Gå til innhold

skal barn ha egen seng hos far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Noen som vet om barn "har krav på" egen seng når de er hos far?

Ser at det kan bli vanskelig og ulogisk at de skal få sitt eget rom der borte siden de bare er der annenhver helg og en gang i uka, men er det et krav at de skal ha en egen soveplass?

Idag deler de seng med sine nye "stesøsken" og ser at det blir litt problematisk når det kommer til at de skal føle seg inkludert i fars nye familie og at det "er plass til dem" i hans nye liv..

Har lest om noe anngående "egnet soveplass", hva er en egnet soveplass?

Anonym poster: cd6a6e63aa4ced0e2606aad1c4a8f14c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var barn hadde min far en sovesofa som jeg brukte, denne var inne på samme rommet som brødrene mine, men kunne legges ut og hadde lagringsplass til min dyne og pute samt sengetøy under.

Ville synes det var rart med å dele med gutta.

Før gutta kom til verden hadde min far en ettroms leilighet med sovealkove. Da sov jeg i vannsengen med pappa eller han sov av og til på sofaen for jeg kunne være propell.

Synes barn skal ha eget sovested. Og det mest praktiske siden barnet er der så sjeldent ville vært sovesofa i mine øyne.

Anonym poster: e7abc56d58a8b4231a45dfe425184a42

Skrevet

Jeg ville ikke følt meg veldig velkommen om jeg måtte dele seng med stesøsken hvertfall

Skrevet

Driver på å flytte nå, og mine barn skal da dele rom. Har da to senger til overs som jeg spurte om han ville ha siden jeg planlegger å sette inn en køyseng for å ha bedre gulvplass. Det hadde de ikke plass til. Ble lovet at mine barn skulle få eget rom der borte, men de har ikke fått dette på plass ennå. så sa sønnen min at det ikke var dem som skulle få det rommet allikevel, men at det var eldste barnet til fars nye kjæreste som skal få det rommet. greit nok det, skjønner godt at hun ikke vil dele rom med sine småsøsken. Men synes det blir så feil at de skal sove i samme seng som hennes barn.

de får jo ikke en tilhørighet til fars nye hjem og er konstant bare på "overnattingsbesøk"

Sovesofa hadde vært en bra løsning ja :)

HI

Skrevet

Jeg tenker at du kan forvente at far legger til rette så godt han kan, men du må også være klar over at far kan bære i en temmelig pressa økonomisk og praktisk situasjon.

Nav legger til grunn en boutgift på 4.500,- og regner bideagsevnen på brutto inntekt. Livsoppholdssatsen han skal sitte igjen med er heller ikke særlig høy om han ikke har fastboende barn.

I mange kommuner er det vanskelig å få så lav boutgift. Muligens har han også behov for bil, både til arbeid og til praktisk avvikling av samvær. Dette er igjen en utgift nav ikke tar med i beregningen av bidragsevne.

Har han billån?

Er det vanskelig for dem å ha en annen bolig pga hans samvær, nærhet til deg og barna? Er det vanskelig for dem å flytte pga hennes barn og jobb?

Ofte er det litt av en kabal som skal gå opp, og samværsforeldre kan ofte være presset. Man tenker gjerne ikke på det sånn, men jeg ser det ofte i min jobb på nav.

Løsningen du skisserer er langt fra ideell for dine barn, men heller ikke ideell for stedøskenene som får sine nye stedøsken opp i senga til seg annenhver helg. Sannsynligvis gjør de så godt de kan.

Anonym poster: d336062db1712a4ff0e59d286c0b37cd

Gjest Antarctica
Skrevet

Kanskje noen har gifta seg på nytt litt for fort her...?

Skrevet

Min stedatter har hatt egent rom fra dag en hos oss. Hun må etterhvert dele rom med sin søster, men de får alikevel hver sin seng. Jeg syns det er mer riktig at jentene da må dele rom, en at det ene rommet står tomt 60% av tiden en at bror og søster må dele rom som er våres felles barn og bor hele tiden..

Min stedattér skal få stort og fint rom i kjelleren etter hvert. Hun selv også vil dette. Men hun må bli litt eldre først, og vi må få råd til å pusse opp rommet..

Da vi kjøpte hus så passet vi på at huset hadde nok soverom slik at min stedatter skulle få egent rom. Noe hun har hatt i 7 år. Men nå som hun er storesøster for ei og snart en til så må de dele..

Anonym poster: 9708d495982b5b169b1f699186379d1f

Skrevet

Jeg syns barna skal ha egen seng jeg, er jo fast annhver helg, er ikke en gang innimellom som hos besteforeldre osv.

Handler litt om trygghet også det å ha egen seng, uansett alder, om de er 1 år eller 10 år :-)

Skrevet

Jeg tenker at du kan forvente at far legger til rette så godt han kan, men du må også være klar over at far kan bære i en temmelig pressa økonomisk og praktisk situasjon.

Nav legger til grunn en boutgift på 4.500,- og regner bideagsevnen på brutto inntekt. Livsoppholdssatsen han skal sitte igjen med er heller ikke særlig høy om han ikke har fastboende barn.

I mange kommuner er det vanskelig å få så lav boutgift. Muligens har han også behov for bil, både til arbeid og til praktisk avvikling av samvær. Dette er igjen en utgift nav ikke tar med i beregningen av bidragsevne.

Har han billån?

Er det vanskelig for dem å ha en annen bolig pga hans samvær, nærhet til deg og barna? Er det vanskelig for dem å flytte pga hennes barn og jobb?

Ofte er det litt av en kabal som skal gå opp, og samværsforeldre kan ofte være presset. Man tenker gjerne ikke på det sånn, men jeg ser det ofte i min jobb på nav.

Løsningen du skisserer er langt fra ideell for dine barn, men heller ikke ideell for stedøskenene som får sine nye stedøsken opp i senga til seg annenhver helg. Sannsynligvis gjør de så godt de kan.

Anonym poster: d336062db1712a4ff0e59d286c0b37cd

Takk for svar.

Vi har en privat avtale om bidrag som sannsynligvis ligger under det han er pliktig til å betale meg (ifølge nav kalkulatoren på nett) og han er ferdig med billånet på det som tidligere var år bil.

Føler ikke at de gjør så godt de kan.. og samarbeidet er ikke på topp!

HI

Skrevet

Min stedatter har hatt egent rom fra dag en hos oss. Hun må etterhvert dele rom med sin søster, men de får alikevel hver sin seng. Jeg syns det er mer riktig at jentene da må dele rom, en at det ene rommet står tomt 60% av tiden en at bror og søster må dele rom som er våres felles barn og bor hele tiden..

Min stedattér skal få stort og fint rom i kjelleren etter hvert. Hun selv også vil dette. Men hun må bli litt eldre først, og vi må få råd til å pusse opp rommet..

Da vi kjøpte hus så passet vi på at huset hadde nok soverom slik at min stedatter skulle få egent rom. Noe hun har hatt i 7 år. Men nå som hun er storesøster for ei og snart en til så må de dele..

Anonym poster: 9708d495982b5b169b1f699186379d1f

Helt enig i at det er unødvendig at et rom står tomt så mye og det høres ut som en bra løsning dere har.

Her så er det fem barn som deler rom på tre senger.

HI

Skrevet

De er ikke gift, men det er vel ikke langt unna :P "forlovet på fredag, gift på mandag mentalitet ute å går"

HI

Skrevet

Selvfølgelig skal de ikke måtte dele seng med sine stesøsken. Greit at de ikke ha ekstra soverom, men seng må de ha. Han kunne jo kjøpt køyesenger om det ikke er så god plass på soverommet.

Gjest Antarctica
Skrevet

De er ikke gift, men det er vel ikke langt unna :P "forlovet på fredag, gift på mandag mentalitet ute å går"

HI

Det hørtes ut som om det var litt dårlig planlagt, ja. Hadde han bodd for seg selv, ville det jo ikke ha fått denne formen når de skulle ha samvær.

Skrevet

Skal og skal. De bør jo ha en seng hos faren og de bør slippe å dele med stesøsken, men vet ikke helt om det er noe du kan kreve. Hva tenker du alternativene er, å holde dem tilbake fra samvær til sengene er på plass? Hvis samarbeidet er dårlig fra før, er det ikke et godt alternativ, men du er kanskje ikke så opptatt av å bedre relasjonen til ham?

Gjest sug lut
Skrevet

Neida, det er ingenting som er for fort noengang, skjønner du vel, for det er jo ekte kjærlighet og da er det helt nødvendig og naturlig.
Skrevet

Skal og skal. De bør jo ha en seng hos faren og de bør slippe å dele med stesøsken, men vet ikke helt om det er noe du kan kreve. Hva tenker du alternativene er, å holde dem tilbake fra samvær til sengene er på plass? Hvis samarbeidet er dårlig fra før, er det ikke et godt alternativ, men du er kanskje ikke så opptatt av å bedre relasjonen til ham?

Ja, vri det til at det er mor som er vanskelig, sånn er det jo alltid. Hun har jo til og med tilbudt ham senger...

Anonym poster: dcc959ed737fe0491596ac5bb49ba34d

Skrevet

Ja, vri det til at det er mor som er vanskelig, sånn er det jo alltid. Hun har jo til og med tilbudt ham senger...

Anonym poster: dcc959ed737fe0491596ac5bb49ba34d

Det er klart han er en dust som flytter inn et sted der det ikke er plass til barna hans. Det er også like klart at det er hans ansvar å gjøre noe med det. Om mor kan kreve, det er jeg allikevel ikke sikker på. Herregud, man kan jo nesten ikke nekte samvær en gang hvis man mistenker at faren virkelig mishandler barna.

Gjest FinogFjong
Skrevet

Selvfølgelig skal ungene ha egne soveplasser! Det var i attenhundreogsveltihjel at man lå i samme seng med søsken....(fremmede unger man ikke kjente slapp de unna å sove med med utenom på barnehjem...)

Du bør snarest kreve bidrag gjennom Nav, du bør snarest kreve mekling hos familievernkontoret vedrørende samvær og rammene rundt dette. Det brygger opp til ugreit hos dere tydeligvis...

Skrevet

Jeg ville nok sagt fra til far at denne løsningen fører til at barna ikke føler seg som en del av familien og ikke føler seg så velkommen og hjemme hos han. Foreslå at han i det minste skaffer de madrasser som kan legges på gulvet når de er der og oppbevares på et annet sted når de ikke er der så de ikke er i veien.

Om han ikke gjorde noe som helst med det etter at han fikk fortalt at barna hans ikke liker ordningen og sliter med den ville jeg gått til familievernkontoret for en time der.

Syntes det er merkelig at både far og stemor ikke skjønner at barna ikke liker å dele seng. Det kan da ikke være så hyggelig hverken for dine barn eller stemor sine barn.

Anonym poster: 88751ef679b9b635c8422dc50080a4d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...