Løvinna30 Skrevet 13. mai 2013 #1 Skrevet 13. mai 2013 Kan man virkelig ha valgfritt flagg i år? Jeg håper hun som sa det til meg lurer meg ;-)
SameSara Skrevet 13. mai 2013 #2 Skrevet 13. mai 2013 17.mai er ikke norges bursdag. Det er en feiring av grunnloven. Norge ble "født" lenge før 17.mai
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #3 Skrevet 13. mai 2013 Der mista du tittelen som mnds dibber, du får satse på at innlegget ditt er nok til å håve inn seieren. Eller så får du stå på og lage flere! Anonym poster: c113bfc6f7d23b1a7fdaa3687a515658
Nichotine Skrevet 13. mai 2013 #4 Skrevet 13. mai 2013 Jeg håper ikke det er "lov". Det er Norge vi feirer her i Norge. Innbyggere fra andre land kan feire seg selv så mye de vil andre dager i året.
Gjest Vicky Pollard Skrevet 13. mai 2013 #5 Skrevet 13. mai 2013 Det er kun lov med det Usbekiske flagget i år, det har jeg nemlig hørt....
skjotta Skrevet 13. mai 2013 #6 Skrevet 13. mai 2013 Oi... mange her som burde lese litt om 17 mai i historien eller? Norge har ikke bursdag, og dagen har IKKE alltid blitt feiret med norske flagg og barnetog. ..
Løvinna30 Skrevet 13. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 13. mai 2013 Hmm.. Mulig jeg "ordla" meg litt feil. Kan man ha hvilket flagg man vil i toget? Jeg har hørt et par si det. Jeg har ikke sett noen sted om at det er lov. Selv er jeg ikke norsk opprinnelig, men "17 mai" er jo 17 mai, vi skal flagge med det norske flagget selv om vi foreldrene ikke er født i Norge. (barna våre er det).
☆☆☆ Skrevet 13. mai 2013 #8 Skrevet 13. mai 2013 Klart ein kan bruke det flagget ein vil. Nettopp slike friheter er grunnen til at eg viftar med flagget vårt og er glad i landet. Den dagen flagget vårt blir påbudt sluttar eg å bruke det, då er det ikkje verdt noko lenger..
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #9 Skrevet 13. mai 2013 Det er en skole i vår nærmeste by der sikkert 75% av elevene har utenlandsk opphav. Og det jeg har sett er at flaggene i flaggborgen er norske, og så har noen barn (og foreldre) to små flagg. Et norsk og et fra sitt land. Og jeg ser mange kvinner (afrikanske o.l) i folkedrakter fra sitt land. Og jeg syns det er kjempeflott! De viser sin respekt ved å pynte seg i det fineste de har og jeg syns det å ha egne flagg også blir litt sånn "Somalia feirer dere også" Må si at på 17.mai vil jeg heller se en afrikansk kvinne i flott folkedrakt og flagg fra begge/sitt eget land enn å se en etnisk norsk mann med svart olabukse og svart t-skjorte med AC/DC på brystet og lommeboka i kjetting i baklomma. For jeg ser noen av de også! Og det syns jeg er mer respektløst ovenfor vår festdag.. Anonym poster: f90997ffef3adbf35fc2af1bdc218da4
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #10 Skrevet 13. mai 2013 Hva man kan ha i toget varierer litt fra sted til sted. Det er ellers en debatt som vanligvis blir så flau at det bare er til å gremmes over. Og Norge eksisterte da lenge før 17. mai 1814. Anonym poster: b9f190fdaf73389330912fc09ab4b122
Nichotine Skrevet 13. mai 2013 #11 Skrevet 13. mai 2013 "Den 17. mai er Norges nasjonaldag. Denne dagen i 1814 ble medlemmene av Riksforsamlingen på Eidsvoll enige om den endelige versjonen av landets grunnlov. Forsamlingen valgte deretter enstemmig regenten, prins Christian Frederik, til konge av et uavhengig Norge. Grunnloven er i teksten datert 17. mai, men ble først signert og beseglet dagen etter, den 18. mai." "17. mai er en offisiell flaggdag og offentlig høytidsdag med arbeidsfri i Norge. Barn og voksne har siden slutten av 1800-tallet feiret dagen mer enn det som er vanlig for mange andre lands nasjonaldagsmarkeringer, blant annet med barnetog." "Den norske feiringen er i dag sterkt preget av tradisjoner og markerer Norge som en selvstendig rettsstat med demokratiske rettigheter for alle."
Nichotine Skrevet 13. mai 2013 #12 Skrevet 13. mai 2013 Det er en viktig dag for Norge, der vi feirer noe Norge står for.
☆☆☆ Skrevet 13. mai 2013 #13 Skrevet 13. mai 2013 Det er en viktig dag for Norge, der vi feirer noe Norge står for. Som for eksempel ytringsfrihet? Flaggbering er ei ytring.
Nichotine Skrevet 13. mai 2013 #14 Skrevet 13. mai 2013 (endret) Det er en viktig dag for Norge, der vi feirer noe Norge står for. Som for eksempel ytringsfrihet? Flaggbering er ei ytring. Flaggbæring er en måte å feire noe på eller ja vise en mening/ ytring. Men hvorfor skal folk feire sitt eget land akkurat på denne dagen man skal feire Norges grunnlov? Kan ikke vi få ha denne ene dagen for å feire at Norge fikk sin egen grunnlov - det er ikke Somalia som fikk sin egen grunnlov denne dagen! Endret 13. mai 2013 av Lykketroll på landet
☆☆☆ Skrevet 13. mai 2013 #15 Skrevet 13. mai 2013 Det er en viktig dag for Norge, der vi feirer noe Norge står for. Som for eksempel ytringsfrihet? Flaggbering er ei ytring. Nei, det er det ikke. Flaggbæring er en måte å feire noe på eller ja vise en mening/ ytring. Men hvorfor skal folk feire sitt eget land akkurat på denne dagen man skal feire Norges grunnlov? Kan ikke vi få ha denne ene dagen for å feire at Norge fikk sin egen grunnlov - det er ikke Somalia som fikk sin egen grunnlov denne dagen! Då kan du fleire med det norske flagget fordi du meinar det ikkje er lov til anna, og eg kan feire med det norske flagget fordi vi er fri til å vifte med det flagget vi vil. Skulle likt å sjå flaggpolitiet i arbeid..
Nichotine Skrevet 13. mai 2013 #16 Skrevet 13. mai 2013 (endret) Det er en viktig dag for Norge, der vi feirer noe Norge står for. Som for eksempel ytringsfrihet? Flaggbering er ei ytring. Nei, det er det ikke. Flaggbæring er en måte å feire noe på eller ja vise en mening/ ytring. Men hvorfor skal folk feire sitt eget land akkurat på denne dagen man skal feire Norges grunnlov? Kan ikke vi få ha denne ene dagen for å feire at Norge fikk sin egen grunnlov - det er ikke Somalia som fikk sin egen grunnlov denne dagen! Då kan du fleire med det norske flagget fordi du meinar det ikkje er lov til anna, og eg kan feire med det norske flagget fordi vi er fri til å vifte med det flagget vi vil. Skulle likt å sjå flaggpolitiet i arbeid.. Ja, du er jo fri til å gjøre som du vil. Men jeg synes det er respektløst. Etter krigen begynte vi igjen å feire 17.mai med Norske flagg, så jeg skulle likt å visst hva Trygve på 90 synes om at du vifter med alle andre land sitt flagg denne dagen.Så igjen, jeg synes det er respektløst å flagge med andre flagg på 17.mai bare for å vise at man feirer sitt eget land. Det kan man feire alle andre dager. Ja, det er ytringsfrihet, men det går også an å misbruke ytringsfriheten. Endret 13. mai 2013 av Lykketroll på landet
skjotta Skrevet 14. mai 2013 #17 Skrevet 14. mai 2013 "Den 17. mai er Norges nasjonaldag. Denne dagen i 1814 ble medlemmene av Riksforsamlingen på Eidsvoll enige om den endelige versjonen av landets grunnlov. Forsamlingen valgte deretter enstemmig regenten, prins Christian Frederik, til konge av et uavhengig Norge. Grunnloven er i teksten datert 17. mai, men ble først signert og beseglet dagen etter, den 18. mai." "17. mai er en offisiell flaggdag og offentlig høytidsdag med arbeidsfri i Norge. Barn og voksne har siden slutten av 1800-tallet feiret dagen mer enn det som er vanlig for mange andre lands nasjonaldagsmarkeringer, blant annet med barnetog." "Den norske feiringen er i dag sterkt preget av tradisjoner og markerer Norge som en selvstendig rettsstat med demokratiske rettigheter for alle." beklager, jeg skulle spesifisert... "lese noe annet en Wikipedia". ja, grunnloven ble tegnet i 1814 (og samtidig valgte vi faktisk en konge av norge... en dansk konge av norge) , men hvor uavhengig var Norge som land? i og med at vi var i union med sverige fra... akkurat! 1814! egen grunnlov, felles konge. når det kommer til flagg og tradisjoner... 17 mai toget var en gang forbeholdt menn og gutter. det har blitt benyttet i politisk sammenheng (stemmeretts forkjempning) og nordmenn har viftet med unionsflagg, norske flagg og røde flagg (uten kristenkorset) Wergelands engasjement rundt 17 mai dreide seg jo i stor grad om å ENDRE grunnloven som dagen feirer (han sørget for at "jødeparagrafen" ble fjernet. der er stor forskjell på patriotisme og nasjonalisme. for meg handler 17 mai om patriotisme. jeg er glad i og stolt av landet mitt og ALLE dets innbyggere. jeg er stolt av vårt multikulturelle samfunn og synes det er flott at også andre nasjonaliteter ønsker å feire dagen sammen med oss. at de ønsker å markere sin etniske opprinnelse samtidig som de feirer drømmen om norge og alt det norge står for synes jeg er det samme som at norske pensjonister i spania vil at sania skal betale for deres 17 mai feiring, eller at norsk-amerikanere bærer norske flagg 4 juli... vi er ALLE stolte av hvor vi kommer fra. både av våre røtter og av vår nåtid.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #18 Skrevet 14. mai 2013 Det er en skole i vår nærmeste by der sikkert 75% av elevene har utenlandsk opphav. Og det jeg har sett er at flaggene i flaggborgen er norske, og så har noen barn (og foreldre) to små flagg. Et norsk og et fra sitt land. Og jeg ser mange kvinner (afrikanske o.l) i folkedrakter fra sitt land. Og jeg syns det er kjempeflott! De viser sin respekt ved å pynte seg i det fineste de har og jeg syns det å ha egne flagg også blir litt sånn "Somalia feirer dere også" Må si at på 17.mai vil jeg heller se en afrikansk kvinne i flott folkedrakt og flagg fra begge/sitt eget land enn å se en etnisk norsk mann med svart olabukse og svart t-skjorte med AC/DC på brystet og lommeboka i kjetting i baklomma. For jeg ser noen av de også! Og det syns jeg er mer respektløst ovenfor vår festdag.. Anonym poster: f90997ffef3adbf35fc2af1bdc218da4 Hvorfor er det respektløst? Er det fordi han ikke har pyntet seg? Jeg har ingen penklær, og har ikke råd til å kjøpe, betyr det at jeg burde holde meg hjemme på 17. mai? Anonym poster: e3fc85ff32dbfe7f449d16c5a639256a
Gjest sug lut Skrevet 14. mai 2013 #19 Skrevet 14. mai 2013 Hva man kan og hva man bør er to forskjellige ting.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #20 Skrevet 14. mai 2013 "Den 17. mai er Norges nasjonaldag. Denne dagen i 1814 ble medlemmene av Riksforsamlingen på Eidsvoll enige om den endelige versjonen av landets grunnlov. Forsamlingen valgte deretter enstemmig regenten, prins Christian Frederik, til konge av et uavhengig Norge. Grunnloven er i teksten datert 17. mai, men ble først signert og beseglet dagen etter, den 18. mai." "17. mai er en offisiell flaggdag og offentlig høytidsdag med arbeidsfri i Norge. Barn og voksne har siden slutten av 1800-tallet feiret dagen mer enn det som er vanlig for mange andre lands nasjonaldagsmarkeringer, blant annet med barnetog." "Den norske feiringen er i dag sterkt preget av tradisjoner og markerer Norge som en selvstendig rettsstat med demokratiske rettigheter for alle." beklager, jeg skulle spesifisert... "lese noe annet en Wikipedia". ja, grunnloven ble tegnet i 1814 (og samtidig valgte vi faktisk en konge av norge... en dansk konge av norge) , men hvor uavhengig var Norge som land? i og med at vi var i union med sverige fra... akkurat! 1814! egen grunnlov, felles konge. når det kommer til flagg og tradisjoner... 17 mai toget var en gang forbeholdt menn og gutter. det har blitt benyttet i politisk sammenheng (stemmeretts forkjempning) og nordmenn har viftet med unionsflagg, norske flagg og røde flagg (uten kristenkorset) Wergelands engasjement rundt 17 mai dreide seg jo i stor grad om å ENDRE grunnloven som dagen feirer (han sørget for at "jødeparagrafen" ble fjernet. der er stor forskjell på patriotisme og nasjonalisme. for meg handler 17 mai om patriotisme. jeg er glad i og stolt av landet mitt og ALLE dets innbyggere. jeg er stolt av vårt multikulturelle samfunn og synes det er flott at også andre nasjonaliteter ønsker å feire dagen sammen med oss. at de ønsker å markere sin etniske opprinnelse samtidig som de feirer drømmen om norge og alt det norge står for synes jeg er det samme som at norske pensjonister i spania vil at sania skal betale for deres 17 mai feiring, eller at norsk-amerikanere bærer norske flagg 4 juli... vi er ALLE stolte av hvor vi kommer fra. både av våre røtter og av vår nåtid. Amen!!! Anonym poster: 49c9b758ebd11d59ec3e46b4894c1e25
Cat.68 Skrevet 14. mai 2013 #21 Skrevet 14. mai 2013 Det er en viktig dag for Norge, der vi feirer noe Norge står for. Som for eksempel ytringsfrihet? Flaggbering er ei ytring. Flaggbæring er en måte å feire noe på eller ja vise en mening/ ytring. Men hvorfor skal folk feire sitt eget land akkurat på denne dagen man skal feire Norges grunnlov? Kan ikke vi få ha denne ene dagen for å feire at Norge fikk sin egen grunnlov - det er ikke Somalia som fikk sin egen grunnlov denne dagen! Dem feirer jo ikke sitt eget land fordi dem flagger med sitt lands flagg på "vår" dag, men markerer at feks Somalia også feirer Norge. Jeg bruker min Svenske bunad på 17 mai for å vise mine røtter, og at jeg er med og feirer Norge, et det også feil og respektløst?
Hjertefru Skrevet 14. mai 2013 #22 Skrevet 14. mai 2013 Synes det er en viss vesensforskjell på nasjonaldrakt og nasjonalflagg. Har mange utenlandske kolleger, og de mener at norsk flagg er en selvfølge på 17. Kombinert med deres egen nasjonaldrakt. Men det går jo ikke an å forby utenlandske flagg i toget, det blir helt feil. Like feil som å vifte med en annen nasjons flagg på 17. Mai. Det er noe som heter takt og tone.....
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #23 Skrevet 14. mai 2013 Jeg ser på denne debatten som en oppkonstruert debatt, skapt av nordmenn. Jeg har aldri, noensinne, hørt en eneste utlending si at han eller hun ønsker å gå med sitt lands flagg på 17. mai, så dette "problemet" er forsvinnende lite. Dessuten mistenker jeg sterkt at de fleste som står på barrikadene mot dette har mye mer mot somaliske, iranske og pakistanske flagg enn de har mot franske, britiske og amerikanske flagg. Anonym poster: c28063e1b67d50dd77b6e79568428b42
annesmil Skrevet 14. mai 2013 #24 Skrevet 14. mai 2013 Man har lov å ha hvilket som helst flagg, det er heldigvis ikke noen straff for å ha holde ett annet flagg en det Norske i handa selv på 17 mai. Og hva skulle liksom straffen vært...?? Men, tror ikke det er lov å flagge med ett annet flagg på offisielle norske flaggdager? Noen som hvet? Med flagging mener jeg å heise flagg opp i en flaggstang. Her i Oslo i barnetoget, har ordfører Fabian Stang sagt at alle kan bruke det flagget de ønsker, men at han håper flest mulig bruker det Norske. Etter at han sa det har det ikke blitt brukt noen andre flagg en det Norske, hadde han/politikerene lagt ned ett forbud mot andre flagg hadde det sikkert vært flere som ble provosert og hadde prøvd. Hele denne flagg debatten er for meg veldig opphauset, det er ikke og har ikke noen steder vært noe stort problem at barn bruker andre lands flagg....
skjotta Skrevet 14. mai 2013 #25 Skrevet 14. mai 2013 Man har lov å ha hvilket som helst flagg, det er heldigvis ikke noen straff for å ha holde ett annet flagg en det Norske i handa selv på 17 mai. Og hva skulle liksom straffen vært...?? Men, tror ikke det er lov å flagge med ett annet flagg på offisielle norske flaggdager? Noen som hvet? Med flagging mener jeg å heise flagg opp i en flaggstang. Her i Oslo i barnetoget, har ordfører Fabian Stang sagt at alle kan bruke det flagget de ønsker, men at han håper flest mulig bruker det Norske. Etter at han sa det har det ikke blitt brukt noen andre flagg en det Norske, hadde han/politikerene lagt ned ett forbud mot andre flagg hadde det sikkert vært flere som ble provosert og hadde prøvd. Hele denne flagg debatten er for meg veldig opphauset, det er ikke og har ikke noen steder vært noe stort problem at barn bruker andre lands flagg.... vel.... ikke reis til USA og heis ett Norskt flagg øverst på flaggstanga og ett Amerikanskt flagg under. Amerikansk flagg lov sier at det amerikanske flagget skal alltid være størst og øverst ;-) (ett humoristisk lite sidesprang...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå