Gå til innhold

Jeg jobber, han er student som skal ut i jobb. Hvordan fungerer det?


eneleh_

Anbefalte innlegg

Man blir ikke akkurat klok av å lese på NAV sine nettsider. Så kanskje dere kan gi meg litt info?

 

Termin er 30. desember 2013.

 

Jeg er i 100 % fast jobb, så det er forsåvidt ikke noe problem.

Men samboeren min er student nå, og fullfører forhåpentligvis masteroppgaven sin i nov/des. Planen er at han skal ut i jobb etter nyttår.

 

Hvordan blir det med han som skal ut i ny jobb og fordeling av permisjon? Det blir jo litt slik "Hei, jeg vil jobbe her, men skal ha permisjon så så lenge på det og det tidspunktet", er jo ikke akkurat et salgsargument for å få seg jobb. Har han rett på permisjon i en flunkende ny jobb? Eller må han tjene opp rett til permisjon før han kan ta ut permisjon? Usikker på hvordan dette fungerer...

 

Og litt utenom, jeg har prøvd kalkulatoren på NAV ang foreldrepenger. Der skal man legge inn lønn de siste tre årene. Men er bare 1,5 år jeg har jobbet fullt - har det noe å si på hva jeg får utbetalt?

 

Noen erfaringer å dele? Har forsåvidt god tid enda da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Han må ha jobbet minst 6 mnd før han kan ta ut permisjon.

Det er lønnen du har når du går ut i permisjon som teller i ditt tilfelle.

 

Anonym poster: b73aaa8539f367b61cbf3df4699a5f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

heisann. vi er i akkurat samme situasjon nå. han avslutter studiene nå og jeg har vært i full jobb frem til permisjon. jeg måtte søke(VIKTIG) om å få ukene til far overført til meg. hvis ikke ville ukene gå bort.. for han har ikke tjent opp rett til permisjon. men når fellesperioden er ferdig og far skal søke om permisjon så søker han om å få disse ukene tilbake. (far og mor søker ikke sammen før termin,kun mor)

 

jeg har jobbet i to år etter studiene mine, men nav ser kun på de siste ti mndene.. og tar utgangspunkt i det når de beregner foreldrestønad. jeg feks har tjent ca 21tusen imnd og regner med å få 80% av det. men har ikke fått noe brev fra nav der det står akkurat hvor mye jeg får... lurer på om jeg skal etterlyse det?

 

en jobb har jo på ingen måte rett til diskriminere verken far eller mor fordi de skal ut i permisjon. min samboers jobb er fullt klar over at vi venter barn og at han vil ta to uker fri iforbindelse med fødselen. om han velger å få overført de andre ukene tilbake til seg så har de også full forståelse for det. :) håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...