Gå til innhold

Uvennskap blandt barna på feltet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her vi bor er det noen barn i andre enden av feltet som alltid må lage bråk. Noen av dem er eldre enn mine, og ofte i overtall. Det er spesielt 3 stk som er brødre som starter med å skremme eller plage våre barn. De har mange ganger med seg andre som også er eldre enn våre.

Jeg sier ikke at våre barn er uskyldige, men de eldre barna skaper en frykt blant de mindre barna her (og det er alle som er ute alene, ikke bare våre). Det er ikke bare verbalt, men også knuffing, steinkasting og de slår og "stjeler". De stjeler ikke direkte, men tar leker og utstyr som ligger i hagen vår og slenger fra seg rundt omkring.

Det er flere andre foreldre som også har problemer med disse barna og jeg har ved flere anledninger pratet med foreldrene. Det har ingenting for seg.

Jeg har også prøvd å prate med læreren siden den ene går på samme trinn som det ene barnet vårt. Uten hell.

Lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan ta fatt på dette?

Jeg har sagt til våre barn at om de tar igjen så kan jeg ikke hjelpe dem. Jeg kan ikke forsvare dem om de er like gode. Jeg vet at det hender de tar igjen, og ser for meg at de kommer med noen strofer rett som det er. Men det skal da ikke være slik at våre barn rett som det er ikke tør å leke ute..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde oppsøk barna og skremt vannet av dem, ofte det eneste som funker. Gjorde det med en gutt som stadig plaget og slo min sønn, sa at hvis han ville slåss kunne han gjøre det med meg.

I dag flere år senere er denne gutten ofte på besøk, hverken han eller jeg har noen gang snakket om episoden igjen.

Anonym poster: 5a8428057c7f9ac11aba41b6e5227b6d

Skrevet

Tja hadde det bare funket så hadde det kanskje vært en ide faktisk hehe :D

Han som er 5 år står på lekeplassen når jeg står ved huset vårt og kysser langefingeren og rekker den til meg.. Går jeg et par skritt nærmere løper de. Ser de meg komme ut av gårdsrommet løper de.

Jeg har ikke helse til å løpe etter dem, så må ta de på fersken som at de ikke ser meg. Jeg har ikke klart det enda, men de hadde nok bare løpt da også. De er redde meg selv om de later som om de driter i meg for å si det slik.

• 5 uker senere...
Skrevet

Ta en prat med foreldrene!

Anonymous poster hash: de554...31e
Skrevet

Ta en prat med foreldrene!

Anonymous poster hash: de554...31e

Hun skriver jo at hun har pratet med foreldrene flere ganger...

Anonymous poster hash: 0272b...de6

Skrevet

Hvis du ser han ene en dag, uten at han ser deg, rop "HEY, DRITTUNGE!" og vis ham fingeren tilbake.

............ kanskje siste utvei........ ;-)

Skrevet

Man skal selvfølgelig ikke tolerere hærverk, juling eller trakassering, men når det er sagt husker jeg de reneste gjengslagsmål fra min egen barndom. Det var skummelt og jeg var livredd for å bevege meg enkelte steder i nabolaget, men det var også vanvittig spennende! Så jeg vet ikke om man alltid skal gripe inn med mindre liv og helse er i fare.

Skrevet

Har dere hund?

Barnet mitt og hennes venninne ble plaget av noen eldre barn, og uten at jeg visste  det hadde hun gått inn en dag å hentet hunden vår og skremt de eldre barna med den. Og siden hunden vår knurrer og glefser på kommandoen "pass på" så oppnådde hun akkurat det hun ønsket. 

De har ikke blitt plaget siden. Sier ikke at dette er en god løsning og fikk litt bakoversveis når jeg hørte dette, men 1 år med plaging var over på 1 minutt pga vår store snille vofs som leker vakthund og som ser skummel ut, men er egentlig ikke det. Ja, da får det være så.

Anonymous poster hash: 1677b...172
Skrevet

Tja hadde det bare funket så hadde det kanskje vært en ide faktisk hehe http://www.klikk.no/forum/dinbaby/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/biggrin.png

Han som er 5 år står på lekeplassen når jeg står ved huset vårt og kysser langefingeren og rekker den til meg.. Går jeg et par skritt nærmere løper de. Ser de meg komme ut av gårdsrommet løper de.

Jeg har ikke helse til å løpe etter dem, så må ta de på fersken som at de ikke ser meg. Jeg har ikke klart det enda, men de hadde nok bare løpt da også. De er redde meg selv om de later som om de driter i meg for å si det slik.

Vannkanon!

Skrevet

Tja hadde det bare funket så hadde det kanskje vært en ide faktisk hehe http://www.klikk.no/forum/dinbaby/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/biggrin.png

Vannkanon!

Haha ja! Har hørt rykter om at de skal flytte :D 

Skrevet

Hvis du har prøvd å snakke med foreldrene flere ganger uten hell, ville jeg faktisk meldt de til barnevernet. Det virker som om disse foreldrene trenger veiledning til å oppdra sine barn. Å skape slike monstre er indirekte barnemishandling.

Anonymous poster hash: 4d4fc...9af
Skrevet

Hvis du har prøvd å snakke med foreldrene flere ganger uten hell, ville jeg faktisk meldt de til barnevernet. Det virker som om disse foreldrene trenger veiledning til å oppdra sine barn. Å skape slike monstre er indirekte barnemishandling.

Anonymous poster hash: 4d4fc...9af

Enig!! Men syns du skal ta å snakke med foreldrene først å si ifra om at du kommer til å melde de til bv med mindre de gjør noe med situasjonen. Antageligvis gjør de ingenting, er gjerne sånn med barn som ikke klarer å oppføre seg. Altså, når alle barna dems ikke klarer å oppføre seg...

Anonymous poster hash: e863e...ec1

Skrevet

Hmm - hva med å prøve en helt motsatt strategi? Invitere dem inn i hagen og la dem leke der! Sørge for at de får tydelige grenser der. Finn gjerne på noe som er "kult" slik at det blir stas å være hos dere og oppføre seg....

Vet ikke om det funker, men det er jo kanskje en ide?

Unger som plager andre så konsekvent som du sier her og som er såpass små, har det antagelig ikke så godt hjemme.

Anonymous poster hash: cc82b...e80
Skrevet

Hadde satt de ungene på plass. Er det mulig å være så respektløs og vise fingern til et voksent menneske?

Håper barna de får fred, og at du tar en skikkelig alvorsprat med disse barna. Høres jo dessverre ut som foreldrene er likedan.........:(

Anonymous poster hash: a82cb...ed2
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips her :) 

Vi har dessverre ikke hund. De er 11-12 år så det er nok ikke så spennende å invitere de inn i hagen på lek med mine som er 5 og 8 år.

Det har vært et par til episoder siden jeg skrev i fortvilelse her første gang. Ene gangen endte det med at en stein kom på en bil og laget en liten ripe. Jeg gikk til naboen og ba dattera mi om å gi beskjed. Han pratet til alle barna og det har vært roligere etter dette. Vi spurte bl.a. hva barna trodde foreldrene ville si om de måtte være med å reparere en bil. Vi måtte ut med nesten 11000kr i fjor pga ene våres hadde ripet i lakken på en bil i nabolaget. De trodde foreldrene ville bli lite blide og jeg håper de forstår. Jeg fikk også sagt at jeg ville melde dem til politiet for plaging av små barn (trakassering) om de ikke ga seg, og lurte på hva foreldrene hadde sagt også om det.

Vi tror nå at disse barna skal flytte og jeg ber om at de flytter slik at de skal bytte skole. Den ene, som rekker fing til meg, skal gå i klassen til min minste hvis ikke fra høsten :/  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...