Gå til innhold

Kroppen min tåler rett og slett ikke sukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting er at jeg blir avhengig, men jeg raser også opp i vekt.

Brukte vektklubb i hele høst, og gikk ned 12 kg. Var helt avholds fra sukkervarer, kaker etc med svært få unntak.

Var fornøyd, og slakket litt opp igjen til et normalt kosthold, med litt godis i helgene. Har hatt et konstant sukkersug, og gått opp 4 kg igjen på få mnd.

Og kostholdet har ikke vært helt crap + at jeg har trent til dels mer enn i høst. Og det er ikke muskler vi snakker om heller :-(

Nå er det tilbake til den stramme linje, vektklubb og full registrering av alt som går inn i brødsaksa.

Flere som har det sånn ?

Litt kjipt å ikke klare å stabilisere vekta med et ok kosthold som gir rom for litt kos i helgene.

Anonym poster: 8a23ec6c2883db73c22e4088744c0c18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du nok en insulinresistens.

Jeg har hatt det på samme måte, og har det forsåvidt likedan fremdeles.

Men, etter noen år med å være superkonsekvent så kan jeg nå skeie litt ut innimellom uten at det har for store utslag på vekta. Som regel nå er det mest at jeg går opp i vekt pga væske. Ett gram karbohydrat binder nemlig tre gram væske, har jeg lest, og hos meg stemmer det veldig.

Men, det er også masse man kan kose seg med uten å nødvendigvis bruke noe særlig sukker. Ordentlig mørk sjokolade, smoothies (som også kan frysest til "sorbet" eller is) osv. Jeg koser meg masse, og har gjort det i alle år etter at jeg måtte legge om kostholdet, men jeg koser meg med det som er bra for kroppen min i tillegg til at det smaker godt.

Og så tilpasser jeg det slik at hvis jeg vet jeg skal skeie ut en kveld, så holder jeg meg unna karbohydrater i form av brød, pasta, ris, potet, for mye frukt tidligere på dagen. Da merker jeg ikke utskeielsene på samme måte.

Anonym poster: 2f18b068779ff23ce39362636b5a875d

Skrevet

Men, etter noen år med å være superkonsekvent så kan jeg nå skeie litt ut innimellom uten at det har for store utslag på vekta. Som regel nå er det mest at jeg går opp i vekt pga væske. Ett gram karbohydrat binder nemlig tre gram væske, har jeg lest, og hos meg stemmer det veldig.

Men, det er også masse man kan kose seg med uten å nødvendigvis bruke noe særlig sukker. Ordentlig mørk sjokolade, smoothies (som også kan frysest til "sorbet" eller is) osv. Jeg koser meg masse, og har gjort det i alle år etter at jeg måtte legge om kostholdet, men jeg koser meg med det som er bra for kroppen min i tillegg til at det smaker godt.

Og så tilpasser jeg det slik at hvis jeg vet jeg skal skeie ut en kveld, så holder jeg meg unna karbohydrater i form av brød, pasta, ris, potet, for mye frukt tidligere på dagen. Da merker jeg ikke utskeielsene på samme måte.

Oppskrifter til sunn matkos? :)

Anonym poster: 1d5688a91bfcabf76801ace40f2c3260

Skrevet

Oppskrifter til sunn matkos? smile.png

Anonym poster: 1d5688a91bfcabf76801ace40f2c3260

Jeg er veldig glad i mørk sjokolade, så for min del går det en god del av det ;)

Ellers er jeg glad i bær, både friske og frosne som jeg tiner, evt lager smoothies av med nøtter og egg i (+melk for de som tåler det). Det er også mange gode kaker man kan lage med lavkarbo. Jeg er litt lat, men kan lage en sånn smuldredeig av mandelmel og havregryn, bruke evt vanilje i, enten minimalt med sukker eller stevia eller sukrin eller lignende. Så ha oppi masse bær og evt ha krem til.

Man kan lage gode nøtteblandinger, med å "riste" mandler og nøtter lett i en panne med litt olje med krydder i.

Søk på lavkarbo + bounty så finner du oppskrift på hjemmelaget lavkarbo bountysjokolade.

Det er bare å prøve seg frem. Og så finnes det masse gode oppskrifter på nettet.

Skrevet

Jepp - tåler ikke sukker (har forøvrig også insulinresistens) Blir feit, ukonsentrert, får ekstreme humørsvingninger, betennelser i kroppen, etc.

Bare å holde seg helt unna dritten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...