Miss Impatient Skrevet 11. mai 2013 #1 Skrevet 11. mai 2013 Nå er klokka snart sju om morgenen, og jeg har ikke sovet ett eneste sekund i natt..... Sånn er det hver forbanna natt, pga urolige ben, og det kjennes faktisk ut som jeg kommer til å knekke sammen snart! Vet ikke hvordan jeg skal takle 9 uker til med dette helvetet! Kan man bli innlagt pga søvnmangel??
MegOgSkjønningen Skrevet 11. mai 2013 #2 Skrevet 11. mai 2013 Hei. Ville bare si at jeg føler med deg og skjønner hvordan du har det! Her blir det maks en times søvn pga bekkenet og fremdeles mange uker igjen. Men en time er bedre enn ingen da. Det går faktisk an å bli innlagt pga søvnmangel ja. Du må enten ta kontakt med legevakten eller føden, kanskje legevakt i første omgang. Forklar situasjonen godt og ikke underdriv! Du må få hjelp! Hvis de bare gir deg midlertidig hjelp så tar du kontakt med lege eller jordmor på mandag. Be dem henvise deg til fødepoliklinikk for en vurdering av hva som kan gjøres for å hjelpe deg å komme gjennom svangerskapet. Det har jeg vært på og det hjalp veldig! Jeg blir satt i gang i uke 37 og har fått en dato og forholde meg til. Det gjør det lettere å takle hverdagen med nesten ingen søvn og store smerter. Stor trøsteklem til deg!
Miss Impatient Skrevet 11. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2013 Hei. Ville bare si at jeg føler med deg og skjønner hvordan du har det! Her blir det maks en times søvn pga bekkenet og fremdeles mange uker igjen. Men en time er bedre enn ingen da. Det går faktisk an å bli innlagt pga søvnmangel ja. Du må enten ta kontakt med legevakten eller føden, kanskje legevakt i første omgang. Forklar situasjonen godt og ikke underdriv! Du må få hjelp! Hvis de bare gir deg midlertidig hjelp så tar du kontakt med lege eller jordmor på mandag. Be dem henvise deg til fødepoliklinikk for en vurdering av hva som kan gjøres for å hjelpe deg å komme gjennom svangerskapet. Det har jeg vært på og det hjalp veldig! Jeg blir satt i gang i uke 37 og har fått en dato og forholde meg til. Det gjør det lettere å takle hverdagen med nesten ingen søvn og store smerter. Stor trøsteklem til deg! Tusen takk for svar! Og lei for å høre at det faktisk er fler som meg her inne... Har allerede vært kontakt med både legevakt og fastlege, men ingen hjelp å få.... Fikk Vallergan hos legevakten, som jeg fant ut i etterkant kan være skadelig for barnet og skal ikke taes i tredje trimester. Skal til jordmor igjen neste uke, og håper da hun kan henvise meg inn på føden! Jeg skal egentlig ta ks en uke før termin, men håper jeg kan få dette fremskyndet... Lykke til til deg:-)
Gjest Trulte med to små Skrevet 11. mai 2013 #4 Skrevet 11. mai 2013 Jeg syns det er skremmende at det ikke er noen hjelp å få til deg, når du har kontaktet både lege og legevakt! Kan du ta kontakt med legevakt på nytt og be om hjelp?? De må jo forstå at du ikke kan gå slik lengre. Masse lykke til, håper det ordner seg for deg!
Miss Impatient Skrevet 11. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2013 Jeg syns det er skremmende at det ikke er noen hjelp å få til deg, når du har kontaktet både lege og legevakt! Kan du ta kontakt med legevakt på nytt og be om hjelp?? De må jo forstå at du ikke kan gå slik lengre. Masse lykke til, håper det ordner seg for deg! Takk! Kontaktet faktist legevakten i går, etter at jeg fikk svar av fastlegen om at der var så fullt opp at jeg måtte heller ringe legevakten. Skulle da ringes tilbake av legen, men fikk bare tlf fra en sykepleier om at vakthavende lege sa dette ikke var en sak for legevakten og jeg måtte ta det med fastlegen... Så ja.... god hjelp å få ;-) Nå setter jeg min lit til jordmor!
Gjest Trulte med to små Skrevet 11. mai 2013 #6 Skrevet 11. mai 2013 Jeg syns det er skremmende at det ikke er noen hjelp å få til deg, når du har kontaktet både lege og legevakt! Kan du ta kontakt med legevakt på nytt og be om hjelp?? De må jo forstå at du ikke kan gå slik lengre. Masse lykke til, håper det ordner seg for deg! Takk! Kontaktet faktist legevakten i går, etter at jeg fikk svar av fastlegen om at der var så fullt opp at jeg måtte heller ringe legevakten. Skulle da ringes tilbake av legen, men fikk bare tlf fra en sykepleier om at vakthavende lege sa dette ikke var en sak for legevakten og jeg måtte ta det med fastlegen... Så ja.... god hjelp å få ;-) Nå setter jeg min lit til jordmor! Det må være frustrerende! Men da håper jeg at jordmor skjønner alvoret og kan tilby deg en eller annen form for hjelp! Krysser fingrene
Miss Impatient Skrevet 11. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 11. mai 2013 Hei. Ville bare si at jeg føler med deg og skjønner hvordan du har det! Her blir det maks en times søvn pga bekkenet og fremdeles mange uker igjen. Men en time er bedre enn ingen da. Det går faktisk an å bli innlagt pga søvnmangel ja. Du må enten ta kontakt med legevakten eller føden, kanskje legevakt i første omgang. Forklar situasjonen godt og ikke underdriv! Du må få hjelp! Hvis de bare gir deg midlertidig hjelp så tar du kontakt med lege eller jordmor på mandag. Be dem henvise deg til fødepoliklinikk for en vurdering av hva som kan gjøres for å hjelpe deg å komme gjennom svangerskapet. Det har jeg vært på og det hjalp veldig! Jeg blir satt i gang i uke 37 og har fått en dato og forholde meg til. Det gjør det lettere å takle hverdagen med nesten ingen søvn og store smerter. Stor trøsteklem til deg! Glemte forresten å spørre deg hvor lenge du har igjen, når fikk du komme inn på fødepoliklinikken, og hvordan ble du fulgt opp der? Tok det lang tid før du fikk bekreftet fremskyndet dato for fødsel?
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Super_betta Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 11. mai 2013 #8 Skrevet 11. mai 2013 Hei :-) Sliter tidvis med det samme og da særlig på kvelden og natt. Det er verre denne gangen i mitt 2 svangerskap enn i det første. Vet du at du har tilstrekkelig/får i deg tilstrekkelig med folat, jern og b12? Disse skal vist være viktig for å hindre/forbedre tilstanden urolige bein. Jeg merker i hvertfall godt forskjell om jeg kutter ut multivitamin i en dag eller to.. Er helt forferdelig med den kittende uroen. Man må liksom ligge å røre seg konstant vist det skal være håp å sovne. Lykke til!
MegOgSkjønningen Skrevet 11. mai 2013 #9 Skrevet 11. mai 2013 Er 33 uker på vei, var inne forrige uke og fikk bekreftet igangsettelsr når jeg blir 37+0. Ble satt i gang forrige gang pga det samme, så sånn sett var det nok lettere å få det godkjent denne gangen. Og er ennå verre dette svangerskapet. Tror nesten jeg ville tatt kontakt med føden jeg hvis jeg var deg og hørt om det er noe de kan gjøre for å hjelpe deg gjennom helgen siden legevakt ikke vil hjelpe!
Miss Impatient Skrevet 11. mai 2013 Forfatter #10 Skrevet 11. mai 2013 Hei :-) Sliter tidvis med det samme og da særlig på kvelden og natt. Det er verre denne gangen i mitt 2 svangerskap enn i det første. Vet du at du har tilstrekkelig/får i deg tilstrekkelig med folat, jern og b12? Disse skal vist være viktig for å hindre/forbedre tilstanden urolige bein. Jeg merker i hvertfall godt forskjell om jeg kutter ut multivitamin i en dag eller to.. Er helt forferdelig med den kittende uroen. Man må liksom ligge å røre seg konstant vist det skal være håp å sovne. Lykke til! Takk, men har nok prøvd alt som prøves kan... holdt på i over to mnd nå, og det har bare blitt verre. Er våken hele natten,og får kanskje to timer tilsammen utpå formiddagen, da veldig oppstykket, kanskje tjue minutter om gangen :-(
Miss Impatient Skrevet 11. mai 2013 Forfatter #11 Skrevet 11. mai 2013 Er 33 uker på vei, var inne forrige uke og fikk bekreftet igangsettelsr når jeg blir 37+0. Ble satt i gang forrige gang pga det samme, så sånn sett var det nok lettere å få det godkjent denne gangen. Og er ennå verre dette svangerskapet. Tror nesten jeg ville tatt kontakt med føden jeg hvis jeg var deg og hørt om det er noe de kan gjøre for å hjelpe deg gjennom helgen siden legevakt ikke vil hjelpe! Takk for svar! Var faktisk i kontakt med føden forrige helg, men fikk da beskjed om at jeg måtte ta det med fastlege eller legevakt.... Så ser ikke ut som noen er interessert i å ta meg seriøst... Jeg føler nesten snart at ingen tror på meg.... Til og med samboer begynte i dag å stille spørsmålstegn til hvordan jeg greier å fungere på så lite søvn - og om ikke jeg kanskje dubbet av litt innimellom uten å være klar over det.... Da skal jeg love deg han fikk seg en overhaling.... ;-)
**My little Miss drama and I** Skrevet 11. mai 2013 #12 Skrevet 11. mai 2013 Huff ja! Har det akkurat likens, har sagt til sambo at om jeg ikke får sovet eller slappet av snart må jeg legges inn! Vet ikke hva jeg skal gjøre?! Når endelig klærne og rastløse ben har gitt seg har jeg en turner i magen som ikke lar meg slappe av! Noen kvelder et jeg på gråten for jeg er så trøtt og frustrert:/ noen erfaring med for mye liv?! Jeg skjønner deg godt det er helt for jævlig og du er ikke alene har 8,5 uke igjen å pines bare tanken får meg til å ville gråte!!! Stakkars dattera mi som ser meg! Har prøvd å sove etterm å, men d er bare umulig spark i blæra og overalt:/ ringene under øynene blir bare mørkere og mørkere!!! Håper d ordner seg, d er jo helt grusomt at man er utslitt før babyen kommer;( ikke bra det!!!!
Miss Impatient Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #14 Skrevet 14. mai 2013 Jaja.... Da sitter jeg her - klokka halv fem, ikke sovet en døyt denne natta heller..... Bena kribler og det kryper tusen maur i de - og jeg bar MÅ bevege og riste og stramme! Søndag drog jeg til legevakten i ren desperasjon etter å ha sovet ca to timer siden fredag. Da fikk jeg med meg én stk pinex forte - tok den når jeg kom hjem, og sov f... meg fra klokka 1300 til kl 0800 mandag morgen!!! Men... du må ikke tro jeg får prøve den tabletten flere gangen, for den fikk jeg med meg med beskjed fra vakthavende lege at hun kom til å sende brev til fastlegen om at det ble kun med den ene tabletten, og at jeg ikke måtte få fler - for å ta paralgin og pinex forte i tredje trimester er farlig...... Nå har lest meg opp og ned i mente om alt av forskning på denne typen smertestillende, som inneholder paracet pluss litt kodein, og alle resultater tyder på at dette er trygt å ta gjennom hele svangerskapet. Eneste minuset er at store mengder over lengre perioder kan føre til abstinenssymptomer hos fosteret. Men da skal de tas en god mengde....Paracet og Paralgin/Pinex Forte anses som de snille smertestillende for gravide leser jeg.... Så... hvorfor i svarte skal jeg nektes å ta litt av den eneste medisinen som faktisk har hjulpet meg, og som ikke er farlig å ta under svangerskapet??? Det verste er at sist jeg var på legevakten fikk jeg Vallergan - noe jeg fikk beskjed om var helt trygt å ta da det ikke gikk over i morkaken.... Men det er jo helt feil fant jeg ut når jeg leste pakningsvedlegget ; Vallergan skal IKKE tas i tredje trimester pga fare for nevrologisk skade på fosteret! Så dette viser jo hvor god peiling legene har på medisinen de gir ut..... Om ikke jeg får hjelp snart, er jeg redd for at det kommer til å skje noe alvorlig galt med meg - for jeg er helt på randen av et psykisk sammenbrudd nå tror jeg..... Jeg lever ikke lenger, jeg er ikke kjæreste lenger, jeg er ikke mor til mine to barn lenger, jeg føler ingen kjærlighet mot barnet i magen lenger, jeg ser ikke glede i noe som helst lenger....
MegOgSkjønningen Skrevet 14. mai 2013 #15 Skrevet 14. mai 2013 Hei. Dette er jo helt feil! Man KAN ta paralgin forte i tredje trimester. Det er ikke bevist skadelige effekter for barn, men det kan føre til abstinenser hos barnet ved langvarig bruk, noe man selvfølgelig ønsker å unngå. I tillegg blir det ikke tas siste døgnet før barnet blir født fordi barnet da kan være sløvt og påvirket etter at det er født. Når det er sagt så er bruk av medisiner alltid en avveing av fordeler og ulemper, og jeg vil tro du kan få fastlegen din til å se at dette er noe du trenger. Det er faktisk ikke legevaktslegen som bestemmer over fastlegen din!!!! Du må få hjelp, og det fort! Og når du er hos legen så må du huske å ikke "pynte"på ting. Du har det jævlig, og den eneste måten å få det frem på er å fortelle dette. Kjenner veldig igjen følelsene du har dessverre, klarer ikke å glede meg over noe, ønsker bare at dette skal ta slutt. (Og jeg går på paralgin forte 3x daglig, PLUSS paracet, alt avtalt med både fastlege, , gynekolog og barnelege)
Miss Impatient Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #16 Skrevet 14. mai 2013 Hei. Dette er jo helt feil! Man KAN ta paralgin forte i tredje trimester. Det er ikke bevist skadelige effekter for barn, men det kan føre til abstinenser hos barnet ved langvarig bruk, noe man selvfølgelig ønsker å unngå. I tillegg blir det ikke tas siste døgnet før barnet blir født fordi barnet da kan være sløvt og påvirket etter at det er født. Når det er sagt så er bruk av medisiner alltid en avveing av fordeler og ulemper, og jeg vil tro du kan få fastlegen din til å se at dette er noe du trenger. Det er faktisk ikke legevaktslegen som bestemmer over fastlegen din!!!! Du må få hjelp, og det fort! Og når du er hos legen så må du huske å ikke "pynte"på ting. Du har det jævlig, og den eneste måten å få det frem på er å fortelle dette. Kjenner veldig igjen følelsene du har dessverre, klarer ikke å glede meg over noe, ønsker bare at dette skal ta slutt. (Og jeg går på paralgin forte 3x daglig, PLUSS paracet, alt avtalt med både fastlege, , gynekolog og barnelege) Takk for svar.... Hva er det de sier; en smerte som deles mister sin kraft, eller noe sånt? ;-) Orker ikke forholde meg til fastlegen lenger, får heller ikke time når jeg ringer, bare en masse meninger og diagnosestilling av sentralbord dama, som er sykepleier og kona til legen.... Gir opp! Skal til jordmor torsdag og be henne sende meg inn på føden.... Orker ikke ta opp det med smertestillende med henne heller, for sist jeg gjorde det fikk jeg faktisk til svar der også at pinex forte burde jeg holde meg unna da det går over som morfin til fosteret... Så, alle har tydeligvis en mening basert på hva de tror, ikke grundig undersøkelse og forskning!
Tulipan:) Skrevet 14. mai 2013 #17 Skrevet 14. mai 2013 Har du du forhørt deg med helsekostbutikken. Jeg fikk en gang en god krem derifra pågrunn av urolige bein. Drver å leter på ettet nå om jeg finnersalven. Heligvis holder det for meg nå at samboeren masserer meg på leggene.
Gjest Trulte med to små Skrevet 14. mai 2013 #18 Skrevet 14. mai 2013 Huff jeg kjenner jeg synes synd på deg! Du må få hjelp av jordmor og ikke legg lokk på NOE!! Ingen menneske kan klare seg uten søvn over lengre tid og skulle nesten ønske det var noe jeg kunne hjelpe deg med. Så dumt du ikke har anledning til å prøve akupunktur ( mener du skrev at du ikke kunne prioritere det nå ) for jeg har hatt noe angst og uro som kom i dette svangerskapet og begynte med akupunktur. Etter to behandlinger har jeg blitt mye bedre og er ikke urolig lengre på natta. Den siste uka har jeg ikke hatt angst eller vært urolig på samme måte og det er såååå deilig. Jeg har begrenset med økonomi nå og det koster 350 kr pr gang med aku. ( 700 kr første gang for det tar lang tid med "utredningen" for å få et bilde av deg og situasjonen ) men vi får det til på et vis. Mannen er helt enig i at dette er bra for meg og mamma spanderte timen i dag Hadde ønsket noen kunne hjelpe deg!!
Miss Impatient Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #19 Skrevet 14. mai 2013 Huff jeg kjenner jeg synes synd på deg! Du må få hjelp av jordmor og ikke legg lokk på NOE!! Ingen menneske kan klare seg uten søvn over lengre tid og skulle nesten ønske det var noe jeg kunne hjelpe deg med. Så dumt du ikke har anledning til å prøve akupunktur ( mener du skrev at du ikke kunne prioritere det nå ) for jeg har hatt noe angst og uro som kom i dette svangerskapet og begynte med akupunktur. Etter to behandlinger har jeg blitt mye bedre og er ikke urolig lengre på natta. Den siste uka har jeg ikke hatt angst eller vært urolig på samme måte og det er såååå deilig. Jeg har begrenset med økonomi nå og det koster 350 kr pr gang med aku. ( 700 kr første gang for det tar lang tid med "utredningen" for å få et bilde av deg og situasjonen ) men vi får det til på et vis. Mannen er helt enig i at dette er bra for meg og mamma spanderte timen i dag Hadde ønsket noen kunne hjelpe deg!! Takk Lykke! Jeg har faktisk bestilt meg time til akupunktur i morgen, så har et lite håp der da.... :-)
2010 Mammaen Skrevet 14. mai 2013 #20 Skrevet 14. mai 2013 Synes dette høres helt forferdelig ut! Håper virkelig du får effekt av akupunkturen eller at føden vil hjelpe deg med en pakke paralgin forte! Det burde jo være mulig at du tar en på kvelden (kanskje får du nok efffekt av en halv siden du sov så lenge på èn) så du får sove litt de siste ukene. Man kan virkelig tørne av søvnmangel og kropnne trenger jo litt hvile frem mot slutten. All mulig sympati til deg! Ikke gi deg overfor de som skal hjelpe deg! Og masse lykke til! Fortell oss hvordan det går med deg etterhvert da! klem
Gjest Trulte med to små Skrevet 14. mai 2013 #21 Skrevet 14. mai 2013 Huff jeg kjenner jeg synes synd på deg! Du må få hjelp av jordmor og ikke legg lokk på NOE!! Ingen menneske kan klare seg uten søvn over lengre tid og skulle nesten ønske det var noe jeg kunne hjelpe deg med. Så dumt du ikke har anledning til å prøve akupunktur ( mener du skrev at du ikke kunne prioritere det nå ) for jeg har hatt noe angst og uro som kom i dette svangerskapet og begynte med akupunktur. Etter to behandlinger har jeg blitt mye bedre og er ikke urolig lengre på natta. Den siste uka har jeg ikke hatt angst eller vært urolig på samme måte og det er såååå deilig. Jeg har begrenset med økonomi nå og det koster 350 kr pr gang med aku. ( 700 kr første gang for det tar lang tid med "utredningen" for å få et bilde av deg og situasjonen ) men vi får det til på et vis. Mannen er helt enig i at dette er bra for meg og mamma spanderte timen i dag Hadde ønsket noen kunne hjelpe deg!! Takk Lykke! Jeg har faktisk bestilt meg time til akupunktur i morgen, så har et lite håp der da.... :-) Å så bra!! Da håper jeg inderlig at du har god nytte av akupunktur du også! Lykke til!
**My little Miss drama and I** Skrevet 14. mai 2013 #22 Skrevet 14. mai 2013 Huff så trasig lege og jordmor du har da:/! Var hos jordmor i dag å hun sa; søvn er alfa omega, du får høre med legen om han kan gi noe medisiner vist ikke går du ta Paragin forte mot smertene om ikke hver dag så iallfall noen dager!! Hun var veldig på d der at jeg måtte få sovet så jeg ikke ble helt utslitt!! Å ikke minst så tærer det jo på humøret og de man bor sammens med får ho gjennomgå!! Rart at det er så forskjellig?! Føden har bare med å hjelpe deg når de andre et slik! Huff!! Lykke til
Miss Impatient Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #23 Skrevet 14. mai 2013 Huff så trasig lege og jordmor du har da:/! Var hos jordmor i dag å hun sa; søvn er alfa omega, du får høre med legen om han kan gi noe medisiner vist ikke går du ta Paragin forte mot smertene om ikke hver dag så iallfall noen dager!! Hun var veldig på d der at jeg måtte få sovet så jeg ikke ble helt utslitt!! Å ikke minst så tærer det jo på humøret og de man bor sammens med får ho gjennomgå!! Rart at det er så forskjellig?! Føden har bare med å hjelpe deg når de andre et slik! Huff!! Lykke til Takk for det! Ja jeg håper virkelig ikke de er like trangsynte og vanskelig på føden, for da er alt håp ute ;-)
Miss Impatient Skrevet 15. mai 2013 Forfatter #24 Skrevet 15. mai 2013 Enda en våkenatt.... Dette kan da umulig gå an å holde ut i lengden...?? Eller, i følge legen på legevakten så går det visst fint, for hun kikket nedlatende på meg når jeg var der på søndag og sa spydig at jeg vet vel at det ikke er farlig å være trøtt..... Så, da er vel dette en helt sunn livsstil da! Guuud (eller hvem det nå er som hører meg der ute/oppe/(nede?)) la kroppen min være mottakelig for akupunktur i dag!
**My little Miss drama and I** Skrevet 15. mai 2013 #25 Skrevet 15. mai 2013 Ja nei den snille legen min ba meg spise mer jern så skulle vi se om en mnd... haha jaja søvnløshet here i come... si ifra om akupunktur hjelper da prøver gjerne det jeg å..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå