsmelk fra kopp slik de gjør på sykehuset hvis behovet skulle oppstå

Anonym poster: 4d82a8af7993f91c7f10ad630a6d2011

Skrevet

Takk for svar snille dere :) da stemmer nok ikke det jeg har hørt at baby ikke kan få flaske før den er flere måneder fordi det kan forstyrre amminga. Takk igjen :D

Skrevet

Hva vil du ha hjelp til?

Dette kan du selvfølgelig se an og bestemme når den tid kommer. Men behøver du hjelp til å si det til partneren din? I så fall behøver dere antagelig hjelp til en del annet også, sånn på kommunikasjonsfronten.

Anonym poster: fdf6b989bb5bd1d7213d75fe4be21da9

Skrevet

Alle mine 4 barn har blitt ammet og fått flaske fra de var nyfødte. Det har ikke forstyrret ammingen her ihvertfall. Har ammet dem alle fram til jeg begynte å jobbe igjen og har aldri merket noe på verken mengden melk eller babyens suging :)

Jeg personlig anbefaler deg å gripe sjansen og dra på kino. Det er faktisk utrolig viktig å ta seg tid til hverandre også. Så har dere mulighet til å prioritere hverandre noen timer innimellom så er det bare positivt :)

Anonym poster: 4cd6c20d6df3dfebaf3f2f090d46343e

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Det er en avgjørelse dere kan vente med til det er aktuelt. Noen syns det er deilig å komme ut av huset uten baby mens andre ikke kan tenke seg det.

Det må være helt opp til deg å bestemme.

Men jeg holder med de andre som advarer mot å vente for lenge med å introdusere flaske. Mini tok flaske uten problemer da han var 1-2 mnd, men pga lite behov for avlastning fikk han ikke flaske før vi prøvde nå i 6 mnd alder, og det er full flaskenekt. Han bare biter i tutten og ser spørrende på oss :) Gi flaske sånn avogtil, kanskje hver andre/tredje dag så får du nok et barn som takler både pupp og flaske :)

Lykke til og kos deg med babyen.

Skrevet

Alle mine 4 barn har blitt ammet og fått flaske fra de var nyfødte. Det har ikke forstyrret ammingen her ihvertfall. Har ammet dem alle fram til jeg begynte å jobbe igjen og har aldri merket noe på verken mengden melk eller babyens suging :)

Jeg personlig anbefaler deg å gripe sjansen og dra på kino. Det er faktisk utrolig viktig å ta seg tid til hverandre også. Så har dere mulighet til å prioritere hverandre noen timer innimellom så er det bare positivt :)

Altså - hvis man har behov for å prioritere hverandre når babyen er en mnd gammel er det noe grunnleggende galt i forholdet!

Den første tiden bør og skal baby være i fokus og man bør kunne klare seg uten kino og alenetid i noen få mnd!

Hva med å ta mer hensyn til baby enn til de voksne!

Anonym poster: 63fe99ce3f3e59474035af83daa637c9

Skrevet

En ting er hvis mor trenger baby, da vil hun være hjemme. Men hva hvis far trenger mor? Bør ikke det respekteres like mye? Hvis baby trenger mor er det noe far og mor bør kunne se og avgjøre sammen.

Skrevet

Alle mine 4 barn har blitt ammet og fått flaske fra de var nyfødte. Det har ikke forstyrret ammingen her ihvertfall. Har ammet dem alle fram til jeg begynte å jobbe igjen og har aldri merket noe på verken mengden melk eller babyens suging smile.png

Jeg personlig anbefaler deg å gripe sjansen og dra på kino. Det er faktisk utrolig viktig å ta seg tid til hverandre også. Så har dere mulighet til å prioritere hverandre noen timer innimellom så er det bare positivt smile.png

Altså - hvis man har behov for å prioritere hverandre når babyen er en mnd gammel er det noe grunnleggende galt i forholdet!

Den første tiden bør og skal baby være i fokus og man bør kunne klare seg uten kino og alenetid i noen få mnd!

Hva med å ta mer hensyn til baby enn til de voksne!

Anonym poster: 63fe99ce3f3e59474035af83daa637c9

Jeg er ikke enig. Et forhold bør alltid jobbes med, og kanskje spesielt når så store endringer skjer. Jeg vil si at hvis 719 timer av en mnd brukes på baby og 3 timer brukes på partner er det baby som prioriteres, men disse 3 timene kan gjøre de 719 andre timene bedre pluss styrke forholdet til senere. Jeg er overbevist om at hvis disse 3 timene velges på babys premisser vil ikke baby ta noen som helst form for skade av det.

Gjest sug lut
Skrevet

En ting er hvis mor trenger baby, da vil hun være hjemme. Men hva hvis far trenger mor? Bør ikke det respekteres like mye? Hvis baby trenger mor er det noe far og mor bør kunne se og avgjøre sammen.

Hvis far trenger mor får han likevel respektere henne nok til at hun får ta avgjørelser om eget liv sjøl. Far er et presumptivt voksent menneske.
Skrevet

Ja viktig å pleie forholdet :) kan jo dra ut når baby sover en time eller to og ha en flaske på lur. Sjansen er jo stor for at han sover når vi er tilbake :)

Skrevet

Åh, synes du er heldig som har så snille svigerforeldre, jeg! Skulle gjerne hatt litt alenetid med mannen min... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...