Gå til innhold

Pusse sølv?

Lektor Doppler med tillegg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så enkelt!

Gjest amandine
Skrevet

For all del ikke gjør dette!! For det første vil det fjerne all oksidering om du har det, og for det andre risikerer du faktisk at sølvet blir permanent glansløst.

http://www.kjendis.no/2013/05/13/kjendis/alt_for_damene/mote/klikk/27154396/ Gjør heller slik.

Evt til større ting enn bunadsølv kjøper du noe som hetter Brilliant sølvpasta (finner du i matvare med bra utvalg, hvit boks med blå skrift)

Skrevet (endret)

Det med glansløst tror jeg ikke på. Den kjemiske reaksjonen tar kun oksideringen, ikke sølvet. Ser ikke hvordan salmiakk eller koking i bakepulver heller kan være mer eller mindre farlig. Og jeg bruker det på sølvbestikket. På en halvtime har jeg fiksa pent sølv til 12. Samt fat og kopper og annet sølvskrot.

Har ikke bunad, men har sølv, og hender jeg slenger i sølja og en liten tur, til jeg ser at bladene er blanke. Oksideringen er uendret, men det står også advart mot at dette kan endre den.

Og i lenken din anbefaler de børste, det gjør man vel strengt talt ikke? Man bruker myk klut for å unngå riper.

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Gjest amandine
Skrevet

Det var ikke ment for å kverulere, altså. Men lenken var til en artikkel hvor en gullsmedmester anbefalte. Hva det glansløse angår, er det bare å kaste et blikk på min svigermors sølvbestikk for å få ovennevnte gullsmedmesters ord bekreftet. For all del, gjør som du vil med sølvet ditt, jeg tenkte bare i min naivitet at siden du syntes dette var et godt tips skulle jeg advare deg. Poenget er heller ikke at zalovasken skal ta den store oksideringen, man skal vaske sølvet forsiktig og oppbevare det riktig så slipper man enklere unna. Sølvet oksiderer jo ikke om det ikke er i kontakt med luft..

Skrevet

Har googlet det masse, men finner ikke noe som tyder på at du har rett.. :) grunnen til at han ikke anbefaler salt og aluminium er på grunn av oksideringen i søljene. og sølvet må uansett pusses for å skinne etterpå. Men om man har bestikk i sølvplett (60 grams) blir det ofte matt med tiden fordi man pusser bort sølvet.

Nå fikk jeg poser til bestikket mitt av mamma, og etter det har det ikke blitt svart, bare litt matt. Så det er godt investerte penger om man ikke liker å gnikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...