Jettanicole Skrevet 14. mai 2013 #1 Skrevet 14. mai 2013 Ei barnehagetante spurte meg plutselig i stad om jeg hadde tid til å ta en foreldresamtale med henne i morgen. Må innrømme at jeg ble litt overrasket over spørsmålet, men vet jo litt hva det dreier seg om. Dattera mi er ei ordentlig bestemt lita frøken som gjerne skal ha viljen sin. I barnehagen så er det ofte at hu ikke vil spise enten fordi hu ikke vil ha eller så er det ikke ordentlig delt opp slik hu ønsker det. Dette ville gjerne barnehagetanta ta opp med meg om hvordan vi løser det hjemme og hva de kan gjøre med det. Men jeg tenker at hu er vell som alle andre barn og skal vell bare teste de litt for å se om hu får viljen sin. Hjemme så hender det at det kan være ett problem men vi er foreldre og er da mer strenge enn dem og hu hører på oss, så er litt usikker på hva slags råd jeg liksom skal gi dem. De trenger vell kanskje bare å være litt mer bestemte med henne.
Underveis --> Skrevet 15. mai 2013 #2 Skrevet 15. mai 2013 Det kan nok hende at de ønsker tillaltelse til å være så strenge som du sier. At de kan faktisk nekte henne et annet pålegg, eller å kappe opp skiva slik hun befaler. Da kan det hende hun streiker og dermed blir litt mer grinete og sulten når hun kommer hjem, og da må selvfølgelig dere ha godkjent dette på forhånd. Det er jo også viktig at foreldre og barnehage er samkjørt på regler dersom man har barn med sterk vilje. At de samme reglene gjelder over alt. Dersom dere på automatikken lager maten slik dere vet hun vil ha det, så klart hun protesterer i bhg dersom de ikke gjør ting på samme måte. Og her er det viktig å være ærlig med seg selv, og se seg selv litt utenifra. Hvor mye gir dere egentlig etter?
Wynja Skrevet 16. mai 2013 #3 Skrevet 16. mai 2013 Jeg tror at ungene må lære seg at det kan være andre regler, vaner og rutiner i bhg enn hjemme, fordi der er det så mange fler å ta hensyn til. Hun må kanskje bare få se at hun ikke får alt akkurat slik hun er vant til, og da vil hun nok etterhvert oppdage at det faktisk kan være greit selv om det er annerledes enn hjemme. Når det er sagt, er min erfaring at bhg gjerne vil vite hvordan man løser slike ting hjemme, og prøve å imøtekomme det i den grad det er mulig. Vi har selv en herremann som er temmelig bestemt, og vi jobber en del med blant annet bordskikk her hjemme. Jeg tror kanskje vi er et par hakk strengere på akkurat det enn folk flest, skjønt vi holder oss godt innenfor grensen for hva som er urimelig å kreve. Det går mest på å innarbeide gode vaner en gang for alle, hvis du skjønner. Vi har møter med bhg også imellom foreldresamtalene, og der passer vi på å informere dem grundig om hvor grensene går på hjemmebane, og hva slags "sanksjoner" vi gir i de forskjellige situasjonene. For eksempel at vi krever at han sitter pent ved bordet til alle er ferdige med å spise, men dersom han er kjempeflink og spiser opp maten sin før vi andre er ferdige, kan han av og til få gå fra bordet tidligere. Dersom han tøyser med maten og ikke oppfører seg pent, kan det hende han må sitte på stolen i gangen i et gitt antall minutter. Slike opplysninger har bhg bruk for, slik at de kan tilpasse sine rutiner, eller dersom de ikke har mulighet til det, kan vi diskutere oss fram til hva som er den beste løsningen i bhg. Vi syns det er utrolig viktig å ha et godt og nært samarbeid med bhg på disse tingene, for da kan de adoptere våre rutiner, og vi kan adoptere deres, alt etter behov. Og det er selvsagt viktig at dere forteller hva dere godtar at bhg gjør, hvor strenge de får lov til å være, og hvor viktig eller ikke viktig det er for dere at deres hjemmerutiner også blir fulgt i bhg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå