Gjest Ziva Skrevet 11. mai 2013 #1 Skrevet 11. mai 2013 Liten er sendt hjem fra sykehuset. Men jeg trenger innleggelse NÅ!! Hun må fortsette på antibiotika i syv dager. Men det er ikke så greit, for hun klikker totalt når hun skal ta tablettene. Og det er jo "bare" tre ganger om dagen. Hvis jeg må gjøre det her i 5 dager til, så er det bare å rekvirere en seng på psyk. Vi starter pent og rolig med et stort glass vann (hun kan akkurat hva hun vil, bare hun tar den jævla pilla). Tar en t-skje med nugatti (sukker er noe vi gir en viss mann i akkurat nå) og legger den lille pilla oppi (på str med en jerntablett). Da burde den skli rett ned (funket de to første gangene). Men neida ikke nå lenger. Det er hyl, grin, skriking og totalt nekt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Å ta samme metode som muttern gjorde på meg er utelukket. Da står nok barnevernet på døra før jeg får sukk for meg.
bIomstre Skrevet 11. mai 2013 #2 Skrevet 11. mai 2013 Huff, føler med dere begge! Jeg har alltid hatt pillevegring. Det hjalp imidlertid utrolig da jeg traff samboeren min og han viste meg hvordan det skal gjøres... Plassere pilla bak på tunga, hodet litt bakover mens man drikker litt og rett ned! For meg er litt av trikset å ikke ha et stort glass med vann, heller et snapseglass med bare en slurk i! Jerntablettstørrelse er imidlertid det største jeg takler, og jeg hadde aldri klart å ha den pakka inn i nugatti (som jeg forøvrig fint kan spise med skje). Vet ikke om jeg helt forsto. Hun har prøvd å svelge med vann, og det funka ikke? Ble hun veiledet i hvordan og er hun stor nok til å forstå veiledningen? For tror nok vann er det enkleste og beste. Har du et kult snapseglass til vannet, og kanskje en premie etterpå (her kan skjea med nugatti komme)? Ellers må man jo i gang med knusing og kamuflasje av smak, hvilket er umulig...(sukk).
Gjest Ziva Skrevet 12. mai 2013 #3 Skrevet 12. mai 2013 Prøvd alt fra a til å. Problemet er at hun har full pillevegring. Får trøste meg med at etter i dag er det kun 4 dager igjen.
Gjest sug lut Skrevet 12. mai 2013 #4 Skrevet 12. mai 2013 Føler veldig med deg, har ei som er lik - på alle andre områder er hun smart og fornuftig og tøff, men å svelge ei lita pille? neppe. Og hun er jo eldre enn vegreren din også, uten at det har hjulpet. Det minnner meg faktisk på at vi må trene på bakerst-på-tunga-trikset nå mens hun er frisk, faktisk, det glemmer jeg alltid. For det ER det eneste som funker, ja. Hyl og grin og mild vold tre ganger om dagen i dagevis kvalifiserer til innleggelse på ethvert mindre kresent etablissement med polstra vegger, Ziva.
Gjest amandine Skrevet 12. mai 2013 #5 Skrevet 12. mai 2013 Og sett opp et skjema med plass til hver gang og kryss ut etterhvert. Visualisering er gode greier, så ser ungen lyset i tunnelen
ms.Pond Skrevet 12. mai 2013 #6 Skrevet 12. mai 2013 Masse symp herfra! Jeg var pillevegrer selv, husker jeg måtte dele opp bilsyketabletten i fire, og selv da var det såvidt jeg fikk den ned. Hadde helt angst for at den skulle sette seg fast i drøvelen. Kan du dele den i mindre biter med en skarp kniv, evt knuse den, og så røre det inn i et lite glass juice eller sånt (da må det røres i glasset til det settes til munnen)? Eller en smoothie, som er litt tykkere i konsistensen? Juice skjuler mye av smaken også.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. mai 2013 #7 Skrevet 12. mai 2013 Usj, den er lei.. Vi slet nok med antibiotika i flytende form vi, for halvannet år siden. Fikk den beregnet for barn, som liksom skal smake greit (men jeg smakte på den selv, og fytti! Skjønner godt hun ikke ville ha den..), men nei. Blandet det i alt mulig, til ingen nytte. Men til slutt knakk vi koden- Pepsi Max. Nå er jeg ikke helt happy for at et lite barn skal drikke så mye av det akkurat, og prøver å begrense inntaket av slikt. Men akkurat da fikk alle prinsipper vike og vi ga bæng i kunstige søtstoffer, koffein og det hele. Og snuppa fikk antibiotika blandet i Pepsi Max på tåteflaske... Måtte til og med ha det med i barnehagen en periode. Mon tro hva andre foreldre trodde om våre kostholdsvaner, hehe.
Gjest Ziva Skrevet 12. mai 2013 #8 Skrevet 12. mai 2013 Skjema var en god ide. Gikk litt bedre i morges, lurer på om det var for at gubben ikke var hjemme. Vi får se om teorien min holder mål. Ny tablett kl 14. Når kuren er ferdig på torsdag så skal hun få en belønning. Vi snakket om hva hun ønsket seg. Hun ville gå på tivoli på 17 mai. Forklarte at det utgår som belønning da det er noe vi alltid gjør på 17 mai (intet unntak i år). Da ønsket hun seg at farmor og farfar skal bli med på hytta (det skal de pinsehelgen). Vi får ta oss en tur i kjolebutikken og la henne gå amok Hun elsker kjoler.
Iiiiik Skrevet 12. mai 2013 #9 Skrevet 12. mai 2013 Full sympati herfra også! Mine unger funker best når de får være med å bestemme noe. Lurer på hvor de har det fra, både jeg og faren er da så føyelige?! Men altså - si at tablettene må tas, men at hun kan bestemme hvordan. Knust til pulver og blandet med noe godt, med en liten skvett vann, med masse brus, sammen med en skje syltetøy, i små biter eller noe annet lurt. Det og stjerner på kjøleskapet gjør nok susen! Lykke til.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 12. mai 2013 #10 Skrevet 12. mai 2013 Sympati herfra sendes! Hilsen pillevegrerske
ellen-propellen Skrevet 12. mai 2013 #11 Skrevet 12. mai 2013 Prøv å knus pillen på en teskje. Fyll teskjeen med sukker og litt vann. Så rett inn i munnen og skyll ned med vann. Det funker på min pillevegrer
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. mai 2013 #12 Skrevet 12. mai 2013 Knust pille i syltetøy har gjort susen her.. Lykke til.
Gjest amandine Skrevet 12. mai 2013 #13 Skrevet 12. mai 2013 Hvis pillen kan knuses, da? Det er jo ikke alle som kan deles/åpnes/knuses!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. mai 2013 #14 Skrevet 12. mai 2013 Hvis pillen kan knuses, da? Det er jo ikke alle som kan deles/åpnes/knuses! Tabletter kan, kapsler kan ikke, er det ikke sånn?
Gjest amandine Skrevet 12. mai 2013 #15 Skrevet 12. mai 2013 Nei, slett ikke alle tabletter kan deles eller knuses. Og noen kapsler kan åpnes;-). Generell regel er at tabletter med delelinje kan du knuse/dele andre skal være hele. Det skal stå i pakningsvedlegget. Men viktig å tenke på da du kan ødelegge virkning om du deler en som.ikke skal. Hvis den feks er laget for å løses sakte opp i magen vil det bli feil om du lager pulver av den som løses opp lenge før den kommer til magen.
mamman til to gutter Skrevet 12. mai 2013 #16 Skrevet 12. mai 2013 Den eneste antibiotikakuren vi har hatt her i huset har vi fått i flytende form, men det var ille nok det de første gangene, inntil vi fant ut at to smarties når antibiotikaen var nede var premie nok for 2 åringen. Det kan jo fungere på tabletter også? Vi pleier normalt ikke å gi det flere ganger om dagen, men som flere sier, prinsippene ryker raskt når man må få i dem medisin. Her ble det faktisk så vellykket at han lenge etterpå gikk og pekte på kjøleskapet og ba om "sin"
Gjest Ziva Skrevet 12. mai 2013 #17 Skrevet 12. mai 2013 Tablettene skal ikke knuses, desverre. Men liten t-skje med nugatti og pilla oppi er gangen her, hun hater nemlig syltetøy (kun for anledning). Dagens to første piller skapte nervesammenbrudd hos a mor. Dagens siste pille gikk unna med rekord fart. Pappan klarte da å si : detta gikk jo greit, hva er det mamma snakker om? Liten : jeg måtte bare svelge den, er så trist å se mamma gråte (sammenbrudd/frustrasjon). Håper bare de neste 12 pillene går like bra.
Iiiiik Skrevet 12. mai 2013 #18 Skrevet 12. mai 2013 Empatisk liten jente da, som vil passe på mamma!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå