Gå til innhold

Trenger seriøst hjelp.. overvekt hos barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei håper noen har mulighet til å gi meg litt feedback på dette!

Vi har en 3 årig datter som er overvektig med isoKMI på 22. Hun har siden fødselen vært ekstremt glups og med manglende metthetsfølelse. Desverre har jeg ikke ammet henne lenge, og hun har for det meste fått erstatning. Vekten eksploderte ved 2 års alder enda vi har et kosthold som er langt over gjennomsnittet sunt. Vi drikker kun vann, det er aldri juice eller brus i huset. 1 glass melk kan hun få til frokost. All mat lages fra bunn. Til frokost spiser hun bare hjemmelagde knekkebrød (grove med mye korn). Får 2 slike til frokost med proteinrikt pålegg som skinke, laks, makrell i tomat, egg eller en skive med ost. i tilegg til dette får hun en håndfull ulike rå grønsaker som tomat, paprika, agurk, mini-gulerot og sukkererter.

Lunsj spiser hun som oftest i barnehagen og der opplyser de om at de følger mine ønsker om at hun skal begrenses. Maks 2 brødskiver, ikke søtet pålegg og maks 1 glass melk.

klokken to måltidet består ofte av en liten omelett med forskjellige grønsaker eller youghurt naturelle med forskjellige bær.

Middagen består alltid av rene proteinkilder, mye grønsaker/salat og 1/3 ris o.l. Hun liker ikke saus og spiser ikke dette.

Hun er meget aktiv vi er ute å leker med henne ca 1,5 t hver dag, i helgene tar vi henne med i svømmehallen, vi går tur og vi sykler (hun har en slik balansesykkel som hun bruker.) Hun er veldig glad i å være ute i naturen og vi utnytter dette godt, veldig ofte kan vi være ute i skogen i over 3t sammenhengende for hun for det meste går selv.

Hun får ALDRI, og da mener jeg aldri boller, brus, saft ellet godteri utenom bursdager. Som lørdagskos kutter jeg opp frukt med litt vaniljekesam som hun får kose seg med sammen med oss til barnetv.

Dette har vi holdt på med siden hun var 2 år, hun ser ikke ut til å vokse seg inn i en normal vekt. Hun er stadig mer glups, enda jeg gir henne porsjoner adekvate i forhold til hennes alder. Tvert i mot, ser vekten ut til å øke jevnt og trutt med høyden (hun har gjennomsnittlig høyde for alderen). Helsesøster synes også dette er merkelig men mener vi bare bør avvente å se om ca 6 mnd.

Er det andre her som har hatt barn med overvekt som har prøvd iherdig å hjelpe barnet med å vokse inn i normal vekt, men har sett at vekten har økt samtidig med høyden til tross for interveneringen? Evt. andre erfaringer? Vi er ganske slitne av en jente som er sulten hele tiden og som reagerer med sinne og fortvilelse når hun begrensen i forhold til mengde.

Anonym poster: 4edd1b59c181f5bb8b72e4a2049c7286

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha undersøkt om hun kan ha en matintoleranse, evt oppsøkt klinikker som virkelig kan kost og ernæring, f.eks. dr hexeberg i oslo. Det kan ligge mye bak som er årsak, så jeg ville satt i gang prøver. Men slike prøver får du dessverre ikke gode nok hos vanlig lege.

Det høres jo ut som dere i utgangspunktet gjør "alt" riktig, det er derfor jeg mistenker noe a la en matintoleranse. Hvis man ser på blodtypedietten, altså blodtypekostholdet, så er det enkelte såkalte sunne matvarer som hos enkelte reduserer stoffskiftet og kan gjøre blodsukkeret ustabilt, noe som kan føre til vektøkning tross "sunt" kosthold. Min kropp legger f.eks. på seg av rug, og de fleste frøtyper... for ikke å snakke om mais, melk og hvetemel og kylling. Heller ikke tomat kan jeg spise. Jeg reagerer erketypisk ift min blodtype.

I tillegg så kan mangler på enkelte mineraler og vitaminer gjøre at man sliter mer med vekten. Her er ofte heller ikke prøvene fra legene gode nok. En hårmineralanalyse er som regel bedre enn en blodprøve når det kommer til mineraler.

Har hun nok D-vitamin? Dette bør dere få sjekket, for lave verdier av dette settes også i sammenheng med overvekt.

Kontakt noen som er dyktige på slike ting, for det er alltid en grunn til at det er som det er.

Kanskje du også kan få noen tips i helsemagasinet Vof, de har også en spalte hvor man kan sende inn spørsmål.

Lykke til videre!

Anonym poster: 1a59847ac4b2b49f7f52c88e04554d6c

Skrevet

Ikke noe å si på kostholdet. Litt lite aktivitet kanskje?

3 timer er jo ikke så lenge å være ute? 1,5 time hver dag er jo ikke lenge?

I dag for eksempel når barnehage/ skole var stengt gikk ungene ut sånn i 10 tida. Da var de uten for å lekte til jeg ropte dem inn sånn i 12 tida. Så fikk vi besøk, og vi hadde hotdog ute, jeg og tre barn. De spiste litt, trampilinet litt, stkley, skatet, sto på rulleskøyter, før jeg satte på en film sånn i tre tida.

Da spiste vi is. Så utsatte vi middagen og dro å fisket. De sprang rundt og skulle klatre opp ei fjellside, mens båten skulle gjøres klar, og opp og ned på svabergene. Og det samme når vi kom inn igjen, da lektede med faren nede med vannet, ens jeg gikk å lagde midda.

På ettermiddagen er de ofte ute hele dagen. Nå er det jo skating og sykling som er ingen, og slvfølgelig trampolina, de går også rundt i feltet og det er en liten kilometer mellom oss som er på kanten og venner på andre sida. Om vinteren er det ski og aking. Og nesten hver lørdag og søndag så er vi i skibakken, fa 10: -16:30, kun ed pause for mat, som i godt kan pise i solheisen.

Vi er ikke sånne som går på tur i skg og mark, man hverdagen er hektisk. Om vi tar oss n ettermiddag med tv og nintendo så er det helt ok også.

Anonym poster: 1b1b499f8e0f43d104bd19d35feea478

Skrevet

Dytt

Anonym poster: 1b1b499f8e0f43d104bd19d35feea478

Skrevet

ALT for lite aktivitet! 1.5 timer om dagen er ikke akkurat mye aktivitet. Mine jenter er ute i aktivitet minst 4-5 timer om dagen, 2-3 timer på det kaldeste om vinteren. Dere må være mer aktive ute, dra på tur, sykle etc.

Anonym poster: 74a02c349b03201a089e3899a692bdf8

Skrevet

Jeg syns ikke det høres ut som det er aktiviteten er problemet. Hun skrev at de er ute 1.5 time hver dag, det betyr ikke at barnet er inaktivt resten av døgnet. For meg høres det ut som det er noe fysiologisk galt. Ville i første omgang bestilt en time hos legen, og fikk jeg ikke tilfredstillende svar/hjelp der hadde jeg prøvd meg frem hos forskjellige private klinikker.

Skrevet

Ta gjerne kontakt med meg privat

Skrevet

Hun er jo i barnehagen om dagene,hva tror dere barn gjør i en barnehage da, sitter på ræva?Klart hun er mer aktiv enn 1,5 time dagen, men denne timen er jo hjemme!

Det er begrensa hvor mye barn blir aktiv hjemme etter en lang dag i barnehage,de skal jo spise middag, se barne-tv, kveldsstell osv og hun legger seg vel sikkert i 7 tida.

da begrenser det seg selv.

Ta kontakt med en ernæringsfysiolog som har mer peiling enn helsesøster!

Anonym poster: f3e0155033b73005d5b2ae093f6af24b

Skrevet

Ungen til en bekjent av meg er sånn.når først etter mas i mange år har se funnet ut at ungen har diabetes type 1.nå endelig begynner ting og rette seg

Skrevet

Prader wille?

Anonym poster: 415e8b7aa669e93ec118392da127adee

Skrevet

Høres ut som datteren deres er syk. Hvordan syk vet jeg følgelig ikke, jeg er ingen ernæringsekspert, fysiolog eller lege.

Men, med så god styring på kosholdet burde dere kunne se endringer.

Det kan være så mangt, feks stoffskifte, blodtype, diabetes eller noe helt helt annet.

Desto tidligere dere finner det ut, desto bedre for henne.

Sykeshuset Vestfold har en egen avdeling for overvekt blant barn og unge som kanskje kan hjelpe dere (de er landsdekkende) Det beste er kanskje å lufte deres bekymring hos fastlegen og KREVE at han henviser dere videre til spesialisthelsetjenesten.

Skrevet

Hei igjen HI her!

hva det anngår aktvitet er disse 1,5timene i hverdagen etter middag og avslapning med oss. Hun ser 30 minutter barnetv og er i sengs til 19.00 ja. Begrenser seg hvor mye mer i får tid til i hverdager, hun er hjemme fra barnehagen til kl. 1500 men er ofte ganske sliten og trenger litt tid på å få roet seg ned før middag (trass). Barnehagen forteller også at hun er veldig aktiv i barnehagen, løper rundt hele dagen og er i godt humør. Vi er veldig glade i å gå på tur i skogen og jeg mener selv at 3t sammenhengende gåtur for en 3åring + 2t svømming i helgene er over gjennomsnittet aktivt, men hun er en aktiv jente.

Prader Willie er utelukket, blodsukkeret er stabilt og fint (fastende blodprøve.) Cølliaki er utelukket, overvektsgenet er utredet, intet funn. Vet snart ikke mine arme råd, vi har prøvd borti mot alt. Har hatt pedagogisk oppfølging i forhold til grensesetting når det anngår mat, og for å trene opp metthetsfølelse hos barnet uten hell. Barnet er like glups og har nærmest en slags tvangspreget atferd under måltider spiser umenskelig fort og kan glemme å tygge. Sluker rett å slett maten, og kan gjerne hyle etter mer mat 15 minutter etter middag.

Tusen hjertelig takk for svar så langt. Arbeidet mot overvekten er lang å gå.. kjenner jeg er sliten :\

Skrevet

Enten pynter du på sannheten hva gjelder hennes kosthold, ellers feiler hun noe. Ta henne med til lege, og begynn å skrive opp ALT hva hun spiser.

Lykke til!

Anonym poster: 55fa8dc3b83aea43cbf098033fce168e

Skrevet

Ja, forresten kortisolnivået normale og stoffskiftenivået normale.

Skrevet

Unnskyld meg men hvorfor i alle dager skulle jeg ha "pyntet på sanneheten" når jeg bretter ut om mitt barn på et foreldreforum i ønske om å få råd fra andre som har erfaring fra lignende?? Det ville i såfall ha virket i mot sin hensikt. Mer logisk å annta at en mor "pynter på sannheten" dersom hun forklarer for sine venniner, helsesøster o.l.

Sanneheten er at jeg er desperat, har vært henvist til spesialist helsetjenesten og de bare trekker på skuldrene og mener det samme som helsesøster.. avvente og vente til hun er 4år.. Jeg er kjempe sliten, selvfølgelig driver jeg ikke med selvbedrag i en slik situasjon.

Skrevet

Jeg synes hun spiser ekstremt mye mat uansett hvor sunt det er. Det er omtrent det samme jeg spiser som voksen og som trener 1-3 timer daglig.

Vår (som nå er 5 år) er ikke skranten, men spiser ca 1/2 skive til frokost og til de to brødmåltidene i barnehagen. Får litt frukt, yoghurt, laks e.l. i matboksen hver dag. Drikker biolamelk og juice. Spiser tilsvarende ca 1 pølse med lompe til middag (selv om vi ikke har det hver dag - bare for å illustrere mengden). Til kvelds er det noen rosiner og smoothie. Vi holder igjen på drikke med kalorier for at hun skal klare å få i seg tilsvarende en halv skive.

Dette er hennes omtrentlige matmengde og har vært det siden hun var ca 2 år omtrent.

Jeg synes dere skal oppsøke profesjonell hjelp.

Anonym poster: 769e38aec330c6009f6ee8cc1d7b9a5d

Skrevet

Innvollsorm?

Anonym poster: 6204c256c4d238047ddddac3b9e61e3a

Skrevet

Hvor mye veier hun da???

Anonym poster: d43bf3059ccb601e78afd74516373425

Skrevet

Dere har jo et ekstremt sunt kosthold, så her må det være noe annet. Ville fått henne utredet av lege. Blodsukker? Hormonstatus?

Anonym poster: 68319ac6a4b144d43a966c00a3293e88

Skrevet

Jeg synes hun spiser ekstremt mye mat uansett hvor sunt det er. Det er omtrent det samme jeg spiser som voksen og som trener 1-3 timer daglig.

Vår (som nå er 5 år) er ikke skranten, men spiser ca 1/2 skive til frokost og til de to brødmåltidene i barnehagen. Får litt frukt, yoghurt, laks e.l. i matboksen hver dag. Drikker biolamelk og juice. Spiser tilsvarende ca 1 pølse med lompe til middag (selv om vi ikke har det hver dag - bare for å illustrere mengden). Til kvelds er det noen rosiner og smoothie. Vi holder igjen på drikke med kalorier for at hun skal klare å få i seg tilsvarende en halv skive.

Dette er hennes omtrentlige matmengde og har vært det siden hun var ca 2 år omtrent.

Jeg synes det hørtes ut som altfor lite mat til en 5 åring.

Har en 5 åring selv. Han spiser Ca 1 skive til frokost, 2-3 skiver til lunsj i bhg ( 1-2 hjemme i helger) frukt og yoghurt kl 2 i bhg, ca en barnetallerken med middag, en frukt eller havregryn til kvelds. Normalvektig gutt.

Jobber også i bhg, og det er ikke en eneste unge sm kun spiser en halv skive til lunsj eller frokost, varierer mellom 1-4 skiver. Dette er i alderen 2-6 år.

Anonym poster: 34a952a112858039b2cfcbedb8a9ee02

Gjest FinogFjong
Skrevet

Høres ut som dere har prøvd mye, men vet at f.eks St.Olavs har kompetanse på barnefedme (sikkert andre store sykehus også)

Det høres jo ut som at det er "noe" fysiologisk, og at dere må stå på for å kreve en skikkelig utredning på sykehus.

Skrevet

Er du seriøs nå??? Synes du virkelig at det er masse mat??

Er vel heller din som spiser lite.. Jeg jobber i Bhg, og det du skriver at jenten din spiser er ikke normal mengde for 5 åringene der.. Det er 15 førskole barn hos oss, og ingen av de spiser så lite som jenten din..

Til hi : har dessverre ikke noen gode råd å komme med.

Men sender en klem og håper dere finner ut av hva det kan være :)

Anonym poster: 56abebd7094e6f5b2d57d022916451a9

Skrevet

Du kan da ikke være seriøs???

5 åring som spiser så lite?

Min slanke(under snittet på vektkurven og over snittet på høyde)og til tider småspiste 5 åring spiser mer enn dobbelt så mye mat og drikker masse melk i løpet av en dag.

HI har ingen råd dessverre. Forstår bekymringen fin, høres ut som dere gjør alt riktig.

Anonym poster: c57d594b71cddcec57681b1f887644d8

Skrevet

Unnskyld meg men hvorfor i alle dager skulle jeg ha "pyntet på sanneheten" når jeg bretter ut om mitt barn på et foreldreforum i ønske om å få råd fra andre som har erfaring fra lignende?? Det ville i såfall ha virket i mot sin hensikt. Mer logisk å annta at en mor "pynter på sannheten" dersom hun forklarer for sine venniner, helsesøster o.l.

Sanneheten er at jeg er desperat, har vært henvist til spesialist helsetjenesten og de bare trekker på skuldrene og mener det samme som helsesøster.. avvente og vente til hun er 4år.. Jeg er kjempe sliten, selvfølgelig driver jeg ikke med selvbedrag i en slik situasjon.

Hiss deg ned

Anonym poster: 55fa8dc3b83aea43cbf098033fce168e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...