Gå til innhold

Unger som dytter og slår- irritert på foreldrene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 2 år bruker å leke m ei jente som er 6 mnd eldre. Hun er datteren til en venninne av meg. Så og si hver gang de leker enten dytter, slår eller er på andre måter slem mot min datter. Jenta mi tåler mye før hun gråter, men har flere ganger begynt å gråte og fått merker. Noen ganger pga av at hun låner leker men også uten noen spesiell grunn (får ikke lov til å ta borti ting hun tar ved etc).

Venninna mi reagerer ikke akkurat strengt å får ikke jenta til å si unnskyld før hun har slått etc flere ganger. Derfor har jeg begynt å irettesette når hun gjør noe som ikke er lov. I dag sa jeg til jenta at vi går om hun ikke sluttet å skubbe ( gjorde d for 2 gang og hadde ikke sagt unnskyld). Først da da venninna mi til dattera at hun skulle si unnskyld. Har tidligere hatt episoder hvor venninna mi bare har ledd av dattera når hun er slem mot jenta mi.

Kjenner jeg blir irritert på venninna mi som bare skylder på at det er bhg som gjør at hun blir så bøllete. Eh nei, tenker jeg da. Må da gå an å oppdra ungen sin! Vi er veldig streng m jenta vår hvis hun en sjelden gang slår/ forsøker å slå etc.

Hva skal jeg si til venninna mi?

Anonym poster: 4a33a1370808ca0ddd37ce8fca6ba8a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: 2 åringer skjønner ikke hva unnskyld betyr, det forstår ikke barn helt og fullt ut før de er nærmere skolealder (iht teori)så slutt å mas på å måtte si unnskyld for for dem betyr det ingen verdens ting.

MEN selvsagt skal mora til ungen ta ungen sin som er ekkel!HUn skal jo oppdra barnet sitt slik at hun ikke blir en ekkel drittunge som ingen til slutt vil like. De lærer seg ting i barnehagen, det gjør de, men det er ingen unnskyldning for ikke å gjøre jobben sin som en oppdrager.

Hva du skal si er egentlig vanskelig, fordi du tråkker jo noen på tærne og sier de er dårlige foreldre...

Ikke si noen ting og heller vær den som sier ifra til denne jenta neste gang hun gjør noe? Spør/fortell venninna di at du kommer til å si ifar til jenta hennes om hun fortsetter å være ekkel fordi du ser at det går utover din egen datter, og det synes du ikke er greit.

Anonym poster: 9ea8081de8331393719d6ff7385b3f1a

Skrevet

Det er snakk om 2-åringer, og du truer med å gå hvis unge ikke sier unnskyld???

Og hvor er logikken i det?

En 2-åring vet ikke hva "unnskyld" err eller hva det betyr. Selvsagt bør mor irettesette barnet, men det finnes da grenser for hva 2-åringer forstår av irettesettelse også. En 2-åring har f.eks ikke lært å spørre om å få en leke - en 2-åring tar den leken det vi ha. 2-åringer ER egositiske, og de har ennå ikke lært det totale samspillet med andre barn.

Selvsagt skal ikke barnet slå uten at noen griper inn, men at voksne truer med å gå hvis BARNET ikke ber om unnskyldning, har lite for seg.....

Anonym poster: 9149d5ad75e90ceadf7b9d861e707003

Skrevet

Vi bruker empati og ikke krav om å be om unnskyld på barnet mitt. Type "nå får emma au, ikke slå, vær snill og kose" og så koser vi med hånden til barnet på emma. Dette med å få au skjønner 2åringen min.

Anonym poster: 365ead1e0612198484d740a5a6e2df50

Skrevet

Du høres ut som hu irriterende mora som har vært så heldig å få utdelt en enkel unge, og dermed har konkludert med at din datters fortreffelige oppførsel skyldes dine gode oppdragerevner, og andre foreldres "normale" unger mangel på sådanne.

Anonym poster: 9435f42922da4a79d71db37ad33df296

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...