Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I diverse bursdagstråder her inne, poengteres det stadig at bursdagen er den dagen i livet da barnet skal være fullt og helt i fokus. Det er den dagen da det er greit at kun hun har prinsesse, da alle skal gjøre som han vil, der man serverer det bursdagsbarnet liker uten å tenke på hva andre liker og der man i hvert fall ikke inviterer henne som barnet kranglet med forrige uke.

Jeg lurer virkelig på om dere synes det er en god lærdom for barnet. Drit i hva andre mener, det er din dag! Blås i om de andre synes det er kjedelig, det er din dag! Ikke bry deg om hva de andre vil, det er din dag! Hvis de andre ikke liker det, synd for dem, i dag er det dine ønsker som teller!

Når jeg inviterer gjester hit, er det viktig for meg at gjestene trives. Det prøver jeg å lære barna også. Bursdagsbarnet får pakker, det skiller han/henne fra gjestene. Jubilanten får også blåse ut lysene på kaken og blir servert først, da er det spesielt nok i lange baner. Min 5-åring var nettopp i bursdag hos en barnehagevenninne og kom nokså betuttet hjem. "Det var ikke noe gøy mamma, M skulle bestemme alt hele tiden og sa at alle måtte gjøre det hun ville siden det var hennes bursdag. Hun sa at de som ikke skjønte at siden hun hadde bursdag og var dronningen og fikk bestemme alt, de måtte gå hjem!"

Sjarmerende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, men tror nok mange synes det er helt ok å lære barna sine slikt. Det er de samme som ser på bryllupet sitt som kun SIN dag, der alle andre (også brudgommen, får jeg inntrykk av) er tilbehør. Det legges opp til en prinsessedag der DE skal hylles, og hvordan gjestene har det er lite viktig. Jeg er ikke overrasket over å se at denne tendensen bringes videre i barnebursdager.

Anonym poster: fc3eb56a456c048f0093ff1d82f02280

Skrevet

For oss er det viktig, uansett hvem som har bursdag eller skal feires, at alle trives i selskapet og at alle har en fin dag. Å ha bursdag er ikke det samme som å være "kongen på haugen"

Anonym poster: d1246a3917fdb3ab610b851375d279b9

Skrevet

Herregud a! Hvor farlig er det at den som har bursdag får bestemme den dagen. Alle andre dager skal dem ta hensyn til andre og på bursdagen sin syns jeg de kan slippe det.

Anonym poster: 518b24f9a6617314e49d03fb12f12830

Skrevet

Herregud a! Hvor farlig er det at den som har bursdag får bestemme den dagen. Alle andre dager skal dem ta hensyn til andre og på bursdagen sin syns jeg de kan slippe det.

Anonym poster: 518b24f9a6617314e49d03fb12f12830

Stakkars barnet ditt, som blir den som ingen har lyst til å gå i bursdag til.

Gjest Morn du
Skrevet

Mine unger har alltid vært opptatt av at det skal serveres noe alle liker og at det skal være en morsom dag for alle.

Derfor er det litt merkelig å lese slike tråder du viser til.

Eldste ville en gang I tiden ha på seg noe grønt da det var yndlingsfargen til bursdagsbarnet.

Skrevet

Hos oss er det ingen som er kongen på haugen når de har bursdag. De får velge mat, kaker osv men vi må finne noe alle kan spise (allergier, muslimer osv gjør st vi kanskje må endre menyen litt. Jeg syns vi skal servere noe alle kan spise og det har smittet over på ungene nå også. Med enkle grep får vi det til og ungene er veldig fornøyde. Ser at ungene syns det er veldig greit når de kan si til de som kommer at de kan spise alt. Unntaket pleier å være en kake som de MÅ ha. )

Som jeg sier til ungene, bør de lage det selskapet de ville blitt invitert i. Ber de tenke på den bursdagen de sns var gøyest å være i. Selskapet blir ikke noe gøy om gjestene ikke trives, så ønskene til barna må tilpasses litt.

Anonym poster: 58bc9b77d7d09e23ca7bf1199ccab8db

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig med HI!! En uheldig og skadelig tendens i samfunnet og i barneoppdragelse generelt for tiden- denne dyrkingen av sin egen unge, det enorme fokuset på den ene, det unike individet som skal få alt det beste hele tiden. Misforstå meg rett- alle unner barnet sitt det beste, men på veien mister vi noe mer verdifullt, sosiale egenskaper, det å kunne det dele, det å unne andre noe, solidaritet og felleskapsfølelse. Mener vi går en felle og ender opp med en generasjon superegoister. Ja, nå satte jeg det på spissen og generaliserte, men jeg mener at dette er en tendens hos en del.

Anonym poster: 9a08e17cefd1e053d5fd89db0700f052

Skrevet

Her er det sånn at vi er påpasselige med å invitere mobberne til barnet, de skal selvsagt sitte nærmest bursdagsbarnet sånn at muligheten til å plage blir bedre.

Vi serverer også mat og kaker som bursdagsbarnet ikke liker, for det kan nok hende at de fleste andre barn liker dette.

Faktisk har ikke bursdagsbarnet noe det skulle ha sagt for vi vil jo ikke at barnet skal tro at det er noe av betydning på bursdagen sin. Ikke skal bursdagsbarnet få noe det ønsker seg i gave. Da blir det jo bare bortskjemt.....

Anonym poster: 2a0ecfc1b841ae66984774b2b162b376

Skrevet

Her er det sånn at vi er påpasselige med å invitere mobberne til barnet, de skal selvsagt sitte nærmest bursdagsbarnet sånn at muligheten til å plage blir bedre.

Vi serverer også mat og kaker som bursdagsbarnet ikke liker, for det kan nok hende at de fleste andre barn liker dette.

Faktisk har ikke bursdagsbarnet noe det skulle ha sagt for vi vil jo ikke at barnet skal tro at det er noe av betydning på bursdagen sin. Ikke skal bursdagsbarnet få noe det ønsker seg i gave. Da blir det jo bare bortskjemt.....

Fordi det er jo ikke forskjell på å skjære seg og kutte hue av seg???

Skrevet

Fordi det er jo ikke forskjell på å skjære seg og kutte hue av seg???

Det var et svar som gjorde videre kommentar unødvendig. Godt sagt!

Skrevet

Helt enig. Selv om det er DIN dag, betyr ikke det at alle andre skal adlyde deg og du skal være en idiot for det.

Har man selskap/bryllup/hva som helst, så er jo gjestene like viktige som hovedpersonen synes jeg, har ikke gjestene bra blir det jo ikke gøy for noen!

SYnes det er sjokkerende hvordan noen foreldre oppdrar barna sine mht dette, brtskjemte drittunger blir de,alle som en.

Anonym poster: eadf06d7b230fab58866a44761bacd21

Skrevet

Det er så deilig når dibbere innfrir mine fordommer! Jeg tenker stadig vekk at her inne er det mange som ikke vet om noe annet enn svart eller hvitt. Takk for at du bekreftet det!

Skrevet

Ironisk ment. Barna tar ikke skade av å få føle at dem er spesielle den ene dagen i året.

Hvor farlig er det om barnet får være med og velge maten og det som skal serveres?

Om et barn blir ufordregelig, egoistisk og bestemmende har vel heller litt med hvordan det er de andre dagene i året.

Skrevet

Ironisk ment. Barna tar ikke skade av å få føle at dem er spesielle den ene dagen i året.

Hvor farlig er det om barnet får være med og velge maten og det som skal serveres?

Om et barn blir ufordregelig, egoistisk og bestemmende har vel heller litt med hvordan det er de andre dagene i året.

Det var jo ikke dette HI skrev om, da. Hvor står det at barna ikke kan få være med og velge maten? Mine barn får velge både mat og tema for bursdagsfesten (jeg lager noe i tillegg til bursdagsbarnets ønsker dersom det er nødvendig med tanke på allergi og liknende), men de får ikke bestemme alt når gjestene først har kommet. Vi inviterer gjester for at de skal kose seg sammen med bursdagsbarnet. Det er ikke aktuelt at gjestene skal vantrives for at bursdagsbarnet skal føle seg spesiell. Vi har regel om at bursdagsbarnet får det første kakestykket. Det ser ut til at det er mer enn nok til at de føler seg spesielle.

Skrevet

Takk for hjelpen! Jeg skjønte ikke at du var ironisk skjønner du.

Klart barnet kan velge meny og tema og mye annet. Men det er vel ikke det samme som å si at det er kun barnets vilje som teller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...