Gå til innhold

uærlig om vekten min - hva skjer ved KS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altså klart å være uærlig om vekten min på svangerskapskontroll.. Trakk ifra 10 kilo.. Og nå er jeg svært urolig for hva dette kan ha å si på spinalbedøvelsen ved KS...Når jeg skal bedøves, går de da ut ifra vekt, eller er det en "standard" mengde bedøvelse man får? (hvis dere ikke er interessert i forhistorien, så trenger dere ikke lese lengre, men bare hoppe rett til å svare :rolleyes: )

For å forklare litt nærmere, så har jeg nylig hatt en spiseforstyrrelse. Jeg veide 97 kilo..! på nesten 3 mnd gikk jeg ned 23 kilo, og endte opp på 74 kilo. Jeg er muskuløs, og så derfor myyye slankere ut enn det vekten tilsier. Selv når jeg veide 97 kilo, så jeg ikke så tung ut. Det er faktisk ingen som tror meg når jeg forteller hvor mye jeg faktisk har veid... Etter hvert ble mine nærmeste svært bekymret for meg og spisevegringen min. Jeg endte til slutt med å ta 120 tabletter i håp om å ende alt. Jeg ble tilfeldigvis funnet og brakt til sykehus og pumpet. Hadde jeg blitt funnet 2 min senere hadde jeg ikke vært her i dag... :( Jeg fikk valget om å legge meg inn på psykriatisk, eller bli tvangsinnlagt. Jeg "valgte" å legge meg inn selv.

Etter det gikk jeg nesten 1 år i terapi.

Dette medførte vektoppgang. Jeg endte opp i 80 kilo. Spiseforstyrrelsen har dessverre ikke sluppet heeeelt taket og jeg skammer meg veldig over vekten. Min sambo var med meg på min første svangerskapskontroll, og vekten ble et tema. Jeg insisterte på å veie meg selv hjemme. "Jeg veier 70 kilo". Ikke komfortabel med det tallet heller, men det var et troverdig tall. Ingen hevde et øyenbryn..

Jeg skammer meg så utrolig mye :( Men jeg har ikke noe valg, jeg bare må gjøre det på den måten.. Hvis den virkelige vekten min kommer ut, er jeg rett og slett redd for at jeg kan havne rett tilbake til spisevegring...

Nå har jeg bablet i vei her (unnskyld ), hovedspørsmålet mitt er altså om jeg nå kommer til å få for lite bedøvelse under KS?

Vet jeg kommer til å få mye hets nå - og det får jeg bare tåle, men håper dere kan være litt medmenneskelige? :)

Anonym poster: 44761e30f9788a256b3ca1ece663fc67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok vekten du har den dagen ks skal utføres som har betydning, OM det i det hele har noe å si.

Jeg skjønner godt tankegangen din og det er nok flere av oss som slo av en kilo eller ti når spørsmålet kom opp :)

Senk skuldrene og kos deg med graviditeten, du blir helt sikkert tatt godt vare på når tiden er inne for å hilse på babyen din.

Anonym poster: 8702ffef967483db32e11dfd91066ff9

Skrevet

De regner bedøvelsen ut fra vekt, så du blir å få vondt

Anonym poster: 8757537fce1b112ca11cb1051a6f6e5d

Skrevet

Jeg vet ikke. Men hva om du ber om å få snakke med anestesisykepleier, og sier det bare til den personen?

Skrevet

Vil tro de gir en relativt standardisert dose. Da jeg tok planlagt keisersnitt hadde jeg ikke blitt veid slik at sykehuset var kjent med det på i hvert fall to måneder, så for alt de visste kunne jeg jo ha lagt på meg både ti og tjue kilo.

Anonym poster: b06652478a6d426c1e48f2981573b091

Skrevet

Vet ikke med KS, men ved operasjonen min gikk de ut ifra vekta mi, hvor langt på vei er du? Kanskje du klarer å snike inn noen ekstra kg i papirene dine (har du gått opp 3 kg, si du har gått opp 7.. Eller så må du si ifra når du kommer inn til KS

Anonym poster: b10df6ccc8f7ee394b5de968ed3f1069

Gjest Julia1984
Skrevet

De regner bedøvelsen ut fra vekt, så du blir å få vondt

Dumme nek, du aner ikke hva du prater om.

Slapp av, HI. De begynner ikke å skjære i deg før de har sikrer at du ikke kjenner noe. Kjenner du noe når de løyper deg på magen så kjører de på mer spinalvæske!! De skjærer IKKE i deg før de har forsikret at du er riktig bedøvet.

Jeg har vært gjennom 3 ks, dette har jeg erfaring med.

Skrevet

Jeg er "vanlig" sykepleier, ikke anestesisykepleier, men jeg mener ganske sikkert at det har noe å si hvor mye du veier ift. vanlig narkose. Hvordan det er ift spinalbedøvelse vet jeg ikke, men det er nok lurt å oppgi den egentlige vekten din. Men selv om du har oppgitt feil vekt så langt, betyr det jo ikke at det ikke kan rettes på nå :-) Bare oppgi den egentlige vekten når du møter på sykehuset, så går det nok bra :-)

Anonym poster: da9c62d09eb107b20694b737f247dc8f

Skrevet

Dumme nek, jeg jobber på operasjon

Skrevet

Det sto 12 grønnkledde mennesker inkludert mannebeinet inne på operasjonssalen, da vesla skulle ut. Da anestesilegen lurte på hva jeg veide, ble det masse latter og tull, for dette skulle i hvert fall ikke min kjære få greie på. Så det ble rene hviskeleken gitt.

"Jeg har sett dem røske en unge ut av innsiden av kroppen din, men gud forby at jeg fikk vite hva du veide"

Skrevet

De bruker høyden din og mange års erfaring med spinalbedøvelse for å tenke ut hvor mye du skal få. Doseforskjellene er marginale. 10 kg har ikke noe å si. Du får nok :-). Ved narkose er det slik at pasientene i mange tilfeller får doser ut fra idealvekt, ikke faktisk vekt. Fett trenger ikke bedøves for å si det veldig enkelt. Lykke til

Anonym poster: d349369aec6aef889129f7d71c840bf6

Gjest skogskaninen
Skrevet

Vil tro de gir en relativt standardisert dose. Da jeg tok planlagt keisersnitt hadde jeg ikke blitt veid slik at sykehuset var kjent med det på i hvert fall to måneder, så for alt de visste kunne jeg jo ha lagt på meg både ti og tjue kilo.

Anonym poster: b06652478a6d426c1e48f2981573b091

Signerer denne!

Skrevet

Bare å "juge på deg" større vektoppgang nå under graviditeten det. F eks om du har gått opp 3 kilo så si at du har gått opp 7 kilo. Slik at du til slutt står skrevet opp med din faktiske vekt. For det er veldig, veldig viktig å oppgi rett vekt når du skal opereres! Og da ikke kun mtp spinalbedøvelsen! Tenk om noe skjer under inngrepet som gjør at du trenger akutte medisiner som f eks adrenalin, muskelrelakserende og full narkose eller lignende. Da regnes alt ut i fra milligram per kilo, og det er EKSTREMT viktig at anestesipersonellet kjenner din vekt. Ikke lyv om slikt, så vondt vil du hverken deg selv eller personellet som skal stå der og ha ansvaret for deg... Det kan få fatale følger.

Stooor klem til deg og lykke til med KS og den lille skatten som venter deg :)

Anonym poster: 316559dc642be147b24600009282141c

Skrevet

Du blir veid på sykehuset. Når du er der på forberedelsen.

Skrevet

De veide meg før KS;)

Så om jeg hadde løyet hadde jeg blitt avslørt. Er jo ikke verre enn at du sier det på sykehuset :)

Skrevet

Takk for mange fornuftige og ærlige svar! :) Dere har fått meg til å tenke, og dette kan jeg nok klare.. Kan jo bare lyge meg litt opp i vekt fremover :) Har fortsatt et stykke igjen, så det rekker jeg... Aller helst vil jeg ikke at sambo skal vite vekten, og han skal jo ikke være med på alle undersøkelsene framover.. :) HI

Skrevet

Du blir veid på sykehuset før operasjonen så sant det er planlagt ks. Dersom det er hastesnitt så gjetter de vekten din, og det er de veldig flink til. Du må ikke veies, men det er selvfølgelig anbefalt.

Skrevet

Da burde du virkelig ikke få lov til å beholde jobben. For det er ingen som skjærer i pasienten før de er sikre på at det er nok bedøvelse!

Skrevet

Det gjør du nok ikke, nei;)

For det første vet anestesien hva de holder på med. Og for det andre så svarer ikke en operasjonssykepleier så stygt som du gjorde.

Anonym poster: 544e1994f474745d839df400523a6d05

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hahaha, beklager, dette er helt på siden av tema, men de siste svarene minnet meg på den ene kontaktsykepleieren jeg hadde i praksis...hun var ikke god, løy og fabrikkerte en historie om meg. Heldigvis hadde jeg masse vitner, for jeg ble jammen usikker selv, så påståelig var hun. Ondskapsfull dame...nå er hun operasjonssykepleier, og kunne garantert svart slik, og verre :P

Skrevet

Hahaha, beklager, dette er helt på siden av tema, men de siste svarene minnet meg på den ene kontaktsykepleieren jeg hadde i praksis...hun var ikke god, løy og fabrikkerte en historie om meg. Heldigvis hadde jeg masse vitner, for jeg ble jammen usikker selv, så påståelig var hun. Ondskapsfull dame...nå er hun operasjonssykepleier, og kunne garantert svart slik, og verre :P

Huff. Kanskje hun henger her inne nå...

Skrevet

Nei det har jo aldri skjedd at pasienter har kjent at de har blitt skjært i...

Skrevet

Takk for mange fornuftige og ærlige svar! :) Dere har fått meg til å tenke, og dette kan jeg nok klare.. Kan jo bare lyge meg litt opp i vekt fremover :) Har fortsatt et stykke igjen, så det rekker jeg... Aller helst vil jeg ikke at sambo skal vite vekten, og han skal jo ikke være med på alle undersøkelsene framover.. :) HI

Hvorfor kan han ikke vite vekten? Tror du han kommer til å se annerldes på deg hvis du sier hva du veier. Har du så dårlig selvbilde??

Anonym poster: 362202cb8f05a1c006f592a4f557ad98

Skrevet

Nei det har jo aldri skjedd at pasienter har kjent at de har blitt skjært i...

Ro deg ned, de gangene det hender, har pasienten vært i koma, kunstig koma eller i en situasjon hvor de risikerer livet til pasienten om de venter for lenge på bedøvelse. Ved koma er det fordi pasienten er halvt bevist uten å kunne formidle det, eller holder på å våkne, det er da dosert etter hvordan hjernefrekvensen reagerer på berøring etter bedøvelsen, og når det gjelder om livet, så bedøver de der de skal skjære, mens bedøvelsen settes, for ikke å gi pasienten mer smerter enn nødvendig. Det er ingen som utfører et KS om pasienten kjenner det, snakk om å vandre vilt med hodet.

Skrevet

HI her... Jeg vet at min samboer ikke kommer til å se annerledes på meg uansett. Han falt pladask for meg når jeg var 97 kg, og han forteller meg hele tiden at jeg er den vakreste dama som fins. Han tenner på meg og syns jeg er veldig sexy. Problemet mitt er spiseforstyrrelsen. den er ikke logisk! Jeg vet hvordan den funker...blir vekta mi "kjent" så må den fikses på, koste hva det koste vil. Jeg har hatt spiseforstyrrelser siden jeg ble tenåring. Siste snurren jeg gikk på var da jeg skulle veies for å reise med et helikopter ut i nordsjøen. Da så de i skranken vekta mi. De 14 dagene jeg var på jobb der spiste jeg 1 spiseskje med ris hver dag og ett glass eplejuice. Thats it. Og jeg jobbet knallhardt (fysisk tungt) 12 timer til dagen... Så snart arb.dagen var over eller vi hadde pause, var jeg å finne på vekta. Den måtte ned, fort! Dette bare fordi det var et par som så vekta mi... Absurd å helt fucked up, jeg veeeet det, men hjernen overstyrer meg... Jeg vet jeg er både fin og vakker, men vekta, den takler jeg ikke... Jeg har enda et stykke å gå før jeg er frisk. Jeg kjemper, og det er nettop derfor jeg ikke vil at vekta mi skal bli kjent. Jeg bærer et barn, og lar jeg hjernen min ta over styringen, så kan det gå veldig galt.. Det kan jeg ikke risikere! De som har vært gjennom dette selv skjønner nok hva jeg mener.. I speilet er det 2 personer. Den som ser inn i speilet er våken og klar over hvor teit dette er. Men den som ser tilbake på meg, ser ikke dette, og er villig til å gjøre ALT, koste hva det koste vil for å få kontroll over vekta og bli tynnest mulig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...