Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dotter mi skal få bunad til konfirmasjonen, og eg har alltid tenkt ho skal ha Sunnhordlandsbunad, då det er her me er i frå. Ho ønskjer seg derimot ein Hardangerbunad, og eg er litt i stuss på om det er greitt i forhold til bunadsreglane. Me bur jo ikkje i Hardanger, men det er jommen ikkje langt i frå, og me bur i utløpet av Hardangerfjorden. Mange rundt her har Hardangerbunad, så eg tenkjer det er greitt - men er det det, sånn eigentleg?

Anonym poster: 51320061cb7e10b2455b6803c4bf360f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er greit, gjør hva du vil.

Anonym poster: 808169f91ce845b4c2705e92ccbcb30b

Skrevet

Det vanlige er vel å skaffe seg bunad etter der man selv er fra, evt foreldre eller besteforeldre. Har dere ikke noen nære slektninger i hardangerbunad-distriktet, da?

Skrevet

Jeg mener man skal ha bunad der man er ifra, evt fra stedet der slekten er ifra. Hvis dere ikke er fra Hardanger og ikke bor i Hardagner, så bør hun heller ikke velge en bunad fra Hardanger.

Jeg er fra Vestforld og har derfor Vestforlbunad. Helt ærlig synes jeg Telemaskbunadene er finere, men det kunne ikke falle meg inn å velge en telemarksbunad av den grunn.

Men mange bryr seg absolutt ikke om slike regler, så ut fra det kan du jo gjøre akkurat som du vil!

Anonym poster: c6b62bf02848dc02c340c2b913163f1d

Skrevet

jeg kan fortelle om min egen bunad.

jeg har arvet odemor sin bunad (oldemor var født i 1880). oldemor kom fra en bygd i Fusa (sunnhordaland) og på den tiden hun anskaffet seg dette stasplagget var det Hardangerbunad (Kvam) som var bunad i dette området. (Det er et stykke geografi fra Fusa til Kvam)

Så rent historisk er det intet i veien for å velge Hardangerbunaden.

Selv er jeg bergenser og burde sikkert hatt bergensbunad. jeg er vokst opp i Fana og kunne også hatt Fanabunaden. Men jeg bærer dette slektsklenodiet med stor stolthet - enda jeg aldri har hatt en slekning i Hardanger :-)

Anonym poster: 1d58e45b418977ee5c3e28a796c5e87a

Skrevet

Heilt einig i at ein skal velja ut i frå tilknytning, og ikkje kor fin bunaden er, men her ligg me litt i "grenseland", synest eg! Ho hadde ikkje fått beltestakk frå Telemark, berre fordi den er kul! ;-)

Ringte mamma, og ho sa det same som deg over, at det historisk sett var Hardangerbunaden som var vanleg her, og at det ikkje er såå mange åra sidan Sunnhordlandsbunaden vart vanleg her. Dessutan er mormor frå ein nabokommune som grensar til Hardanger, og der har alle Hardangerbunad. Så då vart det vel greitt! ;-) Tusen takk for svar! :-)

Anonym poster: 51320061cb7e10b2455b6803c4bf360f

Skrevet

Her på vestlandet går jo så å si "alle" ungene i hardangerdrakta. Tror ikke det er så mange derifra jeg. Hun kan vel ha den bunaden hun vil, hva er galt i det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...