Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #1 Skrevet 13. mai 2013 50% sykemeldinga mi går snart over. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til legen. Ingen i ledelsen har spurt hvordan jeg har det eller innkalt til møte eller prøvd å hjelpe å tilrettelegge. Har vært sykemeldt i større eller mindre grad siden februar. Hadde kun møte med ledelsen første uka da de selvfølgelig lurte på hvorfor jeg var sykemeldt. Siden er det ingen av dem som har vist interesse for meg. Hva skal jeg si til legen? Føler meg ikke klar til å komme tilbake for fullt da jeg tydeligvis ikke har noen som bryr seg særlig fra eller til.. Anonym poster: d3a79694135cdde6ee8b2c466ea4af51
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #2 Skrevet 13. mai 2013 Plikter ikke ia bedrifter å ha hyppige møter med arbeidstaker? Mener det er slik der jeg jobber. Eventuelt kan du høre med fagforbund og tillitsvalgt og lufte saken din for dem. Synes det er noe herk at jeg må finne ut av ditt og datt og ta kontakt og undersøke.... De har ikke hatt noen møter med meg siden det ene i februar hi Anonym poster: d3e233dfa74d644d59fbb6043fcd036b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #3 Skrevet 13. mai 2013 dytte litt... Anonym poster: d3e233dfa74d644d59fbb6043fcd036b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #4 Skrevet 14. mai 2013 ingen som kunne hjelpe meg litt..? Anonym poster: d3e233dfa74d644d59fbb6043fcd036b
ELÅ Skrevet 14. mai 2013 #5 Skrevet 14. mai 2013 Det får da være måte på så tafatt og veik det går an å være. Du FØLER at du ikke blir satt pris på! Du ANTAR at de ikke bryr seg hverken fra eller til. Du synes det er noe herk å måtte fine ut av ditt og datt og ta kontakt og undersøke. Det er kun du som vet hvordan du tenker og hvordan du fungerer. Din arbeidsgiver er ingen tankeleser. Du får be om et møte selv da dersom du har behov for det. Det er DU som er ansvarlig for å spørre om ting du lurer på, eller ta opp ting du synes ikke er bra nok. DU må informere om hvordan du (ikke) fungerer og forklare hvordan de kan tilrettelegge bedre.
Kamomille Skrevet 14. mai 2013 #6 Skrevet 14. mai 2013 Tilretteleggingsplikten er lik for alle - IA bedrift eller ikke. Det er en stor misforståelse at IA bedrifter skal tilrettelegge noe mer enn andre bedrifter! Arbeidssgiver plikter til å skirve oppfølgingsplan med deg innen 4 uker og avholde dialogmøte med deg innen 7 uker. Men du er også pliktig til å medvirke til dette arbeidet samt pliktig til å opplyse om din funskjsonevne og andre ting som kan påvirke deg i jobben din. Du kan ikke la vær å komme tilbake til jobb fordi du FØLER at ingen bryr seg. Det er kun din arbeidsevne og arbeidsgivers mulighet for tilrettelegging som avgjør om du fortsatt skal være sykmeldt eller ikke! Hvis du mener du trenger tilrettelegging av arbeidssituasjonen din for å komme tilabke til jobb, så må du jo kommunisere dette til arbeidsgiver. Din leder er ingen tankeleser og kan ikek gjette seg til hvordan de skal tilrettelegge for deg!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #7 Skrevet 14. mai 2013 Tilretteleggingsplikten er lik for alle - IA bedrift eller ikke. Det er en stor misforståelse at IA bedrifter skal tilrettelegge noe mer enn andre bedrifter! Arbeidssgiver plikter til å skirve oppfølgingsplan med deg innen 4 uker og avholde dialogmøte med deg innen 7 uker. Men du er også pliktig til å medvirke til dette arbeidet samt pliktig til å opplyse om din funskjsonevne og andre ting som kan påvirke deg i jobben din. Du kan ikke la vær å komme tilbake til jobb fordi du FØLER at ingen bryr seg. Det er kun din arbeidsevne og arbeidsgivers mulighet for tilrettelegging som avgjør om du fortsatt skal være sykmeldt eller ikke! Hvis du mener du trenger tilrettelegging av arbeidssituasjonen din for å komme tilabke til jobb, så må du jo kommunisere dette til arbeidsgiver. Din leder er ingen tankeleser og kan ikek gjette seg til hvordan de skal tilrettelegge for deg! Men er det riktig at jeg som sykemeldt arbeidstaker skal måtte etterlyse dialogmøte, møte om felles planlegging om hvordan jeg skal jobbe når jeg er delvis sykemeldt osv? Høres ut som jeg er syndebukken her, men hva er arbeidsgivers plikt, egentlig? De har ikke gjort særlig, er det min feil det, kanskje? Jeg har vært i ett møte, og måtte sette meg ned og regne på timer og bestemme selv når jeg skulle jobbe. Alene, altså. Skal ikke abeidsgiver og -taker være sammen om en del ting? Når man først er sykemeldt, så hjelper det jo om arbeidsgiver spør hvordan det går, i det minste. Og det er ikke tilretteleggingen fra arbeidsgiver jeg savner, det kan jo selvfølgelig ikke de bestemme hvordan det skal være, men det er interessen for å følge opp og eventuelt tilrettelegge fra arbeidsgivers side som mangler. Av og til trenger man kanskje bekreftelse for at de ønsker en tilbake. HI Anonym poster: d3e233dfa74d644d59fbb6043fcd036b
Kamomille Skrevet 14. mai 2013 #8 Skrevet 14. mai 2013 Tilretteleggingsplikten er lik for alle - IA bedrift eller ikke. Det er en stor misforståelse at IA bedrifter skal tilrettelegge noe mer enn andre bedrifter! Arbeidssgiver plikter til å skirve oppfølgingsplan med deg innen 4 uker og avholde dialogmøte med deg innen 7 uker. Men du er også pliktig til å medvirke til dette arbeidet samt pliktig til å opplyse om din funskjsonevne og andre ting som kan påvirke deg i jobben din. Du kan ikke la vær å komme tilbake til jobb fordi du FØLER at ingen bryr seg. Det er kun din arbeidsevne og arbeidsgivers mulighet for tilrettelegging som avgjør om du fortsatt skal være sykmeldt eller ikke! Hvis du mener du trenger tilrettelegging av arbeidssituasjonen din for å komme tilabke til jobb, så må du jo kommunisere dette til arbeidsgiver. Din leder er ingen tankeleser og kan ikek gjette seg til hvordan de skal tilrettelegge for deg! Men er det riktig at jeg som sykemeldt arbeidstaker skal måtte etterlyse dialogmøte, møte om felles planlegging om hvordan jeg skal jobbe når jeg er delvis sykemeldt osv? Høres ut som jeg er syndebukken her, men hva er arbeidsgivers plikt, egentlig? De har ikke gjort særlig, er det min feil det, kanskje? Jeg har vært i ett møte, og måtte sette meg ned og regne på timer og bestemme selv når jeg skulle jobbe. Alene, altså. Skal ikke abeidsgiver og -taker være sammen om en del ting? Når man først er sykemeldt, så hjelper det jo om arbeidsgiver spør hvordan det går, i det minste. Og det er ikke tilretteleggingen fra arbeidsgiver jeg savner, det kan jo selvfølgelig ikke de bestemme hvordan det skal være, men det er interessen for å følge opp og eventuelt tilrettelegge fra arbeidsgivers side som mangler. Av og til trenger man kanskje bekreftelse for at de ønsker en tilbake. HI Anonym poster: d3e233dfa74d644d59fbb6043fcd036b Nei, på pairet er det arbeidsgivers ansvar å kalle deg inn til møte for å skrive oppfølgingsplan samt kalle inn til dialogmøte. Samtidig har du et medvirkningsansvar. Det hjelper lite at du sitter på din tue og klager over manglende interesse fra arbeidsgivers side hvis du heller ikke tar noe initiativ ovenfor dem. Men sånn på papiret så har du altså "ryggen fri" og kan sitte og vente til de tar initiativet. Om det har noe for seg er jo en helt annen sak. At du selv må regne timer og sette opp når du skal jobbe synes jeg er en helt grei sak. Det betyr faktisk at du har stor grad av medbestemmelse over din egen arbeidssituasjon og det er noe du bør verdsette. Juridisk sett kunne selvfølgelig arbeidsgiver bestemt når du skulle jobbe de 50% du ikke er sykmeldt (med mindre det fremkom at du ikke skulle jobbe på bestemte timer pga f.eks behandling), men er det det du egentlig trakter etter. Hvis ikke, bør du ikke klage over å ha fått lov til å bestemme dette selv. Du er selvfølgelig ikke syndebukken for at de ikke har innkalt deg til oppfølgingsmøte. Det ER arbeidsgivers ansvar. Men det hjelper lite at du sitter for deg selv og er irritert på dette. Ta heller litt ansvar og be om et møte med lederen din. Du kan gjerne mene at arbeidsgiver burde spørre hvordan det går med deg. Det ville selvfølgelig være naturlig at han/hun gjorde det. Men det pålegges ikke arbeidsgiver noen juridisk plikt til dette. Og som sagt., du kan ikke være sykmeldt fordi du savner interessen fra arbeidsgiver. Hva skal du si til legen? Jo, for å ha noe vettugt å medelle legen i forhold til din funksjonsevne og eventuelle behov for tilrettelegging, så ber du selvfølgelig din leder om en samtale i forkant av legetimen. Du sier du ikke savner tilrettelegging, men du savner selve interessen for å EVENTUELT tilrettelegge? Da synes jeg kanskje du har litt for høye tanker om hva arbeidsgiver skal bidra med......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå