Gå til innhold

Dere som har hatt KS..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser dere på det å få en til?

Etter en vendig komplisert fødsel, og et akutt KS er det klart at om vi skal ha en til, blir det KS..

Den kompliserte fødselen var helt for j****, men jeg kom meg raskt etter på.

Jeg har mareritt om tiden etter KS'et.

Kunne ikke skifte sovestillinger på natten uten at det gjore utrolig vondet.

Å sitte oppreist i sengen på natten å amme var et mareritt.

Verst var det etter 2 uker når mannen måtte tilbake på jobb og ikke kunne hjelpe meg på natten lenger.

Dere som har hatt KS er dere redde?

Jeg har virkelig lyst på en til (mannen også), men redslen for KS er sterkere enn ønsket...

Jeg er trist, og vil så gjerne, men tør ikke

Anonym poster: 269e044daeae09eb485cddfa7653803c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde planlagt ks da, mulig det er litt annerledes.

Men sånn kontra smerter etterpå, så syns jeg ikke de var så mye verre med ks enn ved fødsel. Forskjellig type "vondter" da.

Men etter 14 dager var gått hadde jeg ikke særlig vondt.

Tror du at du vil føle deg annerledes hvis du vet det er planlagt og kan forberede deg godt? Kanskje mannen kan ta ut ferien sin etter de 14 dagene?

Skrevet

Ikke redd nei. Selv om det ble akutt ks var det en flott opplevelse, og ingenting som tilsier at det må bli akutt ks neste gang.

Skrevet

Hadde vondt lenge etterpå men ikke så vondt. Fikk du nok og riktig smertestillende da? Selv så har jeg flere ganger erfart at paralgin og pinex forte ikke virker på meg.

Anonym poster: badbd29ad4ace361a98cd82d3b3cd5bf

Skrevet

Jeg hadde planlagt keisersnitt og hadde utrolig lite vondt. Klarte meg uten smertestillende på 2. dagen og følte meg helt frisk og fin, strakk ikke så mye på magen og tok ting med ro, ellers levde jeg som normalt, null problem, hadde da en liten en hjemme også på 2 år, men null stress...det går så bra så! Stor forskjell på planlagt snitt og hastesnitt!

Skrevet

Hadde vondt lenge etterpå men ikke så vondt. Fikk du nok og riktig smertestillende da? Selv så har jeg flere ganger erfart at paralgin og pinex forte ikke virker på meg.

Anonym poster: badbd29ad4ace361a98cd82d3b3cd5bf

Jeg fikk mye på sykehuset.

Veldig mye.

Hadde så mye vondt at jeg fikk være 1 dag lenger enn noemalt, men så måtte jeg hjem med medisiner for 3 dager. Etter det måtte jeg holde meg til vanlig paracett.

Hadde store smerter i 2 uker, og det gikk en måned før det ikke påvirket hverdagen..

Anonym poster: 269e044daeae09eb485cddfa7653803c

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Jeg har hatt to keisersnitt og har ikke hatt vondt i det heletatt etterpå. Var oppe og gikk etter et par timer. Det eneste som var vanskelig var å snu seg i senga de første nettene (da jeg lå flatt).

Hadde ingen behov for hjelp med baby etter at jeg kom hjem heller. Fikk smertestillende samme dagen som KS men trengte ikke noe i de påfølgende dagene.

Jeg skal ta KS neste gang også, og er glad for det. For meg har KS vært smertefritt.

Skrevet

Hadde du noen spesielle komplikasjoner som gav ekstra smerter da?

Smerte oppleves jo individuelt, det som slår en person helt ut kan være helt overkommelig for andre. Noen tåler tannpine greit men ligger i fosterstilling og gråter over mageknip, mens andre tåler mageknip greit men takler overhodet ikke tannpine.

Vi er rett og slett forskjellig, og du er kanskje en av de som ikke taklet smertene etter snitt så godt. Spørsmålet er jo hvorfor du opplevde de som så grusomme, var det noe spesielt, var det angst pga at det var et operasjonssår eller hva var det? Min erfaring er også at jo eldre vi blir og jo flere opplevelser/vondter vi har fått på "merittlista" jo mer smerter tåler vi...

Jeg hadde hastesnitt da jeg fikk mitt fjerde barn som 35-åring og ble veldig positivt overrasket over hvor lite vondt det var. Det var jo vondt, for all del, men jeg hadde på forhånd sett for meg noen sinnsyke smerter også var de jo helt til å leve med. Dagen etter snittet stelte jeg barnet selv, dusjet, spiste sammen med de andre nybakte i kantina, ammet både sittende og liggende, snudde meg i sengen selv osv. Mannen min var tilbake på jobb dagen etter at jeg kom hjem fra sykehuset.

Kanskje du også vil ha en mye bedre opplevelse denne gangen, du forventer deg jo grusomme smerter men kanskje gjør erfaring, mangel på angst osv at du ikke opplever det så ille neste gang?

Du kan jo ikke la et par uker med smerter i et sår hindre deg i å leve resten av livet med et barn til, om det er det dere ønsker.

Anonym poster: fe9a846f49644103cfde81c7ed9b9ef7

Skrevet

Nå har jeg ikke noe valg da ;) Er jo gravid på nytt..

Endte i hastesnitt etter 70,5 timer i fødsel med førstemann. MITT mareritt er å gå så lenge i fødsel og bli TOTALT utslitt innen babyen engang er "på vei."

Jeg har mange tanker rundt det å gå gjennom en fødsel igjen nå, for jeg følte selv at deler av fødselen var traumatisk, og jeg husker tiden etterpå som svært tung, vond og litt komplisert. Jeg var ikke i god form etter å ha mistet noen liter med blod og i tillegg til å ha hatt en nokså slitsom første del av fødsel. Brukte 5 mnd på å kunne bevege meg normalt igjen, og fortsatt etter 1 år stakk det avogtil der snittet går. De sydde meg litt feil også..

Men jeg tenker mer på det at om et keisersnitt må til igjen for at jeg kan få et barn til går jeg gladelig (hmm..) gjennom de samme smertene en gang til.

Jeg er redd, såklart.. Men jeg vet at det kommer til å være verdt det når jeg får se den vesle skapningen som jeg og mannen har skapt. Og om alt går fint med denne fødselen og de sier jeg kan få et barn til tror jeg at jeg har lyst til å prøve igjen om et par år, uansett. :)

Skrevet

Jeg gikk gjennom en fødsel fra helv.. som endte i akutt ks. (1. Barnet)

Ville egentlig ha flere barn, men turte ikke. Det gikk 8 år før jeg ble gravid igjen pga dette. Jeg insisterte på planlagt ks denne gang.

Var på fødselsamtaler på sykehuset sammen med fødselspenger og jordmor. Etter en del samtaler der ble vi enige om å prøve med vanlig fødsel.

Det gikk 4 timer fra riene startet til gutten at ute.. Alt gikk fint:)

Å for en opplevelse det var å få føde barnet selv, være der i øyeblikket.. Helt fantastisk :) angrer ikke et sekund på at jeg "overtalte" meg selv til å prøve en vanlig fødsel altså..

Ingenting trenger å være likt din første fødsel. Lykke til :)

Beklager et rotete innlegg, er seint på kvelden for meg dette ;)

Anonym poster: 15ea88d7e9814b6415fdeace59fdf0d2

Skrevet

Jeg gikk gjennom en fødsel fra helv.. som endte i akutt ks. (1. Barnet)

Ville egentlig ha flere barn, men turte ikke. Det gikk 8 år før jeg ble gravid igjen pga dette. Jeg insisterte på planlagt ks denne gang.

Var på fødselsamtaler på sykehuset sammen med fødselspenger og jordmor. Etter en del samtaler der ble vi enige om å prøve med vanlig fødsel.

Det gikk 4 timer fra riene startet til gutten at ute.. Alt gikk fint:)

Å for en opplevelse det var å få føde barnet selv, være der i øyeblikket.. Helt fantastisk :) angrer ikke et sekund på at jeg "overtalte" meg selv til å prøve en vanlig fødsel altså..

Ingenting trenger å være likt din første fødsel. Lykke til :)

Beklager et rotete innlegg, er seint på kvelden for meg dette ;)

Fødselslege iallefall, dumme ordbok :P

Skrevet

Jeg hadde et haste ks sist gang, brukte et par dager på å gå skikkelig etterpå. Var på sh 5 dager etter fødsel, men jeg var da totalt utslitt etter mange dager uten søvn og maserier før det endte i keisersnitt.

Etter ca 3 uker kunne jeg bevege meg normalt igjen uten noe som helst smerte.

Skal prøve på normal fødsel denne gangen, noe jeg håper går greit :) hadde jeg fått valget ville jeg tatt et nytt keisersnitt :)

Anonym poster: a953eed1fd0486868578aec581f62fc7

Skrevet (endret)

Hadde planlagt KS. Var oppe å dusjet etter 3 timer. Gikk selv på intensiven før å møte barna 4 timer etter de var født. Brukte mindre smertestillende enn hva som var forordnet Hadde inntrykk av at de som hadde slitt seg ut på en tung fødsel som endte i KS hadde mere vondt.

Alle opplever slike inngrep forskjellig

Endret av timiane
Skrevet

Hadde du noen spesielle komplikasjoner som gav ekstra smerter da?

Smerte oppleves jo individuelt, det som slår en person helt ut kan være helt overkommelig for andre. Noen tåler tannpine greit men ligger i fosterstilling og gråter over mageknip, mens andre tåler mageknip greit men takler overhodet ikke tannpine.

Vi er rett og slett forskjellig, og du er kanskje en av de som ikke taklet smertene etter snitt så godt. Spørsmålet er jo hvorfor du opplevde de som så grusomme, var det noe spesielt, var det angst pga at det var et operasjonssår eller hva var det? Min erfaring er også at jo eldre vi blir og jo flere opplevelser/vondter vi har fått på "merittlista" jo mer smerter tåler vi...

Jeg hadde hastesnitt da jeg fikk mitt fjerde barn som 35-åring og ble veldig positivt overrasket over hvor lite vondt det var. Det var jo vondt, for all del, men jeg hadde på forhånd sett for meg noen sinnsyke smerter også var de jo helt til å leve med. Dagen etter snittet stelte jeg barnet selv, dusjet, spiste sammen med de andre nybakte i kantina, ammet både sittende og liggende, snudde meg i sengen selv osv. Mannen min var tilbake på jobb dagen etter at jeg kom hjem fra sykehuset.

Kanskje du også vil ha en mye bedre opplevelse denne gangen, du forventer deg jo grusomme smerter men kanskje gjør erfaring, mangel på angst osv at du ikke opplever det så ille neste gang?

Du kan jo ikke la et par uker med smerter i et sår hindre deg i å leve resten av livet med et barn til, om det er det dere ønsker.

Anonym poster: fe9a846f49644103cfde81c7ed9b9ef7

Det er jo ikke bare slik at det går på hvordan man takler smerte da, men også hvor mye smerte man faktisk har. Det kan være veldig forskjell på hvor mye nerver man har skadet osv. Du får det til å høres ut som man er pingle om man oppfatter det som vondt, siden andre ikke gjør det. Saken er at det er ikke sikkert de har samme nivå smerte, og så vil det såklart spille litt inn hvor mye man tåler også, og hvor mye hjelp man har i smertestillende osv.

Anonym poster: e1ed72241fe72fcfa90840cb0754132a

Skrevet

Jeg hadde planlagt ks pga seteleie, og synes det gikk veldig greit. Sluttet med smertestillende etter fire-fem dager, og etter det hadde jeg kun vondt i såret hvis jeg reiste meg eller la meg ned raskt. Er absolutt ikke avskrekket fra flere keisersnitt. Synes hovedproblemet er at man er redusert i flere uker, dvs at man ikke kan bære tunge ting. Veldig upraktisk, særlig hvis man er en person som liker å være aktiv.. Lurer noen ganger på om jeg har gått glipp av noe siden jeg ikke fødte vanlig - men dersom jeg blir gravid igjen frister det uansett mest med et nytt ks..

Anonym poster: 7e51f55466909587290a94a1c11459cb

Skrevet

Jeg har hatt 3 ks, et planlagt og to "haste" (var planlagt, men ble såkalt haste ettersom fødselen startet noen dager før det planlagte ks). Hadde ikke spesielt vondt etter noen av dem. Trengte ikke hjelp med barnet i etterkant, hverken på sykehuset eller hjemme. Var oppe og gikk noen timer etter. Gikk på do selv, og fikk fjernet kateteret samme ettermiddag. Med nummer 2 fikk jeg en del luftsmerter i skuldrene, og dette var mye vondere enn selve ks'et.... Fikk så mye smertestillende jeg ville etter alle 3 snittene, men på dag 2-3 hadde jeg ikke behov for smertestillende. 5 dager ett snitt nummer 2 trillet jeg en lang tur på 2 1/2 time, og kjente ikke noe særlig til snittet. Selvfølgelig litt stram i magen, men det gikk over etter et par uker. Med snitt nummer 1 og 3 var min form (jeg har en kronisk sykdom som er årsaken til at jeg har hatt ks) ganske mye dårligere, så da følte jeg meg ikke like sprek kan man si..... Likevel gikk snittene over all forventning, så det var nok min grunnsykdom som gjorde at det tok lengre tid å komme seg etter de 2 snittene.

Anonym poster: c223433d8f87eacaf3131df42e2634e4

Skrevet

Jeg hadde hastesnitt i narkose. Etter jeg kom fra oppvåkningen var det slutt på smertestillende. De unnskyldte seg på barsel ett døgn senere, og sa de "ikke hadde fått med seg" at jeg hadde hatt ks. Følgelig var det heller ingen hjelp å få med stell av meg selv eller baby, men det gikk fint. Var oppe og gikk to timer etter jeg våknet av narkosen.

Anonym poster: 7f6841f67a727836ae9ee4af5417af7c

Skrevet

Hadde hastesnitt med nr 1 i narkose, og var oppe og gikk etter et døgn, mest fordi jeg var nedopet. Nr 2 endte også i hastesnitt(men da våken) etter 40 timer i fødsel. Var oppe og gikk etter en time og fikk en voltaren. Dro hjem dagen etter. Sitter igjen med gode opplevelser, og har følt meg supersprek begge gangene. Så jeg gruer meg ikke til det evt blir et nytt ks.

Undrer meg egentlig litt over alle som syns det er så vondt etter ks

Skrevet

Jeg har hatt ett akutt ks med komplikasjoner, og et planlagt ks.

Jeg syntes i grunnen det var like vondt etterpå begge ganger, med unntak av at jeg slapp komplikasjonene, og slapp å være utslitt etter forsøk på vaginal fødsel først, selvfølgelig. Men selve sårsmertene var ca like begge ganger. Det å være mentalt forberedt gjorde det noe lettere, og jeg var også forberedt på hvordan det ville bli, siden jeg hadde gjort det før.

Jeg var livredd, mye pga dårlige minner fra første opplevelse, og gråt og gråt og gråt. men - det gikk greit. :) Det var ikke noen "stor opplevelse", men det gikk greit, og jeg kunne gjøre det igjen (i motsetning til den vaginale fødselen fra helvete...). Det GJØR vondt etterpå, men man kommer seg ganske raskt, tross alt. I begynnelsen kunne jeg ikke gjøre NOE selv - klarte ikke snu meg i senga, klarte ikke sette meg opp i senga, klarte ikke amme, klarte ikke reise meg - men så gikk det framover, omtrent time for time. For hver dag klarte jeg mer selv. Det er viktig å ha fokus på det man klarer, som man ikke klarte dagen før - i stedet for å sammenligne seg selv med vaginalt fødende spreke kvinner... Det er i alle fall min erfaring.

Lykke til! KS er ikke noen drømmesituasjon, men for mange av oss er det et bedre og tryggere alternativ enn vaginal fødsel, og da er det om å gjøre å gjøre det beste ut av de kortene man har fått tildelt. Ikke alle er fødemaskiner. Heldigvis slipper vi å dø i barselseng, slik de gjorde før! Store styrkeklemmer til deg!

Anonym poster: 6119f25e8df003b6f8a93e4ad9c00464

Skrevet

Det ble litt uklart, det jeg forteller om i innlegget over er selvfølgelig først og fremst det planlagte ks (i forhold til akutt). :)

Skrevet

Hadde hastesnitt med nr 1 i narkose, og var oppe og gikk etter et døgn, mest fordi jeg var nedopet. Nr 2 endte også i hastesnitt(men da våken) etter 40 timer i fødsel. Var oppe og gikk etter en time og fikk en voltaren. Dro hjem dagen etter. Sitter igjen med gode opplevelser, og har følt meg supersprek begge gangene. Så jeg gruer meg ikke til det evt blir et nytt ks.

Undrer meg egentlig litt over alle som syns det er så vondt etter ks

Synes du det er rart at folk har vondt etter andre store bukoperasjoner også, eller? Det er ikke noe rart med det, hvis du tenker litt over hva det er man har gått gjennom - det som egentlig er rart, er de som har veldig lite vondt.

Det er som med vaginale fødsler. De fleste har VONDT når de føder, selvfølgelig i noe varierende grad. Noen få har så lite smerter når de er i fødsel at de f.eks. føder omtrent uten forvarsel, har full åpning mens de egentlig ikke tror fødselen er i gang i det hele tatt - men de fleste har vondt. De som klarer seg med en paracet er nok unntaket, ikke regelen.

Skrevet
.

Vi er rett og slett forskjellig, og du er kanskje en av de som ikke taklet smertene etter snitt så godt.

Dette hjelper nok HI veeeeeeldig... Å få høre at hun ikke taklet smertene godt? Det er nok mye mer involvert enn bare å "takle" smertene etter et ks, mange grunner til at smerter varierer fra person til person... Hvordan man "takler" smertene er bare en liten del av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...