3barnsmor_to_be Skrevet 14. mai 2013 #1 Skrevet 14. mai 2013 Kan noen dele oppskrift på en virkelig GOD og SMAKFULL potetsalat? Skal lage til 17.mai
Edelweis Skrevet 14. mai 2013 #2 Skrevet 14. mai 2013 1 boks rømme 1 pakke ekte majones kokte poteter 1 paprika 1 løk riv litt hvitløk salt og litt pepper
3barnsmor_to_be Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2013 1 boks rømme 1 pakke ekte majones kokte poteter 1 paprika 1 løk riv litt hvitløk salt og litt pepper ja, den var jo litt annerledes.. paprika og løk.. noen som har smakt det?
Himmel og hav Skrevet 14. mai 2013 #4 Skrevet 14. mai 2013 Denne! Østerriksk potetsalat til 4 Gode poteter, gjerne nypoteter eller mandelpoteter kokes, med skallet på. (litt vanskelig å si mengd side størrelsen varierer sånn, men ca 10 mellomstore) Mens potetene koker så rører du ut en halv terning kjøttbuljong i en halv dl varmt vann og har oppi: 0,5 hakket rødløk 1 ss sukker 1 ts salt 2 ss hvitvinseddik 2 ss nøytral olje (jeg bruker solsikke) litt pepper. Rør sammen og la stå og trekke litt. Når potetene er ferdige deler du dem i biter mens de er varme (skrell om du gidder), og ha dem oppi laken. Rør rundt. Den er like god lun som kald! Etter å ha fått den servert i Wien, og på det nærmeste grini meg til oppskriften fra kokken, så her jeg ikke laget annen potetsalat.
Edelweis Skrevet 14. mai 2013 #5 Skrevet 14. mai 2013 forreseten skal det være mais i også :-D 1 boks. får alltid masse skryt. men hvitløk er et must.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #6 Skrevet 14. mai 2013 Denne! Østerriksk potetsalat til 4 Gode poteter, gjerne nypoteter eller mandelpoteter kokes, med skallet på. (litt vanskelig å si mengd side størrelsen varierer sånn, men ca 10 mellomstore) Mens potetene koker så rører du ut en halv terning kjøttbuljong i en halv dl varmt vann og har oppi: 0,5 hakket rødløk 1 ss sukker 1 ts salt 2 ss hvitvinseddik 2 ss nøytral olje (jeg bruker solsikke) litt pepper. Rør sammen og la stå og trekke litt. Når potetene er ferdige deler du dem i biter mens de er varme (skrell om du gidder), og ha dem oppi laken. Rør rundt. Den er like god lun som kald! Etter å ha fått den servert i Wien, og på det nærmeste grini meg til oppskriften fra kokken, så her jeg ikke laget annen potetsalat. Det ser ikke ut som om den blir kremete og hvit, slik som vi er vandt med? Høres likevel veldig godt ut - takk som deler Anonym poster: c7400c010339eef43320a16a47bf1750
HvittHus Skrevet 14. mai 2013 #7 Skrevet 14. mai 2013 Kremet potetsalat: Ca 10-12-14 stk kokte avkjølte poteter(avhengig av størrelse) 1 finhakket rødløk Et eple skåret i små biter Salt og pepper og en dasj sitronsaft Sylteagurk i små biter 1 halv boks rømme og så tilsetter du yoghurt naturell slik at rømmeboksen blir full og blander godt. Evnt kan du tilsette majones i tillegg for mer smak. Bruker du laktosefri rømme og yoghurt, samt skipper majonesen, er den utmerket for de som er allergiske for gluten, egg og laktose.
Iiiiik Skrevet 14. mai 2013 #8 Skrevet 14. mai 2013 8-10 kokte poteter 1 boks lettrømme 1 pose majones 1 fedd hvitløk 1 purre i skiver (evt noen stilker vårløk i skiver) hakket gressløk 1/2 dl kokende vann der man løser opp en buljongterning salt og pepper Kok potetene, nypoteter gjerne med skallet på. Skjær i litt grove biter. Bland alt til dressingen grundig sammen og tilsett potetene forsiktig. Jeg liker ikke så godt eple, stangselleri, mais osv i potetsalat, men det er jo selvfølgelig smak og behag.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. mai 2013 #9 Skrevet 14. mai 2013 (endret) 4 porsjoner 400 g kokte poteter 4 ss lettrømme 4 ss yoghurt naturell 1 ts sennep 1/2 løk 1 sylteagurk 1 ts kraft fra sylteagurker salt, pepper og presset sitron (etter smak) Del potetene i små terninger. Bland sammen det "fuktige" og rør forsiktig inn potetene. Smak til med salt, pepper og litt presset sitron. La stå kaldt en liten stund før servering. Denne blir ikke så "majonesete" som mange andre, og det liker jeg. De man kjøper i butikken er jo bare gørr. Endret 14. mai 2013 av Lektor Doppler med tillegg
BettyBoob Skrevet 14. mai 2013 #10 Skrevet 14. mai 2013 5-6 kokte poteter i biter 1 boks rømme 2 ss majones 1 ts ravigottesaus 2 ts grov sennep 0,5 finhakket rødløk hakkede sylteagurker (viktig at det er pariseragurkene, de andre smaker dritt...) jeg liker mye, men det er en smakssak litt salt litt pepper gjerne hakket gressløk på toppen! bland alt utenom potetene sammen og smak til før du dette er min kjære mammas oppskrift, og den er så goooood! RIP
Appelsinpiken Skrevet 14. mai 2013 #11 Skrevet 14. mai 2013 12-14 nypoteter, i boks lettrømme, 1 pk majones, litt sylteagurk, ca 10/15 sylteagurkskiver i små biter, 1 eple og litt gressløk. Smak til med pepper.
*Sammy* Skrevet 15. mai 2013 #12 Skrevet 15. mai 2013 1 boks creme fresch og en halv pakke majones ca, smakes til med ca 1 ts edikk og sukker til du får nok smak ca 8 poteter ca 3 store tomater opphakket 1 pk vårløk 1 paprika salt og pepper Eller den greske varianten poteter ( Sånn små) vårløk rødløk oliven i skiver soltørkede tomater plommetomat fetaost ha over olivenolje, salt og pepper
3barnsmor_to_be Skrevet 15. mai 2013 Forfatter #13 Skrevet 15. mai 2013 Tusen takk for mange gode oppskrifter! Her skal det kokkeleres imorgen noen som også har forslag til annet god mat til 17.mai frokost ? Jeg skal lage potetsalat, spekeskinkefat, røket laks, eggerøre, kanskje rømmegrøt og fruktfat...
bIomstre Skrevet 15. mai 2013 #14 Skrevet 15. mai 2013 Vi pleier å ha -kjøttfat: spekemat, roastbiff, skinke -fiskefat: røkelaks, peppermakrell, reker -ostefat: vellagret gulost, brie, smaksatt smøreost -grønnsaksfat: tomat, agurk, paprika, reddiker, sukkererter, salatblader, hakka løk -frukt-/bærfat: jordbær, bringebær, blåbær, nektarinbåter, pæreskiver + Potetsalat, eggerøre, rømme, majones, en god sennep og et syltetøy som passer til osten Og selvfølgelig godt brød (og smør)!
Jenny-penny Skrevet 15. mai 2013 #15 Skrevet 15. mai 2013 Poteter, sukkererter, en boks tzatsiki og en boks creme fraische! Så enkelt, så godt!
Pesta Skrevet 18. mai 2013 #16 Skrevet 18. mai 2013 Denne! Østerriksk potetsalat til 4 Gode poteter, gjerne nypoteter eller mandelpoteter kokes, med skallet på. (litt vanskelig å si mengd side størrelsen varierer sånn, men ca 10 mellomstore) Mens potetene koker så rører du ut en halv terning kjøttbuljong i en halv dl varmt vann og har oppi: 0,5 hakket rødløk 1 ss sukker 1 ts salt 2 ss hvitvinseddik 2 ss nøytral olje (jeg bruker solsikke) litt pepper. Rør sammen og la stå og trekke litt. Når potetene er ferdige deler du dem i biter mens de er varme (skrell om du gidder), og ha dem oppi laken. Rør rundt. Den er like god lun som kald! Etter å ha fått den servert i Wien, og på det nærmeste grini meg til oppskriften fra kokken, så her jeg ikke laget annen potetsalat. Kan jeg få spørre om du har prøvd å ha mer grønnsaker i? Feks vårløk, purre eller paprika? Har veldig lyst til å lage denne, men ville gjerne hatt litt friske farger i den
Himmel og hav Skrevet 18. mai 2013 #17 Skrevet 18. mai 2013 Denne! Østerriksk potetsalat til 4 Gode poteter, gjerne nypoteter eller mandelpoteter kokes, med skallet på. (litt vanskelig å si mengd side størrelsen varierer sånn, men ca 10 mellomstore) Mens potetene koker så rører du ut en halv terning kjøttbuljong i en halv dl varmt vann og har oppi: 0,5 hakket rødløk 1 ss sukker 1 ts salt 2 ss hvitvinseddik 2 ss nøytral olje (jeg bruker solsikke) litt pepper. Rør sammen og la stå og trekke litt. Når potetene er ferdige deler du dem i biter mens de er varme (skrell om du gidder), og ha dem oppi laken. Rør rundt. Den er like god lun som kald! Etter å ha fått den servert i Wien, og på det nærmeste grini meg til oppskriften fra kokken, så her jeg ikke laget annen potetsalat. Kan jeg få spørre om du har prøvd å ha mer grønnsaker i? Feks vårløk, purre eller paprika? Har veldig lyst til å lage denne, men ville gjerne hatt litt friske farger i den Nei, det har jeg ikke. Paprika tror jeg ikke er så godt oppi, men grassløk eller vårløk er sikkert godt. Rødløken er ganske dekorativ i også.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 18. mai 2013 #18 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Ny poteter , 1 boks creme freche ,1 boks, mat yoghurt ,1 boks lettrømme, grønne epler, purre, Dijon sennep, sitronsaft,pepper. Bland creme,yoghurt og rømme sammen med sitronsaft, sennep og pepper (kan også ha en skvett kikkoman i)Bland med oppkuttet purre, eple og nykokte kalde nypoteter. Dryss over gressløk til slutt . Endret 18. mai 2013 av Mamma`n til Will& Ailo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå